شناسهٔ خبر: 32283972 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اقدامات لازم براي جبران خسارات از محل هاي موجود رافوري آغاز کنيد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رهبر انقلاب اسلامي در پاسخ به درخواست مجوز رئيس‌جمهوري براي برداشت از صندوق توسعه ملي به منظور تأمين بخشي از هزينه‌هاي ناشي از خسارات سيل هاي اخير گفتند: اقدامات لازم براي جبران خسارات از محلهاي موجود را به سرعت آغاز کنيد.

به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي درپاسخ به درخواست مجوز رئيس‌ جمهور براي برداشت از صندوق توسعه ملي به منظور تأمين بخشي از هزينه‌هاي ناشي از خسارات سيل هاي اخير، جديت دستگاه هاي مسئول در پيگيري و جبران خسارت هاي مالي سنگين سيل به ويژه خسارت هاي وارده بر کشاورزان را لازم دانستند و از دولت خواستند که با استفاده از محل هاي قانوني موجود، به سرعت اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندي وضعيت و در صورت نياز، برداشت از صندوق توسعه ملي مورد تأييد خواهد بود.
متن پاسخ رهبر انقلاب اسلامي به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام والمسلمين آقاي دکتر حسن روحاني
رياست محترم جمهوري اسلامي ايران
با سلام و تحيت،
در پاسخ به مرقوم شماره 636 – 98/م مورخ 18/1/1398 آن‌ جناب اشعار مي دارد:
خسارت‌هاي مالي ناشي از سيل ويرانگر بويژه در چند استان بسيار سنگين و مصيبت‌بار است و لازم است به‌طور جدّي از سوي دستگاه هاي مسئول پيگيري و جبران شود. البته کمک‌هاي مردم و نهادهاي انقلابي و دستگاه هاي متعدد دولتي و نظامي در اين ايام حقاً چشمگير و موجب سپاس و قدرداني است ولي اين کمک‌ها نمي‌تواند خسارت‌هاي وارده به آحاد مردم بويژه کشاورزان و صاحبان کشتزارهاي سيل‌زده را جبران کند و ورود دولت لازم است. مطلعيد که استفاده از صندوق توسعه ملي صرفاً در صورت مسدود بودن راههاي ديگر ممکن است لذا تأکيد ميشود که دولت سريعاً از محل‌هائي همچون:
• پنج درصد مقرر در بودجه‌ي عمومي کشور براي جبران خسارت حوادث غيرمترقبه
• جابجايي در رديف‌هاي بودجه‌هاي عمراني
• بيمه‌ها و تسهيلات بانکي
اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندي وضعيت، در صورت نياز، برداشت از صندوق مزبور مورد تأييد اين‌جانب خواهد بود. لازم مي‌دانم توصيه‌هاي زير را براي جريان بهتر کارها مطرح نمايم:
1- فرماندهي واحد براي مديريت يکپارچه، هماهنگي، انسجام، پيگيري، نظارت و پاسخگويي نسبت به اقدامات پيشگيري، آمادگي، مقابله، بازسازي و بازتواني ايجاد شود.
2- پايگاه اطلاعات جامع و قابل اتکاء از کليه عناصر حقيقي و حقوقي متأثر از سيلاب اخير با قابليت برآورد دقيق خسارات و نيازها و رصد کليه خدمات و کمک‌هاي دريافتي از مبادي مختلف در اسرع وقت ايجاد شود.
3- برنامه اقدامات با اولويت‌بندي و زمان‌بندي مشخص تهيه و تقسيم کار بين دستگاههاي اجرايي و نهادهاي عمومي و انقلابي و مردمي با تعيين مسئوليت‌ها تهيه و به اجرا گذاشته شود.
4- اقدامات لازم براي تأمين نيازها و مايحتاج عمومي و فوري افراد متأثر از سيلاب خصوصاً تأمين خسارات کشاورزان در حداقل زمان ممکن صورت پذيرد.
5- به‌منظور رونق کسب‌وکار در مناطق سيل‌زده حداکثر استفاده از ظرفيت‌هاي مناطق مذکور براي بازسازي صورت پذيرد. ضمن اينکه تدابير لازم و فوري براي بازسازي و تعمير سريع و ايمن واحدهاي آسيب‌ديده مسکوني و تجاري و توليدي به اجراء گذاشته شود.
توفيقات همه‌ي دست‌اندرکاران را مسألت مي‌نمايم.
سيّد علي خامنه‌اي
23 فروردين 1398
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما