شناسهٔ خبر: 31897139 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

درخواست مردم و مدیران گنبدکاووس

تجهیزات و امکانات امدادرسانی را در سطح استان توزیع کنید/ حداقل امکانات امدادی را به گنبدکاووس بدهید

مردم و مدیران شهرستان گنبدکاووس از مسؤولان استانی درخواست دارند تا از تمرکز امکانات و تجهیزات امدادی در مرکز استان جلوگیری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، وقوع سیلاب در استان گلستان و در شهرستان گنبدکاووس بار دیگر نشان داد که منطقه کانونی و حادثه خیز استان گلستان در شرق استان نیازمند توجه جدی‌تر در حوزه‌های مختلف از سوی مدیران و مسوولان است. توجهی که بتواند با اقداماتی موثر بر کاهش آسیب‌ها در هنگام بروز حادثه و رسیدگی سریع و بدون وقفه به حوادث کمک شایانی کند.

از این رو در گفت و گو با چند تن از مسؤولان و مردم گنبدکاووس این موضوع را بررسی کردیم که نظرات این عزیزان را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* مدیران استانی و کشوری فریاد ما را نشنیدند/ توزیع عادلانه امکانات امدادی در سطح استان ضروری است

امام جمعه گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه مردم و مسؤولان شهرستان گنبدکاووس نسبتا مدیریت و کمک خوبی در موضوع سیل اخیر داشتند، اظهار کرد: شخصا از نزدیک شاهد تلاش‌های برخی مدیران و به ویژه گروه‌های مردمی خودجوش برای کاهش آلام سیل‌زده‌ها بودم.

حجت‌الاسلام محمود ترابی با بیان اینکه ما پیش از این نسبت به بروز این اتفاقات و سخت شدن مدیریت بحران به مسؤولان استانی و کشوری هشدار داده بودیم، افزود: در همین سفر اخیر رئیس جمهور به استان گلستان بنده بارها فریاد زدم که باید امکانات امدادی و تجهیزات مدیریت بحران در سطح استان گلستان توزیع شود که هیچ گوش شنوایی این هشدارها را نشنید.

وی با تاکید بر اینکه استان گلستان در حوزه جغرافیایی یک استان طولی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: به همین دلیل باید محل استقرار تجهیزات و امکانات امدادی در سطح استان تمرکززدایی شده و بخشی از امکانات مستقر در مرکز استان به غرب و شرق منتقل شود.

امام جمعه گنبدکاووس با اشاره به اینکه اگر بتوانیم بخشی از امکانات را در دو سه نقطه استان توزیع کنیم در حوادث غیرمترقبه سرعت عمل بیشتری برای مقابله و کمک خواهیم داشت، ادامه داد: علاوه بر این قطعا از حجم خسارت‌های جانی و مالی احتمالی نیز به شدت کاسته می‌شود و اینگونه نیست تا ساعت‌ها بعد از حادثه هنوز امکانات اولیه برای مقابله با بحران وجود نداشته باشد.

* حداقل امکانات امدادی را به گنبدکاووس بدهید

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه گنبدکاووس وسیع‌ترین شهرستان استان و دومین شهرستان پرجمعیت گلستان است، اظهار کرد: لازم است توزیع امکانات و تجهیزات در سطح استان به شکل مطلوب و عادلانه صورت بگیرد.

قره‌جه طیار با بیان اینکه مردم انتظار دارند حداقل امکانات مدیریت بحران و مقابله با حوادث غیرمترقبه در سطح شهرستان‌های استان توزیع شود، گفت: متاسفانه در شرق استان گلستان از مراوه‌تپه گرفته تا رامیان این امکانات بسیار کم و ناچیز است که توان مقابله با حوادث و بحران‌های به وجود آمده را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه خواسته ما توجه بیشتر به مردم مناطق محروم شرق گلستان به ویژه گنبدکاووس است، گفت: نباید هنگامی که اتفاقی رخ داد بعد به فکر چاره باشیم بلکه باید از قبل برای آن چاره اندیشی کنیم چرا که منطقه شرق گلستان به گواه تاریخ یکی از پرحادثه‌ترین مناطق کشور در حوادث غیرمترقبه است.

* شرق استان کانون حوادث طبیعی است

فعال اجتماعی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه گنبدکاووس با توجه به نوع اقلیم و شرایط توپوگرافی خاص خود همواره در معرض تهدیدات حوادث طبیعی از جمله طغیان رودخانه‌ها و سیلاب است، اظهار کرد: منطق و عقلانیت حکم می‌کند که تدابیر لازم برای مقابله با این تهدیدات در گنبدکاووس فراهم باشد که یکی از مهم‌ترین کانون‌های حوادث در استان است.

سعید آقایی با بیان اینکه همین بی‌توجهی به زمینه‌ای برای مشکلات بزرگ‌تر اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی منجر می‌شود، افزود: بعدها باید صدها برابر هزینه لازم را صرف کنیم تا شاید ذره‌ای از آسیب‌های وارد شده اجتماعی و فرهنگی از بابت فقدان عدالت اجتماعی و اقتصادی را جبران کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بارها شاهد اثرات مخرب کم کاری و کمک‌های دیرهنگام به آسیب دیدگان در حوادث طبیعی بوده‌ایم، گفت: این تاخیرها و تعلل‌ها که عمدتا به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات متناسب رخ داده است می‌تواند تاثیرات بعدی را نیز در پی داشته باشد که قطعا به پیشرفت و توسعه شهرستان و منطقه کمک نخواهد کرد.

* تاخیر ارسال کمک و تجهیزات به دلیل فقدان امکانات لازم در گنبدکاووس

یکی از اهالی محله «سیدآباد» گنبدکاووس با اشاره به اینکه سوال ما از مسؤولان این است که تا روز دوم حادثه چرا هیچ کمک و تجهیزاتی به منطقه اعزام نشد، خاطرنشان کرد: اگر امکانات به اندازه کافی در گنبدکاووس نیست باید مدیران استانی را مورد سوال قرار داد و اگر هست باید پرسید علت تعلل برای چه بوده است.

غلامرضا سراوانی با بیان اینکه بالگردها که در گرگان مستقر شده‌اند و تا اوضاع بحرانی و فراتر از بحران نشود به سمت ما حرکت نمی‌کنند، ادامه داد: چرا باید همه امکانات امدادی در مرکز استان مستقر باشد و ما به طرق مختلف تحت فشار کمبود امکانات قرار بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه تعداد حادثه‌ها در شرق استان و گنبدکاووس نیز به مراتب بیشتر از سایر مناطق استان است، تصریح کرد: مدیران استانی باید به این درخواست مردم برای قرار دادن امکانات و تجهیزات مدرن و به روز برای مقابله با حوادث و رخدادهای طبیعی پاسخ بدهند.

انتهای پیام/83014/م

نظر شما