شناسهٔ خبر: 32304924 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

گزارش آيين اختتاميه پنجمين هفته هنر انقلاب

ابراهيم حاتمي کيا چهره هنر انقلاب در سال 97 شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- سيد عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آيين اختتاميه پنجمين هفته هنر انقلاب و معرفي چهره و رويداد شاخص هنر انقلاب در سال 97 گفت: انقلاب اسلامي به دليل اتصال به منابع حکمت فرصت هايي را براي هنر استعلايي در شاخه هاي مختلف هنر فراهم کرد.
به گزارش سينماپرس، آيين اختتاميه پنجمين هفته هنر انقلاب با معرفي چهره هنر انقلاب و رويداد شاخص اين حوزه دوشنبه 26 فروردين در تالار سوره حوزه هنري برگزار شد.
بعد از قرائت قرآن کريم و پخش سرود جمهوري اسلامي ايران، رسالت بوذري براي تقدير از هوشنگ جاويد موسيقيدان و پژوهشگر برجسته موسيقي نواحي و بومي ايران، دعوت به حضور روي سن کرد. در اين تقدير حميد شاه آبادي معاون صدا، عليرضا معين بخش مدير کل امور مالي حوزه هنري  و محمد ميرزماني آهنگساز حضور داشتند.
در ادامه نامزدهاي چهره هنر انقلاب در سال 97 معرفي و علت انتخاب آن ها بيان شد. رضا اميرخاني، هدايت الله بهبودي، ابراهيم حاتمي کيا، مسعود نجابتي و مهدي نقويان 5 نامزد نهايي دريافت اين نشان بودند.
مومني شريف: در 40 سالگي انقلاب نگاهمان به افق هاي روشن است
محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري در ادامه با حضور روي سن گفت: اگر بنا بر تشکر باشد بايد از همه دست اندرکاراني که اهتمام به برگزاري هفت هنر انقلاب داشتند، تشکر کنم. به دليل وقوع سيل کاممان تلخ است. زيرا سيل بسياري از هموطنانمان را به داغ نشاند و اميدوارمان ملت و دولت همچون هميشه روح ايراني و مسلمان خود را ثابت کنند.
وي افزود: هفته هنر انقلاب اسلامي فرصتي براي نگاه به کارنامه يک سال گذشته مان است. سالي که گذشت سال خوبي بود. انتخاب هاي 14 کانديد چهره هنر انقلاب و 6 رويداد شاخص تنوعي را از نظر حوزه هاي موضوعي ثابت مي کنند. در حوزه کتاب و ادبيات عليرغم بحراني که در چاپ و نشر سال قبل پيش آمد و جناب وزير پيگير آن هستند، ما شاهد انتشار کتاب «خاطرات سفير» بوديم که 100 هزار نسخه نوشته نيلوفر شادمهري به نام به فروش رفت. يا کتاب رضا اميرخاني هم به چنين دستاوردي رسيد. کتاب شعر فاضل نظري نيز در کمتر از 10 سال به فروش نيم ميليون رسيد.
وي ادامه داد: در هنرهاي تجسمي به جز اوايل انقلاب که هنرمندان آن واکنشي نسبت به مسائل اجتماعي و رويدادهاي روز نداشتند. هميشه شاهد واکنش هاي به موقع نسبت به رويدادها در اين حوزه هستيم. امروزه اولين بخشي که به اين اتفاقات واکنش نشان مي دهد حوزه تجسمي است. در حوزه هنرهاي نمايشي، سال گذشته نمايشگاه و جشنواره هنر مقاومت را در حوزه هنري برگزار کرديم و با ظرفيت هاي خوبي در اين حوزه آشنا شديم. تئاتر مساجد فعال شده است و آينده خوبي را نويد مي دهد. همچنين نمايشي در سوريه به کارگرداني کوروش زارعي در مناطق تازه آزاد شده اجرا شد. همچنين در تاريخ نگاري و تاريخ شفاهي سال گذشته رشد و بلوغي را تجربه کرديم که در کتاب نقاشي قهوه خانه آقاي کاظمي و کتاب هدايت الله بهبودي آن را برجسته ديديم.
رئيس حوزه هنري همچنين خاطر نشان کرد: عليرغم فيلم هايي که با شان ملت مغايرت دارد و امروزه اکران مي شود، فيلم هايي نظير به وقت شام حاتمي کيا به مسائلي اساسي مي پردازند که هم در ايران هم در کشورهاي همسايه با استقبال رو به رو شدند. همچنين در عرصه سينماي مستند نيز با شجاعت فيلمسازان و تعهد آن ها در بيان مسائل مواجه هستيم. براي مثال آثار مهدي نقويان داراي قدرت اقناعي بالايي است. به ويژه آثاري از او نظير «اولين ها» و «ايران 20» که سال گذشته از تلويزيون پخش شد. در زمينه موسيقي نيز جوانان فعالي در کنار پيشکسوتان حرف هاي نويي را مطرح مي کنند. البته نگراني هايي وجود دارد که همانا ورود سرمايه هاي مشکوک و شرکت هاي اقتصادي نامربوط در حوزه فرهنگ و هنر است. اين ها در هر جايي فساد ايجاد کرده اند و سر و کارشان يا دادگاه است يا کانادا! و بايد مديران دولتي نظارتي داشته باشند تا ادبيات انقلاب اسلامي آسيب نبيند.
وي با اشاره بر ضرورت هاي هنر انقلاب در سال جاري بيان کرد: نگاهمان در 40 سالگي انقلاب اسلامي به افق هاي روشن است. ملتي که آينده اي برايش ترسيم نشود، در کشاکش تاريخي دچار سردرگمي و بي آرماني مي شود و بازيچه ديگران خواهد بود. اين وظيفه هنرمندان است که آينده سازي کنند. البته آينده مطلوب ما توسط مقام معظم رهبري در بيانيه گام دوم ترسيم شده است. سال گذشته بيشتر مردم بودند که درخشيدند و با هوشياري دشمنان را پشت سر گذاشتند.
رسالت بوذري همچنين خبر داد سه شنبه 27 ارديبهشت مراسم رونمايي از کتاب تقريظ شده «در کمين گل سرخ» روايتي از زندگي شهيد صياد شيرازي در قطعه 29 بهشت زهرا(س) بر سر مزار اين شهيد بزرگوار برگزار مي شود.
وزير ارشاد: هنر انقلاب با هنر استعلايي پيوند دارد
سيد عباس صالحي نيز بيان کرد: انقلاب اسلامي ايران در هنر اتفاقات بزرگي را رقم زده است که براي ما که در متن آن بوديم، احساس اين تحولات به شکل دانش مضاعف کمتر پديد آمده است. انقلاب اسلامي حضور زنان را در جامعه فعال ترکرد، به عدالت جنسيتي کمک کرد و اگر نبود گسستي جدي بين جامعه متدين و زنان بومي به وجود مي آمد. همچنين در حوزه هنر نيز چنين گسستي در حال شکل گيري بود و اگر انقلاب نبود، بخش وسيعي از بدنه اجتماعي در بخش هاي وسيعي از هنر يا حضور نداشتند يا دست کم زمينه هاي کار تخصصي و همه جانبه را در آن نمي يافتند. در واقع انقلاب اسلامي فرصتي براي حضور همه جانبه تر فراهم کرد.
وي افزود: جامعه متدين با انقلاب حس کرد مي تواند در فضاي هنر فعاليت کند. هنر امروز اتفاقات بزرگي را رقم مي زند و حضور وسيع جامعه ديني و سنتي را شاهد هستيم. همچنين در زمينه مناسبات هنر و انقلاب در 40 سالگي انقلاب بايد به اين اشاره کنيم که هنر همواره با خيال تعريف مي شود و مي تواند با دانايي و فرزانگي پيوند يابد. هنر وقتي به حکمت و دانايي وصل مي شود، فرصت هنري استعلايي را پديد مي آورد و انقلاب اسلامي به اعتبار وصل شدن به منابع وسيع حکمت فرصت هاي متنوعي را براي رسيدن به هنر استعلايي پديد مي آورد.
وزير ارشاد خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامي به دليل اتصال به منابع حکمت فرصت هايي را براي هنر استعلايي در شاخه هاي مختلف هنر فراهم کرد. مي توان بر اين نکات باز هم افزود اما انقلاب اسلامي فرصتي ايجاد کرد که هنر مقاومت هم در شاخه هاي مختلف هنري و هم در طرح لايه هاي مقاومت شايسته پيش برود. ملتي که در برابر تحريم هاي سخت ايستادگي کرده توانسته در اين 40 سال هنر انقلاب را در قالب هاي مختلف و لايه هاي پرداخت به هنر مقاومت غني و غني تر سازد. اگرچه هنر مقاومت با تهاجم نيز مواجه بوده، اما اين دوره 40 ساله خاص است. از اين نظر که شاخه هاي هنري از شعر تا سينما، از نقاشي تا هنرهاي نمايشي را بارور و پر ثمرتر کرده است.
وي در پايان ياد شهيد سيد مرتضي آويني، سيد شهيدان اهل قلم را گرامي داشت.
کوثري: اميدواريم هنر واقعيت هاي سياسي و اجتماعي را به جامعه جهاني معرفي کند
سردار محمد اسماعيل کوثري جانشين  فرماندهي قرارگاه ثارالله  با گراميداشت ياد شهيد مرتضي آويني عنوان کرد: عدالت،   امنيت و تعليم و تعلم که از آموزه هاي امام علي(ع) است و تامين امنيت خود نوعي هنر است. بسياري از کشورهاي همسايه از ناامني رنج مي کشند اما کشور ما از موهبت امنيت برخوردار است و وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي، سپاه پاسداران، ارتش و مردم آن را برقرار کرده اند تا جامعه با آرامش مطلوبي به آينده خود اميدوار باشد.
وي افزود: جنگ خوب نيست اما وقتي تحميلي باشد بايد در برابر آن دفاع کرد و ما نيز نامش را دفاع مقدس گذاشته ايم. بعد از 200 سال از زمان قاجار اجازه نداده ايم حتي يک وجب از خاک کشورمان از دست برود.
کوثري با قدرداني از ابراهيم حاتمي کيا براي نمايش صحنه هاي عملکرد نيروهاي نظامي و امنيتي در سينماي خود عنوان کرد: اميدواريم با هنرنمايي هنرمندان در قالب هاي مختلف واقعيت هاي سياسي و اجتماعي نه تنها به جامعه ايران بلکه به جامعه جهاني معرفي و رسانده شود. کاري کنيم که کشوري نمونه و الگو با تفکر ايراني و اسلامي به جهانيان عرضه کنيم.
اميرخاني: با شعر علي معلم دامغاني در حوزه هنري به ادبيات علاقه مند شدم
رضا اميرخاني نامزد چهره هنر انقلاب سال 97 بيان کرد: شخصيت هاي دور از هم در حيات حوزه هنري کنار هم جمع مي شدند و نوجواني ما را رقم زدند. من با شعر علي معلم دامغاني به ادبيات علاقه مند شدم و در نمازخانه حوزه هنري که جاي بزرگاني چون قيصر امين پور بود تا زماني که تابوت شهيد آويني را از اينجا به سمت بهشت زهرا(س) بردند، با هنر و ادبيات زندگي کردم.
بهبودي: آماده ام به چهره هنر انقلاب تبريک بگويم
هدايت الله بهبودي نامزد چهره هنر انقلاب در سال 97 نيز عنوان کرد: من با آمادگي آماده ايم تا به برگزيده اين دوره از چهره هنر انقلاب تبريک بگويم.
حاتمي کيا: حرف هايي دارم که به وقتش خواهم زد!
ابراهيم حاتمي کيا ديگر نامزد چهره هنر انقلاب نيز با حضور روي سن عنوان کرد: حوزه هنري برايم يادآور آقا مرتضي است و هر وقت به اينجا مي آيم حال و هوايم عوض مي شود. حرف هايي دارم که به وقتش خواهم زد!
نجابتي: خودم را لايق عنوان چهره هنر انقلاب نمي دانم
مسعود نجابتي نيز گفت: من خودم را لايق اين عنوان نمي دانم. امروز مفتخرم که پاسخ نامه اي که مجموعه عوامل جشنواره هنر مقاومت براي بازديد از يک نمايشگاه به مقام معظم رهبري نوشته بودند، مي خوانم. در اين نامه مقام معظم رهبري از عدم حضورشان در نمايشگاه جشنواره هنر مقاومت به دليل مشغله هاي مربوط به ايام پيروزي انقلاب اسلامي عذرخواهي کرده بودند.
نقويان: کوچک ترين عضو از جمع هنرمندان انقلابي هستم
مهدي نقويان جوان ترين نامزد چهره هنر انقلاب در سال 97 بيان کرد: خودم را کوچک ترين اين جمع هنرمندان انقلابي مي دانم و خوشحالم از اين که صنف مستندسازان نماينده اي در اين جمع 5 نفره نامزدها دارد.
پيش از صحبت هاي هر نامزد کليپي درباره بيوگرافي و مجموعه فعاليت هاي آنان که منجر به کانديد شدن شان براي دريافت عنوان چهره هنر انقلاب شده است، پخش شد.
پخش گزارشي از روند برگزاري پنجمين جشن هنر انقلاب در هفته گذشته از ديگر بخش هاي اين مراسم بود.
در ادامه وزير ارشاد، حجت الاسلام و المسلمين محمد قمي رئيس سازمان تبليغات اسلامي، مومني شريف، مرتضي سرهنگي، سيد مسعود شجاعي طباطبايي رئيس مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري براي اهداي تنديس چهره هنر انقلاب به روي سن رفتند و آن را به ابراهيم حاتمي کيا اهدا کردند.
چهره هنر انقلاب در سال 97: تازه نفس هاي سينما نبايد از راه بمانند
اين هنرمند بعد از دريافت جايزه اش گفت: من به اين لحظه بسيار افتخار مي کنم. 38 سال است فيلم مي سازم و اين زماني نزديک به عمر انقلاب است. تا يادم مي آيد هميشه فراز وفرودهاي زيادي براي فيلم ساختن داشته ام. گاهي احساس مي کنم زياد حرف مي زنم. اما بايد بگويم اين راهي همواره برايمان نبوده است. ما راه را ساختيم و آنچه را در ابتداي انقلاب نسبت به هنرمتعهد، چه گفتن و چگونه گفتن مطرح بود مشخص کرديم.
وي افزود: گاهي به ما پروپاگاند گفته مي شود. اگرچه در اوايل انقلاب آقا مرتضي آويني بود و از او انرژي مي گرفتيم اما مسير هموار نبود. براي ساخت بيشتر فيلم هايم بايد مي جنگيدم. از وقتي جلوي فيلم مهاجر را مي خواستند بگيرند براي اين که فرمانده قصه نبايد به نيروي خود سيلي بزند تا بعد از آن. انواع نيش ها را در اين 40 سال شنيديم. اين مقدمه را گفتم تا بگويم تازه نفس هايي که وارد فضاي فيلمسازي مي شوند تنها با چند انگ شنيدن، از اين که نمي خواهند در اين حوزه بمانند، مي گويند. کسي که در اتوبان همت وارد مي شود ساده نبايد از مسير بگذرد. بايد تحمل کند. ما در اين راه متلک ها شنيديم، گريه ها کرديم، زخم ها خورديم. در حوزه هنري بارها گريه کردم از اين که از سنگيني نگاه هاي حوزه روشنفکري و بهتر بگويم شبه روشنفکري. کساني بودند که به ما صبوري آموختند و انتظار دارم که جوانان نيز از راه نمانند.
کارگردان «به وقت شام» ادامه داد: وقتي با نام شهيد پا به عرصه سينما مي گذاري، تعهدي داري که نبايد به راحتي از آن دست بکشي. 40 سالگي انقلاب به تعبير مقام معظم رهبري آغاز يک مسير است. خوشحالم از دست عزيزي مثل آقاي سرهنگي و همسنگرانم اين جايزه را مي گيرم. دعا کنيم از مسير نيافتيم و همچنان پيش برويم.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند. فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد:
اظهارات حاتمي‌کيا پس از دريافت تنديس هنر انقلاب
در ادامه ضمن تقدير از حجت الاسلام و المسلمين شهاب مرادي به دليل مجموعه درس هايش، علي حياتي بابت راه اندازي هيات هنر و جريان سازي و پرداخت نوآورانه هيات مذهبي و راه اندازي نشان موکب در بخش رويداد شاخص هنر انقلاب، اين نشان به خانه طراحان انقلاب اسلامي تعلق گرفت. همچنين احسان محمدحسني از دوستان حاتمي کيا در سال هاي فيلمسازي اش، مجدالدين معلمي، محمد حمزه زاده معاون سينمايي حوزه هنري، معاون صداي رسانه ملي نيز به روي سن رفتند.
جشن هنر انقلاب 20 تا 26 فروردين ماه در حوزه هنري و سراسر کشور برگزار شد

نظر شما