شناسهٔ خبر: 31977076 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تشديد بحران در انگليس؛

سومین شکست دولت انگلیس در خصوص برگزیت

توافق دولت انگلیس با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی خروج از این اتحادیه سومین بار در مجلس عوام این کشور به تصویب نرسید

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، سومین شکست دولت انگلیس بر سر برگزیت با رد سه باره توافق دولت انگلیس رقم خورد.
دولت انگلیس توافقش با اتحادیه اروپا را بر سر چگونگی خروج از این اتحادیه سومین بار در مجلس عوام این کشور به رای گذاشت که با 286 رای موافق و 344 رای مخالف به تصویب نرسید. رد سه باره این توافق بحران برگزیت را تشدید کرد.
نمایندگان پارلمان انگلیس در واپسین ساعات پایان مهلت دو ساله این کشور برای چگونگی خروج از اتحادیه اروپا و پس از جدال موافقان و مخالفان این توافق با 58 رای اختلاف، آنرا رد کردند. با این نتیجه بر اساس اعلام اتحادیه اروپا انگلیس باید 12 آوریل اتحادیه اروپا را بدون توافق ترک کند یا راه حل دیگری ارائه کند.

گزارش اختصاصي از لندن

<div id="video-display-embed-code_3335726"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2389156/3335726?width=340&height=240"></script></div>

­

کاهش ارزش پوند انگلیس 
به دنبال رد سومین بار توافق نخست وزیر انگلیس با اتحادیه اروپا توسط نمایندگان مجلس عوام بریتانیا، ارزش برابری پوند با دیگر ارزها کاهش یافت.
بلافاصله پس از انتشار این خبر، ارزش هر پوند انگلیس با یک دلار و 30 سنت آمریکا برابر شد که در 11 ماه جاری میلادی، بی سابقه بود. 
 
ترزا می: باید منتظر عواقب بسیار وخیم رد توافق برگزیت باشیم
ترزا می نخست وزیر انگلیس به دنبال رای منفی پارلمان این کشور به لایحه مورد نظر او برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) گفت بسیار مایه تاسف است که این توافق ناکام ماند و باید منتظر عواقب بسیار وخیم این اتفاق بود.
 
کمیسیون اروپا: خروج بدون توافق انگلیس گزینه ای محتمل است
کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد سناریوی خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا در دوازدهم آوریل یک سناریوی محتمل و قابل وقوع است.
 
کوربین: ترزا می باید همین حالا کنار برود
جرمی کوربین رئیس حزب مخالف پارلمان انگلیس گفت اگر ترزا می نمی تواند بپذیرد که باید به توافقی تازه در رابطه با خروج این کشور از اتحادیه اروپا برسیم، لازم است که همین حالا کناره گیری کند.
وي گفت می توانیم با برگزاری یک انتخابات عمومی در خصوص آینده کشور تصمیم گیری کنیم.
 
دونالد توسک نشست کشورهای اروپایی در 10 آوریل را خواستار شد
پس از آنکه نمایندگان پارلمان انگلیس توافق خروج این کشور از اتحادیه اروپا را برای بار سوم رد کردند دونالد توسک رئیس شورای اروپا نشست کشورهای اروپایی را در 10 آوریل خواستار شد. دونالد توسک درخواست کرد نشست این شورا به صورت اضطراری برگزار شود. 
توافق می با مقامات اتحادیه اروپا قبلا دوبار در پارلمان بریتانیا به رای گذاشته شده و هر دو بار رد شده بود. امروز نیز پیشنهاد نخست وزیر بریتانیا رد شد تا مدیریت روند برگزیت، از دست دولت خارج و کاملا به مجلس منتقل شود.
بدین ترتیب مجلس بریتانیا می تواند از روز دوشنبه هفته آینده، پیشنهادهای جایگزین را بررسی و درباره آن ها رای گیری کند.
ترزا می، نخست وزیر بریتانیا پس از اعلام نتیجه رای گیری، تاسف عمیق خود را از رد شدن پیشنهادش اعلام کرد و افزود نتیجه این رای گیری، ممکن است به تعویق درازمدت برگزیت منجر شود.
جرمی کوربین، رهبر حزب اصلی مخالف دولت با ابراز خوشحالی از این نتیجه گفت: از روز دوشنبه، باید به فکر راه های جایگزین برای توافق دولت محافظه کار بود.
در همه پرسی سوم تیرماه 1395 ( 23 ژوئن 2016) 51.9 درصد مردم بریتانیا (شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1 درصد نیز به ماندن در این اتحادیه رأی دادند. بر اساس ضوابط اتحادیه اروپا بریتانیا باید پس از پایان مهلت دو ساله به منظور خروج از اتحادیه اروپا، در نهم فروردین اتحادیه اروپا را ترک می کرد اما به علت دست نیافتن به توافق مورد قبول اکثریت، این زمان تا 23 فروردین تمدید شد.
بر اساس ماده 50 پیمان لیسبون که در دسامبر 2007 میلادی تصویب شد، دولت هایی که بخواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند، باید این ماده را فعال سازند و مطابق آن عمل کنند.
ماده 50 پیمان لیسبون که جدیدترین منشور اتحادیه اروپاست، روند خروج یک کشور از اتحادیه را مشخص کرده اما شرایط آن مبهم است زیرا دولت ها ناچارند به منظور خروج، گفتگوهای زمان بر و پیچیده ای را آغاز کنند تا شرایط جدایی تدوین شود.
براساس این ماده، دولت متقاضی خروج از اتحادیه اروپا با فعال سازی ماده 50، دو سال فرصت خواهد داشت تا چگونگی خروج از اتحادیه، نحوه عقد قرارداد با دیگر کشورهای عضو اتحادیه و شرایط مربوط را از جمله چگونگی دسترسی به بازار مشترک، چگونگی تردد شهروندان کشورها و وضعیت افرادی که در کشورهای دیگر زندگی و کار می کنند، تدوین سازد اما دولت های 27 کشور دیگر، باید این موارد را تصویب کنند.
 
درخواست شهردار لندن برای لغو خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
با رد سومین بار توافق نخست وزیر انگلیس با اتحادیه اروپا در مجلس عوام این کشور، صادق خان، شهردار لندن اعلام کرد توافق دولت مرده است و باید به فکر لغو روند خروج از اتحادیه اروپا بود. به نوشته تارنمای روزنامه دیلی اکسپرس، صادق خان که از ابتدا خواهان باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود در توئیتی نوشت: نخست وزیر باید دست به کار درست شود و با لغو فوری ماده 50 قانون اساسی اتحادیه اروپا، راه را برای ابراز نظر نهایی مردم درباره خروج از اتحادیه اروپا باز کند.
گفتنی است براساس ماده 50 پیمان لیسبون که در دسامبر 2007 میلادی تصویب شد، کشورهایی که بخواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند، باید این ماده را فعال سازند و مطابق آن عمل کنند. ماده 50 پیمان لیسبون که جدیدترین منشور اتحادیه اروپاست، روند خروج یک کشور از اتحادیه را مشخص کرده است.
 
تظاهرات صدها مخالف اتحادیه اروپا برابر پارلمان انگلیس
در حالی که امروز توافق دولت بریتانیا با اتحادیه اروپا برای چگونگی ترک این اتحادیه رد شد، صدها نفر از هواداران خروج این کشور از اتحادیه اروپا، در میدان پارلمان در لندن به تظاهرات دست زدند.
تظاهر کنندگان که پرچم بریتانیا را در دست دارند از ظهر امروز در میدان پارلمان در لندن حضور دارند و به سخنان افراد مشهور ضد اتحادیه اروپا، از جمله اعضای ارشد حزب استقلال بریتانیا (Ukip) و بنیانگذار لیگ دفاعی انگلیس (English Defence League) گوش فرا می دهند.
شماری از تظاهر کنندگان امروز در لندن، دو هفته پیش از شهر ساندرلند به راه افتادند و پیاده به سمت لندن آمدند.
سخنرانان در جمع مخالفان اتحادیه اروپا که در برابر پارلمان انگلیس تجمع کرده اند می گویند این دموکراسی نیست که مقامات اتحادیه اروپا که منتخب مردم نیستند زمام کشورهای عضو این اتحادیه را بدست گیرند. آنان افزودند: انگلیس در صورت جدایی از اتحادیه اروپا مرفه تر و قوی تر خواهد بود.
مخالفان اتحادیه اروپا همچنین تاکید کردند: بیشتر مردم انگلیس در همه پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند نه به توافق دولت بنابراین نباید رای مردم نادیده گرفته شود.
ترزا می درصدد بود با حذف بخش های چالش برانگیز توافق، از جمله آینده روابط بازرگانی بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از جدایی از این اتحادیه، برای بار سوم آن را در مجلس مطرح کند تا بتواند در مهلت مقرر اتحادیه اروپا، ساعت 24 امشب به وقت مرکز اروپا، لایحه خروج از این اتحادیه را به تصویب برساند. شماری از احزاب، از جمله حزب کارگر بریتانیا، حزب ملی اسکاتلند و نیز حزب اتحادگرای ایرلند شمالی، پیشاپیش با تصمیم نخست وزیر بریتانیا مخالفت کرده بودند.
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا دیروز در مجلس این کشور گفته بود ترزا می می خواهد نمایندگان با چشمان بسته رای دهند. با رد توافق دولت بریتانیا با اتحادیه اروپا، از روز دوشنبه هفته آینده، نمایندگان و احزاب سیاسی می توانند پیشنهادهای جایگزین خود را درباره برگزیت، مطرح کنند تا در صورت تصویب دستکم یکی از آن ها، شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و آینده روابط دو طرف، مشخص شود.

نظر شما