شناسهٔ خبر: 31937570 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پنج حزب مخالف در انگلیس خواستار توقف فروش سلاح به عربستان شدند

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اینترنتی ایندیپندنت ؛ دولت انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن، متعهد شد کمکی 770 میلیون پوندی در اختیار این کشور قرار دهد و این در حالی است که ارزش صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی این کشور به عربستان سعودی به چهار میلیارد و 700 میلیون پوند می رسد.
پنج حزب مخالف دولت انگلیس در نامه ای که روز دوشنبه منتشر شد ادامه تجارت تسلیحاتی انگلیس را با رژیم جنایتکار عربستان سعودی محکوم کردند و دولت عربستان را در ویرانی یمن شریک دانستند.
این نامه که ایندیپندنت آن را به طور کامل منتشر کرد به امضای رهبران حزب کارگر ، لیبرال دموکرات ، حزب ملی اسکاتلند ، حزب ملی گرای ویلز و حزب سبز رسیده است.
پیش بینی می شود مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن به منظور گفتگو درباره استقرار مجدد نیروها و فراهم کردن امکان دسترسی به کمک های بشردوستانه به ویژه در شهر بندری حدیده این هفته به لندن سفر کند.
آتش بس شکننده در حدیده که در استکهلم سوئد بر سر آن توافق شد همچنان به قوت خود باقیست اما هرگونه نقض این آتش بس ممکن است ویرانه های بیشتر را در کشوری به دنبال داشته باشد که بدترین بحران انسانی جهان را به روایت سازمان ملل، تجربه می کند.
رهبران این پنج حزب مخالف دولت انگلیس در نامه ای مشترک به جرمی هانت وزیر امور خارجه این کشور اعلام کردند دولت همچنان از جنگ یمن با فروش تسلیحات سود می برد که می داند آتش این جنگ را شعله ور می کند. بسیار شرم آور است که دولت انگلیس به جای همکاری با شرکا و نهادهای بین المللی برای پایان دادن به این جنگ ، ترجیح داده است سیاست ادامه فروش سلاح را به رژیم سعودی انتخاب کند که به این جنگ دامن زده است.
از زمان آغاز جنگ یمن در مارس سال 2015 ، دولت انگلیس تسلیحاتی به ارزش چهار میلیارد و 700 میلیون پوند به عربستان سعودی صادر کرده است.
در این نامه چنین رقمی بسیار تکان دهنده اعلام شده است .
انگلیس به تازگی اعلام کرده است تلاش های خود را برای کمک به مردم یمن افزایش می دهد و با این حساب ارزش این کمک ها از زمان آغاز جنگ چهار ساله جنگ یمن به 770 میلیون پوند می رسد.
در نامه رهبران احزاب مخالف انگلیس آمده است؛ کاملا روشن است که دولت تمایلی به پذیرش ارتباط بین فروش سلاح به دولت سعودی و جرائمی که این رژیم مرتکب می شود، ندارد.
در این نامه همچنین استدلال دولت در خصوص اینکه همکاری نزدیک انگلیس با عربستان سعودی بدان معناست که این کشور می تواند بر متحد خود نفوذ داشته باشد زیر سوال برده شده و آمده است نفوذی که ما بر آنها داریم باید قابل توجه باشد اما رفتارهای آنها در نقض حقوق بشر بدون هیچ محدودیتی ادامه دارد.
در این نامه آمده است در حالی شماری از کشورها و نهادهای بین المللی از جمله آلمان ، شورای حقوق بشر سازمان ملل و پارلمان اروپا خواستار تعلیق فروش سلاح به عربستان شده اند ، که انگلیس مصمم است متحد خود را برای پایبندی به قوانین اولیه بشردوستانه تحت فشار قرار ندهد. شرم آور است که دولت انگلیس نه تنها تغییر سیاست خود را بررسی نمی کند بلکه با دیگر دولت های خارجی از جمله آلمان فعالانه وارد گفتگو شده است تا فروش سلاح را به عربستان سعودی ازسر بگیرند.
وزیر امور خارجه انگلیس ماه گذشته به یمن سفر کرد و نخستین سیاستمدار بلندپایه غربی است که از زمان آغاز جنگ یمن در سال 2015 راهی این کشور شد.
اندرو اسمیت از کمپین مبارزه با تجارت سلاح در گفتگو با ایندیپندنت اعلام کرد جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس در این سفر درباره ضرورت دستیابی به صلح صحبت کرد اما واقعیت آن است که این جنگ بدون جنگنده ها و بمب هایی که دولت هایی همچون انگلیس تولید می کنند و می فروشند ادامه پیدا نخواهد کرد.
جوجو شاه ویسی دیگر تحلیلگر می گوید در حالی که کمک های بشردوستانه الزامی است ، کمک های مالی به تنهایی این بحران را حل نخواهد کرد. انگلیس باید تامین سلاح ائتلاف تحت فرمان عربستان را متوقف کند که بی هدف غیرنظامیان بیگناه را مورد حمله قرار می دهد. بهره برداری از چنین بحران فاجعه باری وجهه انگلیس را در سطح بین الملل خدشه دار خواهد کرد.
کارشناسان سازمان ملل هر دو طرف درگیر در جنگ یمن را متهم به ارتکاب جنایت جنگی احتمالی می کنند.
در جنگ یمن بیش از سه میلیون نفر بی خانمان و شمار قابل توجهی از جمعیت این کشور با کمبود مواد غذایی مواجه شده اند.
 

نظر شما