شناسهٔ خبر: 31873221 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

15 رویداد برتر ورزشی گیلان در سال 97

صعود یک تیم گیلانی به فینال جام حذفی فوتبال تا انتصاب اولین مدیرکل زن استانی تاریخ ورزش کشور

ورزش گیلان در سال 97 با فرازونشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده و در میادین بین‌المللی روزهای تلخ و شیرینی فراوانی را تجربه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، 97 سالی پرفرازونشیب برای ورزش گیلان بوده و روزهای تلخ و شیرین فراوانی برای ورزش دوستان گیلانی رقم‌زده است، صعود داماش به فینال جام حذفی، بازگشت تیم فوتبال بانوان ملوان به سطح اول فوتبال کشور، کسب مدال‌های رنگارنگ جهانی توسط ورزشکاران گیلانی و بقای سپیدرود در لیگ برتر بخشی از شیرینی‌های سال 97 است.

اول: انتصاب اولین مدیرکل زن استانی تاریخ ورزش ایران

گیلان از دیرباز استان اولین‌ها بوده و انتصاب یک بانوی گیلانی به‌عنوان نخستین مدیرکل بانوی استانی تاریخ ورزش کشورمان گواه این مدعاست.

مریم بخشی کارشناس ارشد رشته تربیت‌بدنی و دانشجوی دکتری این رشته بوده و به مدت 15 سال سمت‌های مدیریتی در سطح هیئت، شهرستان و معاونت اداره کل ورزش و جوانان گیلان را بر عهده داشته است.

وی در بدو حضور خود در اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان با چالش‌های متعددی نظیر بحران مالکیتی در تیم‌های سپیدرود رشت و ملوان انزلی، انحلال تیم فوتسال بانوان می‌رشت سپیدرود و حسابرسی مالی اداره کل ورزش و جوانان گیلان مواجه شد.

مدیرکل جوان ورزش گیلان در اقداماتی قابل‌تحسین، نیروهای جوان را به این اداره تزریق کرده و از حضور بانوان در بدنه‌های مدیریتی اداره کل استفاده کرده است، انتصاب دو مدیر بانو در شهرستان‌های لاهیجان و آستانه‌اشرفیه نشان از شجاعت مدیرکل ورزش و جوانان گیلان در استفاده از نیروهای جوان و بانو دارد.

 

دوم: شگفتی‌سازی داماش با صعود به فینال جام حذفی

تیم فوتبال داماش که چندصباحی است در لیگ دسته دوم کشور حضور دارد در سال 97 شگفتی‌ساز فوتبال کشورمان لقب گرفت، تیمی که روزگاری در لیگ برتر جولان می‌داد و حتی در سال 90 به فینال جام حذفی راه‌یافته بود.

داماش گیلان به‌عنوان دیدارهایی تدارکاتی پا به مسابقات جام حذفی گذاشت، لاجوردی پوشان شهر باران با برتری مقابل تیم‌هایی نظیر خوشه طلایی ساوه، مقاومت تهران، قشقایی شیراز و چوکا تالش وارد مرحله‌ای شدند که خوش‌بین‌ترین هوادار این تیم هم متصورش نبود، حضور در جمع تیم‌های لیگ برتری!

پسران شهر باران که حالا توجه فوتبال دوستان کشورمان را جلب کرده‌اند برای اعاده حیثیت و اعتبار ازدست‌رفته خود، جام را ادامه دادند، قرعه مرحله یک‌چهارم نهایی رأی به دیدار این تیم در تبریز مقابل ماشین‌سازی لیگ برتری داد، داماشی‌ها در جدالی نفس‌گیر پس از 120 دقیقه مقاومت مقابل ماشین‌سازی، در ضربات پنالتی این تیم را شکست داده و به نیمه‌نهایی صعود کردند.

داماش برای رؤیاسازی تنها دو گام دیگر فاصله داشت، این تیم در نخستین گام برای تحقق رؤیای هوادارانش در ورزشگاه سردار جنگل رشت به مصاف سایپا رفت و توانست با پیروزی دو بر یک مقابل این تیم به فینال جام حذفی صعود کند، حال کافی است چند صباحی صبر کرده و منتظر ماند و دید رؤیای جذاب داماشی‌ها که قهرمانی در جام حذفی است محقق خواهد شد!

 

سوم: بازگشت مقتدرانه تیم فوتبال بانوان ملوان به لیگ برتر

قصه پرغصه تیم فوتبال بانوان ملوانی را اغلب فوتبال دوستان کشورمان ازبر هستند، تیمی که به دلایل واهی توسط مدیریت وقت این باشگاه منحل اعلام شد، انحلال تیم فوتبال بانوان ملوان آرزوهای بسیاری از فوتبالیست‌های دختر یک شهر و یک استان را برباد داد.

ملوان قصه ما هرگز تسلیم نشد، مریم ایران‌دوست سرمربی پرتلاش این تیم با جمع‌آوری تیمی باانگیزه پس از دوری 30 ماهه از سطح اول فوتبال کشور با ارائه بازی‌های مقتدرانه در لیگ دسته اول و قهرمانی در این دسته جواز حضور در لیگ برتر فوتبال بانوان را برای ملوانان به ارمغان آورد، دوباره خنده بر لبان بی‌رنگ بانوان فوتبالیست و فوتبال دوست استان نشست و ملوان پرطرفدارترین تیم فوتبال بانوان کشورمان در لیگ برتر فوتبال بانوان توپ می‌زند.

ملوانی که این روزها با مشکلات عدیده مالی مواجه است و اگر نبود این مشکلات، ملوانان که به‌واسطه هواداران پرشورشان زبانزد خاص و عام است، قهرمانی دیگری در لیگ برتر فوتبال بانوان برای استان به ارمغان می‌آورد.

 

چهارم: بقای سپیدرود در لیگ برتر

سپیدرود رشت پس از سال‌ها با سرمربیگری علی نظرمحمدی به لیگ برتر صعود کرد، این تیم در لیگ برتر تحت هدایت نظرمحمدی هرگز قاطعیت لیگ دسته اول را نداشت و در معرض سقوط به لیگ یک قرار گرفت، مسؤولان باشگاه سپیدرود با برکناری علی نظرمحمدی سکان هدایت تیم را به امیدررضا روان‌خواه سپردند.

روان‌خواه فرصت کافی برای حضور در سپیدرود پیدا نکرد و با ورود تیم مدیریتی جدید به سپیدرود، جواد تن زاده مالک وقت باشگاه در نخستین اقدام جدی خود، علی کریمی اسطوره گیلانی فوتبال کشورمان را به سمت سرمربیگری این تیم منصوب کرد، کریمی با سپیدرود نتایجی درخشان کسب کرده و با تساوی در هفته بیست و نهم رقابت‌های لیگ برتر مقابل فولاد خوزستان، سهمیه تنها تیم شمال کشور در لیگ برتر را حفظ کرد و به قهرمان رشتی‌ها تبدیل شد.

سپیدرود در فصل جاری در لیگ هجدهم به‌سان لیگ هفدهم، پرانتقاد ظاهرشده و در پایان هفته بیست و دوم با کسب تنها 13 امتیاز در مکان پانزدهم جدول قرارگرفته است، علی کریمی در فصل جدید عطای کار را به لقایش بخشیده و باید منتظر ماند و دید نادر دست‌نشان می‌تواند بار دیگر امپراطور شهر باران شود و سهمیه سپیدرود را در لیگ برتر حفظ کند!

 

پنجم: مدال نقره سابریست گیلانی در مسابقات جهانی ایتالیا

محمد رهبری در سال 97 مدال‌های متعددی برای کشورمان به ارمغان آورد، نایب‌قهرمانی دربازی‌های آسیایی جاکارتا مهم‌ترین مدال آسیایی سابریست گیلانی تیم ملی کشورمان بوده است.

رهبری سال 97 را با مدالی ارزشمند به پایان رساند و موفق شد در مسابقات جام جهانی ایتالیا بالاتر از تیم میزبان به مقام نایب‌قهرمانی دست یابد، مدالی که تیم ملی سابر کشورمان را نزدیک از همیشه به المپیک توکیو کرده و باید منتظر افتخارآفرینی جوان رعنای ورزش استانمان در المپیک توکیو بمانیم.

تیم اسلحه سابر کشورمان با ترکیب محمد رهبری، محمد فتوحی، مجتبی عابدینی و علی پاک‌دامن با پیروزی مقابل تیم‌های اسپانیا، کانادا، مجارستان و ایتالیا به فینال صعود کرده و در فینال با شکست مقابل کره جنوبی به مدال ارزشمند نقره دست‌یافت.

 

ششم: تکواندوکار گیلانی فنی‌ترین بازیکن جام باشگاه‌های آسیا

آرمین هادی پور سال 97 را با مدال‌های پرتعداد آسیایی و جهانی به پایان رساند، وی که در سال 2017 با نایب‌قهرمانی رقابت‌های جهانی موجو کره جنوبی همه نگاه‌ها را به خود معطوف ساخته بود، با کسب یک نشان طلا و یک نشان برنز در گرندپریکس های منچستر و مسکو در سال 2018 درخشش خود را ادامه داد.

تکواندوکار گیلانی وزن اول تیم ملی کشورمان با 24 سال سن موفق به کسب مدال نقره در رقابت‌های قهرمانی آسیا در چین تایپه و مدال برنز در گراند اسلم ووشی چین در سال 2018 شد، اوج درخشش هادی پور کسب مدال طلا در مسابقات جام باشگاه آسیا به میزبانی استان البرز است، وی در این مسابقات عنوان فنی‌ترین بازیکن جام را از آن خود کرد.

هادی پور تکواندوکار وزن منفی 58 کیلوگرم تیم ملی کشورمان با اعلام نخستین رنکینگ المپیکی سال 2019 از سوی فدراسیون جهانی تکواندو در مکان چهارم جای گرفته و از شانس بالایی برای حضور در المپیک توکیو برخوردار است.

 

هفتم: کسب مدال نقره رویینگ تک‌نفره سبک‌وزن دربازی‌های آسیایی جاکارتا

روئینگ سوار گیلانی تیم ملی کشورمان که سابقه دو مدال طلا در قهرمانی آسیا 2016 شانگهای و 2017 تایلند را دارد با هزاران امید در جاکارتا حاضر شد، وی با بدشانسی محض به دلیل شرایط نامساعد جوی قافله را به رقیب چینی واگذار کرده و به مدال نقره رقابت‌های روئینگ بازی‌های آسیایی جاکارتا بسنده کرد.

نازنین ملایی در خط چهار با ثبت زمان ۸:۱۹:۲۸ در فینال ماده تک‌نفره سبک‌وزن به مدال نقره دست‌یافت، در فینال این ماده دندان پان از چین با ثبت زمان ۸:۰۵:۷۹ به مدال طلا و مان لی کا از هنگ‌کنگ با ثبت زمان ۸:۲۷:۲۱ به مدال برنز دست‌یافتند.

ملایی 27 ساله در سال 98 رویداد بزرگ مسابقات قهرمانی جهان را پیش روی خود می‌بیند و با حضور مقتدرانه در این مسابقات می‌تواند یکی از مسافران المپیک توکیو 2020 باشد، در مسابقات جهانی در رویینگ تک‌نفره تا نفر دوازدهم و در رویینگ دونفره تا نفر هفتم به المپیک راه می‌یابند.

 

هشتم: کاردوست ارزشمندترین بسکتبالیست سال ایران

اصغر کاردوست بسکتبالیست گیلانی عنوان ارزشمندترین بسکتبالیست سال 96 را از آن خودکرده و تندیس طلایی بهترین بازیکن فصل لیگ برتر بسکتبال کشورمان را دریافت کرد.

اصغر کاردوست با قهرمانی در رقابت‌های آسیایی تایلند به همراه تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام دست به شاهکاری بزرگ زده و به سلطه لبنانی‌ها در بسکتبال قاره کهن خاتمه داد.

تیم بسکتبال پتروشیمی به دلیل مشکلات مالی با تنها هشت بازیکن راهی تایلند شد و با پنج پیروزی متوالی مقابل نمایندگان کره جنوبی، چین تایپه، چین، فیلیپین و ژاپن به مقام قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا دست‌یافت.

 

نهم: نایب‌قهرمانی کشتی‌گیر گیلانی در جام جهانی

مجتبی اصغری پس از سال‌ها گیلان را صاحب دوبنده تیم ملی کشتی کشورمان کرد و با درخشش به همراه تیم ملی کشورمان در جام جهانی کشتی آزاد زیر 23 سال یاکوتسک روسیه به مقام نایب‌قهرمانی این جام دست‌یافت.

تیم ملی کشتی کشورمان برای رسیدن به فینال در مرحله گروهی با نتایج 9 بر یک، پنج بر پنج و هشت بر دو به ترتیب از سد تیم‌های مغولستان، آمریکا و گرجستان گذشته و راهی دیدار فینال شده بود.

 

دهم: یک گیلانی دومین مدال‌آور تاریخ کاراته بانوان کشورمان در مسابقات جهانی

سارا بهمن یار کاراته کای 19 ساله گیلانی در سال 97 دست به شاهکاری بزرگ زده و موفق به کسب مدال برنز در مسابقات جهانی اسپانیا شد، قهرمانی بهمنیار زمانی برایمان ارزشمندتر می‌شود که بدانیم وی دومین بانوی ایرانی تاریخ ورزش کاراته کشورمان پس از انقلاب است که موفق به کسب مدال در این آوردگاه بزرگ شد.

بهمن یار که برنز جوانان جهان 2015 در اندونزی، برنز جوانان آسیا 2106 در اندونزی، نقره امیدهای آسیا 2017 در ازبکستان، نقره امیدهای جهان 2017 در اسپانیا و نقره کاراته وان توکیو در سال 2017 را در کارنامه دارد برای اثبات شایستگی‌های خود نیاز به قهرمانی در جامی بزرگ داشت.

کاراته کای در رقابت‌های جهانی اسپانیا به ترتیب مقابل ویکا از لتونی با نتیجه هشت بر صفر، لی از چین با قانون هانتی، سیاح از مراکش با نتیجه سه بر یک به برتری دست‌یافت، وی در مرحله چهارم از سراپ ترکیه‌ای با نتیجه نزدیک سه بر دو شکست خورد و در دیدار رده‌بندی وزن منفی 50 کیلوگرم در دیداری برتر با نتیجه قاطعانه پنج بر صفر مقابل تاتیانا ریبالچینکو از روسیه به برتری دست‌یافت و تنها مدال تیم ملی بانوان را در کومیته انفرادی در اسپانیا کسب کرد.

سارا بهمن یار در رنکینگ 12 المپیکی قرار داشته و امید اول ایران برای کسب سهمیه در وزن اول رشته کاراته است، رشته‌ای که پس از سال‌ها می‌تواند گیلان را در المپیک صاحب مدال کند.

 

یازدهم: کسب سهمیه پاراالمپیک توسط پاراتکواندوکار گیلانی

مهدی پوررهنما با اعلام رنکینگ جهانی پاراتکواندو به دلیل کسب مدال‌های متعدد طلا در رقابت‌های جهانی موفق به کسب سهمیه پاراالمپیک شده و نخستین مسافر کشورمان در این رقابت‌ها است.

پاراتکواندوکار وزن منفی 75 کیلوگرم در کلاس K44 درحالی‌که دو سال تا شروع پاراالمپیک 2020 باقی‌مانده با کسب 271 امتیاز و اختلاف 102 امتیازی نسبت به ولادیمیر نفر دوم این وزن از روسیه، جواز حضور در رقابت‌های پاراالمپیک توکیو را کسب کرد.

 

دوازدهم: کسر 6 امتیاز از ملوان و بازگشت محمد احمدزاده به جمع قوهای سپید

تیم فوتبال ملوان انزلی لیگ را با شش امتیاز منفی آغاز کرد، شاگردان فرهاد پورغلامی شرایط دشواری در ابتدای فصل پیش روی خود داشتند، شکایت زوران زلاتکوفسکی بازیکن مقدونیه‌ای باعث کسر شش امتیاز از ملوانان شده و این تیم با کمک مسؤولان با پرداخت این بدهی از جریمه‌های سنگین‌تر فرار کرد! ملوانان با پرداخت طلب پاشنکو گلر خارجی خود موفق شدند پرونده بازیکنان خارجی این باشگاه را برای همیشه مختومه اعلام کنند.

لیگ برای ملوانان چندان مطلوب دنبال نشد، نتایج ضعیف در لیگ دسته اول و شکست در دربی گیلان مقابل سپیدرود رشت، آن‌هم در انزلی و در جام حذفی باعث شد فرهاد پورغلامی جای خود را به محمد احمدزاده مرد محبوب انزلیچی‌ها بدهد.

احمدزاده با ملوان نتایج درخشانی کسب کرده و این تیم باوجود مشکلات عدیده مالی در پایان هفته بیست و هشتم با کسب 28 امتیاز در مکان یازدهم جدول جای گرفته است، چه‌بسا اگر نتایج ضعیف ابتدای فصل ملوان و کسر شش امتیاز از این تیم رخ نمی‌داد، ملوانان از مدعیان اصلی صعود به لیگ برتر قد علم می‌کردند.

 

سیزدهم: قهرمانی مقتدرانه گیلان در مسابقات بوکس قهرمانی جوانان کشور

بوکس گیلان سالی درخشان در 97 سپری کرد، تیم گیلان پس از قهرمانی در مسابقات بوکس قهرمانی نوجوانان کشور این بار میزبان این رشته در رده جوانان بوده و با درخشش هرچه‌تمام‌تر به مقام قهرمانی جام دست‌یافت.

تیم بوکس گیلان با کسب چهار مدال طلا و یک مدال برنز و 34 امتیاز به مقام قهرمانی بیست و نهمین دوره مسابقات بوکس قهرمانی جوانان کشور که به میزبانی سالن تختی رشت برگزار شد دست‌یافت.

تیم‌های کردستان و خراسان شمالی به ترتیب با کسب 18 و 16 امتیاز به مقام‌های دوم و سوم دست‌یافتند، تیم توابع تهران با کسب 16 امتیاز و تنها به‌دلیل کسب مدال طلای کم‌تر در مکان چهارم جام قرار گرفت.

 

چهاردهم: یک گیلانی برترین گلزن فوتسال آسیا

فاطمه اعتدادی ملی‌پوش گیلانی تیم ملی فوتسال بانوان کشورمان به همراه تیم ملی کشورمان به مقام قهرمانی مسابقات آسیایی تایلند دست‌یافت.

گلزن گیلانی تیم ملی فوتسال کشورمان در این رقابت‌ها عملکردی درخشان از خود برجای گذاشت و 9 گل به ثمر رساند، وی دو پاس گل نیز به هم‌تیمی‌های خود ارسال کرده و به همراه سارا شیربیگی و آنا آمیشیرو از ژاپن برترین گلزن این رقابت‌ها لقب گرفت، اعتدادی تنها به دلیل یک پاس گل کمتر، عنوان خانم گلی مسابقات را به هم‌تیمی خود واگذار کرد.

 

پانزدهم: برگزاری هم‌زمان جام بین‌المللی کاسپین و ستارگان شطرنج در گیلان

هفدهمین دوره مسابقات شطرنج «جام کاسپین» به میزبانی گیلان با معرفی نفرات برتر در پنج جدول این جام خاتمه یافت و مسعود مصدق‌پور در جدول استادی به مقام قهرمانی دست‌یافت.

هم‌زمان با هفدهمین دوره جام کاسپین، سومین دوره جام ستارگان شطرنج توسط نیز در گیلان برگزارشده و تیم منتخب ستارگان ایران مقابل تیم منتخب ستارگان شطرنج جهان به برتری دست‌یافت؛ در دور پایانی رقابت‌ها، تیم منتخب ایران با کسب یک پیروزی و سه تساوی مقابل منتخب جهان با پیروزی 2.5 بر 1.5 به مقام قهرمانی این جام دست‌یافت.

در این جام، نابغه 15 ساله شطرنج کشورمان با پیروزی‌های درخشان به جمع 100 شطرنج‌باز برتر جهان پیوست، علیرضا فیروزجا جام ستارگان را با عملکردی درخشان پشت سر گذاشت، کسب 5.5 امتیاز از هشت بازی (سه پیروزی، پنج تساوی و بدون شکست) و 17.2 افزایش ریتینگ گویای توانایی‌های نابغه 15 ساله ایران است.

انتهای پیام/3389

نظر شما