شناسهٔ خبر: 31859292 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت:

استفاده از آب سالم از مهمترين عوامل سلامت در سفرهاي نوروزي است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، گفت: آجيل ها، مقدار زيادي چربي به همراه دارند و اگرچه نوع چربي آنها از نوع غير اشباع و مفيد براي سلامتي است، اما مصرف زياد آنها مي تواند منجر به اضافه وزن و چاقي شود.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از وبدا، دکتر زهرا عبداللهي، درخصوص توصيه هاي تغذيه اي در ايام عيد نوروز، بيان کرد : ايام نوروز باستاني فرصتي براي بها دادن به سنن و رسوم گذشتگان است. طبعا رعايت آيين و رسوم مربوط به اين روزها ممکن است بر وعده ‌هاي غذايي، مقدار و نوع غذايي دريافتي افراد اثر قابل ملاحظه ‌اي داشته باشد. همچنين برخي عزم سفر مي كنند تا از طبيعت زيباي بهار و ديدار آشنايان بهره برند. در سفر به ناچار تغييراتي در رفتارهاي غذايي رخ مي دهد. عدم توجه کافي به نوع، کيفيت، مقدار و نحوه مصرف غذا در اين ايام مي تواند به سلامت ما لطمه بزند.
وي با تاکيد براينکه در مصرف شيريني و آجيل بايد اصل اعتدال رعايت شود، ادامه داد: در ايام نوروز و حتي در طول سفرهاي نوروزي مصرف شيريني، شكلات و آجيل بسيار متداول است و رعايت نكردن تعادل در مصرف آنها مقدار زيادي كالري وارد بدن مي كند كه نتيجه آن چاقي و اضافه وزن خواهد بود.
مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت بيان کرد: آجيل ها شامل آجيل هاي سنتي (گندم بوداده و شاهدانه، کنجد، عدس و ماش بو داده، برنجک، نخودچي و کشمش)، انواع مغزها از قبيل بادام، پسته، فندق، گردو، بادام زميني و انواع تخمه ها، ضمن اينكه داراي ارزش غذايي هستند، مقدار زيادي چربي نيز به همراه دارند و اگرچه نوع چربي آنها از نوع غير اشباع و مفيد براي سلامتي است، اما مصرف زياد آنها مي تواند منجر به اضافه وزن و چاقي شود.

دکتر عبداللهي خاطرنشان کرد: در سفرها كه معمولا خوردن آجيل رايج است، از انواع کم نمک و بدون نمک و به مقدار کم آن، استفاده شود. به جاي مصرف تنقلاتي مانند چيپس و پفک نيز از انواع ميوه ها استفاده شود.
وي با بيان اينکه در ايام نوروز، مصرف سبزي ها نبايد فراموش شود، تصريح کرد: معمولا در ايام نوروز و در هنگام سفرهاي نوروزي، مصرف سبزي ها كه از گروه هاي غذاي اصلي هستند، كمتر مورد توجه قرار مي گيرند، لذا بايد مردم نسبت به مصرف اين گروه غذايي مهم بيش از پيش اهميت دهند.
مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: سبزي ها به علت داشتن ويتامين ها، مواد معدني، آنتي اکسيدان ها و فيبرها نقش مهمي در پيشگيري و درمان انواع سرطان ها، بيماري هاي قلبي عروقي، سکته مغزي، پوکي استخوان، ديابت نوع 2 و چاقي دارند. همچنين به دليل دارا بودن فيبر، باعث افزايش حجم مدفوع و افزايش حرکات روده مي شوند و بدين ترتيب از يبوست جلوگيري مي کنند. علاوه بر آن، فيبرها با ايجاد حس سيري، باعث کاهش مصرف غذا شده و به کاهش وزن کمک مي کنند.

وي بيان کرد: در ايام نوروز معمولا غذاهاي چرب و سرخ شده در ميهماني ها مصرف مي شوند که با مصرف سبزي ها و سالاد مي توان ميزان جذب چربي غذا را كاهش داد.
دکتر عبداللهي خاطرنشان كرد: در صورتي که در طول سفر امکان استفاده از سبزي هاي تازه وجود ندارد، از سبزي هاي پخته همراه با غذا استفاده شود. همچنين، در طول سفرهاي نوروزي كه ممكن است، سبزي و سالاد سالم در دسترس نباشد، مي توان از گوجه فرنگي و خيار در كنار غذاها استفاده کرد.
وي گفت: در طول سفر از شيرهاي استريل شده كه ماندگاري بالايي دارند، استفاده شود؛ چراکه اين نوع از شيرها، قبل از باز شده درب آنها، نيازي به يخچال ندارند، اما پس از باز شدن حتما بايد در محيط خنك (مثلا فلاسك اسفنجي حاوي يخ) نگهداري شده و سريعا هم، مصرف شوند.

مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت يادآور شد: مردم بايد از مصرف شير محلي كه پاستوريزه نشده است، خوداري کنند. مصرف شير پاستوريزه نشده، خطر ابتلا به تب مالت و مسموميت هاي غذايي را افزايش مي دهد. در صورت استفاده از پنيرهاي تازه نيز بايد دقت کنند كه اين پنيرها حداقل 2 ماه در آب نمك نگهداري شده باشند. به طور كلي، بهتر است هميشه و در طول سفر از پنيرهاي پاستوريزه و بسته بندي شده استفاه شود.
دکتر عبداللهي با بيان اينکه بهتر است در سفرهاي نوروزي همراه با وعده هاي غذايي، از ماست پاستوريزه كم چرب استفاده شود، ادامه داد: با مصرف ماست، هم كلسيم بدن تامين شده و هم اينکه خطر عفونت هاي روده اي در اثر مصرف غذاي آلوده، كمتر مي شود.
وي افزود: در ميهماني هاي نوروزي و در طول سفر به جاي استفاده از نوشابه هاي گازدار از نوشيدني هاي سالم تر مانند دوغ بدون گاز و كم نمك و به خصوص آب استفاده شود. با آشاميدن يك ليوان نوشابه گازدار در حدود 20 گرم قند اضافي وارد بدن مي شود كه ادامه اين عادت در طولاني مدت اضافه وزن و چاقي و البته پوكي استخوان را به دنبال دارد.
مديرکل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت با بيان اينکه مصرف آب کافي اهميت زيادي دارد، گفت: معمولا در ايام نوروز به علت آنکه افراد بيشتر اوقات خود را به سفر مي ‌گذرانند و يا صرف ديد و بازديد دوستان و اعضاي فاميل مي ‌کنند، به طور معمول کمتر آب مصرف مي کنند، کمبود مصرف آب مي‌ تواند اختلالات زيادي در سلامت انسان بر جاي گذارد؛ از جمله آن که موجب بروز يبوست و ناراحتي‌ هاي گوارشي ناشي از آن شود. مصرف كافي آب و مايعات در طول سفر از كم آبي بدن و خشكي پوست جلوگيري مي كند.

وي تصريح کرد: استفاده از آب سالم از مهمترين عوامل سلامت در سفرهاي نوروزي است. از آب چشمه ها و چاه هاي محلي كه معمولا بهداشتي نيستند، نبايد استفاده كرد. مي توان در طول سفر از آب معدني هايي كه داراي پروانه ساخت و مجوزهاي بهداشتي هستند نيز استفاده كرد و يا مي توان قبل از حركت از منزل آب لوله كشي را در يك بطري تميز ريخته و در طول سفر از آن استفاده كرد. همچنين، در مناطقي كه دسترسي به آب سالم وجود ندارد، حتما از آب جوشيده شده استفاده شود. آلودگي آب مي تواند موجب عفونت هاي گوارشي و بيماري هاي اسهالي شود.
دکتر عبداللهي اظهار کرد: مصرف چاي و قهوه جاي آب را نمي گيرد. چاي به دليل خاصيت ادرار آوري مي تواند موجب كاهش آب بدن شود، بنابراين مصرف 3 تا 4 فنجان چاي در روز کافي است. بايد سعي شود، روزانه 6 تا 8 ليوان آب سالم مصرف شود.

نظر شما