شناسهٔ خبر: 31930916 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران خبر داد:

برگزاری کلاس‌های آمادگی مرحله دوم المپیاد در سه مرکز

اسفندیار نظری با اشاره به اینکه المپیادهای علمی، یکی از برنامه‌های سالانه وزارت‌خانه است که در جهت تقویت روحیه ابتکار، خلاقیت و نوآوری برگزار می‌شود، گفت: در سال تحصیلی 98-97 ، تعدادِ 9266 دانش‌آموز مازندرانی در مرحله نخست المپیاد، شرکت کردند که 586 نفر به مرحله دوم راه یافتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران، «اسفندیار نظری» گفت: برای هدایت درست و تقویت این دانش‌آموزان در مرحله دوم المپیاد، با دستور مدیرکل محترم و با هماهنگی «ستاد المپیاد استان» اقدام به برگزاری دوره‌های آمادگی کردیم و  سه مرکز تیزهوشان «تنکابن»، «بابل» و «ناحیه یک ساری» را به‌عنوان مراکز آماده‌سازی دانش‌آموزان در نظر گرفتیم.

معاون متوسطه آموزش و پرورش استان افزود: المپیادهای علمی، فرصتی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند تا دانش نهفته خود را آشکار کنند بنابراین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و امسال به دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم اختصاص دارد.

نظری در ادامه خاطرنشان کرد: مازندران در همه المپیادها، یکی از استان‌های مدعی بود و طیِ سالیان أخیر، دومین استان برتر کشور است و امسال نیز  هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیّت بعد از استان تهران، در جایگاه دوم قرار دارد.

معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به آمار پذیرفته‌شدگان مرحله اول المپیاد گفت: 104 نفر در رشته ادبی، 115 نفر در رشته ریاضی، 54 نفر در رشته فیزیک، 74 نفر رشته شیمی، 97 نفر رشته زیست، 37 نفر رشته کامپیوتر، 47 نفر رشته نجوم، 29 نفر رشته سلول‌های بنیادین و 29 نفر در رشته جغرافیا قبول شدند  و به مرحله دوم راه یافتند.

وی همچنین گفت: در مرکز بابل، کلاس‌های آمادگی برای تمام رشته‌ها دایر است اما در تنکابن و ساری ناحیه یک، رشته‌های «ادبی، ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست» دایر خواهد بود و پذیرفته‌شدگان مرحله اول المپیاد این فرصت را خواهند داشت از 20 فروردین تا اول اردیبهشت در این کلاس‌ها که با حضور اساتید مجرّبی از باشگاه دانش‌پژوهان جوان تهران دعوت شدند، شرکت کنند.

نظری گفت: آزمون مرحله دوم المپیاد علمی نیز از سوم تا ششم اردیبهشت ماه به‌صورت متمرکز در قائم‌شهر برگزار خواهد شد.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد که در سال گذشته آموزش و پرورش مازندران در المپیاد سلول‌های بنیادین، رتبه نخست و مدال طلا را کسب کرد و در المپیاد جهانی ریاضی نیز از تیم شش نفره جمهوری اسلامی ایران که به کشور رومانی اعزام شد،  سه نفر از دانش‌آموزان مازندرانی بودند که در نهایت  «شریفی» مدال طلا و «رمضانپور» مدال نقره را کسب کردند و «شیرمحله» نیز دیپلم افتخار گرفت.

وی تأکید کرد: دانش‌آموزانی که در مرحله جهانی پذیرفته شوند ضمن اینکه به عضویت «بنیاد ملی نخبگان» در می‌آیند، در هر دانشگاه و هر رشته‌ای که بخواهند بدون کنکور می‌توانند تحصیل کنند.   

نظری همچنین افزود: سال قبل 10259 شرکت‌کننده از مازندران داشتیم که 493 نفر در مرحله اول، پذیرفته شدند اما امسال از 9266 شرکت‌کننده، 586 نفر به مرحله دوم راه یافتند و همچنین با توجه به قابلیت‌های بالای دانش‌آموزان مازندران پیش‌بینی می‌کنم در رشته‌های فیزیک، شیمی، ریاضی، زیست‌شناسی و سلول‌های بنیادین و حتی کامپیوتر رتبه‌های خوبی کسب کنیم.

وی در پایان یادآور شد: امسال برای نخستین بار رشته جغرافیا در المپیادها گنجانده شد که در همین سال نخست، 29 نفر از مازندران در این رشته پذیرفته  شدند و به مرحله دوم راه یافتند ضمن اینکه رشته‌های جغرافیا، ادبی و سلول‌های بنیادین تا سطح کشوری است اما سایر رشته‌ها تا رقابت‌های جهانی استمرار خواهد یافت و امیدوارم مازندران و کشور عزیز ما ایران در رقابت‌های جهانی المپیادها نیز بدرخشند.

نظر شما