شناسهٔ خبر: 31852219 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

گفت‌وگو با علیرضا بیرانوند که حالا الگوی بسیاری از جوانان است

ایران یعنی عشق، شکوه و بزرگی

صاحب‌خبر -


حمیدرضا اسکندری
خبرنگار
علیرضا بیرانوند به یکی از چهره‌های ویژه ورزش بخصوص فوتبال ایران تبدیل شده است. فوتبالیستی که به رغم زندگی سخت در دوران کودکی، حالا به الگوی بسیاری از جوانان این مرز و بوم تبدیل شده و شاید خیلی‌ها در رؤیایشان، آینده خود را با این دروازه‌بان تطبیق می‌دهند. پرتاب‌های دست قدرتمند از ویژگی‌های قابل توجه این دروازه‌بان است که باعث می‌شود توپ نزدیکی‌های محوطه جریمه حریف فرود آید. او در یکی از همین پرتاب دست‌هایش در جام ملت‌ها باعث شد رسانه‌های معتبر جهان واکنش نشان دهند و در فضای مجازی چالشی برای گلرهای بزرگ دنیا مثل آلیسون بکر، دخیا و ادرسون ایجاد شود. حالا بیرانوند کسی است که از کارگری و مشقت‌های زیاد به گلر شماره یک پرسپولیس و تیم ملی تبدیل شده و به واسطه عملکردش بارها اسم «ایران» را در تیتر و مطالب رسانه‌های معتبر جهان قرار داده است. گفت‌وگوی «ایران» با علیرضا بیرانوند پیش روی شماست. با خواندن صحبت‌های بیرانوند می‌توان با حس و حال و نگاه او به کشورمان بیشتر آشنا شد.

اگر بخواهی کشور ایران را در چند جمله توصیف کنی، چه می‌گویی؟
ایران یعنی عشق، یعنی شکوه و بزرگی و همه ما باید به ایرانی بودن‌مان افتخار کنیم.
علیرضا بیرانوند در این مدت باعث شد چند بار نام کشور ایران در رسانه‌های آسیایی و بین‌المللی در تیترها قرار بگیرد. درباره این موضوع و حس و حالی که خودت داری، صحبت کن؟
باعث افتخارم است که به عنوان یک ایرانی رسانه‌های خارجی از من یاد کردند و بابت این موضوع احساس غرور می‌کنم. البته این موفقیت‌ها جز با تلاش و همراهی همبازیان و مربیانم ممکن نبود. خوشحالم از اینکه اسم ایران در دنیا مطرح می‌شود. این موضوع افتخار بزرگی است و امیدوارم بتوانم این مسیر را همچنان ادامه دهم. خیلی دوست دارم روزی بازی در لیگ برتر انگلیس را تجریه کنم و در آنجا نام کشورم را بر سر زبان‌ها بیندازم.
ایران کشوری است که ترکیبی از اقوام مختلف را دارد. علاوه بر لرستان که خودت اهل آنجایی، نظرت درباره دیگر اقوام چیست و کدامیک را بیشتر دوست داری و چرا؟
همه قوم‌ها عزیز و قابل احترام هستند. همه ما در ایران و زیر یک پرچم زندگی می‌کنیم؛ لر، بلوچ، شمالی، ترک، عرب، فارس و... فرقی ندارد مهم این است که همه ما ایرانی هستیم و برای موفقیت و سربلندی ایران تلاش می‌کنیم. من عاشق مردم هستم و همه قوم‌ها را دوست دارم. البته لرستان محل تولدم است و عاشق شهر و استانم هستم. با افتخار اعلام می‌کنم لر هستم. لرها به غیور بودن معروف هستند.
اگر بخواهی برای کسی که هیچ شناختی از لرستان ندارد، آن خطه را توصیف کنی چه می‌گویی؟ در واقع مشخصات بارز لرها چیست؟
قوم لر تاریخ کهنی دارد و این تاریخ باعث افتخار و غرور مردم این خطه است. به هموطنانم توصیه می‌کنم در تعطیلات عید حتماً به خرم‌آباد و شهرهای دیگر استان آمده و از زیبایی‌های اینجا لذت ببرند. از قدیم مردم لر به ساده دلی معروف بودند. ضمن اینکه بارها با غیرت‌شان جلوی دشمنان این مرزو بوم ایستادگی کرده‌اند.
به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای وقتی پرچم ایران در فوتبال یا هر رشته‌ای در میادین بین‌المللی به اهتزاز درمی‌آید، چه حسی داری؟
هر تیمی از کشورمان یا ورزشکاری موفقیت به دست بیاورد و پرچم ایران را در میادین بین‌المللی به اهتزاز درآورد، باعث افتخار هر ایرانی است. همیشه آرزوی من این بوده که باعث افتخار کشورم شوم و همه تلاشم را در این مورد می‌کنم. هیچ لذتی بالاتر از این نیست که باعث سربلندی کشورت شوی. در مسابقات جهانی و مخصوصاً المپیک وقتی طلایی کسب می‌کنیم با تمام وجود خوشحال می‌شوم.
به نظرت چرا باید ایران را دوست داشت و چه شاخصه‌هایی باعث می‌شود که این دوست داشتن بیشتر شود؟
ایران با چندهزار سال تمدن برای همه دنیا شناخته شده است. یک کشور اصیل که مردمانش به مرام، معرفت و مردانگی معروف هستند. ایران در تمام دوران خودش بهترین پزشکان، فیلسوفان، دانشمندان، ریاضیدانان، ورزشکاران و جنگجویان را به دنیا معرفی کرده که در کتب تاریخ همه اینها ثبت شده است. البته وظیفه هر ایرانی است که برای کشور و جامعه‌اش مفید باشد.
رهبری یکبار به طور مستقیم بیرانوند را برای تیم اقتصادی و تلاش دولت مثال زدند و از جمله «آن دروازه‌بان خوب» استفاده کردند. نظرت در این باره چیست که تلاش یک فوتبالیست توانسته الگویی از سوی رهبر معرفی شود؟
باعث افتخارم است که رهبر از من تعریف کرد و این افتخار نصیب هرکسی نمی‌شود. امیدوارم بتوانم در هر میدان بین‌المللی سرباز شایسته‌ای برای ایران باشم.
یک ورزشکار از چه طریقی می‌تواند در معرفی بهتر کشور ایران به جهان نقش داشته باشد؟
جدا از افتخار و مقامی که در میادین بین‌المللی کسب می‌کند، باید از لحاظ اخلاقی هم الگو باشد. همه ما ورزشکاران ملی نام بزرگی را با خود یدک می‌کشیم و باید طوری زندگی کنیم که برای نوجوانان و جوانان الگو باشیم. البته شاید بعضی مواقع اشتباهاتی هم از ما سر بزند که امیدوارم این اشتباهات را جوانان نادیده بگیرند.

نظر شما