شناسهٔ خبر: 31910576 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مهمان طبیعت باشیم نه قاتل طبیعت!

شناسنامه سبز اسلام آبادغرب را نسوزانیم

ماندن شبانه‌روزی در طبیعت و به آتش کشیدن درختان بلوط زاگرس مایه افتخار نیست، طبیعت دوست باشیم، نه طبیعت ستیز، لذا به بهانه بهار؛ پاییز دائمی را دچار منطقه نکنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، در چند سال اخیر فرهنگ غلطی راه افتاده که بعضی خانواده‌ها چند شبانه‌روز؛ در این ایام در طبیعت چادر می‌زنند و تمام پخت و پز و حتی روشنایی را از هیزم درختان بلوط تامین می‌کنند.

بیشترین صدمه به درختان توسط همین خانواده‌های به اصطلاح طبیعت دوست انجام می‌شود که با افتخار هم می‌گویند «تا صبح آتش روشن بوده است».

ماندن شبانه‌روزی در طبیعت و به آتش کشیدن درختان بلوط زاگرس مایه افتخار نیست، طبیعت دوست باشیم، نه طبیعت ستیز!

«گلال سیه» نامی آشنا برای مردم اسلام آبادغرب و شهرهای مجاور است، منطقه‌ای بکر که به لحاظ پوشش بی‌نظیر درختان بلوط؛ گلال سیه نام گرفته است که این سال‌ها این منطقه بکر نیز از این امر مستثنی نبوده و به لحاظ عدم مدیریت صحیح و عدم رعایت فرهنگ گردشگری با از بین رفتن عمده درختان بلوط دست پنجه نرم می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام آبادغرب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: طبق آمار حدود 2 هزار خانواده میزبان و میهمان از 15 روز قبل از عید تا 10 روز بعد از سیزده‌بدر، در گلال سیه اطراق کرده و بطور شبانه‌روزی حضور دارند.

مسعود قنبری تاکید کرد: اگر هر خانواده در این یک ماه برای آتش‌زدن فقط پنج درخت بلوط را ریشه‌کن کند، بیش از 5 هزار درخت از بین می‌رود، از مردم اسلام آبادغرب و مهمانان نوروزی‌شان باید پرسید آیا گلال سیه مظلوم ظرفیت این بلوط‌سوزی را دارد؟ گلال سیه با این وضعیت تا چند سال دیگر دوام می‌آورد؟!

وی عنوان کرد: اگر چه امسال بهاری با بارش‌های خوب داشته‌ایم‌؛ اما این بارش‌ها نمی‌تواند دلیلی برای بلوط‌سوزی باشد، هیچ کس چون خود مردم اسلام‌آباد، نمی‌تواند دلسوز داشته‌های طبیعی خود باشد، پس همه با هم برای گلال سیه احساس مسؤولیت می کنیم و به بهانه بهار؛  پاییز دائمی را دچار منطقه نمی‌کنیم.

این مسؤول ادامه داد: پس می‌توانیم برای خیلی از پخت و پزها، از کپسول گاز یا پیک‌نیک استفاده کنیم، وقتی آتشی روشن می‌شود خانواده‌های اطراف را دعوت کنیم که آن‌ها هم غذا یا چایی خود را روی آن گرم کنند و از روشن کردن آتش جداگانه خودداری کنیم.

وی در توضیح توصیه‌های ایمنی طبیعت، افزود: حتما لازم نیست آتش بسیار شعله‌ور باشد و زبانه بکشد، در روشن کردن آتش با کمترین هیزم تلاش کنیم، از شاخه‌های خشک سالیان پیش، برای آتش استفاده کنیم و از بریدن درختان سبز و تر به شدت خودداری کنیم، هرگاه صدای تبری را می‌شنویم به جستجوی صدا برویم و اگر درختی در معرض بریده شدن هست، با ملایمت و صبوری تذکر دهیم.

حضور شبانه‌روزی در مناطق تفریحی را برای خود افتخار ندانیم، برای پختن غذاهایی مثل برنج و آبگوشت و ... از هیزم استفاده نکنیم از جمله تذکراتی بود که قنبری متذکر شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام‌آباد غرب در پایان، گفت: یادمان باشد که گلال سیه شناسنامه سبز شهرمان است، شناسنامه خود را نسوزانیم، به داشتن زاگرس افتخار کنیم و آن را دوست داشته باشیم.

انتهای پیام/پ/م

نظر شما