شناسهٔ خبر: 31877433 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک‌هفته با کتاب؛

مرور اخبار نشر در آخرین هفته سال۹۷/پایانِ سال با دو درگذشت

آخرین هفته سال ۹۷ ضمن داشتن اخباری از نمایشگاه کتاب تهران، پاریس و فرانکفورت، با خبر درگذشت دو چهره فرهنگی ادبی همراه بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش مرور خبرهای حوزه کتاب و نشر در آخرین هفته سال ۹۷، ۱۶ خبر را در خود جا داده و متأسفانه دربرگیرنده ۲ خبر درگذشت است. این گزارش یک خبر درباره قیمت کاغذ و ۴ خبر درباره نمایشگاه کتاب تهران دارد.

در این گزارش تقسیم‌بندی داخلی و بین‌المللی به سبک و سیاق گزارش‌های پیشین رعایت نشده و خبرهای داخلی و خارجی مخلوط‌اند. اخباری از وزارت ارشاد، خانه کتاب، ۲ خبر از نمایشگاه کتاب پاریس و خبر متفرقه از دیگر اخباری هستند که در این گزارش مرور می‌کنیم.

در ادامه گزارش مرور خبرهای حوزه کتاب و نشر را در آخرین هفته سال ۹۷ از نظر می‌گذرانیم؛

تعیین قیمت کاغذ دولتی توسط کارگروه ساماندهی کاغذ

یعقوب فروغیان دبیر کارگروه ساماندهی کاغذ، این هفته قیمت انواع کاغذ مصرفی حوزه نشر و مطبوعات مصوب را اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه «جدول واردات انواع کاغذ که با ارز دولتی وارد می‌شوند، روی سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل مشاهده است، گفت: این جدول به تفکیک هر پرونده ثبت سفارش، تنظیم شده و با توجه به درج تاریخ مراحل مختلف پیشرفت کار، به راحتی می‌توان هر محموله را از لحظه ثبت سفارش تا ترخیص از گمرک ردگیری کرد.

بازدید وزیر ارشاد از آماده‌سازی نمایشگاه کتاب

طبق خبری که یکشنبه این هفته منتشر شد، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مراحل آماده‌سازی مصلی امام خمینی برای میزبانی از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کرد. صالحی صبح یکشنبه، در حاشیه بازدید از مصلای حضرت امام خمینی (ره) تهران، آخرین وضعیت آماده‌سازی سازه‌های نمایشگاه کتاب را بررسی کرد.

چند انتصاب در نمایشگاه کتاب

طبق خبری که سه‌شنبه ۲۸ اسفند منتشر شد، قادر آشنا قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با صدور احکامی جداگانه مدیران بخش رفاهی، اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه را منصوب کرد.

به این ترتیب، آشنا با صدور احکامی جداگانه وحید کریمی، مجتبی نماینده و رجبعلی سالاریان را به عنوان مدیران بخش‌های رفاهی، پشتیبانی و اجرایی سی ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب کرد.

انتشار فراخوان تبلیغات داخلی بخش‌های نمایشگاه

این هفته همچنین دبیرخانه کمیسیون معاملات سی ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فراخوان شیوه انجام تبلیغات داخلی بخش‌های نمایشگاه را منتشر کرد.

اعلام تخفیف برای کتاب‌های پزشکی نمایشگاه

طبق خبری که ایوب دهقانکار سخنگوی نمایشگاه کتاب این هفته اعلام کرد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ارائه تخفیف ۵۰ درصدی برای خرید کتاب‌های مرجع پزشکی به توافق رسیدند.

با این ساز و کار کتاب‌های مرجع پزشکی در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تخفیف ۵۰ درصد در دسترس مراکز علمی و پژوهشی قرار خواهد گرفت.

درگذشت بیژن کریمی

یکی از خبرهای درگذشت این هفته مربوط به بیژن کریمی بود که روز ۲۷ اسفند منتشر شد. به موجب این خبر، بیژن کریمی مترجم حوزه فلسفه و ریاضیات در سن ۶۰ سالگی درگذشت.

مترجم کتاب‌های کمیته خواب و کهن الگوهای یونگی عصر روز شنبه ۲۵ اسفند بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان لبافی‬ ‏نژاد تهران درگذشت.

درگذشت طهمورث ساجدی

در خبری هم که دیروز پنجشنبه اول فروردین منتشر شد، اعلام شد که طهمورث ساجدی عضوگروه زبان وادبیات فرانسه دانشگاه تهران چند ساعت پیش از شروع سال ۹۸ درگذشته است. ساجدی سال‌ها در حوزه زندگی و آثار ایران‌شناسان تحقیق کرد و با اساتیدی چون رضاسیدحسینی وابوالحسن نجفی دوستی و همکاری داشت. احمدسمیعی گیلانی و محمدروشن هم از دوستان و همشهریان زنده‌یاد ساجدی بودند.

انتشار آمار مقایسه‌ای خانه کتاب نسبت به سال ۹۶

موسسه خانه کتاب این هفته آمار مقایسه‌ای چاپ کتاب را طی ۱۱ ماه سال ۹۷ و مدت مشابه در سال ۹۶ منتشر کرد که به موجب آن میزان انتشار و قیمت کتاب در دو سال یادشده اعلام شد.

قیمت کتاب در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۲۶ درصد افزایش داشت.

خرید جدید وزارت ارشاد از ناشران

خبر برگزاری ششصدوششمین جلسه هیأت خرید وزارت ارشاد این هفته منتشر شد که به موجب آن، در این جلسه خرید ۲۷۲ عنوان کتاب در ۳۵ هزار و ۲۰۰ نسخه به مبلغ کل ۸ میلیارد و ۳۴۷ میلیون و۱۵۰ هزار ریال تصویب شد. در این مصوبه، خرید ۸۰۰ نسخه کتاب از ناشران دولتی تصویب شد.

پایان کار نمایشگاه کتاب پاریس

سی و نهمین دوره نمایشگاه کتاب پاریس روز ۲۷ اسفند به کار خود پایان داد. در این دوره از نمایشگاه مذکور، کشورهای اتحادیه اروپا به‌عنوان میهمان ویژه این دوره حضور داشتند و شهرهای مسقط و براتیسلاوا نیز به‌عنوان شهر میهمان در نمایشگاه حضور داشتند. حضور چشمگیر نویسندگان به‌عنوان پدیدآورندگان آثار از ویژگی‌های متمایز این دوره از نمایشگاه بود.

درخواست نمایشگاه فرانکفورت از ایران برای برگزاری کارگاه مشترک

یکی از خبرهای مربوط به نمایشگاه پاریس که البته پیش از پایان این رویداد منتشر شد، درخواست نمایشگاه فرانکفورت از ایران برای برگزاری کارگاه مشترک بود. این خبر مربوط به اولین روز برگزاری نمایشگاه پاریس بود.

در روز نخست از فعالیت غرفه ایران در این رویداد بین‌المللی حوزه نشر، طبق درخواست نمایشگاه کتاب فرانکفورت، دیداری بین رؤسا و معاونان دو نمایشگاه صورت گرفت. یورگن باس رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت و توبیاس ووس، معاون بین‌الملل این نمایشگاه در دیدار با قادر آشنا و احمد شاکری به بازخوانی فعالیت‌های متقابل دو نمایشگاه پرداختند. یورگن بوس ضمن تأکید بر حضور قوی ناشران ایرانی در سال گذشته این نمایشگاه، اظهار امیدواری کرد که این روند شکل مطلوب خود را پیدا کند.

توبیاس ووس نیز به حضور قوی نمایشگاه کتاب فرانکفورت در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و خواهان برگزاری کارگاه‌هایی مشترک در ایام نمایشگاه کتاب تهران با مشارکت دو طرف شد.

رسیدن جایزه آکادمی هنرمندان ایتالیا به شاعر ایرانی

از دیگر رویدادهای بین‌المللی این هفته که ایران در آن‌ها حضور داشت، می‌توان به اعطای جایزه آکادمی هنرمندان ایتالیا به میلاد تهرانی اشاره کرد. مجموعه شعر مینیمال «الیزا، از عشق تا مزارع اطراف!» نوشته «میلاد تهرانی» با ترجمه ایتالیایی غزل قربان‌پور، در بخش ادبیات «جشنواره ادبی بین المللی ناپل» حائز رتبه اول شد. این جشنواره در تاریخ بیست و پنجم آوریل ۲۰۱۹ مراسم اهدای جوایز خود را در شهر ناپل برگزار خواهد کرد.

معرفی داوران جشنواره شعر و هنر انقلاب

یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب که هم‌زمان با هفته هنر انقلاب در فروردین ۹۸ برگزار می‌شود، روز شنبه ۲۵ اسفند داوران خود را در بخش شعر معرفی کرد.

برگزاری اختتامیه دومین دوره جایزه بهاران

خبر دیگر از حوزه شعر مربوط به برگزاری اختتامیه دومین دوره جایزه شعر بهاران بود. به‌این‌ترتیب آئین اختتامیه دومین دوره جایزه شعر بهاران عصر یکشبه ۲۶ اسفند با حضور علاقه‌مندان به شعر و ادبیات در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

فعالیت کتابخانه‌های عمومی و شهرداری تهران در نوروز

این هفته در ۲ خبر مستقل اعلام شد که کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های شهرداری تهران در ایام عید تعطیل نبوده و فعالیت می‌کنند. جزئیات و ساعات فعالیت این کتابخانه‌ها در خبرهایی که منتشر شده‌اند، قابل مطالعه است.

ناکامی شکایت بنیاد دکتر زوس در شکایت قضائی

خبر بین‌المللی از جهان ادبیات هم این‌که بنیاد دکتر زوس، نویسنده نامی فقید که مدعی است کتابی جدید از یک اثر دکتر زوس کپی‌پرداری کرده و حقوق کپی‌رایتش را زیر پا گذاشته، در برابر قاضی موفق نبود. به این ترتیب، قاضی آمریکایی پرونده شکایت بنیاد دکتر زوس (یا دکتر سوس) را برای جلوگیری از انتشار کتابی با تم «سفر فضایی» رد کرد. گفته شده بود این کتاب از کتاب «اوه، جاهایی که خواهی رفت!» از مجموعه دکتر زوس به صورت طنز استفاده کرده و به این ترتیب کپی‌رایت ناشر و نویسنده را زیر پا گذاشته است.

نظر شما