شناسهٔ خبر: 31893376 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سال 97، ترافیک دیپلماتیک ایران و چین

پکن - ایرنا - ایران و چین سال 1397 شمسی را در شرایطی به پایان رساندند که مناسبات آنها در مجموع در عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تجاری رشد قابل توجهی داشت و مبادلات گسترده ای میان آنها صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در سالی که گذشت محمد کشاورز به عنوان سفیر جدید ایران در پکن منصوب شد و در ابتدای حضور خود با شماری از مقام های ارشد چین و سازمان همکاری شانگهای دیدار کرد و تاکید نمود که هدف اصلی وی از ماموریت در چین پیشبرد مناسبات دو کشور در همه عرصه ها و رسیدگی به مسایل ایرانیان است.
در این سال هیات های مختلفی میان دو کشور رد و بدل شد و سفرهایی از سوی مقام های ایرانی به چین صورت گرفت که مهمترین آن درنیمه اول سال حضور حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران سازمان شانگهای و در پایان سال مهمترین آن سفر 'علی لاریجانی' رییس مجلس شورای اسلامی در راس یک هیات بلند پایه بود.

** سفرها و دیدارها
برگزاری هجدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شرق چین که حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در آن شرکت کرد، یکی از مهمترین برنامه ها و مبادلات بلند پایه میان ایران و چین بوده است.
در همین اجلاس بود که رییس جمهوری کشورمان در دو بخش برجام و مبارزه با تروریسم سخنرانی کرد و در حاشیه نشست نیز با روسای جمهوری چین و روسیه و شماری دیگر از رهبران دیگر کشورهای شرکت کننده در اجلاس، ملاقات و گفت و گو کرد.
در پایان سال نیز علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران در راس یک هیات بلند پایه از جمله وزیر خارجه، وزرای نفت و اقتصاد به چین سفر کرد و طرفین با همتایان خود و همچنین رییس جمهویر چین دیدار و گفت و گو کردند.
برجام، امنیت، مبارزه با تروریسم، موضوعات منطقه ای، خاورمیانه، همکاری های پارلمانی، اقتصادی و تجاری اهم مسایلی بود که طرفین در جریان این سفر و دیدارها درباره آن رایزنی کردند.
در سال 1397 شمسی همچنین کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی ایران به چین سفر و در هفتمین مجمع جهانی صلح در پکن شرکت و مواضع ایران را به طور روشن و شفاف اعلام کرد.
در سالی که گذشت همچنین هیاتی از ایران به ریاست فاطمه تندگویان مشاور وزیر نفت در مجمع زنان سازمان همکاری شانگهای شرکت کرد و در جریان آن با مسئولان ذی ربط درباره آموزش زنان و دختران، ‌نقش زنان در خانه و جامعه، خدمات بهداشتی، تغذیه و کشاورزی رایزنی کرد.

**مجامع و محافل و همکاری های علمی و فرهنگی
برگزاری نشست های علمی و فنی، پزشکی، طبی، فرهنگی و هنری از جمله برنامه های مشترک ایران و چین در سال 1397 شمسی بود و دو طرف در جریان این مراسم از مواضع یکدیگر بیشتر آگاهی پیدا کرده و راهکارهای رشد روابط را مورد مشورت قرار دادند.
در همین سال بود که مرکز اعصاب و روان پروفسور سمیعی در پکن با بالاترین استانداردهای جهانی در زمینه تحقیقاتی، پزشکی و آزمایشگاهی گشایش یافت و از آن با عنوان کامل ترین مرکز در قاره آسیا نام برده می شود.
برگزاری بیستمین نمایشگاه فناوری پیشرفته چین با حضور ایران در شهر شن جن در جنوب کشور و حضور ورزشکارانی از نیروهای مسلح ایران در مسابقات بین المللی ارتش های جهان در چین و برگزاری دهها رویداد فرهنگی، هنری، اقتصادی و علمی دیگر میان دو کشور از عمده ترین اتفاقات این سال برای دو کشور بود.

** مراسم، نشست ها و نمایشگاه های مشترک
در سال 1397 خورشیدی ایران در بسیاری از برنامه هایی که در چین بود مشارکت فعالی داشت در ابتدای سال بازرگانان ایرانی در نمایشگاه بزرگ واردات و صادرات چین موسوم به نمایشگاه کانتون در جنوب این کشور حضور یافتند.
تشکیل نمایشگاه گردشگری پکن با حضور ایران و 50 کشور دیگر جهان، برگزاری نشست ادبی مشترک ایران و چین با حضور نویشندگان دو کشور و درخشش فیلم های ایرانی در جشنواره بین المللی فیلم پکن از دیگر این برنامه ها بود.
برگزاری نشست های علمی و فنی، طب سوزنی، فناوری، برگزاری روز فرهنگ با حضور دانشجویان و استادان و پزشکان ایرانی در نقاط مختلف چین و شهر پکن از دیگر برنامه های ذی ربط میان دو کشور بود.
ششمین نمایشگاه چین - اوراسیا با 700 موسسه چینی و خارجی ازجمله شرکت هایی از ایران در ارومچی مرکز منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب چینهم در سال گذشته برگزار شد.
گفت و گو درباره یک کمربند و یک جاده و اجرای طرح های مشترک و آشنایی با نقش ایران در این مسیر و رایزنی درباره انتقال کالا از مسیر ایران از جمله مسایل مورد رایزنی در این نمایشگاه و محافل حاشیه آن بوده است.
برپایی دومین جشنواره بین المللی فرهنگی راه ابریشم با شرکت ایران در استان گانسو در شمال غرب چین و همچنین چهارمین نشست امنیتی کشورها در حوزه راه ابریشم در شرق چین از دیگر برنامه های مهمی بود که ایران در آنها مشارکت فعالی داشت.

**چین و توافق هسته ای
در سالی که گذشت مقام های دو کشور بارها در مقاطع مختلف درباره توافق هسته ای سال 2015 میلادی ایران موسوم به برجام گفت و گو کردند و در جریان مواضع یکدیگر قرار گرفتند.
آنچه بیشتر نمود کرد اینکه از بالاترین مقام های چین گرفته تا سخنگوهای وزارت خارجه چین این کشور، همگی مشترکا از برجام حمایت کرده و از ابتدای سال با تاکید بر پایبندی بر این توافقنامه، خواستار حمایت طرف های دیگر از این توافق شدند و گزارش های آژانس درباره برنامه هسته ای ایران را نشانی از راستی آزمایی و پایبندی ایران به این توافق دانستند و بارها تحریم های یکجانبه آمریکا را مورد مذمت قرار دادند.
در همین سال بود که چین اعلام کرد معافیت برای خرید نفت ایران را بدست آورده است و شرکت های ملی نفت و ساینوپک اعلام کردند که به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد.
ایران و چین در حالی سال 1398 خورشیدی را شروع می کنند که در پایان سال گذشته خواستار گسترش همکاری های پارلمانی، اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی شدند و همزمان دو کشور مواضع مشترکی درباره پایبندی به برجام دارند و انتظار می رود که سال جاری برای شرکت های چینی سالی پر از فرصت در بازار بزرگ ایران باشد ایران نیز همزمان درهای بازار را روی سرمایه گذاری آنها باز تر خواهد کرد و از قابلیت های خود برای مشارکت در برنامه ها و طرح های راه ابریشم جدید بهره خواهد گرفت.
آساق**231**1904**

نظر شما