شناسهٔ خبر: 31894161 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پایگاه اینترنتی الشرق،

عربستان پول های خود را برای خوش خدمتی به تل آویو هزینه می کند

ریاض پول های زیادی براي خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی و تامین مالی طرح داماد رئیس جمهور آمریکا برای نابودی آرمان فلسطین را برعهده گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از پایگاه اینترنتی الشرق، پس از آن که ریاض پول های زیادی را در جنگ علیه یمن هزینه کرد، اکنون برای فرار از جنایت ترور جمال خاشقجی، پرونده سیاه خود در زمینه حقوق بشر و همچنین خوش خدمتی به رژیم صهیونیستی، تامین مالی بخش گسترده ای از طرح داماد رئیس جمهور آمریکا را برای نابودی آرمان فلسطین برعهده گرفته است. 

اين پايگاه تحلیلی نوشت: سیاست های عربستان از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان ولیعهد این کشور، چیزی جز شرط بندی یا اوراق بورس نیست که از طریق آن توطئه چینی می کند. ریاض پس از جنگ علیه یمن که وارد پنجمین سال شده است، از طرح "معامله قرن" که به گفته همه ناظران، توافقی برای از بین بردن آرمان فلسطین است، حمایت مالی می کند. عربستان و رسانه های آن تبلیغ می کنند ریاض در راستای خدمت به فلسطینیان و حل مسئله آنها فداکاری می کند این در حالی است که حقیقت چیز دیگری است. این کار عربستان که در راستای ارائه خدمات رایگان به اسرائیل است، بیش از 10 میلیارد دلار برای آن هزینه دارد.
به این ترتیب، مشخص می شود عربستان به اختصاص پول های خود در راه ماجراجویی های سیاسی ادامه می دهد؛ حتی اگر این پول ها برای از بین بردن مسئله نخست عرب ها هزینه شود. عربستان نه تنها در راستای خدمت به اسرائیل، بلکه برای فرار از فشارها و انتقادهای بین المللی به علت ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی و همچنین دور کردن نگاهها از پرونده سیاه خود در زمینه حقوق بشر، تامین مالی معامله قرن را پذیرفت. افزون بر آن، سالیانه 72 میلیارد دلار را برای جنگ مستمر علیه یمن هزینه می کند.
این در حالی است که شهروندان عربستانی به مشکلات اجتماعی و اقتصادی گسترده ای دچار شده اند. افزون بر آن، میانگین بیکاری هم در عربستان بالا رفته و بر اساس آمارهایی که سال گذشته، مرکز کل آمار عربستان ارائه کرد، به 12/9 درصد رسیده است و کارفرمایان بخش خصوصی به علت مالیات های جدید و افزایش قیمت سوخت با مشکلاتی مواجه هستند.
جدیدترین گزارش ها درباره این معامله مشکوک، واقعیت ها درباره آن را برملا می کند؛ به طوری که کتابی جدید جزئیات جنجال برانگیزی از این معامله و نقش جرد کوشنر داماد و مشاور رئیس جمهور آمریکا و ایوانکا ترامپ همسر وی را در اجرای این معامله فاش کرد. این کتاب با عنوان «شرکت کوشنر: طمع، جاه‌طلبی و فساد... داستان فوق العاده جرد کوشنر و ایوانکا ترامپ» اثر "ویکی وارد" نویسنده زن انگلیسی است که سه شنبه گذشته چاپ شد.
به گفته شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، در یکی از فصل های جنجال برانگیز این کتاب آمده است: عربستان از طریق کنار آمدن از برخی مناطق خود و کمک به آنچه احیای غزه نامید، نقش مهمی را در تلاش های کوشنر برای (به اصطلاح) صلح بین اسرائیل و فلسطین ایفا می کند.
در این کتاب آمده است: «عربستان به منزله کلید طرح صلح کوشنر در خاورمیانه بود.» نویسنده افزود: «به گفته بسیاری از کسانی که از پیش نویس های طرح آگاه بودند، کوشنر به دنبال این بود که سعودی ها و اماراتی ها کمک های اقتصادی به فلسطینی ها ارائه کنند.»
نویسنده افزود «این طرح شامل تبادل برخی مناطق با عربستان می شود و ریاض هم دو جزیره خود را در دریای سرخ که از سال 1950 تحت حاکمیت مصر بود، بازپس خواهد گرفت.» بر اساس این معامله، اردن برخی مناطق را در اختیار فلسطینی ها قرار خواهد داد و عربستان هم از برخی مناطق خود کوتاه خواهد آمد. اما عربستان به دو جزیره مصر دست می یابد؛ اما مشخص نیست قاهره به چه امتیازی دست خواهد یافت. این کتاب جزئیاتی از مداخله جرد کوشنر و ایوانکا ترامپ را در همه زمینه های سیاسی مربوط به کاخ سفید و بهره برداری از نفوذ برای کسب دستاوردهای شخصی مطرح می کند.
روزنامه اسرائیلی جروزالم پست به نقل از این کتاب تاکید کرد: «افزون بر فلسطینی ها، برخی افراد از اسرائیل، اردن، مصر و امارات هم از طرح کوشنر آگاه هستند.»
از سوی دیگر، برخی منابع دیپلماتیک بلندپایه مصری در گفتگو با الخلیج آنلاین گفتند علت مطرح نشدن این معامله در دسامبر گذشته، به توافق نرسیدن طرف آمریکایی با کشورهای عربی درباره تامین مالی این معامله بود.
این منابع افزودند آمریکا برای تامین مالی همه هزینه های معامله قرن،بیش از 10 میلیارد دلار تعیین کرد و این موضوع مهم ترین مانع در مسیر اعلام این معامله در موعد مشخص شده آن بود.
به گفته این منابع، در خصوص تامین مالی این معامله، اختلافاتی بین ریاض و ابوظبی به وجود آمد و ابوظبی مخالف پرداخت هزینه های بسیار برای تامین مالی این معامله بود و به ارائه حداکثر150 تا 200 میلیون دلار متعهد شد و تامین مالی دیگر هزینه ها بر عهده ریاض است که شامل مبلغی بیش از دو میلیارد دلار در چند مرحله می شود و برخی دیگر کشورها مانند فرانسه، اسپانیا و اتحادیه اروپا و نهادهای بزرگ بین المللی که به حل درگیری ها در این منطقه توجه می کنند، هزینه های باقیمانده را تامین کنند.

نظر شما