شناسهٔ خبر: 31903153 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هفتمین روز سیل؛

تخلیه ۹۰ درصدی آب از منازل منطقه گرگان و گنبد

وزیر کشور: بیش از ۹۰ درصد منازل در منطقه گرگان و گنبد از آب تخلیه شده است.

صاحب‌خبر -

>>> جلسه ستاد بحران مازندران با حضور جهانگیری

 
 تخلیه ۹۰ درصدی آب از منازل منطقه گرگان و گنبد
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، عبدالرضا رحمانی فضلی در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: ورودی آب به منطق سد وشمگیر و منطقه آق قلا از ۳۰۰ متر مکعب در ثانیه به ۹۰ متر مکعب رسیده و با افزایش خروجی آب از شهر آق قلا ۵۰ درصد ارتفاع آب در این شهر کاهش و کمک رسانی‌ها افزایش یافته است. وی با بیان اینکه از همه مناطق آسیب دیده از سیل بازدید میدانی داشتیم و بر اساس آن برنامه ریزی برای کمک رسانی و بازسازی انجام شده است گفت: با ورود نیرو‌های مسلح به امدادرسانی تقسیم کار جدیدی در منطقه انجام و خروج آب در منطقه آق قلا به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپرده شده است.
وزیر کشور با تذکر به اشخاصی که اخبار نادرست از منطقه منتشر می‌کنند افزود: وظیفه اطلاع رسانی بر عهده صدا و سیماست. رحمانی فضلی گفت: در منطقه گرگان و گنبد مردم آماده بازگشت به خانه‌های خود هستند. وی اضافه کرد: کمیته‌ای مسئول ارزیابی خسارت سیل منطقه در مدت ۱۰ روز شده است تا در سریع‌ترین زمان ممکن کمک رسانی انجام شود. وزیر کشور از مردم خواست کمک‌های خود به مناطق سیل زده به صورت نقدی اهدا کنند، زیرا به اندازه کافی چادر و پتو در منطقه وجود دارد. رحمانی فضلی افزود: وزارت نیرو و هواشناسی نیز با توجه به پیش بینی بارندگی‌های جدید هماهنگی و همکاری تنگاتنگی داشته باشند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3318701"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2385439/3318701?width=400&height=300"></script></div>

ست کامل بیمارستان صحرایی نیروی زمینی سپاه در منطقه مستقر می‌شود

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه (نزسا) با اشاره به اقدامات این نیرو در مناطق سیل زده استان گلستان و مازندران گفت: از فردا دوشنبه ست کامل بیمارستان صحرایی در منطقه مستقر خواهد شد.
سردار سرتیپ پاسدار علی اکبر پورجمشیدیان اظهار داشت: از روز بیست و هفتم اسفند ماه که منطقه دچار بارندگی شدید بود یگان‌های ما اعم از گروه ۴۵ جوادالائمه، یگان زرهی عمار و قرارگاه غدیر نیروی زمینی سپاه در منطقه حضور یافته اند و راه گشایی مناطق سیل زده را به عهده گرفتند.
وی افزود: ما در حوزه راهگشایی و حل مشکل رانش زمین حضور فعالی داشتیم و یگان‌های نیروی زمینی سپاه در مناطق گرگان و آق قلا با تمام توان در حال خدمت رسانی هستند.
سردار پورجمشیدیان با تاکید بر اینکه هم اکنون تعدادی از قایق‌های ما و چندین اکیپ مهندسی نیروی زمینی سپاه شامل لودر، بولدوزر و ماشین آلات سنگین در کمک به مردم در حال انجام وظیفه هستند؛ یادآور شد: چند پل در منطقه توسط گروه ۴۵ جوادالائمه نیروی زمینی سپاه احداث شد تا مسیر عبور و مرور تسهیل شود.
معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: تعدادی خودرو کمرشکن تیتان برای انتقال ماشین آلات و ادوات سنگین به منطقه در حال انجام وظیفه هستند.
سردار پورجمشیدیان با بیان اینکه یگان‌های بالگردی ما نیز در منطقه حضور فعالی دارند؛ تصریح کرد: از فردا یک ست کامل بیمارستان صحرایی برابر نظر مسئولین در منطقه مستقر خواهد شد و به انجام وظیفه و خدمت رسانی به مردم عزیز مناطق سیل زده خواهد پرداخت.
معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه با تاکید بر نقش آفرینی بارز و ویژه یگان‌های مهندسی نیروی زمینی سپاه در منطقه اضافه کرد: یک گروه مهندسی نیروی زمینی سپاه برای راه سازی به این استان اعزام خواهد شد.
وی با اشاره به تلاش مجموعه نیروی زمینی برای کمک به مردم استان گلستان و مازندران خاطرنشان کرد: ما تا زمانی که مردم و مسئولین منطقه نیاز داشته باشند برابر فرمایشات فرمانده معظم کل قوا در منطقه حضور خواهیم داشت و تکلیف خود می‌دانیم تا به فرموده مقام معظم رهبری عمل کنیم.
نیروی زمینی سپاه حداکثر تلاش خود را خواهد کرد تا به بهترین نحو به مردم استان گلستان و مازندران خدمت رسانی کند و یگان‌های ما در این حوزه تمام تلاش خود را می‌کنند.
 

 ترمیم راه ارتباطی اضطراری گمیشان به سیمین شهر

سخنگوی وزارت کشور گفت: راه ارتباطی اضطراری گمیشان به سیمین شهر ترمیم و قابل بهره برداری شد. سیدسلمان سامانی افزود: خدمت رسانی در مناطق سیل زده با قوت ادامه دارد. حدود یک ساعت پیش سخنگوی وزارت کشور خبر داد که راه ارتباطی گمیشان به سیمین شهر تا یک ساعت آینده ترمیم می‌شود که این مهم محقق شد. با تخریب راه ارتباطی ⁧گمیشان⁩ به ⁧سیمین شهر⁩، خدمت رسانی با اخلال مواجه شده بود. با ترمیم راه ارتباطی گمیشان به سیمین شهر کمک رسانی به مردم این منطقه با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3318532"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2385439/3318532?width=400&height=300"></script></div>

 

 انتقال زن باردار از روستای سیل زده به گرگان با بالگرد نیروی دریایی ارتش

در جریان امدادرسانی به مردم سیل زده استان گلستان، بالگرد نیروی دریایی ارتش در خلال امدادرسانی و انتقال اقلام غذایی به روستای آلین تخماق یک خانم باردار را که در وضع نامناسبی بسر می‌برد به گرگان منتقل کرد. خدمه این بالگرد در ساعت ۱۷ امروز هنگام فرود در روستای مذکور که در معیت کارکنان هلال هلال احمر صورت گرفت متوجه وضع یک خانم باردار شدند. این روستا در ۳۰ کیلومتری گرگان قرار دارد و راه‌های مواصلاتی آن به صورت کامل مسدود شده است و هیچ ارتباط زمینی ندارد. خدمه بالگرد نیروی دریایی با کمک نیروهای هلال احمر این خانم و همسرش را به ایستگاه هلال احمر واقع در فرودگاه گرگان منتقل کردند. پس از دستور فرمانده معظم کل قوا مبنی بر امدادرسانی سریع به سیل زدگان استان گلستان، تمامی یگان‌های نیروهای مسلح به حالت آماده باش درآمدند که از جمله آنها یگانهای نیروی دریایی در شمال است. هم اکنون دو فروند بالگرد AB212 نداجا در منطقه در حال امدادرسانی هستند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3318588"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2385439/3318588?width=400&height=300"></script></div>

بکارگیری ظرفیت دانشگاه آزاد در امدادرسانی به سیل زدگان

­رئیس هیئت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به رئیس دانشگاه آزاد بر به کارگیری ظرفیت دانشگاه به منظور امدادرسانی به مردم در مناطق سیل زده تاکید کرد.
علی اکبر ولایتی با تاکید بر ضرورت همراهی در امدادرسانی به سیل زدگان خطاب به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خواستار به کارگیری تمامی امکانات و ظرفیت‌های این دانشگاه به منظور امدادرسانی به مردم شریف مناطق سیل زده شد.
وی با اشاره به ضرورت امدادرسانی به مردم شریف استان‌های گلستان و مازندران که در مناطق سیل زده دچار بحران و مصیبت شده اند، خطاب به دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر بسیج امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد به ویژه تمامی واحد‌های این دانشگاه در مناطق سیل زده و انجام اقدامات فوری تاکید کرد.
ولایتی افزود: ضروری است اقدامات فوری از سوی روسای واحد‌های دانشگاهی در استان و مناطق همجوار در این زمینه صورت پذیرد.
وی همچنین تاکید کرد: لازم است همه واحد‌ها در سایر استان‌های دیگر نیز به عنوان استان‌های معین و در محدوده‌ای که از سوی رئیس دانشگاه تعیین می‌شود، به کمک مردم استان‌های مصیبت دیده بشتابند.
رئیس هئیت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به ضرورت همراهی با مسئولان و نهاد‌های امدادرسان و دست اندرکار افزود: در زمینه خدمات رسانی و امداد به منظور اقدامات کارآمدتر و سریع‌تر در زمینه خدمات رسانی و همچنین پرهیز از کار موازی در روند کمک رسانی، باید به ایجاد هماهنگی با مسئولان و دست اندرکاران توجه جدی شود.
 
ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در کنار سیل زدگان
مجموعه‌های مختلف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از ساعات اولیه بروز سیل در استان‌های گلستان و مازندران برای ارائه خدمات رسانی به مردم سیل‌زده این استان‌ها حضور پیدا کردند.
گروه‌های جهادی همکار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در قالب ۲۲گروه تاکنون بیش از ۶۰هزار غذای گرم و اقلام ضروری شامل ۱۰هزار بطری آب معدنی، هزار تخته پتو، ۵هزار قوطی کنسرو و وسایل امدادی، گونی و پلاستیک را در استان‌های خراسان شمالی، جنوبی، گلستان و مازندارن توزیع کرده‌اند.
کاروان سلامت احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به همراه پزشکان جهادگر نیز به گلستان اعزام و هم‌اکنون مشغول خدمت‌رسانی به مردم سیل زده هستند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3317923"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2385439/3317923?width=400&height=300"></script></div>
 
پرداخت فوری خسارت قربانیان سیل شمال کشور
رئیس کل بیمه مرکزی: در راستای التیام بخشی به آلام مردم مصیبت‌زده و خسارت‌دیدگان مناطق شمالی کشور، ­همه­ شرکت‌های بیمه موظف شده‌اند تا در اسرع وقت نسبت به ارزیابی خسارات وارده و پرداخت مبالغ خسارت‌دیدگان، اقدام کنند.
غلامرضا سلیمانی با اشاره به گستردگی حادثه سیل اخیر در برخی از مناطق شمالی کشور با بیان این مطلب افزود: هر ساله بلایای طبیعی در سراسر کشور قربانی می‌گیرد و گاه زیرساخت‌های شهری و روستایی را از بین می‌برد و در این میان صنعت بیمه باید با بهره‌گیری از همه ­­ظرفیت‌های خود، آرامش و اطمینان را به مردم برگرداند.
سلیمانی با ابراز تاسف از خسارات سیل اخیر در مناطق شمالی کشور و به ویژه در استان گلستان و شرق مازندران، ­ از شرکت‌های بیمه خواست تا با جبران خسارات بیمه‌گذاران در بهبود شرایط مردم و بازگرداندن آرامش در منطقه، تکالیف و ماموریت‌های خود را به انجام برسانند.
 
آمادگی کامل فرودگاه گرگان برای کمک‌رسانی به سیل زدگان شمال کشور
مدیرعامل و رئیس هئیت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ­از آمادگی کامل فرودگاه گرگان برای ارائه خدمت رسانی به همه­ پرواز‌های اعزامی به این فرودگاه اعم از پرواز‌های امدادرسانی، پشتیبانی، باربری و مسافری خبر داد.
سیاوش امیرمکری ضمن ابراز تاسف از وقوع حادثه سیل شرق استان مازندران و مناطق وسیعی از استان گلستان و اعلام همدردی با هموطنان ­ساکن در این مناطق؛ از آمادگی کامل فرودگاه گرگان برای ­ارائه خدمت رسانی به­ همه ­پرواز‌های اعزامی به این فرودگاه اعم از پرواز‌های امدادرساای، پشتیبانی، باربری و مسافری خبر داد.
وی افزود: در سومین روز از سال جدید­­ ۱۴۲پرواز امداد، نجات و کمک رسان در­­ فرودگاه گرگان نشست و برخاست داشتند.
دو روز پیش، سیاوش امیرمکری دستور آماده باش کامل فرودگاه‌های معین فرودگاه گرگان را برای اعزام نیروی انسانی یا دیگر تجهیزات مورد نیاز به فرودگاه گرگان صادر کرد و از مدیران کل این فرودگاه‌ها خواست تا با همه ­توان به کمک فرودگاه گرگان در صورت اعلام نیاز این فرودگاه بشتابند.

 آماده باش صددرصدی دستگاه های خدمات رسان

بهنام سعیدی در ارتباط زنده با اخبار14سراسری درباره اقدامات این ستاد در مناطق سیل زده افزود: 14کارگروه تخصصی سازمان مدیریت بحران در آمادگی کامل هستند و برای همه فرمانداران دستورالعمل و اینکه چه اقدامات پیشگیرانه ای را باید انجام دهند صادر شده است و در مناطقی که احساس خطر بیشتری می شود هشدارهای لازم داده شده و با ارسال پیامک برای مردم استان هایی که در معرض بارندگی هستند یا احتمال وقوع بارندگی در آن مناطق است هشدار داده شده است و باتوجه به هماهنگی لازم اطلاع رسانی صورت گرفته است.
وی گفت: همچنین با خبرنگاران و رسانه ها، همکاری شده است تا درباره اینکه کشور از نظر بارندگی چه وضعی دارد، اطلاع رسانی به صورت لحظه ای انجام شود. سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور درباره شرایط آب و هوایی نیز افزود: برای امروز شاهد رگبار و رعد و برق و احتمال وقوع سیلاب ناگهانی و بالا آمدن موقت آب رودخانه ها در استان هرمزگان، جزایر خلیج فارس، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان خواهیم بود، ضمن اینکه از اواخر امروز بارش باران در برخی نقاط همراه با رگبار و رعد و برق خواهد بود.
سعیدی گفت: در برخی استان ها مانند ایلام، لرستان، خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی و چهارمحال و بختیاری احتمال سیلابی شدن و آبگرفتگی معابر وجود دارد. وی گفت: ضمن اینکه برای فردا، بارش باران را خواهیم داشت که این وضعیت در استان هایی مانند خوزستان، بوشهر، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و نیمه غربی و جنوبی استان فارس همراه با رگبار و رعد و برق و وقوع سیلاب و طغیان رودخانه ها خواهد بود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3317552"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2385439/3317552?width=400&height=300"></script></div>

 ساخت و بازسازی منازل سیل زده از هفته آینده

رئیس­ سازمان بسیج مستضعفین گفت: از هفته آینده وظیفه مهم آماده سازی، احداث و بازسازی منازل آسیب دیده از سیلاب آغاز می شود. سردار غلامحسین غیب پرور در بخش خبری ساعت13 شبکه خبر گفت: ما از هفته آینده وظیفه مهم در آماده سازی، احداث و بازسازی منازل مردم در ­­مناطق سیل زده را برعهده داریم و به آنها­­ کمک می کنیم. وی گفت: ­­امروز ششمین روز است­ که سپاه وارد کار شده­ اما به علت حجم زیاد سیلاب،­ بیشترین آسیب ها به شمال شهر آق قلا وارد شده که هم اکنون چندجا برش خورده از جمله بخشی از راه آهن این شهر برش زده شده و آب در حال خروج است. غیب پرور گفت: کارهای اورژانس و امداد هم اکنون در حال انجام­ ­­و در مناطق اطراف شهر جاهای امنی برای اسکان مردم در نظر گرفته شده است. وی­ افزود:­ به مزارع بیشترین آسیب­ ­از سیل­ وارده شده، که به زیر آب رفته است­ و ­­بنا بر گزارش ها،​­ 250هزار هکتار از اراضی زراعی مردم زیر آب رفته است. وی گفت: ما به عنوان بسیج و سپاه ­به­ استان گلستان،­ 7 استان، برای استان مازندران،­ 5 استان و برای استان خوزستان،­ 3 استان را به عنوان استان های معین انتخاب کرده ایم­ که از امشب برای کمک رسانی­ وارد منطقه می شوند. غیب پرور افزود: بخشی از اجناس کمکی،­ رسیده و باید مدیریت توزیع امکانات را به خوبی انجام دهیم که گام مهمی در جهت کاهش مشکلات مردم است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3317578"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2385439/3317578?width=400&height=300"></script></div>

 تصمیم گیریِ افزایش تسهیلات سیل زدگان در دولت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد بحران مازندران افزود: رئیس جمهور علاقه مند بود خودشان در منطقه حضور یابند. وی گفت: دولت به طور جدی علاقه مند است در همه سختی ها و مشکلات در کنار مردم باشد و مردم احساس کنند که نظام در روزهای سخت در کنارشان است. جهانگیری افزود: درس های زیادی از حوادث گرفته ایم؛ مهمترین درسی که از زلزله کرمانشاه گرفتیم، روح همبستگی و انسجامی بود که شکل گرفت.
معاون اول رئیس جمهور گفت: در این حادثه نیز همگان شاهد بودند که همه در صحنه بودند ما سختی های بزرگتری پیش رو داریم، سیل و زلزله با ما دشمنی کرد، اما دشمنی آمریکا بزرگتر است، آنها می خواهند اقتصاد ایران را با مشکل مواجه کنند، این همبستگی و همدلی شکل گرفته در چنین حوادثی را می توان در تمام عرصه ها برای شکست دشمنان بکار گرفت.
وی افزود: در این سیل تلفات انسانی به آن شکل نداشتیم، هرچند یک تلفات نیز ناراحت کننده است، اکنون سیل به دوره ای رسیده است که مردم می توانند مشکل را حل کنند. معاون اول رئیس جمهور گفت: در چنین حوادثی باید روحیه مردم شکسته نشوند، باید مردم احساس کنند که حامی دارند نه آنکه در بزنگاه کسانی که باید حامی مردم باشند با یکدیگر مشغول دعوا باشند. وی افزود: اینجا استاندار در میدان بوده است، حداقل خاصیت حضور نماینده مردم و مسئولان در میدان، حفظ روحیه مردم است.
معاون اول رئیس جمهور گفت: در گلستان باید تلاش مضاعف شود زمینه برای تخلیه آب از معابر فراهم شود. وی افزود: باید مردم مطمئن باشند که سرپناه آنان به سرعت در اختیار قرار گیرد و خانه های نیازمند تعمیرات در یک فرصت سه ماهه تکمیل شود و مسکن های احداثی نیز تا پایان شهریور تکمیل شود. معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: درباره رقم افزایش سقف کمک های بلاعوض و تسهیلات کم بهره برای ساخت مسکن در نخستین جلسه هیئت دولت تصمیم گیری خواهد شد. وی افزود: درباره تسهیلات کمک بلاعوض معیشتی نیز میزان سقف آن در دولت مصوب خواهد شد، با توجه به حجم بیشتر خسارت به اثاثیه منزل در سیل این تسهیلات اهمیت بیشتری دارد. 
معاون اول رئیس جمهور گفت: ۲.۶میلیون بشکه نفت صادر می کردیم، اکنون کاهش یافته و این محدودیت های اعتباری دولت را تشدید کرده است. وی افزود: در بخش کشاورزی باید یک بحث کارشناسی و جدی انجام شود تا کمک ها اثرگذار و اجرایی باشد. معاون اول رئیس جمهور گفت: در این سیل با توجه به حجم خسارات باید طرحی مشخص با قابلیت اجرایی طرح شود، چون کشاورزی استان محور توسعه شمال است، بنابراین برای کشاورزی، دامداری و آبخیزداری طرح مشخصی طراحی شود. وی افزود: راه های موقت برای بازگشایی راه ها در حال انجام است، اما راه های استان نقش محوری در پیشگیری حوادث مشابه دارد، موضوع پیشگیری سیل در کشور برای ما مشخص است.
معاون اول رئیس جمهور گفت: این سیلاب ها، پاسخ بی مهری ما به طبیعت است، تخریب جنگل ها و مراتع، ساخت و سازها در حریم رودخانه ها و راه سازی ها و... بی مهری های ما به طبیعت است، باید هر موضوعی که در ایجاد چنین حوادثی تاثیرگذار است باید رفع شود، دولت از هر اقدامی در این زمینه حمایت می کند و قوه قضاییه نیز پای کار است. وی افزود: موضوع لایروبی رودخانه ها نیز باید به سرعت پیگیری شود و ردیف های اعتباری مورد نیاز تخصیص یابد‌. معاون اول رئیس جمهور گفت: در زمینه آب آشانیدنی مناطقی مانند بابل و بابلسر، باید زیرساخت های آبرسانی و طرح های در دست اجرا با تخصیص اعتبار فوری تکمیل شود. وی افزود: با اطمینان به مردم می گوییم که آثار و طبعات این سیل در چند ماه برطرف خواهد شد و با توجه به دستور مقام معظم رهبری و پای کار آمدن تمامی ارگان ها این هدف قابل تحقق است.

 تا ساعاتی دیگر؛ انتقال سیل زدگان به کمپ

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی گفت: با اعزام نیروها و امکانات ارتش و انتقال مردم محصور در سیلاب به کمپی با امکانات رفاهی، درصددیم تا چند ساعت دیگر آرامش را به مناطق سیل زده شمالی بازگردانیم. امیر سرتیپ کیومرث حیدری در ارتباط زنده با شبکه خبر از مناطق سیل زده استان های شمالی تصریح کرد: بنا بر اوامر رهبر معظم انقلاب در نخستین لحظات،­ نیروی زمینی ارتش به مناطق سیل زده اعزام شدند. وی افزود: بالگردهای امدادی هم اکنون وارد منطقه شده اند و همچنین امکانات امدادی و رفاهی به ویژه در بخش بهداشتی و درمانی تهیه و درحال ورود به مناطق سیل زده است. فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به بازدید هوایی از مناطق سیل زده تصریح کرد: در صددیم تا کمپی را برای انتقال مردمی که در محاصره سیل هستند تهیه کنیم که امکانات رفاهی خوبی نیز برای این کمپ پیش بینی خواهیم کرد. وی ادامه داد: همچنین بیمارستان صحرایی در منطقه مستقر خواهد شد و سپس تعداد زیادی از قایق های نیروی زمینی و دریایی ارتش و سایر بالگردها نیز وارد منطقه می شوند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3317513"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2385439/3317513?width=400&height=300"></script></div>

دعوت ظریف از مردم برای پیوستن به پویش هلال احمر برای کمک به سیل زدگان

وزیر خارجه کشورمان از مردم دعوت کرد که به پویش هلا‌ل‌احمر برای کمک به آسیب‌دیدگان سیل گلستان و مازندران بپیوندند.
محمدجواد ظریف در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار تصویری با تبریک مجدد سال نو نوشت: گرچه در نوروز امسال، فرصت شادمانی و سرور برای هموطنانی از گلستان و مازندران فراهم نبود، اما اینک فرصت همدلی برای تمام «ایران» مهیاست. هنوز هم از «فرهنگ نوروز» می‌شود آموخت و سرسختی تقدیر و طبیعت را به شور و غرور کنار هم ایستادن بدل کرد. ما بارها برای ایران ایستاده‌ایم، چه در جنگ، چه در مذاکره و چه در کنار دردهای هموطنان رنجدیده؛ و باز هم باید در کنار ایران ایستاد تا وطن، گلستان شود.
من، و خانواده‌ام به پویش هلال احمر برای کمک به آسیب‌دیدگان سیل گلستان و مازندران پیوسته‌ایم تا سهمی ناچیز از همدلی و همراهی هموطنان داشته باشیم و فروتنانه، دیگر ایرانیان را نیز دعوت به پیوستن به این پویش می‌نماییم تا تجربه و تخصص هلال احمر در امدادرسانی، بازگشت به شرایط عادی زندگی سیل‌زدگان را تسریع و تسهیل نماید. شاد و سربلند باشید.

 وزیر راه: آسیب دیدگی ۶ هزار و ۴۴۳ واحد مسکن

وزیر راه و شهرسازی گفت: درپی وقوع سیل در بخش مسکن، ۶هزار و ۴۴۳واحد مسکن آسیب دیده اند. محمد اسلامی در جلسه ستاد بحران استان مازندران افزود: ۳۲۴نقطه در راه‌های فرعی و اصلی با رانش، آب گرفتگی و ریزش مواجه شده است و عبور و مرور به صورت موقت در آن‌ها برقرار شده است که کار استحکام کاری باید در راه‌ها از طریق شم کوبی انجام شود. وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش مسکن ۶هزار و ۴۴۳واحد مسکن آسیب دیده اند. وی افزود: تعرض به بستر رودخانه‌ها موجب انحراف رودخانه و تخریب ۲۳پل شده است که باید تثبیت بستر رودخانه انجام شود.

 وزیر اقتصاد: لزوم تخصیص منابع به لایروبی رودخانه ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: می توان از ردیف های بودجه ای موجود، منابع خوبی برای لایروبی رودخانه ها اختصاص داد. فرهاد دژپسند در جلسه ستاد بحران مازندران افزود: محور شمال به صورت دوره ای، تحت فشار این سیلاب هاست و آسیب می بیند. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باغات، مزارع، صنایع تبدیلی و تکمیلی شاکله اصلی فضای کسب و کار مناطق شمالی است و یک سیل مجموعه این فعالیت ها را تخریب می کند.
وی افزود: عدم تکمیل لایروبی ها، زمینه ساز تخریب وسیع باغات در منطقه نکاء شده است و دیگر این منطقه تاب و تحمل یک سیل دیگری ندارد، اکنون تا ۲متر برف در منطقه وجود دارد که ذوب شدن این برف می تواند به یک فاجعه جدید تبدیل شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر اکنون راه حل کوتاه مدت اتخاذ شود، اقتصادِ به گل نشسته منطقه را بیش از پیش با مشکل مواجه کند، باید آمایش سرزمینی استان های شمالی به سرفت تکمیل و در دولت تصمیم فوری گرفته شود.
وی افزود: باغداران و کشاورزان می گویند توان بیمه کردن فعالیت خود را ندارند، باید با هدف چشاندن جذابیت موضوع بیمه، دولت یکی دو سال برای بیمه محصولات و منازل روستایی یارانه اختصاص دهد. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در بخش استمهال تسهیلات برای باغداران باید فرجه تنفس بیش از یکی دو ساله دیده شود. وی تاکید کرد: می توان از ردیف های بودجه ای موجود، منابع خوبی برای لایروبی رودخانه ها اختصاص داد. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در استان گلستان و مازندران از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری در این دو استان منابع اختصاص یابد.
جلسه ستاد بحران استان مازندران با حضور معاون اول رئیس جمهور، نماینده ولی فقیه در استان و وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، وزیر راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و رئیس ستاد بحران کشور درحال برگزاری است. در این جلسه نمایندگان مردم به طرح مشکلات و میزان خسارات وارد به استان مازندران پرداختند.

 اردکانیان: برطرف شدن مشکل قطع آب آشامیدنی سیل زدگان

­وزیر نیرو گفت: اکنون مشکل قطع آب شرب در مناطق سیل زده رفع شده است. در جلسه ستاد بحران مازندران افزود: در استان مازندران ۱۸۶روستا قطعی برق داشتند که اکنون فقط یک روستا قطع برق دارد، ۶شهر و ۲۷۱روستا با مشکل قطع آب شرب مواجه شدند؛ اکنون مشکل آب تمام شهرها رفع شده است. وزیر نیرو گفت: سدهای موجود در مازندران بخش مهمی از خطرات سیل را مانع شده اند. اردکانیان افزود: بارش، اما بارش کم نظیری بوده است؛ این سیل با دوره بازگشت ۳۰۰ساله بوده و این مدل ریاضی محاسباتی سیل است.
وی گفت: پارسال همین موقع گفته می شد که سال خشکی را تجربه می کنیم و سال آبی ۹۶-۹۷، اگر بارش های بهاری نبود خشک ترین سال در ۴۸سال اخیر بود، بلافاصله پس از این خشکسالی شاهد این حجم از بارندگی هستیم که حاصل تغییرات اقلیمی زمین است. وزیر نیرو افزود: این پدیده ها بر ما و خیلی از مناطق تحمیل می شود و باید خود را آماده کنیم، باید در موضوع آب ماهیت میان بخش آب را در مواقع خشکسالی و تر سالی مدیریت کنیم. وی گفت: هشدارهای سیل با امکانات فنی موجود قابل پیش بینی است، اکنون سیل فقط پیش بینی می شود؛ اما با همین تجهیزات با کار نزدیک می توان هشدارهای بهتری داد، با توجه به اینکه این سیلاب ها، امسال و سال های پیش رو از این حوادث خسارت کمتری حادث شود.

حجتی: دولت بی مهری های قبلی را در این سیل جبران کند

وزیر جهاد کشاورزی: دولت بی مهری های قبلی به کشاورزان را در این سیل جبران کند. محمود حجتی در جلسه ستاد بحران استان مازندران گفت: چند مشکل داریم که در پیشگیری باید پیگیری شود، در بخش کشاورزی ۵۵۰میلیارد تومان خسارت وارد شده است که در سوانح پیش بینی و براورد می شود؛ اما در تخصیص به مشکل می خورد. وی افزود: اکنون کشاورزان همه چیز خود را از دست داده اند و فقط بدهی روی دست آنها باقی مانده است و خواهش می کنم دولت بی مهری های قبلی را در این سیل جبران کند.
شهیدی فرد مدیر جهاد کشاورزی استان مازندران هم در جلسه ستاد بحران استان مازندران گفت: این استان با ۲.۵درصد اراضی کشاورزی، ۸درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است. وی افزود: خسارت عمده در بخش کشاورزی در ۱۵شهرستان ۵۵۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است. شهیدی فرد گفت: تاسیسات ابنیه بخش کشاورزی در این مناطق آسیب دیده است که بازسازی آنها برای آغاز فصل کشت ضروری است. وی افزود: کشاورزان چشم انتظار تسهیلات ارزان قیمت، استمهال تسهیلات و اعطای وام بلاعوض هستند، باید زهکشی اراضی کشاورزی به صورت جدی پیگیری شود.
­جلسه ستاد بحران استان مازندران با حضور معاون اول رئیس جمهور، نماینده ولی فقیه در استان و وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، وزیر راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و رئیس ستاد بحران کشور درحال برگزاری است. در این جلسه نمایندگان مردم به طرح مشکلات و میزان خسارات وارد به استان مازندران پرداختند.

 ستاد بحران مازندران؛ سخنان نمایندگان استان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ در این جلسه نمایندگان مردم به طرح مشکلات و میزان خسارات وارد به استان مازندران پرداختند. نماینده جویبار، سوادکوه، سیمرغ و قایم شهر در این جلسه گفت: ۱۳ونیم میلیون خودرو در روزهای اخیر وارد استان مازندران شده است و با وجود همه مشکلات آغوش استان به روی مسافران نوروزی باز است. ادیانی افزود: استان نیازمند اختصاص اعتبار ویژه برای باز مهندسی مسیر رودخانه هاست. وی گفت:دستگاه قضایی باید برای پیگیری علل وقوع سیل و عاملان تخریب جنگل ها و بسته شدن مسیل ها به دقت بررسی و با عاملان و خاطیان برخورد شود. ادیانی افزود: مناطق اصلی تحت تاثیر سیل در استان مازندران در مناطق جویبار، سوادکوه، سیمرغ و قایم شهر است. 

نماینده مردم بهشهر هم گفت: ۱۲۰۰میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت است. شاعری افزود: در سیل قبلی ۵۰۰میلیارد تومان پیش بینی شد که ۱۰درصد آن را بیشتر نداند. وی گفت: کشاورزی زیر ساخت استان مازندران است و هم اکنون فصل کشت و کار است، باید مشخص شود به ازای هر هکتار اراضی کشاورزی تخریب شده است، هر راس دام سنگین و سبک و چاه های آب تخریب شده باید به دقت مشخص شود. شاعری افزود: اکنون تمام جاده هایی که آب گرفته و زمین های کشاورزی آب گرفته درحال رانش است راه های روستایی در منطقه هزار جریب درحال رانش است، باید موضوع آبخیزداری در استان جدی گرفته شود.

نماینده بابل در جلسه ستاد بحران هم گفت: امروز ۵۰درصد شهروندان بابلی شش روز است که آب شرب ندارند. نیاز آذر افزود: سایت تصفیه خانه شهرهای گروه الف از سوی وزیر نیرو بازدید کردند، باید زمینه برای تکمیل این طرح فراهم شود، اکنون ۳۵هزار خانوار در بابل بر اثر سیل اخیر آب ندارند و تاسیسات آبرسانی آسیب دیده اند. نماینده بابل گفت: در شهرستان بابل ۵۰میلیارد تومان در بخش تاسیسات آب رسانی، راه های مواصلاتی ،خزانه های شالیکاری مردم و منازل مردم خسارت وارد شده است.
نانواکناری نماینده فریدونکار در مجلس هم گفت: در بابلسر ۶۴میلیارد تومان خسارت وارد شده است در حالی که با ۱۰میلیارد تومان هزینه و لایروبی به موقع مسیر رودخانه ها می شد، مانع از این حجم خسارت شد. 
نماینده مردم ساری هم در جلسه ستاد بحران گفت: وقتی می دانیم حوادث در راه است، دیگر امروز حوادث غیرمترقبه بی معناست. یوسف نژاد افزود: جنگل، آبخیزداری و سردهنه آبگیرها در حال تخریب است؛ باید برنامه مستمر برای بازسازی پیش بینی شود، نباید وعده ای داده شود که امکان عملی شدن آن نیست، این موجب تشدید آلام مردم است. نماینده مردم ساری گفت: هرچند، چند روز از سیل در ساری می گذرد و بیان آنچه روی داده، دشوار است؛ اما باید به موضوع سدسازی در استان که می توانست بخش مهمی از دامنه خسارت را در این سیل کاست، توجه جدی شود.

وی افزود: اکنون کشاورزان همه دارایی خود را از دست داده اند و باید توجه جدی شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3317551"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2385439/3317551?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما