شناسهٔ خبر: 32073529 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در پی لغو روادید برای زائرانی ایرانی درعراق صورت گرفت

کاهش ۱۵ درصدی هزینه های زیارت عتبات / تشرف ۶۵ هزار زائر ایرانی به عتبات در ایام نوروز

سفر به عتبات با حذف هزینه ویزای عراق برای کاروان هایی که از ۱۹ فروردین به بعد به عتبات مشرف می شوند، ۱۵ درصد کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حج و عتبات خبرگزاری شبستان، سفر به عتبات با حذف هزینه ویزای عراق ارزان شد، به طوری که قیمت کاروان های حج و زیارت بیش از 15 درصد کاهش یافته است.

در پی نشست هفته گذشته شورای وزیران عراق و تصویب رایگان شدن روادید سفر ایرانیان به این کشور، دفتر نخست‌وزیری عراق با صدور بخشنامه‌ای رسماً اجرای این مصوبه را ابلاغ کرد.

بر این اساس برای صدور روادید سفر به عراق برای ایرانیان دیگر هزینه‌ای دریافت نخواهد شد اما ارائه مدارک متقاضیان و صدور ویزا به قوت خود باقی است و شهروندان ایرانی و عراقی بدون ویزا نمی‌توانند به کشورهای یکدیگر سفر کنند.

ایران و عراق در جریان سفر رسمی اسفندماه گذشته دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بغداد، در بیانیه‌ای مشترک از توافق نهایی برای آغاز رایگان شدن صدور ویزا برای شهروندان عراقی و سپس اقدام متقابل عراق در این خصوص خبر داده بودند.

بنابراین گزارش کاروان هایی که از 19 فروردین به بعد به عتبات مشرف می شوند به جای پرداخت 3 میلیون و 600 هزار تومان مبلغی حدود 3 میلیون و 200 هزا تومان می پردازند.
 

این قانون شامل کاروان‌هایی که قبل از ۱۹ فروردین‌ماه به عتبات اعزام‌شده باشند، نمی‌شود.

زائرینی که تاریخ اعزام آن‌ها بعد از ۱۹ فروردین‌ماه است و هزینه عتبات را واریز کرده‌اند، این هزینه به‌ حساب ویژه در بانک ملت عودت داده می شود که زمان مراجعه این دسته از زائرین به بانک متعاقباً اطلاع‌رسانی می شود.

هزینه اخذ ویزا ۵۰ دلار بر مبنای ارز نیمایی (حدود ۹۰۰۰ تومان) محاسبه‌شده است.

گفتنی است؛ سالانه بیش از هفت میلیون زائر و مسافر میان ایران و عراق تبادل می‌شود.

بازگشت ۶۵ هزار زائر نوروزی عتبات به کشور

 

بنابرگزارش خبرگزاری شبستان،‌ مرتضی آقایی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت امروز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه ۶۵ هزار زائر در قالب هزار و ۷۵۰ کاروان در نوروز به عتبات مشرف شدند، گفت: با توجه به شرایط نامساعد جوی در مرزها و استان‌های تحت تاثیر، با اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده تمامی زائران در صحت و سلامت به کشور بازگشتند.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت بیان کرد: اعزام‌های عادی از دهم فروردین ماه آغاز شده و باتوجه به اینکه در ایام و اعیاد شعبانیه تعداد زائران افزایش پیدا خواهد کرد، نسبت به ایجاد ظرفیت‌های فوق العاده اقدام خواهیم کرد.

آقایی با بیان اینکه هزینه صدور روادید عراق از امروز به صورت قطعی حذف خواهد شد، گفت: هزینه روادید حدود ۱۱ هزار نفر از زائران که قبلا در گروه‌های ۱۹ فروردین تا ۸ اردیبهشت ماه ثبت نام کرده اند، از طریق شعب بانک ملی به آنان برگردانده خواهد شد.

وی افزود: هزینه حذف روادید مبلغ ۴۸۶ هزار و ۶۸۰ تومان است و امیدواریم حذف این مبلغ فرصت خوبی برای سفر زائران به عتبات باشد.

 

شایان ذکر است اعزام‌ زائران به عتبات نوروزی در  ۹ فروردین ماه تمام شد و روز گذشته جمعه ۱۶ فروردین آخرین کاروان‌های عتبات نوروزی به کشور بازگشتند.

نظر شما