شناسهٔ خبر: 31914597 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ادامه واکنش ها به تصميم جنجالي جديد ترامپ/ بيانيه ترامپ درباره جولان احمقانه و خطرناک است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس‌جمهور آمريکا روز دوشنبه با امضاي يک فرمان اجرايي حاکميت رژيم صهيونيستي بر بلندي‌هاي جولان اشغالي را به رسميت مي‌شناسد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا روز دوشنبه با امضاي يک فرمان اجرايي حاکميت رژيم صهيونيستي بر بلندي‌هاي جولان اشغالي را به رسميت مي‌شناسد.
ترامپ شامگاه پنجشنبه (اول فرودين 1398) در اقدامي مغاير با قطعنامه‌هاي سازمان ملل، در پيامي توييتري اعلام کرد که وقت آن رسيده که آمريکا حاکميت رژيم صهيونيستي بر بلندي‌هاي جولان اشغالي سوريه را به رسميت بشناسد.

اردوغان:موضوع جولان را به سازمان ملل مي‌بريم
ترکيه موضوع بلندي هاي جولان اشغالي را به سازمان ملل ارجاع مي دهد.
به گزارش  خبرگزاري رويترز، رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه روز يکشنبه 4 فروردين گفت که ترکيه مسئله بلندي هاي جولان(اشغالي) را در سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد.
به گزارش شبکه تلويزيوني «يورونيوز»، اردوغان به جزئيات بيشتري در اين باره اشاره نکرده است.

منطقه جولان سوريه مانند فلسطين، سرزميني اشغالي است
گروه هاي مقاومت فلسطين تأکيد کردند منطقه جولان سوريه سرزميني اشغالي مانند فلسطين است که بايد از سوي امت عربي و اسلامي از دست اشغالگران آزاد شود.
به گزارش تلويزيون الميادين؛ گروه هاي مقاومت فلسطين در واکنش به اظهارات اخير رئيس جمهور آمريکا در مورد منطقه اشغالي جولان سوريه با صدور بيانيه اي تأکيد کردند منطقه جولان، بخشي از سرزمين عربي و اسلامي است که مانند فلسطين اشغال شده است و امت اسلامي و عربي بايد براي پس گرفتن آن قيام کنند و صفوف خود را براي مقابله با توطئه هاي آمريکا در منطقه که در خدمت تأمين منافع اشغالگران است، متحد سازند. اين گروه ها آمادگي خود را براي مشارکت فعال در راهپيمايي (الأرض و العودة) «سرزمين و بازگشت» در روز شنبه آينده اعلام کردند و از ملت فلسطين در کرانه باختري، قدس و همه سرزمين هاي اشغالي خواستند در راهپيمايي روز زمين حضور گسترده داشته باشند.
تشکيلات خودگردان فلسطين در واکنش به اظهارات رئيس جمهور آمريکا در زمينه به رسميت شناختن حاکميت رژيم صهيونيستي بر جولان اشغالي، گفت اين ملت هاي فلسطين و سوريه هستند که حاکميت بر قدس و جولان را تعيين مي کنند.
تشکيلات خودگردان فلسطين با انتقاد از اظهارات دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا مبني بر اينکه واشنگتن حاکميت اسرائيل را بر بلندي هاي جولان اشغالي به رسميت مي شناسد، تاکيد کرد مشروعيت قدس و جولان اشغالي را ملت هاي فلسطين و سوريه تعيين مي کنند.
خبرنگار اين شبکه گزارش داد: بسياري در جهان از اهميت بلندي هاي جولان سوريه براي رژيم اشغالگر اسرائيل آگاه نيستند. اين منطقه يک سوم آب مورد نياز رژيم اشغالگر را تامين مي کند و بر دمشق پايتخت سوريه مشرف است و فاصله اين منطقه تا دمشق کمتر از پنجاه کيلومتر است.
از پنجاه و يک سال پيش، رژيم اشغالگر براي اينکه آمريکا حاکميت آن را بر بلندي هاي جولان به رسميت بشناسد، تلاش مي کند؛ اما اين کار فايده نداشت.
اما اکنون دونالد ترامپ متحد رژيم اشغالگر از لزوم به رسميت شناختن حاکميت رژيم اشغالگر بر جولان سخن گفت.
تشکيلات خودگردان اعلام کرد اين ترامپ نيست که مي تواند حاکميت بر قدس و جولان را اعلام کند، بلکه ملت فلسطين و سوريه هستند که مي توانند اين کار را انجام دهند.
رمزي رباح عضو شوراي مرکزي فلسطين گفت: «ترامپ اکنون به طور کامل، به جامعه بين المللي و قطعنامه هاي آن، به ويژه قطعنامه 492 سال 1981 بي اعتنايي کرد؛ قطعنامه اي که جولان را بخشي از خاک اشغال شده سوريه مي داند و همه اقدامات اسرائيل را در آن باطل و غير قانوني قلمداد مي کند.»
خبرنگار اين شبکه در ادامه گفت: بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم اشغالگر از اظهارت ترامپ که در پي سفر مايک پمپئو وزير خارجه آمريکا به رژيم اشغالگر مطرح شد، به خوبي استقبال کرد. اين به منزله هديه اي براي نتانياهو است که طي روزهاي آينده وارد رقابت هاي سرنوشت ساز انتخابات خواهد شد.
نتانياهو اظهارات ترامپ را وعده اي ديگر دانست که مي تواند از آن در راستاي جلب افکار عمومي اسرائيل استفاده کند.
خبرنگار اين شبکه در پايان با اشاره به اين که در سايه ضعف کشورهاي عربي، وعده هاي ترامپ شدت گرفته است؛ افزود نتانياهو گمشده خود را در ترامپ يافت تا برخي قضايا را که به مدت سال ها عملي نشده بود، اجرايي و پايه هاي حضور خود را در مقام نخست وزيري اسرائيل تثبيت کند.

تجمع مردم سوريه در محکوميت اظهارات ترامپ
مردم سوريه براي محکوميت اظهارات ترامپ در القنيطره تجمع کردند.
به گزارش شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه، مردم سوريه در منطقه القنيطره ضمن اعلام همبستگي با شهروندان سوري در جولان اشغالي، تاکيد کردند جولان بخشي از خاک سوريه خواهد ماند.
شهروندان سوريه ديروز در اعتراض به اظهارات دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درباره جولان اشغالي سوريه، در منطقه «عين التينه» در استان القنيطره که همجوار منطقه اشغالي «مجدل الشمس» است، ضمن برگزاري تجمع اعتراض آميز، بر حمايت از مردم سوريه در جولان اشغالي در مقابله با رژيم اشغالگر اسرائيلي تاکيد کردند.
مردم القنيطره ضمن محکوم کردن اظهارات ترامپ، افزودند جولان بخشي از خاک سوريه است و هيچ يک از قدرت هاي جهان نمي تواند اين حق تاريخي و قانوني را از آنها سلب کند.
خبرنگار اين شبکه گزارش داد: مردم القنيطره به اظهارات ترامپ يا ديگران پاسخ دادند و بار ديگر با تاکيد بر پايداري و وابستگي به سوريه، متعهد شدند به راه خود ادامه خواهند داد و اين گونه اظهارات فقط عزم و اراده آنها را براي آزادسازي اين منطقه که براي آنها بسيار ارزشمند است، افزايش خواهد داد.
مردم القنيطره با بيان احساسات خود در قبال جولان اشغالي، با همه مناطق جولان ابراز همبستگي کردند.

بيانيه ترامپ درباره جولان احمقانه و خطرناک است
به گزارش لوبلاگ، کسي از توئيتر انتظار تبديل شدن به يک بولتن سياسي مهم را ندارد اما اين شبکه اجتماعي براي ترامپ معناي مهمي دارد.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا به جاي رو در رو شدن با خبرنگاران و رسانه ها در اتاق کنفرانس، نوشتن در شبکه هاي مجازي را ترجيح مي دهد شايد بدان دليل که نمي خواهد با حجم زيادي از سوالات و جواب هاي رسانه ها و خبرنگاران روبرو شود تا پاسخگوي تصميم گيري هاي خامي باشد که او در حوزه هاي مختلف گرفته و مي گيرد. آخرين نوع از همين تصميم گيري هاي خام پنجشنبه گذشته رخ داد زماني که او در توئيتر نوشت که قصد دارد حق حاکميت اسرائيل را بر ارتفاعات غرب جولان به رسميت بشناسد.
اين ارتفاعات در جريان جنگ هاي اعراب و اسرائيل در سال 1967 توسط اسرائيل از سوريه گرفته شد. حال معلوم نيست که آيا واقعا ترامپ چنين قصدي دارد يا فقط نظر خود را منتشر کرده است. هرچه که باشد نيت او احمقانه است زيرا نه بر اساس مقتضيات استراتژيک و نه بر اساس الزامات امنيتي چنين کاري توجيه پذير نيست. به نظر مي رسد ترامپ آنچه در سر دارد صرفا خوشحال کردن دوستان پيراموني خود و از جمله بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل است.
اگرچه در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم، اقامت گزيني صهيونيست ها در جولان وجود داشته است اما اين بلندي ها هرگز به طور جدي توسط مهاجران يهودي اشغال نشده بود. پس از جنگ 1948 اسرائيل، مسئولان تل آويو و دمشق موافقت کردند از اين منطقه به عنوان منطقه پرواز ممنوع استفاده کنند. در بلندي هاي جولان هر از چندگاهي بين نظاميان سوري و اسرائيلي درگيري هاي پراکنده اي بر سر تقسيم آب اراضي و منابع آب در مي گرفت و طرفين يکديگر را به شيطنت متهم مي کردند.


نظر شما