شناسهٔ خبر: 32308568 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در پی پارش های اخیر؛

روستای شوراب خالی از سکنه شد/ ایجاد خاکریز در کاشمر و مسدود شدن جاده بردسکن به شهر آباد

شدت گرفتن بارندگی‌ها و بروز سیلاب در منطقه ترشیز که شامل شهرستان‎های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن می‌شود، مشکلاتی را در این مناطق به وجود آورده است؛ رئیس ستاد مدیریت بحران خلیل‌آباد از افزایش حجم سیلاب در این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجتبی شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار یار خراسانی، اظهار داشت: تاکنون بر اساس آنچه اعلام‌شده ایستگاه مهدی‌آباد با 100 میلی‌متر بیشترین میزان بارش‌ را در شهرستان داشته و 51 میلی‌متر نیز در شهر خلیل‌آباد به ثبت رسیده است.

وی بابیان اینکه متأسفانه به دلیل این میزان حجم بارش روستاهای کویری ازجمله مهدی‌آباد و برخی از معابر و منازل مناطق روستای سعدالدین دچار آب‌گرفتگی شده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش شدت بارش‌ها در منطقه و اینکه حفظ جان مردم برای ما بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل در حال تخلیه روستای شوراب هستیم.

رئیس ستاد مدیریت بحران خلیل‌آباد با تأکید بر اینکه روستای شوراب دارای 35 خانوار و 135 نفر جمعیت دارد و دیگر روستاها تاکنون تخلیه جمعیتی نشده‌اند، تصریح کرد: چون از سال‌های گذشته جهاد سازندگی در این منطقه بند خاکی احداث کرده بود و از سویی اطراف روستای شوراب تپه‌ماهور است به دلیل هدایت آب از سمت تپه‌ماهورها و سرریز شدن بند خاکی احساس خطر می‌شد که در همین خصوص برای حفظ جان مردم اعلام شد، مردم این روستا به روستای جعفرآباد انتقال داده شوند.

وی با اشاره به اینکه اکنون جمعیت این روستا در حسینیه روستای جعفرآباد مستقر شدند، هرچند تاکنون به خود روستا آسیبی وارد نشده است، اذعان کرد: در حال حاضر روستاهای مهدی‌آباد، سعدالدین، جعفرآباد و شوراب درگیر سیلاب هستند و دستگاه‌های خدمات رسان شهرستان با حضور در منطقه در حال کنترل سیلاب هستند؛ هرچند مدیریت میدانی توسط معاونت عمرانی فرمانداری و بخشدار ششطراز انجام می‌شود.

شاکری بابیان اینکه برخی ماشین‌آلات موردنیاز به منطقه اعزام شدند تا بتوانند آب را به سمت مزارع و اطراف روستاها هدایت کنند تا به منازل مردم خسارتی وارد نشود، عنوان کرد: با توجه به میزان بارش باران تا اطلاع ثانوی راه روستایی کاهه به مهدی‌آباد «و راه روستایی» حسین‌آباد به نقاب مسدود است و  هم‌اکنون تمهیدات لازم برای بازگشایی مسیرهایی که سیل در آن جریان دارد در دست انجام است.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ‌کدام از بندهای خاکی خارزنج، کلاته دهقان و روستای کاریزک و رودخانه شهرستان طغیان نکرده‌اند و در حال حاضر مشکلی در این خصوص وجود ندارد، تشریح کرد:  سد شهید مدرس در روستای مهدی‌آباد 36 میلیون مترمکعب گنجایش دارد که هنوز بسیاری از حجم آن خالی است.

فرماندار خلیل‌آباد همچنین در ادامه ابراز کرد: با توجه به این‌که رودخانه فصلی ششطراز و کال کندر در مسیر است به همین دلیل از شهروندان درخواست داریم به‌هیچ‌عنوان در این مکان‌ها برای عکاسی از سیلاب حضور نداشته باشند و خودروهای عبوری در محل توقف نکنند.

وی همچنین از شهروندان خواست؛ هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند و به نیروهای راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و خدمات رسان و امدادی اجازه تردد دهند و از توقف در مسیر راه به جد پرهیز کنند.

 

ایجاد خاک‌ریز در غرب شهر کاشمر

محمدعلی نبی پور در گفت‌وگو با خبرنگار یار خرسانی، اظهار داشت: در راستای هدایت و کنترل سیلاب در غرب شهر کاشمر تمهیدات لازم اندیشیده شده و خاک‌ریزهایی از سوی شهرداری ایجادشده است.

وی بابیان اینکه این خاک‌ریزها برای این بوده تا سیلاب در مسیر اصلی خود جریان داشته باشد و برای مجموعه مسکن مهر نگرانی به وجود نیاید، خاطرنشان کرد: باوجود حجم بالای بارش‌ها از عصر روز گذشته اما با تدابیر اتخاذشده مشکل خاصی نداشتیم و سیلاب از سمت غرب شهر در حال عبور است.

رئیس ستاد مدیریت بحران کاشمر با تأکید بر اینکه اکنون ماشین‌آلات شهرداری در حال هدایت مسیر سیلاب هستند و عملاً سیلاب در مسیر رودخانه قرار دارد، تصریح کرد: صبح امروز از بندهای آبخیزداری و آبخوان‌داری در ارتفاعات شمال شهر کاشمر بازدید به عمل آمد که خوشبختانه با بارندگی بسیار خوبی که از دیروز شروع‌شده و تمهیدات و برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شورای مدیریت بحران همه دستگاه‌ها و اعضای شورای مدیریت بحران در بخش مرکزی و کوه سرخ در آمادگی کامل هستند.

وی بابیان اینکه براثر بارندگی روز گذشته  تاکنون خسارت خاصی در سطح شهرستان گزارش نشده است، اذعان کرد: تاکنون میزان بارندگی در ایستگاه تنورچه 78 میلی‌متر گزارش‌شده همچنین متوسط بارندگی از روز گذشته تاکنون 40 میلی‌متر ثبت گردیده است.

نبی پور با اشاره به اینکه اقدامات خوبی که درگذشته درزمینهٔ آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام‌شده، موجب گردید از بروز سیلاب پیشگیری شود و سیلاب مخربی نداشته باشیم، عنوان کرد:  در برخی مناطق آب‌گرفتگی معابر در روستاها وجود داشته که آسیب و خسارت مالی آن‌چنانی نداشته و امیدواریم  در ساعات آینده مشکل خاصی در شهرستان به وجود نیاید.

وی همچنین تشریح کرد: در منطقه ریوش که از وضعیت بند خوش رود نگرانی زیادی داشتیم با پیش‌بینی و حضور شب گذشته نیروهای منابع طبیعی، بخشداری و اعضای شورای مدیریت بحران تاکنون  بحران و مشکل خاصی در این منطقه نداشتیم.

 

جاده بردسکن به سمت شهرآباد مسدود شد

در ادامه رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران بردسکن به یار خراسانی از مسدود شدن جاده بردسکن به سمت شهرآباد به دلیل سیلاب خبر داد.

ابراهیم قاسم پور گفت: براثر شدت بارش باران و جاری شدن سیل روستای کلاته نو در محاصره سیل قرارگرفته و تاکنون 50 درصد از منازل مسکونی این روستا تخلیه‌شده است.

وی بیان کرد: اکنون تمام اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران در آماده‌باش کامل و در محل روستای کلاته نو حضور دارند.

فرماندار بردسکن افزود: نیروهای نظامی و انتظامی و دیگر نیروهای امدادی برای کمک به خانواده‌هایی که در معرض خطر سیل قرار دارند در محل حضور یافته‌اند تا جان کسی به خطر نیفتد.

وی یادآور شد؛ تاکنون بیشترین بارش استان به میزان 110 میلی‌متر در بردسکن ثبت‌شده است.

انتهای پیام/

 

نظر شما