شناسهٔ خبر: 31943230 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهم ترين اخبار درباره

۷۱۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به مناطق سیل زده

محمدباقر نوبخت: ۱۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار افرادی که اماکن تجاری و خانه‌های خود را از دست داده اند قرار خواهد گرفت

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛
 
 »»   ۷۱۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به مناطق سیل زده 
­
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: طبق گزارش نهایی شده در سازمان برنامه و بودجه ۷۱۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، ۵۸۰ میلیارد تومان جاری، ۱۳۰ میلیارد تومان عمرانی و ۱۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سیل زدگان قرار خواهد گرفت.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3328123"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2387455/3328123?width=350&height=250"></script></div>
محمدباقر نوبخت در گفتگوی زنده تلویزیونی با خبر ۲۱ افزود: ۱۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار افرادی که اماکن تجاری و خانه‌های خود را از دست داده اند قرار خواهد گرفت و سازمان برنامه و بودجه به نیابت از دولت تقبل کرده که ما به التفاوت سود را به بانک‌ها بدهد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3327701"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2387455/3327701?width=350&height=250"></script></div>
وی در خصوص ارائه گزارش در مناطق سیل زده گفت: بلافاصله بعد از حضور در استان فارس جلسه ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و تا نیمه شب ادامه پیدا کرد و ما مشکلات استان را به چهار گروه تقسیم کرده و تیمی را تعیین کردیم که کار‌ها را بررسی کنند و از سوی دیگر هم جمعی مامور شدند که به دقت سایر اماکن موجود در فارس را بررسی کنند که این حادثه در هیچ جای دیگری تکرار نشود.
نوبخت با بیان اینکه افراد حادثه دیده دو گروه بودند گفت: بخشی از این افراد در بیمارستان تحت درمان بودند و وزیر بهداشت دستور داد که با سرعت و با کیفیت آن‌ها را مداوا کند و طی عیادتی که من از آن‌ها داشتم از روند معالجه راضی بودند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: گروه دوم افرادی بودند که بعضی از نزدیکان خود را از دست داده بودند و یا اینکه طی حادثه خودروی خود را از دست داده بودند که ما همه خودرو‌ها را در یک محل توسط نیروی انتظامی جمع کردیم و من بازدیدی از محل داشتم.
نوبخت گفت: یک حماسه انسانی نیز توسط مردم شیراز انجام شد و هر کدام از آن‌ها تا جایی که می‌توانستند یاری کردند و افراد را به منازل خود بردند البته از سوی استانداری و مسئولین ستاد بحران همه اماکنی که امکان پذیرایی از این افراد را داشتند آماده بودند و این افراد از نظر تغذیه مشکلی نداشتند و لی لازم که ما زمینه را برای بازگشت آن‌هایی که آمادگی داشتند فراهم کنیم.
وی ادامه داد: صبح امروز با سازمان مرکزی هماهنگ شد و ۵ میلیارد تومان به استان تخصیص داده شد و همه عوامل نیروی انتظامی، ستاد مدیریت بحران، شرکت‌های بیمه برای ماشین‌ها و هلال احمر در فرمانداری دعوت و حضور پیدا کردند و تلاش کردیم تا همه کمک‌های بلاعوضی که قرار بود به افراد برای انتقال اجساد به شهر خود بوسیله پرواز‌های هوایی، ریلی و یا آمبولانس‌ها انجام شود تقسیم کار لازم انجام شد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3327919"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2387455/3327919?width=350&height=250"></script></div>
نوبخت افزود: کمک‌های بلاعوضی را که قرار بود پرداخت شود در ستاد مدیریت بحران بررسی شد و پرداخت‌های نقدی انجام شد و همکاران من در فرمانداری همچنان مشغول ادامه کار‌ها هستند و بیش از نیمی از افرادی که در این حادثه خسارت دیدند کمک‌های بلاعوض نقدی خود را دریافت کردند تا به شهر‌های خود برگردند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره خودرو‌های آسیب دیده گفت: افرادی که خودرو‌های آن‌ها آسیب دیده بود دو گروه بودند بخشی که ماشین‌های آن‌ها بیمه بدنه بود و بیمه خسارت آن‌ها را پرداخت می‌کرد و گروه دوم افرادی که بیمه نبودند و بخشی از هزینه آن‌ها توسط دولت پرداخت می‌شد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3328122"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2387455/3328122?width=350&height=250"></script></div>
وی ادامه داد: تا نهایی شدن گزارش ارائه کمک‌ها به استان‌های سیل زده تنخواهی به مبلغ ۵ میلیارد تومان برای استان‌های فارس، سمنان، خراسان شمالی، مازندران و گلستان حواله شد.
نوبخت افزود: گزارش برای ارائه کمک‌های بلاعوض و تسهیلات به تفکیک استان‌های درگیر سیل آماده شده و در هیئت دولت ارائه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تا زمان تصویب شدن این مصوبات مشکلات استان‌ها را از طریق تنخواه تخصیص داده شده برطرف خواهیم کرد.
 »»   یک نفر از مفقودین قایق واژگونی گلستان پیدا شد 
میرمحمد غراوی سرپرست استانداری گلستان در گفتگو با خبر بامدادی با اعلام گفت: هنوز دو نفر دیگر جزو مفقودین این حادثه هستند که با روشن شدن هوا و امکان پرواز هلیکوپتر، کار جستجو و شناسایی با شدت بیشتر ادامه پیدا می‌کند.
وی افزود هفده نفر از سرنشینان قایق نجات پیدا کردند و پیکر یکی دیگر از سرنشینان حوالی ساعت ۳ و نیم بامداد پیدا شد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3327386"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2387455/3327386?width=350&height=250"></script></div>
نیرو‌های ارتش، سپاه و یگان دریایی شیلات در این جستجو همیاری کردند.
گفتنی است این قایق حامل نیرو‌های مردمی بود که ظرف چند روز گذشته تلاش کردند تا شهر گمیش تپه در شهرستان گمیشان را ایمن کنند.
 
 »»   وزش باد شدید در تهران 
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه هوای پایتخت در حال حاضر در شرایط پاک قرار دارد، گفت: در برخی از ساعات امروز وزش باد شدید در پایتخت انتظار می‌رود.
 
 »»   پرداخت حقوق سه روزه معاونان و مدیران کل وزارت ارشاد به مناطق سیل‌زده 
­معاونان و مدیران کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی وقوع سیل در مناطق مختلف کشورمان سه روز از حقوق خود را برای کمک به مردم این مناطق اختصاص دادند.
 
 »»   امدادرسانی در مناطق صعب‌العبور استان گلستان ادامه دارد 
فرمانده نیروی زمینی با بیان اینکه ارتش از وضعیت تمامی روستا‌های گرفتار در سیل اطلاع دارد، گفت: شرایط طبیعی، تقریبا در مناطق سیل زده شکل گرفته و خدمات‌رسانی توسط کارکنان ارتش در مناطق صعب‌العبور استان گلستان تا آخرین لحظه انجام خواهد شد.
امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی بازدید مناطق سیل‌زده، روند خدمات رسانی آشپزخانه، حمام و بیمارستان صحرایی را مورد ارزیابی قرار داد.
امیر سرتیپ حیدری گفت: توزیع مواد غذایی و دارو در موعد مقرر توسط نفربر‌های نیروی زمینی ارتش و قایق‌های "جی‌می‌نی" در حال انجام است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: از تمامی روستا‌های گرفتار در سیل آگاهی کامل داریم و کارکنان ارتش با آن‌ها در ارتباط هستند و الحمدالله شرایط طبیعی تقریبا در مناطق سیل زده استان گلستان شکل گرفته و خدمات‌رسانی در مناطق صعب‌العبور تا آخرین لحظه انجام خواهد شد.
امیر سرتیپ جهانشاهی، معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در بدو ورود به مناطق سیل‌زده و پس از بررسی هوایی این مناطق، در جلسه‌ای با سایر فرماندهان به تجزیه و تحلیل نحوه خدمات رسانی ارتش به لحاظ نحوه بکارگیری تجهیزات سبک و سنگین و اولویت‌بندی نیاز‌های ضروری مردم سیل‌زده پرداختند.
در این جلسه بر کمک‌رسانی فوری به شهر‌های سیمین‌شهر و گمیشان به دلیل شکستگی جاده و قطع مسیر ارتباطی مردم تاکید و دستورات لازم برای نصب پل سیار بیلی توسط گروه ۴۴۴ مهندسی نزاجا، صادر شد.
روند نصب و راه‌اندازی این پل ارتباطی سیار توسط گروه ۴۴۴ مهندسی نیروی زمینی ارتش در حال انجام است و به سرعت مورد استفاده اهالی این مناطق قرار می‌گیرد.
 
 »»   استان کرمان مشکلی از نظر سیلاب ندارد 
محمدجواد فدایی استاندار کرمان در گفتگو با خبر بامدادی گفت: با تدابیری که در سطح استان انجام گرفته تا این لحظه هیچ مشکلی از نظر بارش‌ها و ایجاد سیلاب در سطح استان نداشتیم.
وی در ادامه افزود: بارندگی‌های استان کرمان در قسمت غرب و شمال غرب استان بوده که شهرستان‌هایی نظیر شهر بابک، سیرجان و در قسمت جنوب استان شهرستان‌هایی نظیر کهنوج و رودبار جنوب و قسمتی از بافت بارندگی داشت که ما به همه فرمانداران و بخشداری‌ها آماده باش داده ایم و از فرمانداران خواستیم شخصاً مسیر‌های رودخانه‌ها را بررسی کنند تا اگر موانعی وجود داشته باشد به سرعت برطرف کنند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3327310"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2387455/3327310?width=350&height=250"></script></div>
وی گفت: اعلام کرده ایم تا در صورتی که مسافران نوروزی در حاشیه رودخانه‌ها اقامت کرده باشند، آن‌ها را به نقاط امن منتقل کنند و همچنین مراکز درمانی نیز در آماده باش کامل به سر می‌برند.
فدایی افزود: به طور متوسط بین ۲۰ الی ۴۰ میلی متر بارندگی در سطح استان داشتیم که خوشبختانه مشکل عمده‌ای از نظر تجمع آب و ایجاد سیلاب تا این لحظه در استان کرمان وجود نداشته است.
 
 »»   پیگیری اخبار مربوط به سیل و آمار جانباختگان از رسانه ملی و رسانه‌های معتبر
معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت
: مردم به شایعات توجه نکنند و اخبار تنها از رسانه معتبر ملی و خبرگزاری‌های معتبر اعلام می‌شود.
سرهنگ پاشایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: در روز‌های اخیر متاسفانه در فضای مجازی یکسری از افراد نسبت به انتشار اخبا رمربوط به سیل و آمار جانباختگان اقدام کردند که موجب تشویش اذعان عمومی شد.
وی افزود: این شایعات صحت ندارد و اخبار و حوادث تنها از طریق رسانه معتبر ملی و خبرگزاری‌های معتبر اعلام می‌شود بنابراین پلیس فتا نسبت به انتشار هر گونه اخبار و شایعات مطابق قانون با افراد برخورد و مجازات می‌کند.
سرهنگ پاشایی در پایان اظهار داشت: هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده چنین شایعاتی با مراجعه به سایت رسمی پلیس فتا به ما اطلاع دهند.
 
 »»   کاهش بارش در کشور 
معصومه احمدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: چهارشنبه هفتم فروردین از گستردگی و شدت بارش‌ها در بیشتر مناطق کشور کاسته می‌شود.
وی افزود: اما در مناطق شرقی کشور همچون استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، بخش‌هایی از خراسان رضوی، بخش‌هایی از سمنان، همچنین جنوب کرمان و گلستان شاهد سیلاب و آبگرفتگی معابر خواهیم بود.
احمدی گفت: در استان هرمزگان و جزایر خلیج فارس نیز بارندگی‌های شدید، رعد و برق همراه با وزش باد شدید را شاهد خواهیم بود.
وی از وزش باد شدید در بخش‌های شرقی و جنوبی کشور خبر داد و افزود: آب‌های جنوبی کشور مواج است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3327346"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2387455/3327346?width=350&height=250"></script></div>
کارشناس سازمان هواشناسی با پیش بینی ورود سامانه بارشی جدید از سمت غرب کشور گفت: از فردا این سامانه وارد کشور می‌شود و در اوایل هفته آینده تقویت خواهد شد که باید درباره این بارش‌ها به اخطار‌های سازمان هواشناسی توجه شود.
احمدی درباره نوسانات دما در کشور نیز افزود: از فردا روند نسبی افزایش دما در کشور را شاهد خواهیم بود، اما امروز نوسانات دما چندان زیاد نیست.
وی اضافه کرد: هوا در تهران نیمه ابری و در جاده‌های اطراف آن مه آلود است.
احمدی گفت: بارش‌ها در تهران خفیف خواهد بود و به تدریج قطع خواهد شد، اما با ورود سامانه جدید از فردا منتظر بارش در پایتخت خواهیم بود.
 
 »»   آمادگی استان هرمزگان برای مقابله با هر نوع بحران 
فریدون همتی در ارتباط زنده با خبر بامدادی شبکه اول سیما گفت: پیش از شروع تعطیلات ستاد مدیریت بحران در استان تشکیل شده که این ستاد در طول تعطیلات نیز فعال است.
وی افزود: تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و بخشداران استان حتی بخش خصوصی که دارای ماشین آلات سنگین هستند آماده مقابله با هر نوع بحران هستند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3327691"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2387455/3327691?width=350&height=250"></script></div>
استاندار هرمزگان با ابراز امیدواری به اینکه هیچ بحرانی در این استان اتفاق نیفتد گفت: متاسفانه حوادث تلخی به سبب بارندگی‌های اخیر در برخی مناطق کشور ایجاد شده است، اما امیدواریم در مجموع بارندگی‌ها موجب شادی شهروندان شود.
همتی با اشاره به اینکه سال گذشته استان هرمزگان در بدترین شرایط از نظر منابع آبی و بارندگی بود افزود: خوشبختانه امسال بارندگی‌ها مطلوب است که موجب خوشحالی اهالی استان هرمزگان و گردشگران این استان شده است.
 
 »»   ریزش سنگ در محور ایذه به دهدز 
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دهدز با اعلام این خبر افزود: در ۲ نقطه از محور ایذه به دهدز، سنگ به درون جاده ریزش کرد. پس از بارش باران در روز‌های گذشته، دیشب در این محور حدفاصل تونل‌های کارون سه در چند مرحله دچار ریزش سنگ شد.
کیوان آبسته افزود: به علت جاری شدن آب از کوه، ریزش به صورت مداوم ادامه دارد و نیرو‌های راهداری در محل در صورت ریزش سنگ مسیر را پاکسازی می‌کنند.
وی در ادامه گفت: رانندگان با رعایت احتیاط، حدفاصل تونل‌های کارون سه را پشت سر بگذارند تا در تعطیلات سال جدید شاهد حوادث ناگوار نباشیم.
 
 »»   وصل شدن برق ۷۸روستای پلدختر 
روابط عمومی شرکت توزیع برق استان لرستان اعلام کرد: بر اثر سیل اخیر برق ۸۳ روستای شهرستان پلدختر قطع شد که با تلاش‌های صورت گرفته برق ۷۸ روستا وصل شده است.
بر اساس این گزارش ۶۴ کیلومتر شبکه فشار متوسط (۲۰کیلوولت) و ۲۷ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۲۹ دستگاه پست هوایی برق در اثر سیل تخریب شد.
۱۵ اکیپ از نیرو‌های اجرایی مدیریت برق شهرستان‌های خرم آباد؛ کوهدشت؛ دورود و رومشکان بعنوان نیرو‌های کمکی به پلدختر اعزام شدندهمچنین ستاد بحران شرکت کلیه نیرو‌های اجرایی شهرستان پلدختر را نیز بسیج و به اکیپ‌های کمکی افزوده و راهی مناطق سیل زده شهرستان نمودند.
مدیرعامل برق لرستان گفت: ۱۲۰۰ خانوار در این سیل ویرانگر بی برق شده بودند که در حال حاضر فقط ۵ روستا با ۶۵ خانوار بی برق هستند و با تلاش شبانه روزی نیرو‌ها ۷۸ روستا با ۱۱۳۵ خانوار برقدار گردیدند.
مهندس خودنیا خسارات وارده در حوزه مدیریت برق شهرستان پلدختر را ۱۵.۸ میلیارد تومان اعلام کرد و ابراز داشت ۶۴ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۲۷کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۲۹ دستگاه پست هوایی در این منطقه بطور کلی تخریب گردیده است.
 
 
 »»   توصیه به هموطنان برای عدم اقامت در اطراف رودخانه ها 
قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا عصر دیروز در بازدید از حوضه ی آبریز کرخه بیان کرد: هرجا که نیاز به تخلیه مناطق اطراف رودخانه ها از جمله اندیمشک بوده است اطلاع رسانی شده است.
وی ادامه داد: نکته‌ای که هموطنان می بایست رعایت کنند این است که سعی کنند در این چند روز در اطراف رودخانه‌ها اقامتی نداشته باشند.
معاون وزیر نیرو در امور آب‌و‌آبفا اظهار داشت: همکاران ما برنامه‌ریزی خوبی داشته‌اند و ضمن داشتن ماشین‌آلات، در حالت آماده‌باش هستند تا بتوانیم از خسارت‌های احتمالی جلوگیری و آب را مسیردهی کنیم.
تقی زاده خامسی تاکید کرد: در حال حاضر مورد خاصی نیست و در صورت لزوم اطلاع رسانی انجام خواهد شد.
وی با اشاره به بازدید خود از حوضه ی آبریز کرخه گفت: برای مسیریابی درست سیلاب ها و سیل بندها به مرز چذابه آمده‌ایم تا ببینیم در چه نقطه‌ای می شود سیلاب احتمالی را مدیریت کرد و ببینیم به چه صورت می توانیم آب را با برنامه‌ریزی پشت سدها ذخیره کنیم.
 
 »»   تلف شدن نزدیک به ۵ هزار راس دام در شش استان سیلزده 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور: در حادثه سیل اخیر، در استان‌های مازندران، گلستان، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی، در مجموع ۴۵۰۰ راس دام سبک و ۱۳۶ راس دام سنگین تلف شده است.
علی رضا رفیعی پور افزود: تعداد ۵۹۷۵ کندوی زنبور عسل خسارت دیده که از این تعداد ۵۶۸۰ کندو در استان مازندران و ۲۹۵ کندوی خسارت دیده نیز در استان گلستان بوده است.
وی ادامه داد: مجموع خسارات وارده در حوزه دامپزشکی، ۸۴۱ هزار و ۵۰۰ قطعه طیور اعم از نیمچه گوشتی، مرغ مادر و تخمگذار تلف شده اند.
رئیس دامپزشکی اظهار داشت: در مورد خسارت وارده به مزارع پرورش آبزیان، تعداد ۹۴ مزرعه سردابی و ۵۰۰ هکتار مزرعه گرمابی در استان‌های گلستان، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد خسارت دیده اند.
 
 »»   واژگون شدن قایق در گمیشان 
سخنگوی سازمان اورژانس کشور: با واژگون شدن قایقی در گمیشان-ناردانلی به قره کیله، منطقه تپه نقره‌ای در ساعت ۲۲ سه شنبه ۶ فروردین، از ۲۴ سرنشین قایق واژگون‌شده در گمیشان، دو نفر جان باختند، افراد نجات که پیدا کرده‌اند، به مراکز درمانی منتقل شدند.

 »»   آبگرفتگی در مناطق شرقی گمیش تپه
فرماندار گمیشان گفت: روان آب‌هایی که در چند روز گذشته در دشت گسترده شده بودند به شرق گمیشان رسید.
امیر شیر توماج گفت: باران شدید شب گذشته نیز به حجم روان آب‌ها افزود.
مردم گمیشان برای جلوگیری از ورود سیل به داخل شهر در دور شهر با کیسه‌های پر از خاک سیل بند درست کرده اند که تا حد زیادی از پیشروی آب داخل شهر جلوگیری شده است.
 
 »»   اسکان اضطراری مسافران نوروزی در بندرعباس 
بدنبال بارندگی در شهر بندرعباس، مسافران نوروزی در سالن‌های ورزشی و اماکن مسقف اسکان داده شدند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان گفت: در سطح شهر بندرعباس ۳۰ سالن ورزشی و مسجد جامع شهر برای اسکان اضطراری مسافران در نظر گرفته شده است.
رضا مدرس افزود: با آغاز بارندگی در بندرعباس مسافران نوروزی از ساعات اولیه بامداد به سالن‌های مختلف سطح شهر هدایت و اسکان داده شدند و هم اکنون نیز اسکان مسافران ادامه دارد.
وی گفت: در سراسر استان نیز ۱۰۰ سالن فرهنگی ورزشی برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده و همه شهرستان‌ها آماده اسکان مسافران نوروزی در اماکن مسقف هستند.
مدرس افزود: ظرفیت کافی برای اسکان متقاضیان در استان وجود دارد و مشکلی در اسکان مهمانان نوروزی نیست.
بارش باران در بندرعباس از بامداد امروز آغاز شده و پیش بینی می‌شود تا بعد از ظهر امروز ادامه داشته باشد.
 
 »»   فعالیت جهادی صداوسیما در پوشش رسانه‌ای سیلاب اخیر 
دبیر کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت بحران استان گفت: به دنبال بارش‌های شدید بهاری در استان به خصوص شهرستان کوهرنگ، صدا و سیمای استان از ساعات اولیه شروع بارندگی به انعکاس و پوشش رویداد‌ها و اتفاقات مرتبط و پیش از آن اطلاع رسانی در خصوص شرایط جوی و هشدار‌های مختلف صادر شده از نهاد‌های مرتبط پرداخت.
آقای افشارنیا افزود: گروه‌های خبری و فنی مرکز با اعزام به محل وقوع بارش‌ها در شهرستان کوهرنگ، جزئیات این پدیده را از رادیو و تلویزیون استان و همچنین در ارتباط زنده تلویزیونی با شبکه‌های سراسری و همچنین بخش‌های مختلف خبری استانی و کشوری گزارش دادند.
وی گفت: معاونت فنی مرکز روز گذشته با اعزام SNG به شهرستان کوهرنگ برای پوشش جلسات ستاد مدیریت بحران، بستر برقراری ارتباط زنده تصویری و تلفنی مسئولین این ستاد از جمله استاندار، نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان و مدیرکل جمعیت هلال احمر را با شبکه‌های سراسری و استانی فراهم کرده است و هم اکنون گروه اعزامی صدا و سیما همراه ستاد مدیریت بحران استان در منطقه بازفت حضور دارد.
آقای افشارنیا اقدامات معاونت خبر مرکز از دو روز گذشته تا کنون را در قالب ۳۵۲ دقیقه خبر و گزارش شامل ارسال ۴۷ خبر مکتوب به تهران و سایت خبرگزاری صدا و سیما، ارسال ۶۸ خبر به کانال خبرگزاری و فضای مجازی، ۹ گزارش تصویری و چهار گزارش صوتی ارسالی به تهران، هشت ارتباط خبری با شبکه‌های خبر، سلامت و اخبار ساعت ۹ بامدادی و نیمروزی شبکه یک، پخش محلی ۹۶ خبر و گزارش تلویزیونی و ۵۰ خبر و گزارش رادیویی بیان کرد.
وی افزود: در معاونت صدا بلافاصله پس از شروع بارندگی شیفت‌های بحران رادیو شکل گرفت و با حضور به موقع همکاران برنامه‌های عادی رادیو قطع و به صورت ۲۴ ساعته و زنده به اطلاع رسانی در خصوص بارش‌ها با رویکرد امیدآفرینی، آرامش بخشی و اطلاع رسانی دقیق و سریع پرداخته شد.
دبیر کمیه اطلاع رسانی ستاد مدیریت بحران استان گفت: رادیو جهان بین از ابتدای اعلام شرایط بحرانی تا کنون با هزار و ۵۱۵ دقیقه در قالب هشت ویژه برنامه و ۴۵۳ دقیقه ارتباط در قالب ۱۲۳ مورد ارتباط با مسئولین ستاد مدیریت بحران، استاندار، فرمانداران شهرستان‌های مختلف استان، فرمانده سپاه قمر بنی هاشم، پلیس راه، هواشناسی، اورژانس، ادراه کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، خبرنگار اعزامی واحد خبر به شهرستان کوهرنگ و خبرنگاران آزاد شهرستان ها، پخش زنده جلسه ستاد مدیریت بحران استان و بارگزاری هزار و ۲۴۱ مورد تصاویر و مطالب مرتبط در رادیو نما به این موضوع پرداخته است.
دکتر افشارنیا با اشاره به اینکه سیمای جهان بین نیز از ساعات اولیه بارش‌ها به صورت مداوم برنامه‌های مختلفی را در این خصوص تهیه و پخش کرده است، افزود: برقراری ارتباط تلفنی به شکل مکرر در برنامه «آرنگ بهار» با اعضای ستاد مدیریت بحران استان، ارتباط زنده تصویری با شبکه شما در این برنامه به مدت ۱۰ دقیقه، ارتباط مستقل تصویری با شبکه‌های شما و سلامت هر یک به مدت پنج دقیقه، حضور تعدادی از اعضای ستاد مدیریت بحران استان در برنامه «آرنگ بهار» و اطلاع رسانی مداوم به هم استانی‌ها از جمله فعالیت‌ها و برنامه‌های انجام شده تا کنون است.
وی دیگر اقدامات شبکه استانی سیمای جهان بین در خصوص شرایط و رویداد‌های جوی را پخش ۲۵۵ نوبت زیرنویس با موضوع اخطاریه‌ها و هشدار‌های هواشناسی، پیام‌های مدیریت بحران، طغیان رودخانه ها، بسته شدن مسیرها، راهداری، میزان بارش ها، میزان خسارت‌ها و کمک به آسیب دیدگان، شش مورد ارتباط زنده تصویری و تلفنی با استاندار، مدیرکل هواشناسی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران، مدیرعامل جمعیت هلال احمر و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای، پخش زنده جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان از کوهرنگ، پخش تصاویر طغیان رودخانه‌های استان و پخش موشن گرافیک با موضوع هشدار در خصوص سیل و بارندگی بیان کرد.
مدیرکل صدا و سیمای استان گفت: معاونت فضای مجازی مرکز نیز با تولید ۹ پوستر با موضوع اطلاع رسانی شرایط جوی و هشدار‌های هواشناسی، بازتولید دو مورد ویدئو با موضوع هشدار‌های مسئولین، تأمین دو مورد ویدئو مرتبط با هشدار‌ها و نکات ایمنی، تأمین چهار مورد اینفوگرافیک، تأمین هفت مورد پوستر و عکس نوشت، انتشار بیست مورد خبر و اطلاعیه، انتشار فعالیت‌ها و گزارش‌های مرتبط در بستر‌های اختصاصی حوزه‌های صدا، سیما و خبر و انتشار محتوا در سایت، پیام رسان سروش و شبکه‌های اجتماعی به اطلاع رسانی در این خصوص پرداخته است.
خاطرنشان می‌شود استاندار چهارمحال و بختیاری در جلسه شورای مدیریت بحران در شهرستان کوهرنگ، از صدا و سیمای استان برای اطلاع رسانی دقیق و به موقع و آرامش بخشی به مردم در شرایط به وجود آمده تشکر و قدردانی کرد.
 
 »»   نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان 
نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی در اهواز برگزار شد.
در این جلسه که دیشب برگزار شد دریابان علی شمخانی خواستار خدمت رسانی بیشتر و کمک به مردم گرفتار در سیل در استان شد.
وی با بیان اینکه دولت خسارت‌های سیل زدگان را جبران می‌کند، از تلاش‌های نیرو‌های امدادی، خدماتی و عملیاتی در امر خدمت رسانی به مردم در مناطق سیلزده و در جهت کاهش و مقابله با سیل تقدیر کرد.
در این نشست مسئولان و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به ارائه گزارش‌های خود در خصوص سیل و خدمت رسانی به مردم پرداختند.
 
»» بارش شدید باران در بندرعباس
کارشناسی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: بارش باران که از بامداد امروز در بندرعباس آغاز شده بود هم اکنون با شدت ادامه دارد. این بارندگی ناشی از سامانه کم فشار جنوبی است و تا فردا صبح در نقاط مختلف استان ادامه دارد.
مجتبی حمزه نژاد افزود: در بندرعباس تا ساعت هفت و نیم صبح بیش از هشت میلیمتر باران باریده است و بر اثر فعالیت این سامانه بارشی که از صبح دوشنبه در استان فعال شده است تا کنون میزان بارش در شهرها به این صورت است.
 
بستک ۹.۶ میلیمتر 
بندر لنگه ۱۲.۱ میلیمتر
پارسیان ۱۶.۵ میلیمتر
بندرخمیر ۱۲.۹ میلیمتر
حاجی آباد ۱۳.۵ میلیمتر
قشم (دریایی) ۱۰.۶ میلیمتر
قشم (فرودگاه) ۱۴.۱ میلیمتر
 
وی گفت: دریا هم اکنون کمی مواج است و تا ظهر امروز نسبتا آرام می‌شود.
باران صبح امروز در بندرعباس موجب آبگرفتی برخی معابر نیز شده است.

 »»   نجات گردشگران از سیلاب روستای حصار مشهد 
۲۰ گردشگر که در سیلاب روستای حصار شهرستان طرقبه شاندیز گرفتار شده بودند نجات یافتند.
رئیس مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: این گردشگران که سرنشین پنج خودرو بودند در حال عبور از روان آب، گرفتار شدند که با حضور به موقع نیرو‌ها خودروهایشان از آب رها شد و نجات یافتند.
حسن گودرزی افزود: هم اکنون گردشگران در سلامت هستند و به محلی امن منتقل شده اند.
شهرستان طرقبه–شاندیز (بینالود) از مناطق ییلاقی و گردشگری خراسان رضوی است که رودخانه دائمی طرقبه در آن قرار دارد.

 »»   محور سیلابی هفشجان_طاقانک بازگشایی شد 
فرماندار شهرستان شهرکرد گفت: این محور بر اثر سیلاب رودخانه هفشجان و به منظور جلوگیری از ورود سیلاب به روستا‌ها مسدود شده بود.
آقای ارژنگ گفت: این محور هم اکنون بازگشایی شده است.

نظر شما