شناسهٔ خبر: 31909428 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

«ترین‌های» آذربایجان شرقی در سال ۹۷؛ از تبریز ۲۰۱۸ ناکام تا حاشیه‌های اوقاف و کاوه سودا+تصاویر

R7887/P/S6,47/CT7

سال ۱۳۹۷ با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌ها به پایان رسید و خاطرات آن در تاریخ استان ثبت شد که برخی از این اتفاقات به عنوان مهمترین اتفاقات آذربایجان شرقی محسوب می‌شود که در دفتر تاریخی این استان ماندگار شده که به مهمترین‌های آن در ادامه می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، سال 1397 با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌ها به پایان رسید و خاطرات آن در تاریخ استان ثبت شد که برخی از این اتفاقات به عنوان مهمترین اتفاقات آذربایجان شرقی محسوب می‌شود که در دفتر تاریخی این استان ماندگار شده که به مهمترین آنها در ادامه می‌پردازیم.

سال 2018 میلادی قرار بود شاهد افزایش چشمگیر سفر گردشگران داخلی و خارجی به تبریز و آذربایجان شرقی و رویدادهای فرهنگی‌اش باشیم، اما «تبریز 2018» با آن‌ همه هیاهو نه تنها جهانی نشد، بلکه هنوز از پله‌های ملی‌ هم بالا نرفته است.

عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی با پایان 2018 میلادی و 1397 شمسی از دوش تبریز برداشته شد، اما دست تبریز از این رویداد مهم گردشگری خالی ماند و بسیاری از پروژه‌هایی که با نام این رویداد با سفر ریاست جمهوری تصویب شده بود، تخصیص لازم را نیافت و صرفاً در حد نام و نشان و وسیله‌ای برای پز دادن مدیران تبدیل شد.

بسیاری از رویدادهایی که در این مدت برگزار شد، مانند برنامه‌های روتینی که مدیران در اقتصاد مقاومتی ارائه داده بودند، برنامه‌های این رویداد هم برنامه‌های روتین آذربایجان شرقی بود که تنها یک پسوند تبریز 2018 را یدک کشید. اما با تمام کاستی‌ها، همچنان بسیاری از طرح‌هایی که قرار بود اجرا شود، بر روی کاغذ ماند و صرفاً سخنرانی و هزینه‌های همایشش برای استان ماند و گردشگرانش را شهرهایی مانند اصفهان و مشهد و شیراز بردند، چراکه برای نمونه حتی تبریز در پکیج سفر گردشگران که با استعلام از وزارت خارجه اخذ می‌شود، وجود خارجی نداشت!

سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران 4 و 5 اردیبهشت به منظور حضور در افتتاحیه رویداد ناکام «تبریز 2018» به آذربایجان شرقی سفر کرد.

رئیس‌ جمهور در پایان سفر با تشریح دستاوردهای سفر به این استان گفت: افتتاح 3 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه و آغاز عملیات اجرایی طرح‌هایی با اعتبار حدود 6 هزار میلیارد تومان، نشان‌دهنده تحرک بسیار خوب استان در مسیر توسعه است و دولت به طور کامل از این روند حمایت می‌کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از 23 طرحی که در سفر قبلی به استان آذربایجان‌شرقی به تصویب رسید، 18 طرح به طور کامل اجرایی شده و پنج طرح نیز حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند که مقرر شد در روند تکمیل آنها تسریع شود.

به گزارش تسنیم، مهم‌ترین پروژه‌های سفر نخست ریاست جمهوری در سال 94 از جمله اتوبان اهر-تبریز و خط آهن میانه-تبریز که قرار بود با تخصیص اعتبار به موقع، در فاصله کمی از سفر تکمیل شود، هنوز پیشرفتی ندارد که به این زودی به بهره برداری برسد.

واگذاری باشگاه فرهنگی و ورزشی تراکتورسازی به بخش خصوصی

باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی تبریز در خرداد ماه امسال در یک حرکت تاریخی، پس از بررسی شرایط واگذاری با انتقال رسمی باشگاه به محمدرضا زنوزی موافقت کرد.

طرح واگذاری باشگاه تراکتورسازی تبریز به بخش خصوصی بعد از اتمام رقابت‌های لیگ برتر فصل 96-97 با انتشار مزایده در روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ 22 اردیبهشت آغاز شد و مالک هلدینگ «دریک» که شامل هواپیمایی آتا و گسترش فولاد تبریز، کولاک شرق، توسعه آذربایجان، درپاد، فولاد سبلان، ذوب آهن سهند، رخش خودرو که بیش از 25 شرکت و کارخانه بزرگ تولیدی و صنعتی است را شامل می‌شود.

زنوزی پس از خرید این باشگاه دست به خریدهای خوبی زد و چندین لژیونر ایرانی و چند بازیکن خارجی را به خدمت گرفت و سپس بر اساس وعده‌ای که به هوادارن داده بود، یک سرمربی مطرح خارجی را جذب کرد اما پس از مدتی این تیم را ترک کرد که در نیم فصل دوم با جذب جرج لیکنز، معمار فوتبال بلژیک نتایج خوبی را کسب کرد و هم اکنون پس از 22 بازی، با اختلاف دو امتیاز در رتبه سوم جدول لیگ برتر قرار دارد و هواداران را تا حد زیادی راضی کرده است.

اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در استانداری با از دست رفتن خدابخش و آمدن پورمحمدی

با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، در اوایل آذر ماه خدابخش برای استان از دست رفت و پورمحمدی به عنوان چهاردهمین استاندار آذربایجان شرقی رسماً کلیددار استان شد.

بسیاری از نمایندگان مجلس و مردم با توجه به تلاش‌هایی که خدابخش در مدت 14 ماه داشت، معتقد بودند که اگر وی تا پایان دولت دوازدهم در این استان بود، می‌توانست در استان تحول مدیریتی و اجرایی بیافریند چنانچه در مدت کوتاه مدیریتش در آذربایجان شرقی، رتبه بهبود فضای کسب و کار استان را از 22 جبارزاده به رتبه 1 رساند و اکنون در رتبه 11 دوران پورمحمدی قرار داریم.

به گزارش تسنیم، محمدرضا پورمحمدی (با نام قبلی دلال‌پور) که کلید عمارت استانداری در اختیار گرفت، متولد 1337 تبریز و رئیس سابق دانشگاه تبریز است. وی پس از اتمام دوران تحصیلی ابتدائی و متوسطه در سال 1356 وارد دانشگاه تبریز شد و دوره کارشناسی خود را در رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در سال 1363 به پایان رساند و در سال 1365 با استفاده از بورس تحصیلی عازم کشور انگلستان شد.

وی مدرک دکترای رشته «برنامه ریزی شهری» از کاردیف (UWIST) انگلستان در سال 1369 اخذ کرد و از همان سال به عنوان عضو هیئت علمی در گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز مشغول خدمت شد.

دیدار مردم آذربایجان شرقی با رهبر معظم انقلاب اسلامی

به گزارش تسنیم، 29 بهمن سال 1356 روزی بود که دومین حرکت گسترده اسلامی و مردمی متعاقب قیام خونین 19 دی مردم قم در شهر قهرمان‌پرور تبریز صورت گرفت، این حرکت راه امت اسلامی را به راه خونینی که پیش‌ِروی داشت پیوند داد و لحظاتی را به‌دنبال آورد که از آن خورشید حیات‌آفرین انقلاب اسلامی آغاز به درخشش کرد.

مقام معظم رهبری هرساله به‌دلیل اهمیت زنده نگه داشتن این حرکت تاریخی بیش از 10 سال است همزمان با این رویداد تاریخی با مردم آذربایجان دیدار می‌کنند امسال هم هم‌زمان با سالگرد قیام مردم تبریز در 29 بهمن 1356، هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم استان آذربایجان شرقی، دوشنبه 29 بهمن 97 با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در سالیان گذشته درباره قیام مردم تبریز بدین شرح است: «وصف صفات عالیه مردم خطه آذربایجان به­‌ویژه شهر تبریز با خصلت‌هایی همچون: پیشرو و پیشگام، صف‌شکن، موقع‌شناسی و اقدام بهنگام، دارا بودن ایمان عمیق دینی و مذهبی و غیرت ایمانی، داشتن قدرت اقدام و درک درست حوادث، عزم راسخ، شجاعت، دلیری، بصیرت، همت، استقامت، عزم راسخ، شناختن زمان و انجام کار متناسب با موقعیت، لنگر آرامش کشور (1391/11/28)، (1392/11/28) و (1393/11/29)».

سفر دو روزه رئیس مجلس به آذربایجان شرقی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، دهم بهمن ماه وارد تبریز شد و به شهرستان‌های بستان آباد و سراب رفت و چند طرح را افتتاح و کلنگ زنی کرد.

در این سفر ادامه خط آهن تبریز به میانه که تا بستان‌آباد تکمیل شده و به سراب متصل خواهد شد، توسط رئیس مجلس کلنگ‌زنی شد.

دیدار مردمی، کلنگ‌زنی برخی پروژه‌های پایین دست نفلین سینیت سراب، بازدید از شرکت آلومینای سراب، سخنرانی و زیارت مزار شهدا از جمله برنامه‌های رئیس مجلس در سراب بود. ضمن اینکه لاریجانی در تبریز دیداری با سرمایه‌گذاران استان در استانداری آذربایجان‌شرقی داشت.

حضور پرشور هواداران تراکتورسازی که جهانی شد

اتفاق دیگری که در سال 97 نام تبریز را جهانی کرد، حضور پرشور هوادران تراکتورسازی در دیدار تراکتور با استقلال بود که خیلی از سایت‌های معتبر ایرانی و خارجی به انعکاس این حضور پرداختند و حتی فیفا با انتشار تصویر آن در پیج خود، این شور هوارداران تبریزی را تحسین کرد.

صفحه اینستاگرام جام جهانی فیفا به حضور پر تعداد هواداران تراکتورسازی در بازی با استقلال واکنش نشان داد و نوشت:

« چه جمعیتی! بیش از 100 هزار هوادار به ورزشگاه آمدند تا به لطف گلزنی اشکان دژاگه شاهد شکست استقلال باشند. بهترین جو بازی که تا به حال در آن بوده‌اید چه بوده است؟ »

آغاز عملیات اجرایی خط 2 متروی تبریز توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)

در شهریور ماه امسال، با اتمام مونتاژ دستگاه حفار مکانیزه TBM، حفاری فاز دوم خط 2 قطار شهری تبریز با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد.

به گزارش تسنیم، خط 2 متروی تبریز که از نمایشگاه بین‌المللی تبریز تا استانداری و قراملک امتداد دارد، در صورتی که بدون مشکل مالی از سوی دولت و شهرداری تبریز پیش برود، بر اساس وعده پیمانکار باید تا اواخر سال 1400 این 22 کیلومتر با 20 ایستگاه آماده بهره برداری شود.

کل بنزین تولیدی پالایشگاه تبریز به یورو 5 ارتقا یافت

همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مدیرعامل پالایشگاه تبریز با اشاره به راه اندازی طرح تغییر کاربری واحد «تبدیل کاتالیستی بنزین» به «ایزومریزاسیون نفتای سبک» در این پالایشگاه، از افزایش تولید بنزین یوروی این پالایشگاه از 40 درصد به 100 درصد خبرداد که با این اقدام کل بنزین تولیدی پالایشگاه تبریز به یورو 5 ارتقا یافت.

اعلام احتمال وجود ذخایر نفت و گاز در آذربایجان شرقی

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در آذر ماه گفت: در بستان‌آباد و میانه در استان آذربایجان شرقی احتمال وجود هیدروکربن را می‌دهیم چرا که نتایج مطالعات اولیه نشان می‌دهد در این نقاط احتمال وجود نفت و گاز هست و از اینرو داریم اقدامات لازم را برای انجام عملیات اکتشافی و آغاز مطالعات در این مناطق انجام می‌دهیم اما به طور کلی منطقه آذربایجان، منطقه‌ای پرپتانسیل از نظر وجود مقادیر نفت و گاز نیست.

آذربایجان شرقی در بین سه استان اول در احتکار کالا

همزمان با گران شدن بسیاری از اجناس به دلیل نوسان شدید نرخ ارز، متاسفانه رقم‌های بالایی در احتکار در این استان کشف و ضبط شد که نام این استان را در بین سه استان اول محتکر ثبت کرد.

ارقام احتکار شده در استان تا حدی بالا بود که خدابخش، استاندار سابق آذربایجان شرقی ضمن تاکید بر برخورد قاطع با محتکریان، اعلام کرده بود فردی به اندازه مصرف یک ساله مردم استان برنج احتکار کرده است.

در بین کالاهای احتکاری کشف شده در استان، بیشترین مورد مربوط به آهن و میلگرد بوده و از این حیث آذربایجان شرقی رتبه اول کشوری را دارد.

همچنین در احتکار لوازم خانگی، برنج، اقلام خوراکی و لوازم یدکی، آذربایجان شرقی بعد از تهران رتبه دوم کشوری را دارد که آمار تأسف باری بود.

مدیرکل و اوقاف پرحاشیه که واکنش مردم را برانگیخت

در آذرماه خبرِ نامه‌ای با موضوع درخواست پاداش "یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی" توسط مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان برای خود و چند تن از کارکنان این نهاد که در سرانجام رساندن پرونده یک زمین وقفی مشارکت داشتند، در فضای مجازی دست به دست شد.

حجت‌الاسلام مصائبی مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان به نامه منتشر شده واکنش نشان داده و گفت: در این نامه تنها پیشنهاد ارزش کار درج و پیش‌نویسی تهیه شده که هنوز امضایی ندارد. این نامه در حد پیش‌نویس است و قرار نیست که این مبلغ پرداخت شود، ما ارزش کار را به سازمان گفته‌ایم و در سازمان کمیته‌ای وجود دارد که آن را ارزیابی می‌کند.

ادعای پیش نویس بودن نامه در حالی از سوی مصائبی عنوان می‌شود که حجت‌الاسلام امراله حسنی‌نیا معاون امور اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با تسنیم، از اعلام وصول نامه و تأیید این درخواست خبر داده و گفت: این نامه در حد تقاضا بوده و تاکنون هیچ مبلغی به اداره کل اوقاف آذربایجان شرقی پرداخت نشده است. مدیر کل اوقاف استان در این درخواست مبلغی را برای هزینه وکیل و مبلغی را نیز برای پاداش همکاران پیشنهاد داده است که هنوز هیچ پاسخی از سوی سازمان اوقاف به این نامه داده نشده است.

حاشیه دیگر این مدیرکل، بی اختیار بودن وی به دلیل اتمام دوران مدیریتش است که حتی حق امضا هم ندارد. اینکه چگونه بر این مسند نشسته و حقوق مدیرکلی دریافت می‌کند نیز در میان مردم به علامت سؤال بزرگی تبدیل شده است.

قطع گسترده درختان ارسباران؛ درختان جنگلی یا باغی؟

در اواخر آذر ماه تا دی ماه، چند هفته‌ای قلع و قمع درختان در منطقه ارسباران اذهان عمومی مردم قره داغ و حامیان محیط زیست را به خود جلب کرد.

با انتشار اولین ویدئوها و تصاویر از قطع گسترده درختان منطقه قره داغ و حمل آن به استان‌های هم‌جوار در فضای مجازی و رسانه‌ها، واکنش‌های مردم، فعالان محیط زیست و حجت‌الاسلام آل هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی را در پی داشت.

واکنش مردم به فاجعه زیستی «کاوه سودا» و فرافکنی محیط زیست آذربایجان شرقی در این زمینه

در بهمن ماه بود که تسنیم در مورد آلایندگی زیستی «پساب واحد تولید کربنات سدیم» و نه واحد شیشه سازی کارخانه کاوه سودا در مراغه و تکرار فاجعه زیستی 89 هشدار داد.

این موضوع با واکنش عجیب اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی مواجه شد و مدیرکل نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که این واحد تولیدی مشکل آلایندگی ندارد.

تسنیم با انتشار سندی از اسناد آزمایشگاه اداره کل محیط زیست استان، نشان داد که از 12 شاخص بررسی شده در نمونه برداری آزمایشگاه این اداره، 8 شاخص نه تنها آلایندگی را ثابت می‌کند، بلکه خطرناک بودن پساب این کارخانه را هم به اثبات می‌رساند.

انتهای پیام/

نظر شما