شناسهٔ خبر: 31868575 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

موسوی بیوکی:

بوم‌گردی یزد، ظرفیت جدیدی که به یزد اضافه شد/ یزد مرکز سلامت شرق کشور است‌

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، گفت: شهر یزد بعد از اینکه از طرف یونسکو به عنوان شهر تاریخی ثبت شده، در آینده نیز به عنوان شهر بین‌المللی و مرکز طب سنتی ایران و کاشت گیاهان دارویی شناخته خواهد شد.

صاحب‌خبر -

سیدابوالفضل موسوی بیوکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه شهر یزد ثبت جهانی شده است، گفت: مثلث گردشگری اصفهان، یزد و شیراز است و بعد با اضافه شدن کرمان، تبدیل به مربع گردشگری شد و کسانی که به عنوان گردشگر به ایران می‌آیند به دنبال شهرهای تاریخی و میراث فرهنگی هستند، شهر یزد از لحاظ بافت تاریخی، میراث فرهنگی و صنایع دستی بسیار غنی است و به لحاظ اینکه به عنوان شهر تاریخی زنده است، زندگی در این بافت تاریخی وجود دارد. بسیاری از مردم یزد در این بافت تاریخی زندگی می‌کنند و حتی اکثر تجمع یزدی‌ها در بافت‌های تاریخی و خانه‌های سنتی است.

شهر یزد به عنوان رتبه اول گردشگری محسوب می‌شود

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نوع زندگی باعث می‌شود که هم مردم یزد در این بافت‌های تاریخی لذت ببرند و معنویت بیشتری برایشان دارد و هم اینکه گردشگری که به آنجا می‌آید، حُسن محسوب می‌شود. بر اساس آمار شهر یزد به عنوان رتبه اول گردشگری محسوب می‌شود.

با توسعه زیرساخت‌ها باید گردشگری را تسهیل کنیم

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه زیرساخت‌ها باید توسعه پیدا کند، تصریح کرد: با توسعه زیر ساخت‌ها می‌توانیم حضور گردشگران را تسهیل کنیم. این زیرساخت‌ها شامل پرواز هوایی گردشگران، توسعه ریلی و جاده‌ای و استقرار گردشگران است.

موسوی بیوکی با اشاره به ثبت جهانی یزد گفت: این ثبت جهانی برای یزدی‌ها چیزی نداشته اما از این جهت که زمانی که یونسکو مکانی را ثبت می‌کند، در سرچ گردشگران اولین مکان، شهر تاریخی یزد است.

کمتر از 50 درصد از قابلیت‌های ایران استفاده می‌کنیم

نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه ایران به لحاظ توریسم گردشگری قابلیت‌های فراوانی از نظر میراث فرهنگی و تاریخی دارد، اظهار داشت: فکر می‌کنم کمتر از 50 درصد از این قابلیت‌ها استفاده می‌کنیم حتی نسبت به یزد نیز همین مسئله وجود دارد اما به دلیل اینکه از طرف یونسکو انتخاب شده، در جستجوها به عنوان انتخاب اول می‌آید.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی باید برای جذب گردشگر صورت گیرد افزود: درحال‌حاضر جوانان بسیار کارایی داریم بنابراین چنانچه گردشگری و توریسم را به استارت‌آپ‌ها ببریم، فوق‌العاده موفق خواهیم شد. شبکه‌های مجازی و کارهایی که جوانان انجام می‌دهند فوق‌العاده است. در شهر یزد نیزاستارت‌آپ‌هایی که شروع به کار کردند، تاثیر صد چندانی داشته یعنی کاری که صدا و سیما نمی‌تواند انجام دهد، این جوانان در کارهای استارت‌آپی انجام دادند به‌طوری‌که توریست را جذب کرده و بعد یزد را به آن معرفی می‌کنند.

در حال‌حاضر با این وضعیت اقتصادی، توریسم بهترین منبع اقتصادی و صنعت اقتصادی است که اگر به آن پر و بال دهیم، اتفاقات خوبی خواهد افتاد

وی ادامه داد: در نبوغ جوانان نکات بسیار خوبی نهفته است که باور آن سخت است. اگر به جوانان کمک کنیم و راه را برای آنها هموار کنیم، موفق می‌شویم. درحال‌حاضر با این وضعیت اقتصادی، توریسم بهترین منبع اقتصادی و صنعت اقتصادی است که اگر به آن پر و بال دهیم، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

شهر یزد کمتر معرفی شده است

نماینده مردم یزد در مجلس در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان مردم را به ویژه در ایام نوروز به شهر یزد ترغیب کرد گفت: اولا که مردم در انتخاب خود آزاد هستند و فقط باید آگاهی را بالا ببریم. مردم شهرهای شمالی را می‌شناسند و خیلی نیاز به تعریف ندارد چراکه گویش به گویش چرخیده و معرفی شده است و یا اصفهان نیز به همین منوال است اما برخی شهرها مثل یزد کمتر معرفی شدند. زمانی که یزد به عنوان شهر تاریخی اعلام شد، در داخل مورد توجه گردشگری داخلی قرار گرفت و گردشگران خارجی را نیز بیشتر به خود جذب کرد. یزدی‌ها نیز باور کردند که جاذبه‌های تاریخی یزد مورد توجه دیگران است یعنی متوجه شدند که از بیرون دیده می‌شوند که این امر در افزایش گردشگر نقش داشت و خود را برای پذیرش گردشگر آماده می‌کنند.

بوم‌گردی‌های یزد بسیار زبانزد است

موسوی بیوکی ادامه داد: شهر یزد نیز خود را برای پذیرایی از گردشگر داخلی و خارجی آماده می‌کند. امسال در گردشگری مذهبی به دلیل اینکه مراسم‌های گردشگری یزد تقریبا زبانزد است، گروه‌هایی که سال گذشته به یزد آمده بودند در محرم امسال چند برابر شده بودند و این اتفاق در جذب گردشگری داخلی نیز بوده به عنوان مثال در بوم‌گردی‌های پشت بام به پشت بام یزد آنچنان زبانزد شده که افراد غیر یزدی نیز راغب بودند که بوم‌گردی‌ها را تماشا کنند و برای یزدی‌ها نیز چیز جدیدی بود یعنی ظرفیت‌های خوبی برای استقرار یا اقتصاد گردشگری ایجاد کرده بودند. حتی صنایع دستی نیز در این شهر رشد و نمو پیدا کرده و همه اینها باعث شده تا این شهر که کمتر مورد توجه قرار گرفته، بیشتر دیده شود.

شن‌نوردی یزد از شن‌نوردی دبی و آفریقا قوی‌تر است

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: بسیاری از آثار تاریخی که در روستاها مورد غفلت قرار گرفته بود توسط مردم، میراث فرهنگی و شهرداری بازسازی شد. از طرف دیگر شناسایی حوادث تاریخی و اثرهای تاریخی مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال در شهر یزد به صحرای شنی کمتر توجه شده بود اما اکنون تورهایی برای صحرای شن به راه افتاده که بسیار جذاب است. شن‌نوردی‌هایی که در دبی و آفریقا وجود دارد، در یزد قوی‌تر است و یا پرواز بر روی کویر شن داریم که قبلا وجود نداشته و همه اینها در جاذبه‌های گردشگری تاثیرگذار است.

گردشگری معدنی در یزد بسیار زیبا است و به جاذبه یزد اضافه شده است

وی با بیان اینکه قسمتی از معادن در یزد به عنوان گردشگری شناخته شده گفت: دومین معادن کشور را داریم که معادن روبازی که در یزد وجود دارد به عنوان بهترین جاذبه گردشگری شناخته شده و فوق‌العاده زیبا است. زیستگاه‌های حیوانات در یزد بی‌نظیراست و کمتر دیده شده  است. اینها اتفاقاتی است که به جاذبه‌های این شهر تاریخی اضافه شده است و قطعا مردم یزد را برای گردشگری انتخاب خواهند کرد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از اینکه هنوز زیرساخت‌ها کامل نشده افزود: بدلیل این مشکل فقط تا حدی می‌توانیم پذیرای گردشگران باشیم. هنوز عادت نکردیم که خانه‌های خود را به عنوان مهمان‌پذیر آماده کنیم و مدارس و جاهای عمومی تا اردیبهشت ماه پر شده و محدودیت‌های کمی داریم.

به دلیل نوسانات ارزی ایرانگردی در نوروز بیشتر می‌شود

موسوی بیوکی ادامه داد: به دلیل برخی از محدودیت‌هایی که در هزینه‌های حمل و نقل و نوسانات ارزی که داریم، فکر می‌کنم که تعداد بسیاری از سفرها به سفر داخلی موکول شود. توزیع سفر مردم به همه نقاط کشور می‌تواند از اهداف سفر باشد که همه مردم به شهرهای ایران بروند یعنی ایرانگردی داشته باشند و مطمئنا بسیاری از شهرها باید قابلیت‌های خود را نشان دهند. به عنوان مثال چند روستا چه در یزد و چه در شهرهای دیگر تصمیم گرفتند که کل زندگی خود را در عرصه گردشگری قرار دهند و بسیار جذابیت دارد. بنابراین یکی از راه‌های اشتغال و توزیع صنعت توریسم این است که با شورای شهر، دهیاری و دهداری‌ها ارتباط برقرار کنیم تا بتوانند جاذبه‌های شهر و روستا را نشان دهند.

وی با بیان اینکه روستاها با هنر غذایی می‌توانند گردشگر جذب کنند گفت: روستاها حتی اگر هیچ جاذبه تاریخی نداشته باشد باز هم می‌تواند گردشگر جذب کند؛ روستایی داریم که هیچ سابقه تاریخی ندارد اما 15، 16 نوع غذا دارد که باعث جاذبه شدنش شده است. در یزد جشن قورمه داشتیم و چندین قورمه در یزد در خود روستا فرهنگی  ساخت و یک پتانسیل شد برای جذب گردشگر؛ جشن انار و جشنواره غذا و ... در یزد داریم و شغل‌های بسیاری از این قابلیت‌ها ایجاد شد.

بودجه عمرانی کشور محتاج‌تر از این است که بخواهد به میراث فرهنگی توجه کند

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بودجه 98 در صنعت گردشگری اظهار داشت: بودجه عمرانی کشور محتاج‌تر از این است که بخواهد به میراث فرهنگی خیلی توجه کند و این قابلیت‌ها را می‌توانیم با کمک مردم گسترش دهیم و خودگردان کنیم. در بخش گردشگری و میراث از نظر بودجه، توجه بیشتری نسبت به بودجه 97 شده است.

نماینده مردم یزد در مجلس با اشاره به اینکه شهر یزد را به عنوان شهری تاریخی و شنی شناخته شده تصریح کرد: چند روستای ییلاقی در یزد با عنوان‌های دوالو و تزرجان وجود دارد که از لحاظ گردشگری فوق‌العاده است و محصولات کشاورزی خوبی دارد که حتی گردو، فندق و بادام را صادر می‌کردیم و خشکبار یزد را تا تهران نیز می‌آوردیم. یک طرح گردشگری در دست اجرا داریم که فاصله یزد تا تفت را پوشش می‌دهد و یک پارک کوهستانی ایجاد کردیم که کانون گردشگری جدیدی برای یزد است.

یزد مرکز سلامت شرق کشور است

وی با بیان اینکه یزد مرکز سلامت شرق کشور و مرکز ایران است بیان داشت: این جاذبه سلامت، یک کانون جاذب جمعیت برای یزد شده است. مردم هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان یزد را برای سلامت خود انتخاب می‌کنند. حتی از کشورهای خارجی نیز برای درمان به یزد می‌آیند و توریسم سلامت ایجاد شده است. برای تکمیل این قضیه تصمیم گرفته شده تا یزد به عنوان مرکز طب سنتی ایران و کاشت گیاهان دارویی شناخته شود تا زنجیره گردشگری تکمیل شود.

یزدی‌ها دیدگاه توسعه‌ای دارند

وی ادامه داد: در یزد زرتشتی و مسلمان زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و یکی از دلایلی که یونسکو یزد را به عنوان شهر تاریخی انتخاب کرده این است که زندگی در بافت تاریخی با تمامی اذهاب و ادیان در جریان است. مردمان یزد نیز به قنات و قنوت و قناعت مشهور شدند اما بسیار سخاوتمند هستند. شهر یزد بین چهار استان اول کشور در تولید ثروت برای دولت نقش دارد حتی یزدی‌ها در اقصی نقاط ایران به ویژه خوزستان، آبادانی ایجاد کردند و یزد نو ساختند. مردم این استان دیدگاه توسعه‌ای دارند و تقریبا هر جایی که رفتند مخالف نداشتند. بسیاری از یزدی‌ها در هرمزگان و میناب صنعت کشت راه انداختند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که پروژه آب‌رسانی دریای عمان موفق خواهد بود، تصریح کرد: با صنعتگران صحبت کردیم و شرکت زده‌ایم و سرمایه‌گذاری نیز شده حتی باید آب را از دریای عمان برداریم چراکه آلودگی خزر بالا رفته است. شرکتی که تشکیل دادیم در آنجا مستقر شده که آب را شیرین کند و به شیوه‌های مختلف به یزد منتقل کند اما ناگزیر از انتقال آب از دریای عمان به یزد هستیم. طی جلسه‌ای که درباره توسعه استان یزد، علم و فناوری و اطلاعات داشتیم این بود که در بین انتخابات دانشجویان برای تحصیل، شهر یزد از رتبه دهم به بعد بود اما الان یزد رتبه هشتم را دارد و در پزشکی انتخاب چهارم است یعنی این شهر به گونه‌ای نیرو پرور شده است.

یزد بعد از تاریخی شدن به بین‌المللی شدن تبدیل خواهد شد

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به اینکه در رتبه پارک‌های علم و فناوری شهر یزد چهار رتبه اول را دارد گفت: در منطقه ویژه فناوری و اطلاعات در ایران نامبر وان شدیم یعنی دنبال برند جدیدی برای یزد هستیم و یزد را از نظر فناوری اطلاعات در کشور اول کنیم. پدیده‌ای که وجود دارد این است یزد بعد از تاریخی شدن به بین‌المللی شدن تبدیل خواهد شد بنابراین در چشم اندازمان یزد را در افق بین‌المللی در این شاخص‌ها می‌بینیم.

در علم و تکنولوژی 25 سال است که رتبه اول پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های یزد را داریم

موسوی بیوکی اظهار داشت: شهر یزد به لحاظ میراث تاریخی بی‌نظیر است و بشریت اگر به دنبال میراث خود می‌گردد باید قسمت‌هایی از آن را در یزد پیدا کند. در علم و تکنولوژی 25 سال است که رتبه اول پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها را داریم و مداومت یک موضوع برای 25 سال یعنی یک اتفاقی در این شهر در حال وقوع است. اگرچه با مهاجرت نخبگان مواجه هستیم اما باید انگیزه‌ای ایجاد کنیم تا نخبه‌ای در هر کجا که باشد یزدی باشد و تعصبی که به یزد دارند بی‌نظیر است. یزدی‌هایی که در کانادا هستند در بحث انتقال آب اعلام آمادگی کردند تا تمام ثروت خود را در اختیار این کار قرار دهند.

وی تصریح کرد: وظیفه دانشگاه فقط جذب دانشجوی داخلی نیست بلکه جذب نخبگانی است که در اقصی نقاط دنیا وجود دارند و اینها را جذب یزد کنیم. البته از لحاظ منابع، محدودیت‌هایی داریم اما جنس خاک یزد مرغوبیت دارد و حیف است که مهاجرت جمعیت داشته باشیم.

موسوی بیوکی عنوان کرد: اینکه یزد شهر تاریخی معرفی شد یعنی یک میراث جهانی است البته هنوز به یونسکو اجازه ندادیم تا این برند را که لوحی و یا یادمانی است را در یزد بالا ببرند یعنی هنوز یاد نگرفتیم که گردشگری و این میراث، جهانی است.

یزد به عنوان شهر ماندگار در انرژی شناخته شده است

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: یزد به عنوان شهر ماندگار در انرژی نیز شناخته شده است یعنی یزدی‌ها در ساخت و ساز و معماری به گونه‌ای حرکت کردند که توانستند انرژی را پایدار نگه دارند و چرخش آب و باد و فضای معماری را به گونه‌ای قرار دادند که حتی با حذف کولر و بخاری زندگی آرامی دارند. حتی زیلو نیز ثبت تاریخی شد چراکه در تابستان داغ نمی‌شود و در زمستان نیز یخ نمی‌زند به همین دلیل یک میراث جهانی است. حتی رنگ‌بندی در یزد یک هارمونی دارد و همگی از رنگ‌های گرم است و با لعابی به نام آبی مخلوط می‌شود و بعد فیروزه‌ای است و بین معماری و آفتاب و زیلو و زمین ارتباطی ارگانیک وجود دارد./

پایان پیام

نظر شما