شناسهٔ خبر: 31933373 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

با امضاي سندي در حضور نتانياهو؛

ترامپ اشغال جولان توسط صهيونيستها را به رسميت شناخت

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس جمهور آمريکا در حضور نخست وزير رژيم صهيونيستي سندي مبني بر به رسميت شناختن منطقه اشغالي جولان را امضا کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا پس از ديدار با بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم غاصب صهيونيستي با امضاي سندي اشغالگري اين رژيم بر جولان اشغالي را به رسميت شناخت.
همچنين؛ دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در نشست خبري مشترک با نخست وزير رژيم صهيونيستي در واشنگتن گفت: ائتلاف ميان آمريکا و اسرائيل به هيچ وجه گسستني نيست و اين ائتلاف در هيچ زماني به اندازه الآن محکم نبوده است. من بهترين کمک ها را به دولت اسرائيل ارائه داده ام.

واکنش ها:
سازمان ملل
استفان دوژاريک، سخنگوي آنتونيو گوترش دبير کل سازمان ملل بعد از آن که دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا بلندي هاي جولان را به عنوان بخشي از فلسطين اشغالي به رسميت شناخت، گفت گوترش «به روشني معتقد است که وضعيت جولان تغييري نکرده است.»
وي گفت: «سياست سازمان ملل درباره جولان در قطعنامه هاي مربوطه شوراي امنيت منعکس شده و اين سياست تغييري نکرده است. يک قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل که به اتفاق آرا در سال 1981 تصويب شد اعلام کرد تصميم اسرائيل براي اعمال قوانين و حاکميت قضائي خود در بلندي هاي اشغالي جولان سوريه بي اعتبار و فاقد تاثير حقوقي از نظر بين المللي است.»
سازمان ديده بان حقوق بشر در واکنش به اقدام ترامپ درباره جولان اشغالي اعلام کرد: انکار اشغالگري اسرائيل در منطقه جولان از سوي دونالد ترامپ، نشانگر بي توجهي به محافظت از ساکنان سوري بر اساس حقوق بشر دوستانه بين المللي است.

اتحاديه اروپا
اتحاديه اروپا در واکنش به اقدام ترامپ درباره جولان اشغالي اعلام کرد: اتحاديه اروپا حاکميت اسرائيل را بر سرزمين هايي که در سال 1967 اشغال کرده است, از جمله منطقه جولان، به رسميت نمي شناسد و موضع ما در اين خصوص تغيير نخواهد کرد.

اتحاديه عرب
اتحاديه عرب در واکنش به اقدام رئيس جمهور آمريکا درباره جولان اشغالي اعلام کرد: اقدام ترامپ وضع قانوني جولان را تغيير نمي دهد.
احمد ابوالغيط دبيرکل اتحاديه عرب نيز گفت: اعلام حاکميت اسرائيل بر بلندي هاي جولان از سوي ترامپ را به لحاظ ساختاري و محتوايي، غيرقابل قبول دانست.

سوريه
وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه گفت اقدام آمريکا در به رسميت شناختن حاکميت اسرائيل بر بلندي هاي جولان تنها منجر به انزواي آمريکا خواهد شد.
وليد المعلم در اظهاراتي که در تلويزيون سوريه پخش شد، گفت: «مهم نيست چند سال (از اشغال جولان) گذشته است. اين اقدام اين حقيقت را تغيير نخواهد داد که جولان يک سرزمين اشغال شده سوري است.»
وزارت خارجه سوريه نيز در بيانيه اي تصميم آمريکا در به رسميت شناختن حاکميت رژيم صهيونيستي بر بلندي هاي جولان اشغالي را «حمله آشکار به حاکميت و يکپارچگي ارضي» سوريه خواند.
يک منبع رسمي در وزارت امور خارجه سوريه گفت: آزاد سازي جولان با تمام ابزارهاي موجود و بازگشت آن به سرزمين مادري حق مسلم و غيرقابل تصرف است و امروز عزم و اراده مردم سوريه و تصميم و اصرار آن براي رسيدن به اين هدف محکم و با صلابت تر از هميشه است.
اين منبع اعلام کرد تصميم دولت آمريکا درباره به رسميت شناختن حاکميت اسرائيل بر بلندي هاي جولان سوريه تعرض آشکار به حاکميت و تماميت ارضي سوريه است.
منبع رسمي وزارت خارجه سوريه تاکيد کرد تصميم دونالد ترامپ در چارچوب تثبيت ائتلاف نزديک ميان آمريکا و اسرائيل در دشمني شديد با امت هاي عربي اتخاذ شد و اين تصميم نشان مي دهد که واشنگتن دشمن اصلي اعراب از طريق حمايت نامحدود و پشتيباني مداوم دولت هاي مختلف آمريکا از رژيم غاصب اسرائيل است.
منبع وزارت امور خارجه سوريه تصريح کرد تصميم دونالد ترامپ نشان دهنده عالي ترين ميزان بي توجهي و بي احترامي به مشروعيت بين المللي و ضربه توهين آميز به جامعه جهاني است.
منبع وزارت خارجه سوريه با اشاره به اينکه قطعنامه هاي سازمان ملل متحد در خصوص منطقه اشغالي جولان سوريه و به خصوص قطعنامه 497 در سال 1981 ميلادي مويد اين است که وضعيت قانوني جولان سوريه به عنوان يک خاک اشغال شده است و اين قطعنامه ضمن مخالفت با تصميم رژيم اشغالگر اسرائيل در الحاق اين منطقه به خاک خود ، به اين مسئله تاکيد دارد که تصميم اسرائيل باطل است و نمي تواند هيچ اثر قانوني داشته باشد.
اين منبع افزود: آمريکا با اتخاذ اين تصميم و با نقض آشکار قطعنامه هاي سازمان ملل به ويژه قطعنامه 497 ، جايگاه و اعتبار سازمان ملل را زير سئوال برد.
منبع وزارت خارجه سوريه در ادامه گفت دونالد ترامپ حق و صلاحيت قانوني براي مشروع ساختن اشغالگري و تجاوز به خاک ديگران با استفاده از زور را ندارد و اين سياست خصمانه آمريکا منطقه و کل جهان را در معرض خطر قرار مي دهد و يک مسيري را در روابط بين الملل بدعت گذاري مي کند که صلح و ثبات و امنيت در جهان را در معرض خطر و نابودي قرار مي دهد.
اين منبع تاکيد کرد سوريه تصميم دولت آمريکا را به شدت مردود مي داند و با قدرت اعلام مي دارد که کل جهان نمي تواند واقعيت تاريخي ابدي را تغيير دهد و منطقه جولان بخشي از خاک سوريه بوده و باقي خواهد ماند و دمشق تمام ابزارهاي موجود را براي آزادي جولان و بازگرداندن آن به سرزمين مادري سوريه به کار خواهد گرفت.

عراق
احمد الصحاف سخنگوي وزارت امور خارجه عراق در واکنش به اقدام ترامپ درباره منطقه اشغالي جولان گفت: به رسميت شناخته شدن حاکميت اسرائيل بر جولان سوريه از سوي آمريکا، مغاير با قوانين بين المللي است.
وي افزود: عراق قطعنامه هاي شوراي امنيت را که در آنها بر لزوم پايان اشغالگري اسرائيل در جولان تأکيد شده است، تأييد مي کند. گذر زمان، باعث قانوني شدن اشغالگري اسرائيل در جولان نمي شود.

قطر
دولت قطر در واکنش به اقدام ترامپ درباره منطقه اشغالي جولان, اعلام کرد حاکميت رژيم اسرائيل را بر بلندي هاي جولان سوريه به رسميت نمي شناسد. قطر بار ديگر بر اين موضع اصولي خود که بلندي هاي جولان سرزميني عربي و اشغال شده است و همچنين بر ضرورت پايبندي رژيم اشغالگر اسرائيل به قطعنامه هاي بين المللي و خروج از همه اراضي اشغالي عربي تأکيد کرد.

کويت
وزارت امور خارجه کويت در واکنش به اقدام ترامپ درباره منطقه اشغالي جولان, اعلام کرد: بلندي هاي جولان بخشي از خاک سوريه است و اقدام آمريکا در به رسميت شناختن حاکميت اسرائيل بر اين منطقه، مغاير با قوانين بين المللي و قطعنامه هاي شوراي امنيت است. اين اقدام ترامپ به نقش آمريکا به عنوان حامي و ميانجي صلح در خاورميانه (غرب آسيا) ضربه مي زند و ما از واشنگتن (ترامپ) مي خواهيم از تصميم خود منصرف شود.

لبنان
وزارت امور خارجه لبنان در واکنش به اقدام ترامپ درباره منطقه اشغالي جولان اعلام کرد: اقدام ترامپ، محکوم و مغاير با قوانين بين المللي است. جولان، سرزميني سوري و عربي است و امکان ندارد هيچ اقدامي در واقعيت تاريخي آن تغييري ايجاد کند.

ترکيه
مولود چاووش اوغلو وزير امور خارجه ترکيه در واکنش به اقدام رئيس جمهور آمريکا در خصوص جولان اشغالي گفت: جولان بخشي از خاک سوريه است و ما هرگز حاکميت اسرائيل را بر آن به رسميت نمي شناسيم.
وزير امور خارجه ترکيه افزود اقدام ترامپ درباره منطقه جولان هديه انتخاباتي به نتانياهو است. ما اين اقدام را قابل قبول نمي دانيم و در محافل بين المللي عليه آن موضع خواهيم گرفت.
وزارت امور خارجه ترکيه نيز درباره اظهارات برخي سران کشورها در خصوص انتقال سفارتخانه هاي خود از تل آويو به قدس اشغالي واکنش نشان داد.
حامي آکسوي سخنگوي وزارت امور خارجه ترکيه در يک نشست خبري گفت: اين اظهارات غيرمسئولانه، بسيار نگران کننده و ناقض قوانين بين المللي است.
سخنگوي وزارت امور خارجه ترکيه با اشاره به رد الحاق قدس به اسرائيل از سوي سازمان ملل متحد و مجامع جهاني، اعلام کرد: مطابق مصوبات سازمان ملل متحد تشکيل يک دولت مستقل منطبق با مرزهاي سال 1967 به مرکزيت قدس، تنها راه حل فلسطين است و تمام کشورها با پايبندي به مصوبات سازمان ملل بايد به تاريخ قدس و وضعيت حقوقي آن احترام بگذارند.

روسيه
وزارت امور خارجه روسيه در واکنش به اقدام رئيس جمهور آمريکا در خصوص جولان اشغالي اعلام کرد: اين اقدام، به ايجاد تنش هاي جديد در خاورميانه (غرب آسيا) منجر مي شود.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه گفت: اين اقدام در مسير حل و فصل اوضاع سوريه سنگ اندازي و اوضاع خاورميانه را پيچيده مي کند.
ماريا زاخارووا سخنگوي وزارت امورخارجه روسيه نيز بيانيه ترامپ درخصوص به رسميت شناختن حق حاکميت رژيم اسراييل بر بلنديهاي جولان را غيرمسئولانه عنوان کرد و گفت: اين اقدام ، مغاير با مصوبات سازمان ملل و نير اصول و قواعد شناخته شده بين المللي است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما از مسکو، زاخاروا با اشاره به اينکه روسيه هيچگاه حق حاکميت رژيم اسراييل بر بلندي‌هاي جولان را به رسميت نخواهد شناخت، گفت: روسيه اقدام تشنج آفرين رييس جمهور آمريکا را محکوم مي کند.

کانادا
وزارت امور خارجه کانادا در واکنش به اقدام ترامپ درباره منطقه اشغالي جولان اعلام کرد: موضع کانادا درباره جولان تغيير نکرده است و ما حاکميت دائم اسرائيل را بر اين منطقه به رسميت نمي شناسيم. هرگونه اقدام براي تغيير يکجانبه مرزهاي جغرافيايي، مغاير با قواعد و قوانين نظام بين الملل است.

تونس
وزارت امور خارجه تونس در واکنش به اقدام ترامپ درباره منطقه اشغالي جولان اعلام کرد: جولان با استناد به قطعنامه هاي سازمان ملل و شوراي امنيت، سرزميني اشغال شده و اقدام ترامپ مخالف با قانون بين المللي است.
خميس الجهيناوي وزير امور خارجه تونس با اشاره به اين که تصميم آمريکا مغاير قوانين بين المللي است، افزود اين تصميم بي پاسخ نخواهد ماند.

فلسطين
جنبش حماس اعلام کرد اقدام رئيس جمهور آمريکا در خصوص جولان اشغالي، بيانگر اين است که دولت آمريکا به تهديدي براي صلح و امنيت بين المللي تبديل شده است.
هنيه: بلنديهاي جولان بخشي جدا ناپذير از خاک سوريه باقي خواهد ماند
اسماعيل هنيه رئيس دفتر سياسي جنبش حماس اعلام کرد بلنديهاي جولان بخشي جدايي ناپذير از خاک سوريه باقي خواهد ماند .
دفتر اسماعيل هنيه دوشنبه شب و در واکنش به اقدام دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در به رسميت شناختن حاکميت اسرائيل بر بلنديهاي اشغالي جولان اعلام کرد نشانه هاي جديدي از برنامه آمريکا بر ضد منطقه آشکار شده است و امروز حقوق سوريه مورد تعرض قرار گرفت.
اسماعيل هنيه در اين بيانيه گفت بلنديهاي جولان بخشي جداناپذير از خاک سوريه است و باقي خواهد ماند.
رئيس دفتر سياسي جنبش حماس افزود آمريکا با اين گونه موضع گيري ها و اتخاذ چنينن تصميم هاي ظالمانه، حقايق تاريخي و جغرافيايي سرزمين فلسطين و حقوق مردم عربي سوريه در بلنديهاي جولان را هرگز تغيير نخواهد داد.
هنيه تاکيد کرد جنبش حماس در برابر اين گونه زورگويي و سلطه جويي آمريکا در کنار سوريه ايستاده است.
وي خاطر نشان کرد آمريکا با اتخاذ چنين مواضعي اصول، کنوانسيون ها و قوانين بين المللي را زيرپا مي گذارد همچنان که اين کار را درباره شهر قدس و آوارگان فلسطيني انجام داد.

اردن
وزارت امور خارجه اردن در واکنش به اقدام ترامپ درباره منطقه اشغالي جولان با بيان اينکه جولان بخشي از خاک اشغال شده سوريه است، پيوستن اين منطقه به قلمرو اسرائيل (فلسطين اشغالي) و تلاش ها براي به رسميت شناختن حاکميت اسرائيل بر آن را مردود دانست.
ايمن الصفدي وزير خارجه اردن گفت: تصميم دونالد ترامپ باطل است و اين کار به تشديد تنش ها در منطقه منجر خواهد شد، بي آن که اين حقيقت را تغيير دهد که جولان منطقه اي از سوريه است.

نظر شما