شناسهٔ خبر: 31887735 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر مرکز مطالعات آمریکایی-عربی:

موضع ترامپ درباره جولان مصرف داخلی دارد

نیویورک– ایرنا- مدیر مرکز مطالعات آمریکایی-عربی در واشنگتن، هدف اساسی ترامپ را برای به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اسرائیل بر جولان اشغالی، جذب آرای گروه های حامی این رژیم در آمریکا دانست و گفت: این تصمیم در بلند مدت تاثیر گذار نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

'منذر سلیمان' روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره موضع رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی افزود: اساسا این کار وی پیامی به داخل است.
وی ادامه داد: هدف اساسی وی تاثیرگذاری بر جامعه یهودیان در آمریکاست که به طور تاریخی به حزب دمکرات گرایش داشته و رای می دهند. در انتخابات گذشته، تقریبا 70 درصد از یهودیان در آمریکا به حزب دمکرات رای دادند. ترامپ فکر می کند با این کار و پررنگ کردن پشتیبانی خود از اسرائیل می تواند آرای آنها را به دست آورد.
این کارشناس امور امنیت بین المللی در واشنگتن تاکید کرد: تصمیم ترامپ باطل و غیر قانونی است. اگر ترامپ گفته است 'زمان آن رسیده است که ایالات متحده به طور کامل حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد'، من می گویم زمان آن است که جولان را آزاد کنیم.
سلیمان تصریح کرد: دولت، ارتش و ملت سوریه که توانستند مقاومت کنند، می توانند با کمک متحدان خود به سمت آزادی جولان بروند. باید با روش های مختلف به سمت تحقق این هدف مشروع حرکت کرد.
مدیر مرکز مطالعات آمریکایی-عربی گفت: این موضع گیری صرفا به درد مصرف داخلی برای ترامپ می خورد. این کار بر خلاف پیمان ها و معاهدات بین المللی است و در بلند مدت سودی برای ایالات متحده نخواهد داشت.
سلیمان با تاکید بر اینکه این موضع هیچ وزن و تاثیری بر قوانین بین المللی و قواعد نخواهد داشت، ادامه داد: این کار ترامپ دارای اثر نمادین بزرگی است اما در عمل نه از لحاظ قانونی و نه حقوقی و تاریخی چیزی را درباره جولان تغییر نخواهد داد.
وی تاکید کرد: این رئیس جمهوری از همه خطوط عبور می کند و یک لحظه هم به پیامدهای آن نمی اندیشد.

** کمک به نتانیاهو در انتخابات
منذر سلیمان به روابط ویژه میان ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس هم اشاره و تصریح کرد: او با موضع گیری درباره جولان می خواهد به نتانیاهو در انتخابات اسرائیل یاری برساند.
وی خاطرنشان کرد: نتانیاهو در داخل اسرائیل با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می کند. به همین دلیل، با این کار می خواهد پیامی به داخل اسرائیل بدهد که وعده های من تحقق پیدا کرده است و دستاورد تاریخی و بزرگی داشته ام که برآمده از روابط ویژه من با رئیس جمهوری آمریکاست.
تحلیلگر مسایل منطقه درباره دلیل اهمیت ویژه شخص نتانیاهو برای ترامپ هم اظهار کرد: اساسا، به فکر منافع خود است. ترامپ به طور اساسی سرکرده قبیله و یک پدرخوانده است؛ حتی می توان او را رئیس مافیا توصیف کرد اما در خصوص نتانیاهو، موضع آن ها درباره ایران و پرونده هسته ای آن کاملا یکی است. در نتیجه، اگر کسی غیر از نتانیاهو با همین افکار و موضع گیری هم بیاید، مورد حمایت ترامپ قرار خواهد گرفت.
سلیمان ادامه داد: ترامپ از کشورهای خلیج فارس پول های کلانی برای مقابله با ایران دریافت می کند. برای همین به دنبال ایجاد یک ائتلاف علنی میان آنها و اسرائیل بوده است و از این روابط به نفع خود بهره می برد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: پس از 52 سال زمان آن رسیده است که ایالات متحده به طور کامل حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.
وی این منطقه را دارای اهمیت و ضرورت راهبردی و امنیتی برای رژیم صهیونیستی دانست و مدعی شد که این اقدام در حمایت از «ثبات منطقه» است.
پیشتر رسانه‌های صهیونیستی از زمینه‌چینی دولت آمریکا برای حمایت از ضمیمه بلندی‌های جولان به سرزمین‌های اشغالی خبر داده بودند.
به نوشته این رسانه‌ها، این اقدام قرار است همزمان با سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا برای شرکت در کنفرانس سالانه «کمیته روابط عمومی آمریکا- اسرائیل (آیپک)» صورت بگیرد.
رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ 6 روزه با اعراب در سال 1967 اشغال کرد اما به موجب قطعنامه 242 شورای امنیت باید این منطقه را به سوریه باز می گرداند.
اقدام آمریکا در حمایت از ضمیمه جولان به اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی در شرایطی است که دولت این کشور پیشتر هم قدس را پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی شناسایی کرده بود.
این اقدامات دولت ترامپ که نقض اساسی حقوق مردم فلسطین به شمار می آید، محکومیت مجامع جهانی را به دنبال داشته است.
اروپام*م.ع*1429

نظر شما