جواد آرینمنش در گفتوگو با
ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص میزان تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی در سال 97 اظهار کرد: حمایت از کالای ایرانی نه به دلیل اینکه یک برنامهریزی منسجم و حسابشدهای پشت آن وجود داشته باشد بلکه به دلیل افزایش بیرویه قیمت ارز و عدم توانایی در واردات کالاهای خارجی موجب شده که رویکرد مردم به دلیل مشکلات اقتصادی به سمت کالای ایرانی که نسبت به مشابه خارجی آن سهل الوصولتر بود، جهتگیری شود و توجه مردم نیز به سمت کالاهای ایرانی افزایش پیدا کند.
وی افزود: به طور معمول بر اساس نامگذاری شعارها، فعالیت منسجم، برنامهریزی شده و فرهنگی دقیقی در ارتباط با تحقق شعار سال صورت نمیگیرد. حمایت از کالای ایرانی نیز با توجه به محدودیت ورود کالای خارجی افزایش پیدا کرده و قیمت تولیدات داخلی و صنعتی افزایش بیرویهای داشته است.
آرینمنش بیان کرد: مردم به دلیل عدم دسترسی به کالاهای خارجی بیشتر به سمت تولیدات داخلی رفتهاند و برخی از تولیدکنندگان کالاهای ایرانی نیز از این فرصت حداکثر سوءاستفاده را کرده و کالاهای بیکیفیت خود را با قیمت چند برابر به مردم فروختهاند اما به طور کلی این شعارهای سالانه جهتگیریها را مشخص و تمرکز بیشتری بر موضوعات خاص ایجاد میکند. این از فواید نامگذاریها است.
این فعال سیاسی با بیان اینکه اگر ما به طور کلی بخواهیم در این مورد اظهار نظر کنیم که آیا نامگذاریها توانسته در جهت اهداف خود پیش رود، قاعدتا پاسخ مثبت نیست، عنوان کرد: این امر بدین دلیل است که اگر ما در سالهای اخیر که نامگذاریها پیرامون توسعه، نوآوری، شکوفایی، افزایش انسجام، وحدت و اقتدار ملی، اشتغالآفرینی، اصلاح الگوی مصرف، کار مضاعف، توسعه، تولید ملی و نظایر آن توجه کنیم، خواهیم دید که این مشکلات نه تنها در این سالها کاهش پیدا نکرده بلکه ما امروز با مشکلات بسیار جدی مانند اشتغال، افزایش روند بیکاری، افزایش تورم و نابرابری های اجتماعی مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: ما به شعارها توجه داریم اما در جهت عملی کردن و اقدام برای شعار سال برنامهریزی مشخصی نداریم و در حد استقبال از شعارها، تکرار آنها، نصب تابلوهایی با شعار سال سر درب سازمانهای دولتی و مواردی از این دست بسنده میکنیم که طبیعتا انتظار هم نیست که در پایان سال نظام ارزشیابی وجود داشته باشد که چه میزان این شعار تحقق پیدا کرده است.
آرینمنش ادامه داد: شاخصهایی برای اندازه گیری وجود ندارد که بررسی کنیم آیا این شعار تحقق پیدا کرده یا خیر. ما به طور کلی در زمینه تولیدات داخلی، ایجاد اشتغال، اصلاح الگوی مصرف، توسعه و تولید ملی که شعار سالهای اخیر است، حتما عقبماندگیهای بسیار جدی داریم و نمیتوانیم بیان کنیم که این شعارها به طور کامل محقق شده است.
انتهای پیام
نظر شما