شناسهٔ خبر: 32269615 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رهاسازي آب از سد گتوند به يک هزار و 700 مترمکعب درثانيه رسيد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - افزايش خروجي سد گتوند به يک هزار و 700 مترمکعب در ثانيه جريان آب در رودخانه کارون در مقطع اهواز را دوباره افزايش مي دهد.

به گزارش ايرنا اگر چه در روزهاي اخير ورودي و خروجي سدهاي دز و کرخه به طور نسبي کاهش داشته اما خروجي سد گتوند افزايش داشته است.
در ساعت 16 روز يکشنبه، ورودي به سد گتوند يک هزار و 237 و خروجي آن يک هزار و 704 مترمکعب درثانيه اعلام است. حجم ذخيره اين سد 4.3 ميليارد مترمکعب است.
در ساعت 12 ديروز ورودي سد گتوند يک هزار و 273 و خروجي آن يک هزار و 604 مترمکعب درثانيه بود.
دبي رودخانه کارون در مقطع اهواز از 18 فروردين به سه هزار مترمکعب درثانيه بود که با افزايش تدريجي در 21 فروردين به حدود سه هزار و 200 مترمکعب در ثانيه رسيد، و پس از آن با کاهش دوباره از 23 فروردين تاکنون روي سه هزار مترمکعب درثانيه ثابت مانده است.
داريوش بهارلويي مدير دفتر منابع آب سازمان آب و برق خوزستان 24 فروردين از افزايش تدريجي خروجي سد گتوند در حوضه رودخانه کارون خبر داده و گفته بود: در 24 روز گذشته که حوضه هاي دز و کرخه فعال بودند، بيشترين فشار به حوضه کارون وارد آمده بود که اکنون پس از يک دوره کاهش خروجي، دوباره افزايش پلکاني را در اين حوضه خواهيم داشت؛ البته با توجه به پخش سيلاب در دشت ها هنوز نمي توان دقيق گفت که دبي کارون در مقطع اهواز تا چه اندازه اضافه مي شود.
به گفته وي اگر چه ورودي به سدها کاهش يافته و از شرايط سيلابي خارج شده اما همچنان دبي پايه در رودخانه ها بالاست و در سه رودخانه کارون، دز و کرخه بين يک هزار و 300 تا يک هزار و 500مترمکعب درثانيه نوسان دارد، که پس از مدتي کاهش مي يابد و تثبيت مي شود.
همچنين سد کرخه در ساعت 16 روز يکشنبه 25 فروردين، يک هزار و 340 ورودي و يک هزار و 506 مترمکعب در ثانيه خروجي داشته و ذخيره آن5.9 ميليارد مترمکعب است که همچنان از ذخيره نرمال آن بيشتر است. حجم ذخيره نرمال اين سد 5.2 ميليارد مترمکعب است.
سد دز نيز در اين مدت، يک هزار و 195 ورودي و يک هزار و 358 مترمکعب در ثانيه خروجي آب بوده و ذخيره فعلي آن 2.4 ميليارد مترمکعب است.
سيلاب کرخه و دز تاکنون برخي مناطق روستايي و شهري در حاشيه رودخانه هاي دز، کارون و کرخه را به زير آب برده است. به دنبال سرريز کانال چمران در حميديه و کانال سلمان همچنين سرريز زهکش نيشکر دهخدا، محله عين 2 اهواز با سيلاب روبه رو شد که استاندار خوزستان در روز چهارشنبه گذشته دستور تخليه محله هاي عين2، گلدشت، کوي سياحي، کوي سليم آباد و کوي سادات را صادر کرد. افزايش جريان کارون در اهواز تاکنون بخش هايي از پارک و جاده هاي ساحلي را به زير آب برده است. تعدادي از روستاهاي شهرستان کارون در جنوب اهواز نيز در اثر سيلاب کارون به زير آب رفته اند؛ همچنين از شب گذشته اخباري از جاري شدن سيل در روستاهاي شهرستان شادگان در جنوب خوزستان گزارش شده است.
حاج رسولي ها مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران پيش از اين گفته بود، با افزايش دبي رودخانه کارون در سيلاب هاي اخير، تخليه آب شور از مخزن سد گتوند عليا افزايش داشته و شرايط مخزن هم اکنون بهبود يافته است.
وي گفته است: با توجه به ورودي بالا به سد گتوند عليا، تخليه آب شور از مخزن بر اساس روش تخليه و استاندارد موجود در حال انجام است، البته تخليه به صورتي است که کيفيت در خروجي سد برهم نخورد.
9754/ 6037
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما