شناسهٔ خبر: 31979900 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

روحانی پس از بازدید از سدها و رودخانه‌های خوزستان تاکید کرد

قول می‌دهیم همه خسارت‌ها را جبران کنیم

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهوری که روزهای آخر هفته گذشته را در دیدار از آق‌قلا و مناطق سیل‌زده گلستان گذراند، روز جمعه هم به خوزستان رفت. روحانی در این سفر می‌خواست هم با مردم این منطقه ملاقاتی داشته باشد و از مشکلات آنها و خسارت‌های زلزله آگاه شود و هم در بهره‌برداری از مرحله اول پروژه آبیاری نوین۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان حاضر شود. روحانی در جمع کشاورزان اراضی ابوفاضل در منطقه سلامات شهرستان باوی اهواز گفت: «از اینکه اجرای این طرح بزرگ باعث بهبود وضعیت کشاورزان منطقه و همچنین افزایش تولید محصولات کشاورزی شده و این طرح خوشحالی و رضایت مردم استان را به همراه داشته، بسیار خرسندم.»
با اجرای این طرح، آب ۲۹۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان تامین شده و این حرکت باعث افزایش تولید چندین برابری محصولات کشاورزی و به تبع آن افزایش بهای زمین‎‌های منطقه شده و باعث بهبود زندگی اهالی می‌شود.
روحانی همچنین با اشاره به بازدید هوایی خود از سدها و رودخانه‌های این منطقه گفت: «مناطقی بود که تحت تأثیر سیلاب‌های اخیر بودند. تالاب هورالعظیم امروز از آب پر شده، کارون پرآب است و آب کرخه هم افزایش یافته است و با توجه به بارندگی‌های روزهای آتی باید میزان آب و وضعیت سدهای منطقه را مدیریت کنیم که خسارتی ایجاد نشود و یا با حداقل خسارت مواجه شویم.»
به گزارش ایسنا، یکی از کشاورزان منطقه در همین هنگام در سخنانی با قدردانی از حضور رئیس‌جمهوری در این اراضی برای افتتاح طرح آبیاری نوین گفت: «با اجرای این طرح که برای کشاورزان بسیار مفید و سودمند بوده است، تولید محصول گندم از ۱.۵ تن در هکتار به ۵ الی۶ تن افزایش یافته است.»
این کشاورز با بیان اینکه ۳۰ هکتار زمین داشتم که تنها ۱۰ هکتار آن قابل استفاده بود اما با اجرای این طرح از هر ۳۰ هکتار برای تولید محصول استفاده می‌کنم، خطاب به رئیس دولت تدبیر و امید گفت: «هیچ دولتی مثل دولت شما به ما کشاورزان کمک نکرده است؛ از همه مسئولان ذیربط در اجرای این پروژه تشکر می‌کنیم.»
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سخنان این کشاورز اظهار داشت: «افتخار می‌کنیم که توانسته‌ایم گامی برای بهبود زندگی شما برداریم و خوشحالم از اینکه کشاورزان منطقه از اجرای این طرح خوشحالند.»
روحانی که در این سفر در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان حاضر شده بود با قدردانی از  مدیران شبکه‌های آب و برق برای تامین نیازهای مردم گفت: «حفظ سلامتی مردم مهمترین اصل در مدیریت بحران است و دولت موظف به جبران خسارت کشاورزانی است که هنگام سیل آب سدها در آنجا رها می شود. این روزها باران به عنوان رحمت الهی در این سرزمین خشک، از سوی خدا هدیه شده که باید شکرگزار باشیم و  البته ممکن است سیلاب ناشی از آن مشکلاتی هم داشته باشد که باید خسارات را به حداقل رساند. مواردی همچون لایروبی رودخانه‌ها و ساخت سد جدید می‌تواند به ما کمک کند که خسارت کمتری از سیل احتمالی ببینیم. اینکه فکر کنیم سیل هیچ خسارتی نزند، امکان‌پذیر نیست اما می‌توانیم با برنامه‌ریزی و اتخاذ راهکارهای مناسب، خسارت‌ها را به حداقل برسانیم.»
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه استان خوزستان با استعدادهای شگرف و مردمی ایثارگر که زیر و روی آن جواهر زرد و سیاه و همچنین از جواهر‌الرجال هم بهره‌مند است، آینده بسیار خوبی دارد، گفت: «این روزها نگران سیل در استان هستیم به همین خاطر به آقای دکتر اردکانیان، وزیر نیرو که امروز همراه ما بود دستور دادم که در استان بمانند و به این موضوع مهم و وضعیت سدهای استان نظارت دقیق  داشته باشند.»
رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه پایداری سد یک اصل مهم است و حفظ جان مردم هم از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: «دولت موظف به جبران خسارت‌های ناشی از سیل در استان است و من همین‌جا به مردم عزیز استان می‌گویم هر جا که لازم است آب سدها رها شود و از این رهاسازی خسارتی به کشاورزان وارد می‌شود، این خسارت را دولت تأمین خواهد کرد. همان‌طوری که در شمال کشور به مردم قول دادیم که خسارت ناشی از سیل را جبران می‌کنیم در اینجا هم به کشاورزان عزیز استان قول می‌دهم که خسارت احتمالی ناشی از رهاسازی آب سدها را جبران خواهیم کرد.»
دکتر روحانی ادامه داد: « تشکیل تیم مجرب و علمی استان برای کمک به تصمیم‌گیری‌ها بسیار مهم است. در سطح کشور نیز دستور دادم کمیته ملی برای مقابله با حوادث طبیعی و بحران‌ها تشکیل شود که شرایط را به صورت دقیق بررسی و پیش‌بینی‌های لازم را ارایه دهد.»
عمده مباحث مربوط به سفر عراق مربوط به خوزستان بود
روحانی همچنین به سفر دو روزه خود در پایان سال گذشته به کشور عراق اشاره کرد و گفت: «بخش عمده‌ای از مباحث این سفر مربوط به مسائل استان خوزستان بوده است. لایروبی اروندرود و راه‌آهن شلمچه به بصره مواردی بود که در دیدار با نخست‌وزیر عراق برای آن توافقات جدی صورت گرفت.»
در ابتدای جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، شماری از مدیران استان، دو ‌تن از نمایندگان استان در مجلس، رئیس اداره هواشناسی و استاندار خوزستان گزارشی از وضعیت سدها و‌ تالاب‌های استان، اقدامات انجام‌شده برای مقابله با سیلاب و‌ همچنین پیش‌بینی بارش‌ها در روزهای آتی ارایه کردند. رئیس‌جمهوری در انتهای سفر خود خوزستان را به مقصد تهران ترک کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما