شناسهٔ خبر: 31901690 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرش منقوش آثار تاریخی روستای گردشگری خرانق اردکان رونمایی شد

یزد - ایرنا - از اولین فرش در حال بافت منقوش به بناهای تاریخی روستای هدف گردشگری خرانق اردکان امروز یکشنبه با حضور نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا محمدرضا تابش در مراسم رونمایی از این هنر دستی گفت: با وجود سختی ها و بعضا نامهربانی ها؛ دوستداران و فعالان صنایع دستی و میراث فرهنگی ، همچنان چراغ تولید هنرهای اصیل ایرانی و بویژه صنعت کهن فرش دستباف را درخشان نگه داشته اند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان داشت: در سالی که مزین به رونق تولید است، توجه بیشتر به آنچه بن مایه های آن در فرهنگ و تاریخ پرافتخار ایران از قدمت و سابقه دیرینه ای برخوردار هست، مورد انتظار است.
تابش تصریح کرد: فرش ایرانی هم از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و هم از دیدگاه اقتصادی و تجاری جایگاه ارزنده ای در بازارهای جهان دارد و امیدواریم مسئولان مربوطه برای رونق تولید در این بخش، با برنامه و هدفمند؛ حمایت های لازم را ارائه دهند.
روستای خرانق مرکز بخشی به همین نام است که در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی یزد و در ۵۰ کیلومتری شرق اردکان و در مسیر جادهٔ یزد - مشهد قرار دارد.
خرانق در گذشته « خورانق» یا « خورنق » نامیده می‌شد را به معنای محل برآمدن خورشید یا محل تولد خور( آفتاب) می‌دانند.
از بناهای تاریخی آن می توان به قلعه ، حمام، کاروانسرا، آب‌انبار، پل، مسجد جامع و حسینیه
منارجنبان و بقعه مشهدک یاد کرد.
وجود معادن سنگ آهن چادرملو ، اورانیوم ساغند، باریت، روی و گرانیت و منطقهٔ حفاظت شدهٔ دره انجیر و جانورانی مانند کل، بز، میش، قوچ، گربه وحشی، سیاه گوش، یوز پلنگ و هوبره این منطقه را مورد توجه قرار داده است.
روستای خرانق در ناحیه کوهستانی قرار دارد که امروزه دارای 2 بخش جدید و قدیم است که جمعیت در بافت جدید سکونت دارد.
مرکز شهرستان 98 هزارنفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/

نظر شما