شناسهٔ خبر: 32290144 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شعر‌خوانی قرآنیان برای سپاه و آرزوی داور خارجی برای رهبر انقلاب

شرکت‌کنندگان سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس- امیرحسین کسایی: صبح امروز دوشنبه ۲۶ فروردین‌ماه دیدار شرکت‌کنندگان سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با مقام معظم رهبری به‌عنوان پایان‌بخش این دوره مسابقات برگزار شد.

 

 

* حدود ۸:۳۰ صبح درب‌های حسینیه امام خمینی(ره) بیت رهبری برروی حاضران باز شد، افرادی که هرکدام از استان‌های دور و نزدیک برای دیدار با محبوب دل‌ها راهی تهران و خیابان فلسطین جنوبی شده بودند و مرد و زن صف بسته بودند تا با باز شدن درب‌ها، راهی حسینیه شوند.در ادامه حاشیه‌نگاری‌های خبرنگار فارس از این دیدار سراسر شور و حس معنوی را می‌خوانید:

* در ابتدای ورود به حسینیه امام ، بخشی از آیه ۲۰۳ سوره اعراف «هَذَا بَصَائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ؛ این آیات قرآن است مایه بصیرت‌هایی از جانب پروردگار شما و هدایت و رحمتی برای گروهی که ایمان آورند.» که بر جایگاه نقش بسته بود، چشم انسان را نوازش می‌داد.

* در ابتدای حضور مردم، نوجوانانی بالباس سپاه، بلند شدن و به‌صورت همخوانی شعری در مدح امام علی(ع) خواندند و این شروعی بود برای مداحی‌ها و شعرخوانی‌های دیگر افراد حاضر در حسینیه که هرکدام به‌نوبت می‌ایستادند شعری می‌خواندند، یکی شعری در حمایت از سپاه خواند و دیگران نیز درباره اعیاد شعبانیه و ائمه اطهار(ع) شعرخوانی کردند.

* حدود ساعت ۹:۳۵ متسابقان و شرکت‌کنندگان سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم وارد حسینیه شدند و در صفوف نخستین جمعیت جایگاه گرفتند در این زمان می‌توان گفت، حسینیه حدوداً پر از جمعیت بود و در حدود نیم ساعت بعد تمام مسئولین و هیأت داوران مسابقات وارد حسینیه شده بودند.

 

 

* سید وحید مرتضوی مجری سالن اصلی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ساعت ده پشت میکروفون رفت و به‌رسم چندین ساله اخیر این دیدارها و به جهت آنکه در ایام نزدیک با مبعث برگزار می‌شود، شعر «صلی‌الله علی محمد، صلی‌الله علی النبی، صلی‌الله علی محمد و علی آل النبی» را با مردم همخوانی کرد و بعدازآن نیز شرکت‌کننده‌ای از مسابقات ابتهال شنیدنی «حب الحسین» را زمزمه کرد، با پایان یافتن این برنامه جمعیت دیگر آماده حضور مقام معظم رهبری بودند و با سردادن شعارهایی مانند «ای پسر فاطمه منتظر تو هستیم» و «این‌همه لشگر آماده به عشق رهبر آمده» به استقبال حضور معظم له رفتند تا اینکه حضرت عشق وارد حسینیه شدند و در این لحظه حسینیه به جنب‌وجوش افتاد مردم ، شعارهای متعدد سردادند.

* مجید یراق‌بافان مجری این مراسم پس از تلاوت غلام نژاد با اشاره به آیه ۲۳ سوره احزاب: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ  فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ  وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛برخی از آن مؤمنان، بزرگ مردانی هستند که به عهد و پیمانی که باخدا بستند کاملاً وفا کردند، پس برخی پیمان خویش گزاردند (و بر آن عهد ایستادگی کردند تا به راه خدا شهید شدند مانند عبیده و حمزه و جعفر) و برخی به انتظار (فیض شهادت) مقاومت کرده و هیچ عهد خود را تغییر ندادند (مانند علی علیه السّلام که در کوفه به محراب عبادت شهید گشت). » با توجه به حوادث اخیر، ثواب تلاوت‌های این برنامه را تقدیم به شهدای پاسدار و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌کنیم.

 

* نخستین قاری که در جایگاه حاضر شد، مهدی غلام نژاد نماینده ایران در سی و ششمین دوره مسابقات بود که از آیه ۲۱ سوره احزاب به تلاوت پرداخت و در نوبت بعدی سلمان امرالله شرکت‌کننده کشور اندونزی و نفر اول رشته قرائت این دوره مسابقات پشت تریبون رفت و تلاوت خود از آیه ۷۸ سوره اسراء را ارائه کرد، تلاوتی که به دلیل حجم صدای این قاری کل فضای حسینیه را پر کرد و با استقبال و تشویق حاضران مواجه شد.

* در ادامه این مراسم محمدجواد مرادی، نفر اول رشته حفظ این مسابقات به تلاوت از آِه ۵۹ سوره نمل پرداخت و سپس رضا محمد پور از اعضای هیأت داوران این دوره مسابقات تلاوتی از آیه ۸۳ سوره انبیاء ارائه کرد.

* در بخش دیگر این مراسم عارف العسلی داور اهل سوریه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به ابتهال خوانی پیرامون مدح رسول‌الله پرداخت. وی در ابتدا عرض ادب خدمت مقام معظم رهبری داشت و در سخنانی کوتاه به عربی برای سلامتی رهبر معظم انقلاب دعا کرد و برای ایشان از خداوند نصرت بر دشمنان طلب کرد که امید مستضعفان عالم هستند.

مدار و محور وحدت سپاه است

* مجید یراق‌بافان بعدازاین بخش برنامه در سخنانی به روایت امام سجاد (ع) اشاره کرد که : «اَلحَمدُلِله الَّذی جَعَلَ اَعدائَنا مِنَ الحُمَقا» دشمنان اسلام با تروریستی نامیدن سپاه حماقت خود را بیش‌ازپیش نشان دادند زیرا سپاه تنها برای ایران نیست بلکه سپاه اسلام اعتقادات است و حمله دشمن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمله به اسلام است. وی براساس این روایت امام سجاد(ع) دوبیتی زیر را خواند:

سپاه از ملت و ملت از سپاه است
همیشه مایه عزت سپاه است

به لطف دشمن نابخرد امروز
مدار و محور وحدت سپاه است

تلاوتی که حاضران را به وجد آورد

* اما درخشان‌ترین و جذاب‌ترین تلاوت مراسم امروز توسط سید جوادی حسینی از قاریان برجسته کشور صورت پذیرفت که از آیه ۱۸۹ سوره آل‌عمران به تلاوت پرداخت و سپس سوره شمس را تلاوت کرد که به‌شدت مورد استقبال و تشویق حاضران قرار گرفت به‌طوری‌که فریادهای «الله الله» حاضران پس از اتمام آیات توسط این قاری تمامی نداشت.

 

 

* بعد از این تلاوت، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به سخنرانی پرداخت و گزارشی از روند برگزاری سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ارائه کرد. خاموشی گفت: سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طی روزهای ۲۰ تا ۲۵ فروردین‌ماه در بخش‌های بزرگسالان، بانوان، دانش‌آموزان، طلاب و روشندلان برگزار شد و دوازدهمین دوره همایش پژوهش‌های قرآنی به همراه همایش‌های ترجمه و کتابت قرآن کریم و برپایی نمایشگاه باغ بهشت برگزار شد.

وی به حضور ۶۳۷ شرکت‌کننده در این دوره از رقابت‌ها اشاره کرد و گفت: این تعداد شرکت‌کننده از ۸۴ کشور جهان در مرحله مقدماتی مسابقات شرکت کردند و از این تعداد ۱۸۴ نفر از ۶۲ کشور برای مرحله بعد برگزیده شدند. همچنین در این دوره از مسابقات ۶۷ داور شامل ۴۵ داور ایرانی و ۲۲ داور خارجی از ۱۴ کشور قضاوت کرده‌اند. درمجموع ۳۲۹ نفر از اهالی قرآن جهان اسلام میهمان جمهوری اسلامی ایران بودند.

* در نهایت پایان‌بخش این مراسم سراسر معنوی بیانات مقام معظم رهبری بود. رهبر انقلاب اسلامی در بخش از سخنان خود در این مراسم، فهم قرآن و عمل به آن را تأمین‌کننده سعادت بشر در دنیا و آخرت دانستند و با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های امت اسلامی و بشریت به علت عمل نکردن به معارف قرآنی است، گفتند: امروز به لطف الهی در جمهوری اسلامی، اقبال مردم به‌ویژه جوانان به معارف قرآنی و تمسک به این معارف روزبه‌روز در حال گسترش است و همین تمسک به قرآن مایه سعادت، قوت و عزت نظام اسلامی خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با قدردانی از متصدیان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، تلاوت قرآن و انس با آن را مقدمه فهم و معرفت قرآنی و همچنین تعمیق معنویت در قلب و ذهن انسان برشمردند و افزودند: بسیاری از کج‌روی‌ها، بدفهمی‌ها، ناامیدی‌ها، خیانت‌ها، دشمنی‌ها و تسلیم شدن در برابر طواغیت، به‌علت دوری از قرآن، و معنویت و معرفت ناشی از آن است.

ایشان با تأکید بر اینکه عمل به قرآن زمینه‌ساز عزت، رفاه، پیشرفت، قدرت، انسجام، سبک زندگی شیرین در دنیا و تأمین‌کننده سعادت آخرت است، خاطر نشان کردند: متاسفانه برخی سران کشورهای اسلامی به دستورات قرآنی عمل نمی‌کنند و به‌جای آنکه «اشداءُ علی الکفار» باشند، نوکر و دنباله‌رو آمریکا و صهیونیست‌ها هستند و به‌جای «رحماءُ بَینَهُم»، زمینه‌ساز اختلاف‌ها و جنگ‌ها همچون جنگ سوریه، یمن و کشتار مردم مسلمان شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما