شناسهٔ خبر: 31896175 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دانشگاه‌ها باید به سمت درآمدزایی پیش بروند/ برای فروش دانش نیاز به اعتبارات دارند

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: دانشگاه‌ها باید مانند الگو‌های خارجی به سمت درآمدزایی از فناوری و دانش پیش بروند.

صاحب‌خبر -

سیدجواد ساداتی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه حوزه آموزش و تحقیقات چالش‌های بسیاری را در بحث بودجه‌ای در سال ۹۷ داشت، گفت: انتظار داشتیم که دولت در تدوین بودجه سال ۹۸ به کمبود‌های موجود در این عرصه دقت کند.

وی ادامه داد: موسسات تحقیقاتی بودجه کافی برای پژوهش در سال گذشته را نداشتند و به سختی توانستند کار‌های اداری خود را مانند پرداخت حقوق، معیشت دانشجویی و... را پیش ببرند، لذا انتظار می‌رفت که دولت به این تنگنا‌ها دقت کند.

ساداتی‌نژاد تأکید کرد: رشد بودجه‌ای سال ۹۸ نشان داد که دولت عنایت بسیاری به این موضوع ندارد و حتی بودجه برخی دستگاه‌ها مانند معاونت علمی و فناوری تا ۴۱ درصد کاهش داشت که مجلس با تلاش بسیار دوباره اعتبارات آنها را به میزان سال ۹۷ رساند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه مجلس در بحث حمایت از حوزه علم و فناوری توانسته به خوبی عمل کند، گفت: حداقل کمبود‌های بودجه‌ای را در برخی قسمت‌ها افزایش و در برخی قسمت‌های دیگر هم به همان میزان سال گذشته رساند که البته امیدواریم روسای دانشگاه‌های کشور با مدیریت و توجه به اعتبارات موجود کار را به خوبی پیش ببرند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی تا حدودی درآمدزایی دارند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها بودجه‌ای به نام اعتبارات اختصاصی دارند که به صورت صد در صد به خودشان بازگردانده می‌شود که شامل شهریه، قراردادها، اجاره ساختمان‌ها و... است.

ساداتی‌نژاد تأکید کرد: انتظار داریم دانشگاه‌های ما مانند الگو‌های خارجی بیشتر در حوزه درآمدزایی از فناوری و فروش دانش حرکت کنند اگرچه این تلاش‌ها آغاز شده، اما راه همواری نیست و برای فروش دانش هم باید اعتباراتی برای رسیدن به آن وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما