شناسهٔ خبر: 31851545 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ضرورت خوانش متون کلاسیک در ماهنامه قلم یاران

شانزدهمین شماره از ماهنامه قلم یاران، ویژه‌نامه نوروز ۹۸ منتشر شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس، گروه اندیشه: ماهنامه تحلیل فرهنگی-اجتماعی قلم یاران، شانزدهمین شماره خود را در پنچ بخش با عناوین «نگاه، اندیشه وحکمت، کلوب روشنفکری، تاریخ و سینما» منشر کرد.

قلم یاران در بخش «نگاه» این شماره، مطلبی با عنوان «وقتی نمی‌دانی کجای تاریخ ایستاده‌ای» به قلم حکمت‌الله ملاصالحی در ضرورت توجه به دانش باستان‌شناسی و لزوم بازشناسی و بازخوانی آن در سپهر اندیشه ایرانی دارد.

«وارونگی اولویت‌های توسعه سیاسی در ایران» به قلم روح الله اسلامی و میزگردی با عنوان «چرا روشنفکران لیبرالیسم را دوست ندارند» با حضور امیرحسین خالقی، محمد ماشین‌چیان و روزبه آقاجری، دیگر مطالب این بخش را تشکیل داده‌اند.

بخش «اندیشه و حکمت» مجله به علوم سیاسی و لزوم احیای آن، اهمیت متون کلاسیک سیاسی و رابطه بین علوم سیاسی با ایدئولوژی، وضعیت سیاسی کشور و واقعیت پرداخته است. همچنین نحوه ورود و سیر تاریخی علوم سیاسی در ایران نیز در گفتگو با احمد نقیب‌زاده مورد بررسی قرار گرفته است. مطالب بخش حکمت و اندیشه با نظر به کتاب احیای علوم سیاسی از حسین بشیریه نگاشته ‌شده‌اند، کتابی که ایده اصلی آن همان جمله‌ مشهور مارکس است که می‌گوید: «فیلسوفان تاکنون جهان را به شیوه‌های گوناگون تعبیر و تفسیر کرده‌اند و توضیح داده‌اند، اما مسئله بر سر تغییر دادن جهان است.»

«کلوب روشنفکری» عنوان بخش سوم ماهنامه است که به قرائت‌های مختلف از هگل در اندیشه جهان و ایران پرداخته است. «حرکت روی تیغ»، «اردوگاه چپ یا راست؟» با نظر به قرائت‌های ایدئولوژیک از هگل و «آغاز رنسانس هگلی» از اهم مطالب این بخش هستند.

«پرونده قتل نخست‌وزیر» عنوان پرونده‌ای است که بخش «تاریخ» ماهنامه را تشکیل می‌دهد و به بررسی قتل رزم‌آرا، نخست‌وزیر شاه سابق و زندگی و اندیشه‌های محمد مصدق، دیگر نخست‌وزیر آن زمان می پردازد.

آخرین بخش از ماهنامه با عنوان «سینما» نیز به بازخوانی تاریخ سینمای ایران بعد از انقلاب و سیر آن از دهه شصت تا جشنواره سی‌وهفتم فجر می‌پردازد. «از مضامین انقلابی تا فاجعه فروپاشی» و «اسطوره‌سازی از دهه شصت» از عناوین این بخش هستند. گفتگو با محمدرضا مهدویان و رضا میرکریمی و نگاهی به چند اثر سینمایی دیگر نیز از مطالب این بخش هستند.

ماهنامه قلم یاران، اسفند ماه ۱۳۹۷ در ۱۲۷ صفحه به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر و روانه بازار مطبوعات شده است.

انتهای پیام/

نظر شما