شناسهٔ خبر: 32243596 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تبانی یا بهانه

توجیه شکست یا حرف و حدیث های پشت پرده!

باخت تراکتورسازی تبریز مقابل سپیدرود رشت، از دیروز به سوژه داغ رسانه ها و البته صفحات اجتماعی تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

خبرکوتاه بود!
خیلی زود رسانه ای و فراگیرشد!
تراکتورسازی باخت!
خیلی ها معتقدند که چند حرکت بچه گانه، تراکتورساری تبریز را از رسیدن به صدرجدول رده بندی لیگ برتر، محروم کرد.
سه گل دریافتی مقابل تیم سپیدرود رشت در هفته حساس و سرنوشت ساز بیست و پنجم، موجب شد تا محسن فروزان؛ دروازه بان گیلانی تراکتورسازی، فعلا از تیم کنار گذاشته شود.
این درحالی است که تراکتورسازی در هفته ای که با یک برد می توانست تا قبل از بازی پرسپولیس برابر سایپا به صدر جدول رده بندی برسد در رشت مغلوب سپیدرود قعرجدولی شد.
اما این شکست همانطور که در طول مسابقه انتظار می رفت با واکنش هایی از سوی هواداران و مالک باشگاه تراکتور همراه بود.
یکی از بازیکنانی که عملکردش در این بازی، مورد انتقاد هواداران تراکتورسازی و محمدرضا زنوزی قرار گرفت، محسن فروزان؛ دروازه بان تیم بود.
او روز خوبی در این مسابقه سپری نکرد و گل اول سپیدرود روی اشتباه او به دست آمد.
فروزان در دفع توپ اشتباه کرد و توپ به بایرامی رسید.
فروزان روی گل سوم هم می توانست عملکرد بهتری داشته باشد اما توپی که به دستش برخورد کرده بود را باز هم بایرامی تبدیل به گل کرد تا تراکتورسازی با 3 گل مغلوب سپیدرود شود.
مالک باشگاه تراکتورسازی تبریز که از نحوه نمایش دروازه بان تیمش کاملا ناراضی است، می گوید: فروزان تا زمانی که کمیته انضباطی باشگاه، کار بررسی و تحقیق را در مورد بازیِ انجام شده، پایان بدهد از حضور در تمرینات محروم است (تا دوشنبه) و باید پاسخگوی عملکردش در این مسابقه باشد.
محمدرضا زنوزی از قضاوت رضا مهدوی؛ داور بازی تراکتورسازی و سپیدرود هم به شدت گلایه مند است و معتقد است با اشتباهاتی که دراین بازی انجام داد، سر تیم تراکتور را برید.
به گفته  وی، از این داور که در دیدار ماشین سازی - پرسپولیس قضاوت بازی را برعهده داشت، خاطرات خیلی بدی داریم.
زنوزی همچنین معتقد است گل دوم سپیدرود روی حرکت خطای بازیکن حریف به دست آمد که داور دست کم می توانست یک پنالتی برای ما بگیرد، اما این کار را نکرد.
مالک باشگاه تراکتورسازی در ادامه خطاب به وزیر ورزش وجوانان هم گفت: من یک سوال از وزیر ورزش وجوانان دارم، مگر وزیر ورزش، وزیر کل ورزش ایران نیست؟ ما هزینه نکردیم که این آقایان هر کاری دوست دارند بکنند، هر بلایی دلشان می خواهد سر ما بیاورند، آن هم در حالی که هم اکنون عده ای، مسابقات و نتایج را مهندسی می کنند، از این رو کمیته اخلاق باید به مسئله ورود کند.
اما از آن سو، سرمربی تیم تراکتورسازی که از هفته شانزدهم هدایت این تیم را بر عهده گرفته و تاکنون هم نتایج خوبی گرفته در صحبت هایش پس از دیدار با سپیدرود گفت: بازی در چمن مصنوعی برای تیم خوب نبود؟
هر چند در 2 ماه اخیر بر اثر بارش برف و باران در تبریز، تمرینات تراکتور، گهگاه در داخل سالن آن هم روی چمن مصنوعی برگزار می شد و همین پنجشنبه گذشته (22 فروردین 98)، تمرینات تیم تراکتور در زمین چمن مصنوعی شهرداری تبریز برگزار شد، یعنی یک روز قبل از دیدار با سپید رود! آن هم با تصمیم جرج لیکنز، چون می دانست زمین چمن ورزشگاه سردار جنگل رشت، مصنوعی است و تمرین تیمش در زمین چمن مصنوعی، برای بازی روز جمعه در رشت موثر خواهد بود، اما گویا مفیدفایده نبود.
حال سئوال اساسی اینجاست، آیا عوامل، بازیکنان و کادر فنی تراکتور برای بازی با تیم قعرنشین جدول، بازی های قبلی حریف رشتی را تجزیه و تحلیل نکرده بودند؟
سرمربی تراکتورسازی معتقد است: به نظرم بعضی وقت‌ها خوب است که این اتفاقات در زندگی آدم بیفتد و تجربه شود، سورپرایز خاصی هم نبود، سپیدرود همان عملکردی را ارائه کرد که ما می‌دانستیم و همان چیزی بود که انتظارش را داشتیم.
جرج لیکنز بلژیکی افزود: روزِ قبل از بازی به بازیکنانم گفته بودم بازی سختی است و نباید به تیم حریف هدیه بدهیم، باید تمرکزمان روی تیم خودمان باشد، البته موافق این نیستم که غافلگیر شدیم، بلکه دفاع ما در این بازی طوری بود که گویا درها را باز گذاشتیم و آنها هم استفاده کردند.
به گفته وی، اتفاقی که افتاد و آمار هم موید آن است، این که، ما موقعیت‌های زیادی از دست دادیم، به نظرم باید انتقاداتی که به تیم‌مان وارد است، بپذیریم و با تکرار نکردن و رفع آنها، به سطح خیلی بالا برسیم.
اما جای تامل این که، سرمربی تراکتور، از دو هفته قبل، بر سخت بودن بازی تیمش مقابل سپیدرود اعتقاد داشت و در صحبت هایش پس از بازی هم بر این مهم تاکید دارد و می گوید: من از دو هفته پیش گفته بودم این بازی سخت است، بازی‌ بزرگی است و باید از آن امتیاز بگیریم.
اما آیا در این دو هفته، در تمرینات، تکنیک و تاکتیک هایی برای مقابله با حمله مهاجمان حریف و حتی پیشگیری از شکست در نظر گرفته شده بود یا نه؟
با مرور و بررسی بازی و همچنین با توجه به صحبت های سرمربی تراکتور، آیا می توان گفت مقصر باخت کیست؟ دروازه بان، سرمربی و یا بازیکنان؟
هر چند نگاهی به بازی های پارسال، شکست تراکتورسازی مقابل تیمِ نه چندان مطرحِ سپیدرود را در اذهان زنده می کند.
تراکتورسازی تبریز، 24 فروردین پارسال هم، نتیجه را به سپیدرود رشت واگذار کرده بود و در واقع می توان گفت سومین گربه سیاه تراکتورسازی، پس از تیم های پدیده مشهد و فولاد خوزستان است.
اشتباهات دروازه بان ها در دوران قبل هم نکته ای قابل تامل درخصوص تراکتورسازی است، طوری که روی اشتباهات گلرها، این تیم بارها متحمل شکست شده است؟
از حامد لک در لیگ چهاردهم گرفته که در بازی مقابل فولاد خوزستان، یک توپ آرام را نتوانست بگیرد و همین توپ را مهاجم فولاد به گل تبدیل کرد، تا اشتباه محمدرضا اخباری در لیگ شانزدهم که در ورزشگاه آزادی برابر استقلال، کاوه رضایی را به گل برتری استقلال رساند و فرزین گروسیان در بازی برابر پیکان که پاس رو به عقب مدافع تراکتورسازی را به اشتباه وارد دروازه خودی کرد.
و اینک اشتباهات محسن فروزان که مسئولان باشگاه تراکتورسازی را دست به قلم کرد تا بیانیه صادر کنند: "بیانیه تراکتورسازی پس از شکست؛ اقدام جدی تراکتورسازی برای برخورد با متخلفان؟ تصميم باشگاه تراکتورسازی درباره محسن فروزان اعلام شد؟"
رئیس هیئت مدیره باشگاه تراکتورسازی درباره انتقادات هواداران نسبت به عملکرد گلر تراکتور گفت: متأسفانه شاهد باخت سنگینی بودیم و تأثیر اشتباهات فردی غیرقابل انکار بوده است که با تصمیم کادر مدیریتی، این بازیکن در اختیار کمیته انضباطی قرار گرفته است و تا مشخص شدن علت این اشتباهات، او حق شرکت در تمرینات تیم را نخواهد داشت و تصمیم نهایی را در این باره، کمیته انضباطی و کادر فنی خواهد گرفت.
عباس الیاسی افزود: ما به دستور مالک باشگاه، پیگیر موضوع خواهیم بود و این هشدار را هم می‌دهیم که در دیدارهای آینده مواظب مهندسی بازی‌ها باشند، ما اعتقاد داریم که احتمالاً چنین اشتباهاتی در دیدارهای آینده به نفع تیم‌های خاص و به صورت ویژه‌ای اتفاق خواهد افتاد.
وی با تاکید بر اشتباهات داوری هم گفت: ما جدای از اشتباهات فردی بازیکنان خودی که در این باخت دخیل بود، از داوری هم ضربه خوردیم؛ همان‌طور که اشتباهات بازیکن خود را بررسی و برخورد خواهیم کرد، انتظار داریم اشتباهات محرز داوری در این دیدار توسط کارشناسان فدراسیون بررسی شده و رسماً پاسخگو باشند.
رئیس هیئت مدیره باشگاه تراکتورسازی تصریح کرد: لازم می‌دانیم کمیته اخلاق به این موضوع ورود کند و ما هم قطعاً تمام شبهات این دیدار را بررسی خواهیم کرد و آماده هرگونه همکاری برای مبارزه با فساد در فوتبال هستیم و این دور از انصاف است که عده‌ای نتایج را مهندسی کرده و احساسات میلیونی هواداران را به بازی بگیرند.
الیاسی افزود: مالک باشگاه صراحتاً اعتقاد دارد که باخت تراکتورسازی در بازی با سپیدرود فوتبالی نبوده و ما هم پیگیر این موضوع تا حصول نتیجه نهایی و روشن شدن حقایق هستیم.
کاپیتان تیم سپیدرود رشت هم گفت:‌ محسن فروزان آدمی نیست که بخواهد شرط‌ بندی کند یا به خاطر این که بچه گیلان است، بد بازی کند تا تیم ما نتیجه بگیرد.
محمدرضا مهدوی در خصوص برد 3 بر یک سپیدرود مقابل تراکتورسازی تبریز گفت: می‌دانستیم بازی سختی داریم، تنها امیدمان این بود که هر طور شده، 3 امتیاز بازی را بگیریم، البته آقای دست‌نشان (سرمربی سپید رود) هم از نظر روحی و روانی خیلی با تیم کار کرده بود و به ما خیلی انگیزه داده بود تا بتوانیم نتیجه بگیریم، ما روی تیم تراکتورسازی برنامه‌ریزی کرده بودیم، می‌دانستیم که از کجا حمله می‌کنند، بر این اساس از همان مکان ها، استفاده کردیم و گل زدیم.
به گفته وی، دروازه بان تراکتور دقیقه ۳ بازی اشتباه کرد و به همین علت به او برچسب تبانی و شرط‌ بندی زدند، اما این درست نیست، تا جایی که من او را می‌شناسم می‌دانم او چنین کاری را نمی‌کند، اشتباه برای هر بازیکنی پیش می آید.
کاپیتان تیم سپیدرود افزود: ما بعد از گل اول که روی اشتباه فروزان زدیم، راحت‌تر بازی کردیم، هر چند تراکتورسازی هم موقعیت‌های خوبی داشت که یکی از آنها به تیرک ما خورد، و در مجموع بازی قشنگی بود که همه آن را پسندیدند و خدا را شکر با کسب 3 امتیاز این بازی، توانستیم به نفت مسجد سلیمان نزدیک شویم.
پس از بحث و بررسی و حرف و حدیث ها درباره دروازه بان تراکتور، بررسی درخصوص میزان شناخت سرمربی تیم تراکتور از لیگ ایران هم در واکاوی علل شکست تراکتور مقابل سپیدرود، بی تاثیر نیست.
باید گفت: جرج لیکنز، برای نخستین بار است که در لیگ ایران حضور دارد و به واقع از کم وکیف لیگ، هیچ اطلاعی ندارد.
تنها کاری هم که می کند هدایت تیمش است و در مدت حضورش در تبریز، تاکنون 7 برد و 2 تساوی در کارنامه کاری خود داشته و تنها باخت تیمش، همین بازی بود که برایش بسیار گران است.
با این حال نباید خیلی او را در شکست دیروز تراکتور گناهکار دانست زیرا از صحبت های مسئولان باشگاه تراکتور چنین برمی آید که برنا مه ای از پیش تعیین شده، آن هم از بیرون، علیه تیم بوده است؟
در هر صورت تیم تراکتورسازی تبریز در شرایطی امروز تمرین ریکاوری خود را آغاز کرد که دروازه‌بان تیم، غایب بود، آن هم در حالی که تیم تراکتورسازی تبریز از هفته بیست و ششم ، جمعه پیش رو میزبان تیم پیکان تهران خواهد بود.
محسن فروزان طبق اعلام قبلی مسئولان باشگاه در ریکاوری امروز حاضر نشد و وضع او در این تیم همچنان نامشخص است.
فردا هم تمرینِ تیم، تعطیل اعلام شده است؟
حال باید نشست ودید تا درروزهای آینده، درباره بازی تراکتور و سپیدرود واتفاقات تلخی که در شکست این تیم تاثیرگذار بود و آنچه درپشت پرده بوده یا نبوده، چه بحث هایی بیان و چه نتایج و دستاوردهایی اعلام می شود؟
یادداشت از محرم محمدیان

نظر شما