شناسهٔ خبر: 31867480 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون اول سنای ازبکستان مطرح کرد

تسهیل صادرات از آسیای مرکزی و اروپا با ایجاد کریدور «ترانس افغان»

معاون اول سنای ازبکستان گفت: کریدور حمل نقلی ترانس افغان برای کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و حتی اروپا سودمند بوده و صادرات به افغانستان را تسهیل خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «صادق صفایف» معاون اول رئیس مجلس سنای ازبکستان گفت: کریدور حمل نقلی ترانس افغان برای همه کشورهای منطقه سودمند است.

وی در نخستین نشست «اتصال اوراسیا - از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام» در بروکسل افزود: ما در حال حاضر در مورد اوراسیا حرف می زنیم زیرا مشکلات زیادی که امروز در اروپا وجود دارد، از این منطقه جدا نیست.

وی اظهار داشت: به طور مثال، 90 درصد مواد مخدر قاچاق شده به اروپا در افغانستان تولید شده است. هیچ کشوری نمی تواند به طور جداگانه این مشکل را حل و فصل کند، تولید و توزیع مواد مخدر در نهایت به منبع تامین مالی تروریسم، فساد، فرسایش نیروی‌های انتظامی منجر خواهد شد.

معاون اول رئیس مجلس سنای ازبکستان خاطرنشان کرد: مردم افغانستان درک می کنند که فقط از طریق حل و فصل مشکلات اجتماعی و اقتصادی، مبارزه با فقر می توان منابع تامین کننده سازمان های تروریستی را از بین برد.

صفایف ادامه داد: ازبکستان با اتحادیه اروپا در زمینه توسعه آموزش در افغانستان فعالیت می‌کند و این موضوع کمک زیادی در جهت مبارزه با تروریسم می‌کند.

وی افزود: کریدور حمل و نقلی از طریق افغانستان می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند که از جمله آن افغانستان را به مراکز ترانزیتی در طرح های اقتصادی جذب کرده در مرحله دوم  صادرات و واردات به آسیای مرکزی و اوراسیا را تسهیل می‌کند.  

به گفته وی، اگر کریدور حمل و نقلی ترانس افغان ساخته شود صادرات کالا از کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و اروپا به افغانستان به سادگی صورت خواهد گرفت.

معاون اول رئیس مجلس سنای ازبکستان تصریح کرد: هم اکنون کالاها از ازبکستان تا نزدیک ترین بندر حدود 20 تا 22 روز زمان می برد که پس از ساخت کریدور حمل و نقلی از طریق افغانستان این مدت به 2 تا 3 روز کاهش خواهد یافت.

 صفایف در پایان گفت: امیدواریم که در این طرح سازمان های مالی بین المللی، به طور مثال، بانک توسعه آسیا، بانک جهانی نیز شرکت کنند. همکاران روسی ما نیز علاقه‌مند به این طرح هستند.

انتهای پیام/ح

نظر شما