شناسهٔ خبر: 31906175 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیست سال از بمباران بلگراد می گذرد/

تظاهرات علیه ناتو در صربستان

بلگراد-ایرنا- فعالان و هواداران حزب رادیکال صربستان روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت بیستمین سال بمباران یوگسلاوی سابق از سوی سازمان آتلانتیک شمالی ، پرچم های ناتو و اتحادیه اروپا را در بلگراد به آتش کشیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، 'وویسلاو ششل' رهبر حزب رادیکال صربستان روز یکشنبه در این تظاهرات پس از به آتش کشیدن پرچم های ناتو و اتحادیه اروپا گفت: با چنین اقدامی می خواهیم نشان بدهیم که خواهان انحلال ناتو و اتحادیه اروپا هستیم.
همچنین به مناسبت سالگرد بمباران یوگسلاوی سابق، نمایندگان دیپلماتیک هشت کشور عضو ناتو در صربستان در بیانیه مشترکی با ابراز تاسف از بمباران یوگسلاوی سابق در 24 مارس سال 1999 گفتند که از این روز به عنوان روز شکست دیپلماسی یاد می شود.
این بیانیه از طرف نمایندگان سفارت خانه های کانادا، ایتالیا، آلمان، هلند، نروژ، انگلیس و آمریکا در بلگراد به امضا رسید.
مقام های سیاسی، نظامی، فرهنگی، مذهبی و شهروندان صربستان در بیستمین سالگرد عملیات نیروهای ناتو علیه صربستان با برگزاری برنامه های ویژه در کلیسا و دیگر مکان های این کشور به قربانیان این حملات ادای احترام کردند.
بعد از مذاکرات ناموفق در رامبویه برای پایان دادن به بحران کوزوو و درگیری نیروهای مسلح صربستان و آلبانی های کوزوو، نیروهای ناتو در ساعت 19و 45 دقیقه 24 مارس سال 1999میلادی یوگسلاوی سابق را بمباران کردند.
دولت یوگسلاوی سابق در آن زمان فورا تشکیل جلسه داد و در همان شب وضعیت اضطراری در کشور اعلام کرد.
بعد از اینکه حکومت بلگراد قرارداد رامیویه را که برای پایان دادن به بحران کوزوو نپذیرفت، ˈخاویر سولاناˈ دبیر کل ناتو در آن زمان دستور حمله هوایی به یوگسلاوی سابق را صادر کرد.
بر اساس گزارش های مختلف، در توافقنامه رامبویه که بیشتر به یک توافقنامه نظامی شبیه بود، عملا اشغال یک قسمت از سرزمین یوگسلاوی سابق ( کوزوو) پیش بینی شده بود.
فرودگاه های نظامی در کوزوو، مونته نگرو، فرودگاه باتانیتسا در بلگراد و فرودگاه اوژیتسه در شرق صربستان و مراکز نظامی در شهرهای کورشوملیا، نووی ساد، پانچوا، کراگویواتس از اولین اهداف بمباران هواپیماهای جنگنده و موشک های هدایت شونده نیروهای ناتو در یوگسلاوی سابق بودند.
در حملات هوایی ناتو علیه یوگسلاوی سابق و صربستان که 79 روز ادامه داشت، 19 کشور عضو ناتو شرکت داشتند و شمار زیادی از مردم کشته شدند.
بنابر آمارهای اعلام شده از سوی نهادهای مختلف در صربستان، در حملات ناتو حداقل2 هزار و 500 نفر کشته و بیش از 12 هزار و 500 نفر مجروح شدند.
در عملیات هوایی ناتو علاوه بر صدمات جانی،حدود 2 هزار و 500 خانه مسکونی، 14 فرودگاه، 19 بیمارستان، 20 درمانگاه، 18 مهد کودک، 69 مدرسه، 176 مکان فرهنگی و تاریخی و 44 پل ویران شد.
ناتو 2 هزار و 300 حمله هوایی علیه 995 هدف در سراسر این کشور انجام داد و در این مدت یک هزار و 150 هواپیمای جنگی 420 هزار موشک و بمب به وزن نزدیک به 22 هزار تن را بر نقاط مختلف یوگسلاوی سابق فرو ریختند.
اروپام*شبس**436**1917

نظر شما