شناسهٔ خبر: 31860077 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس از وضعیت تحقق شعار سال در خراسان رضوی

اقتصاد را به خوبی مردمی نکردیم/ کارشکنی‌ها بر سر راه تولیدکنندگان

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مشکلات تولیدکنندگان خراسان رضوی سرمایه در گردش تولیدکنندگان است که بانک‌ها در این راه کارشکنی می‌کنند، این موضوع نیازمند این است که حجم زیادی از پول بانک‌های استان در راه حمایت از تولیدکنندگان استفاده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ابتدای سال 97 که مقام معظم رهبری شعار سال را «حمایت از کالای ایرانی» انتخاب کردند بسیاری از تولیدکنندگان امیدوار شدند که قرار است سال 97 سال جهش اقتصادی و عرضه وسیع محصولاتشان در سطح کشور شود.

تا نیمه اول سال بسیاری از تولیدکنندگان معتقد بودند که هنوز آن‌گونه که باید از آن‌ها حمایت نمی‌شود و حمایت‌ها در سطح کشور و استان فقط در حد شعار است، تشدید تحریم‌ها از یک جهت به تولیدکنندگان فشار آورد که مواد خود را به سختی تهیه می‌کردند اما بازهم امید داشتند که دولت و مجلس با ایجاد شرایط جدید به حمایت از آن‌ها بپردازند تا بتوانند در شرایط سخت خط تولید خود را حفظ کنند و علاوه‌بر حفظ کیفیت کالا، با وجود قاچاق و واردات با کالاهای مشابه خارجی رقابت کنند.

همان‌گونه که آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در خطبه‌های آخرین نماز جمعه مشهد مقدس گفت، تنها دولت و مجلس وظیفه حمایت را ندارند و مردم نیز باید خود را قضاوت کنند که آیا زمانی که کیفیت کالاها با یکدیگر مشابه بوده کالای ایرانی را انتخاب کرده‌اند تا از تولیدکننده ایرانی حمایت کنند یا کالای خارجی را انتخاب کرده‌اند تا منابع ارزی از کشور خارج شود.

مردم نقش به‌سزایی در حمایت از تولیدکنندگان دارند، چراکه با خرید کالای ایرانی می‌توانند منابع در گردش تولیدکنندگان استان را حفظ کنند و علاوه بر حمایت در اشتغال‌زایی نیز تاثیرگذار باشند، اما بسترسازی و سیاست‌گذاری درراستای تحقق شعار سال که فقط این نام شعاری بر سر زبان نماند از وظایف اصلی نمایندگان مجلس و دولت است، از این رو در آخرین روز از سال حمایت از کالای ایرانی مسؤولان در گفت‌وگو با فارس از عملکرد خودشان می‌گویند.

افزایش بیش از 4 درصدی تأمین نقدینگی حوزه صنعت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در ابتدای سال وزارت صنعت و تجارت برنامه‌ای را برای تحقق شعار سال تدوین و به استان‌ها ارسال کرد که در این حوزه نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت.

راضیه علیرضایی اظهار کرد: در برنامه ابتدای سال وزارت‌خانه یکی از مسائلی که برعهده استان‌ها گذاشته شد، بحث تامین مالی حوزه صنعت بوده که خوشبختانه برای حمایت از تولیدکنندگان تسهیلات به صورت‌های مختلف پرداخت شد که طبق گزارش شورای بانک‌های استان بیش از 4 درصد تأمین نقدینگی حوزه صنعت افزایش داشته است.

وی افزود: از مجموع تسهیلاتی که پرداخت شده 176 فقره از واحدهایی بوده که مشکل داشته‌اند و نمی‌توانستند به صورت عادی از تسهیلات استفاده کنند، ولی با فرصت‌هایی که در ستاد تسهیلات ایجاد شده توانستند تسهیلات لازم را بگیرند، ستاد تسهیل نیز تاکنون 86 جلسه را برگزار کرده که طی این جلسات بیش از 100 واحد تولیدی بازدید شده است.

381 متخلف در حوزه قاچاق و کالای تقلبی به تعزیرات و دادگاه‌ها معرفی شدند

علیرضایی به اجرای 77 درصدی مصوبات ستاد تسهیل خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: از برنامه‌های دیگری که ما سعی کردیم در سال حمایت از تولید ملی به اجرا برسانیم، بحث مبارزه با قاچاق و کالای تقلبی بود که در این زمینه نیز مختص حوزه‌های تولید 34 جلسه را برگزار کردیم و طی این جلسات برای 381 متخلف در این حوزه پرونده تشکیل شد که به اداره تعزیرات و دادگاه‌ها معرفی شدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به ثبت 39 هزار انبار در این استان اشاره و تاکید کرد: یکی دیگر از برنامه‌های این اداره درراستای حمایت از تولید داخل اجرای سامانه انبارها برای جلوگیری از قاچاق کالا بوده، در این زمینه برای اطمینان از تامین مواد اولیه حوزه‌های تولید که کالای اصلی مردم بوده از سه ماه قبل تمام تراکنش‌های انبارها در این سامانه درج می‌شود.

وی در خصوص ویژگی‌های این سامانه توضیح داد: این سامانه سبب شد در زمان نوسانات ارزی و بحرانی که در تامین برخی کالاها به وجود آمده بود بتوانیم کالاها را به راحتی در انبارها شناسایی کنیم و در شبکه توزیع قرار دهیم و دستگاه‌های نظارتی بتوانند بر این انبارها نظارت داشته باشند.

علیرضایی در خصوص 8 هزار و 360  بازرسی تخصصی این سازمان در حوزه کالاهای تقلبی اظهار کرد: کالاهای تقلبی صدمه‌ای جدی به تولیدات داخلی می‌زنند، 238 پرونده را نیز در این رابطه تشکیل دادیم و متخلفان را به مراجع ذی‌صلاح معرفی کردیم.

بیش از 2 میلیارد دلار صادرات در خراسان رضوی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به آمار صادرات بیش از 2 میلیارد دلاری تولیدکنندگان استان اشاره و عنوان کرد: یکی از برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم در حوزه صادرات بوده که صادرات خراسان رضوی 39 درصد از نظر ریالی و 17 درصد از نظر وزنی افزایش داشته و سهم ما نیز در کشور از رقم افزایش صادرات از گمرکات استان بیش از 2 میلیارد دلار بوده است، به همین جهت سعی کرده‌ایم هزینه‌های توزیع را با تجارت الکترونیک کاهش دهیم.

وی در خصوص نرخ تورم استان یادآور شد: 226 جلسه در حوزه نظارت برگزار شده است و به نظر می‌آید در مجموع آنچه اتفاق افتاده ما توانسته‌ایم میانگین متوسط قیمت‌های بازار را در استان از میانگین استانی پایین‌تر قرار دهیم، به نظر می‌رسد که توانسته‌ایم کمبودها را پوشش دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص ارزیابی از عملکرد سازمان خود در سال 97 در حوزه حمایت از تولیدات داخلی گفت: طبیعتا به صورت سیستماتیک دستگاه‌ها ارزیابی می شوند، ما در تمام فرایندهای ارزیابی جزو دستگاه‌های خوب استان بوده‌ایم، اما این بدان معنا نیست که مسائل به طور کامل حل می‌شود بلکه برای رفع بهتر نیازها به همکاری نمایندگان، مردم و رسانه‌ها نیازمندیم.

فرهنگ سازی حمایت از کالای ایرانی را به صورت قانون درآوریم

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت تحقق شعار سال در خراسان رضوی گفت: در صورتی که بتوانیم برای تولیدکننده ایرانی و کارگر ایرانی کار ایجاد کنیم می‌توانیم ادعا کنیم که توانسته‌ایم شعارسال را اجرا و به تولید ایرانی اهمیت داده‌ایم.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر خاطرنشان کرد: موج تعطیلی کارگاه‌های تولیدکننده نگرانی بزرگی است که این موضوع نشان‌دهنده این است که هنوز نتوانسته‌ایم در حمایت از کالای ایرانی از قالب شعار خارج شویم و حتی شعارها را در بنرها محصور کرده‌ایم و به فکر اجرایی شدن آن نیستیم که این موضوع نیازمند آن است مسؤولان گزارش دهند که در حوزه تحقق شعار سال چه کارهایی را انجام داده‌اند.

وی افزود: مبحث جدیدی را در مجلس مطرح کرده‌ایم که فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی را به صورت قانون درآوریم، دلیل آن این است که تولیدکنندگان این حس را داشته باشند که نظام و دولت می‌خواهد از آن ها حمایت کند و بتوانیم بخش کوچکی از مشکلات آن‌ها را حل کنیم.

کارشکنی بانک‌ها در راه تولید تولیدکنندگان

پژمانفر یکی از مشکلات تولیدکنندگان خراسان رضوی را سرمایه در گردش تولیدکنندگان دانست و اذعان کرد: بانک‌ها در این راه کارشکنی می‌کنند که این موضوع نیازمند این است که حجم زیادی از پول بانک‌های استان در راه حمایت از تولیدکنندگان استفاده شود، البته این اشکال به شعبه‌های مرکزی بانک‌ها در تهران و بانک مرکزی برمی‌گردد، چراکه سقف اعتبارات بانک‌ها در استان به اندازه‌ای نیست که مدیران استانی بتوانند آن‌طور که باید از تولیدکنندگان استانی حمایت کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: یکی دیگر از مسائلی که در این راه با آن مواجه هستیم موضوع قاچاق و کالاهای تقلبی است که این موضوع نیز باید به صورت گسترده در تهران و مشهد پیگیری شود، چراکه اگر این موضوعات پیگیری نشوند تولیدکنندگان در استان با مشکلات دیگری مواجه می‌شوند.

عملکرد دولت و مجلس در تحقق شعار سال خوب نبوده است

وی در خصوص عملکرد خود در سال 97 گفت: ما در مقام نمره دادن به خود نیستیم و مردم باید نمره واقعی ما را بدهند، اما برآورد من این است که عملکرد دولت و مجلس خوب نبوده و مردم ما حق دارند نسبت به برخی از عملکردهای نمایندگان انتقاد داشته باشند.

هدف ایجاد 110 هزار شغل را داشتیم و 135 هزار شغل ایجاد کردیم

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در خصوص وضعیت تحقق شعار سال در خراسان رضوی گفت: در استان تاکنون 135 هزار شغل ایجاد شده و این در صورتی است که هدف ما ایجاد 110 هزار شغل بوده، این موضوع با تلاش‌هایی که در بخش‌های اقتصادی و تولیدی استان شکل گرفته تحقق پیدا کرده است.

علی رسولیان افزود: چند بانک در استان وظیفه تامین نقدینگی تولیدکنندگان را برعهده گرفتند که بخش عمده‌ای از تسهیلات بانک‌ها به تولیدکنندگان استانی اختصاص یافته، یکی از شاخص‌های مهم تولید در استان صادرات بوده که ما توانسته‌ایم در این حوزه بیش از 2 میلیارد دلار صادرات از گمرکات استان داشته باشیم که این موضوع نسبت به سال 96 با رشد 17 درصدی همراه بوده و به معنای آن است که ما در 11 ماهه امسال توانسته‌ایم بخش عمده‌ای از وظایف خود در حوزه حمایت از تولیدات ملی را انجام دهیم.

در حوزه اعتبارات روستایی جزو استان‌های اول کشور هستیم

وی ادامه داد: درسال جاری بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان پروژه جدید داشته‌ایم که در سال آینده نیز به صورت جدی به دنبال این هستیم که اعتبارات روستایی خود را افزایش دهیم و این موضوع در حالی رخ داده  که در این حوزه جزو استان‌های اول کشور هستیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به مشکلات ارزی تصریح کرد: برنامه‌های خوبی را توانسته‌ایم در راستای حمایت از تولید ملی در استان داشته باشیم، هر چند که برخی از اتفاقات کشوری همچون نوسانات قیمت ارز مشکلاتی را برای ما به‌وجود آورد، اما با وجود همه مشکلات توانستیم نرخ تورم را ازمیانگین کشوری پایین‌تر قرار دهیم.

در بخش مردمی کردن اقتصاد به خوبی کار نکرده‌ایم

رسولیان واردات را یکی دیگر از شاخصه‌های حمایت از تولید ملی و استانی دانست و عنوان کرد: خراسان رضوی توانسته واردات خود را نسبت به سال‌های گذشته کاهش دهد، ما در همه مراحل اقتصادی و حمایتی عالی نبوده‌ایم، باید خیلی بیشتر از این‌ها کار کنیم، برای مثال در بخش مردمی کردن اقتصاد به خوبی کار نکرده‌ایم، اما در چند ماه گذشته با ورود استاندار جدید برنامه‌های خوبی را در این حوزه پیگیری می‌کنیم که بتوانیم از توان خود بیشتر استفاده کنیم تا تولیدکنندگان دغدغه‌های کمتری داشته باشند.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از تولیدکنندگان استان نیز در هفته گذشته جلسه ای را با حضور استاندار و نمایندگان مجلس و برخی از تولیدکنندگان قطعه داشتیم و در این جلسه به این جمع‌بندی رسیدیم که بانک‌ها باید حمایت‌های خود را در راستای تامین نقدینگی تولیدکنندگان بیشتر کنند.

آنچه از این گزارش برمی‌آید مهم‌ترین چالش در راه تحقق بهتر «حمایت از کالای ایرانی» چالش بین تولیدکنندگان و بانک‌ها است که قدم‌هایی هرچند ناچیز در راه برطرف کردن آن برداشته شده، اما اعتقاد جدی به «ما می‌توانیم» و فرهنگ‌سازی در ادارات و مجموعه‌های دولتی نیز می‌تواند در این راه موثر باشد.

شاید بعد از چند سال محوریت حمایت از کالای ایرانی در شعار سال، وقت آن رسیده باشد مجموعه‌های دولتی و اداراتی که هنوز فرهنگ و قانون استفاده از کالای ایرانی را به طور کامل اجرا نمی‌کنند، متحمل جریمه‌های بازدارنده‌ای شوند، چراکه در شرایط جنگ اقتصادی اگر سنگری متوجه نقش خود نباشد آسیب جدی به سربازان خود در صف تولیدکنندگان کالای باکیفیت داخلی می‌زند.

داستان حمایت از کالای ایرانی به امروز و فردا ختم نمی‌شود و در این جنگ اقتصادی موثرترین راهی که می‌توان از ارزش ریالی و کیفی کالاها حمایت کرد، خرید کالای ایرانی است، البته تولیدکنندگان نیز باید به این موضوع دقت کنند که با حفظ کیفیت در مقابل کالاهای خارجی نظر مردم را جلب کنند تا با تلاش همه در کنار هم، طعم پیروزی در جنگ اقتصادی را بچشیم.

======================

گزارش از: هادی احمدی

======================

انتهای پیام/ 70058

نظر شما