شناسهٔ خبر: 31911659 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اولین عضو خانواده سلطنتی انگلیس از کوبا دیدن کرد

تهران-ایرنا- «پرنس چارلز» پسر ملکه انگلیس به همراه همسرش «کامیلا» روز یکشنبه به عنوان اولین سفر رسمی یک عضو خانواده سلطنتی و بخشی از عادی سازی روابط غرب با کوبا وارد هاوانا پایتخت این کشور شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری رویترز، دیدار از این کشور کمونیستی در حالی انجام می گیرد که آمریکا به عنوان متحد اصلی انگلیس در تلاش برای منزوی کردن کوبا است.
پرنس چارلز بلافاصله بعد از ورود به این کشور با هواپیمای رویال ایرفورس (متعلق به نیروی هوایی سلطنتی) با گذاشتن دسته گل بر روی بنای یادبود «خوزه مارتی» رهبرجنبش استقلال کوبا درمیدان انقلاب هاوانا به وی ادای احترام کرد.
رویترز نوشت: شاهزاده 70 ساله ولز قرار است در این سفر سه روزه تاریخی که بخشی از دیدار او از حوزه کارائیب است، در ضیافت شام با «میگل دیاز کانل» رئیس جمهوری کوبا شرکت کند. بازدید از پروژه های انرژی سبز و خودروهای قدیمی انگلیس بخشی از این دیدار خواهد بود.
این دیدار عضو خانواده سلطنتی انگلیس بخشی از سیاست گسترده تر عادی سازی روابط غرب و کوبا است که سه سال بعد از نخستین تلاش ها از سوی «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا انجام می گیرد. تلاش اوباما آغازی برای گشودن فصل جدیدی در روابط بین دو دشمن قدیمی دوران جنگ سرد بود.
از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، این کشور راهبرد چند دهه گذشته خود برای اعمال فشار بر کوبا را از جمله با تشدید تحریم های اقتصادی شدید علیه این کشور از سر گرفته است.
دولت ترامپ فشارها بر کوبا را به بهانه بحران سیاسی در ونزوئلا متحد سوسیالیست این کشور تشدید کرده است.
«ویلیام لئوگراند» استاد دانشگاه آمریکا درباره پرنس ویلیام به کوبا گفت: چنین دیدارهایی از سوی هیاتی از مقام های عالیرتبه قدرت های مهم، به دولت کوبا مشروعیت می بخشد و هشداری ضمنی به آمریکا است مبنی بر این که اقدامات خصومت آمیز این کشور علیه کوبا ممکن است به هزینه روابط دیپلماتیک این کشور با متحدانش تمام شود.
رویترز افزود: دولت انگلیس از این زوج سلطنتی خواسته بود کوبا را به سفر خود به فهرست کشورهای بازدیدکننده در منطقه کارائیب اضافه کنند به این امید که این سفر به تقویت روابط تجاری و فرهنگی و نفوذ سیاسی این کشور منجر شود.
تجارت انگلیس با کوبا سال گذشته کمتر از 100 میلیون دلار بود و تنها تعداد معدودی از شرکت های شناخته شده انگلیسی از طریق نمایندگی های خود در کوبا سرمایه گذاری داشتند.
گسترش گردشگری در کوبا تاکنون سالانه به جذب حدود 200 هزار گردشگر انگلیسی در این کشور منجر شده است.
انگلیس از زمان برگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا در سه سال پیش، به دنبال تقویت روابط تجاری با برخی دیگر از شرکایش بوده است.
رئیس جمهور کوبا قرار است عضر دوشنبه میزبان پرنس چارلز باشد. این دیدار بر گرم شدن روابط کوبا- انگلیس تاکید دارد. این دومین ملاقات آنها در سال جدید میلادی است. رئیس جمهور 58 ساله کوبا نوامبر گذشته از لندن دیدار کرد.
این اولین دیدار وی از چند کشور مختلف از زمان جانشینی با «رائول کاسترو» رئیس جمهور سابق کوبا بود.
میگل دیاز کانل رئیس جمهوری جدید کوبا آوریل گذشته جانشین کاسترو شد.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری کوبا تحریم های آمریکا علیه کشورش را مانع اصلی پیشرفت اقتصادی آن دانسته است.
براساس اعلام وزارت خارجه کوبا به دلیل تحریم های آمریکا، کوبا بین آوریل 2017 تا مارس 2018 میلادی حدود چهار میلیارد دلار ضرر مالی داشته است. دولت هاوانا همچنین اعلام کرده که ضرر مالی تحریم های 60 ساله واشنگتن علیه هاوانا بیش از 90 میلیارد دلار برآورد شده است.
اروپام**9158**2040

نظر شما