شناسهٔ خبر: 31851055 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برنامه‌های نوروزی صدا و سیمای آذربایجان شرقی اعلام شد

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی برنامه‌های این مرکز در ایام نوروز ۹۸ را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،با توجه به افزایش استقبال مخاطبان از برنامه‌های رادیو و تلویزیون در ایام نوروز مرتضی صفری در گفتگویی به تشریح برنامه‌های پیش بینی شده در این ایام پرداخت. متن این گفتگو را می‌خوانید:
۱. آقای صفری در ابتدای سخن، چه تمهیدات شاخصی برای برنامه‌های نوروزی شبکه سهند تدارک دیده اید؟ اعلام برنامه‌های نوروزی صدا و سیمای آذربایجان شرقی
ضمن تبریک اعیاد ماه مبارک رجب خصوصاً ولادت باسعادت مولای متقیان حضرت علی (ع) و عید نوروز خدمت مردم فهیم و ولایتمدار استان آذربایجان شرقی، باید خدمتتان عرض کنم که شبکه سهند امسال با ویژه برنامه‌های جذاب و شاد، فیلم‌های شاخص سینمایی، سریال طنز و ... به استقبال بهار ۹۸ خواهد رفت و تمامی ویژه‌زبرنامه‌ها برای ایجاد اوقاتی خوش برای مخاطبان و سرگرم کردن آن‌ها در تعطیلات است. ما تلاش کرده ایم همه ایده‌ها و اهدافی که مد نظر ما در تولید و پخش برنامه هاست در یک برنامه خاصی خلاصه نشود و بتوانیم در تمامی برنامه‌ها به خواسته‌های مخاطبان پاسخگو باشیم. در حد توان سعی می‌کنیم خوراک فکری و فرهنگی متنوعی در اختیار مخاطبان قرار دهیم و سطح کیفی برنامه‌ها را بالا ببریم. در کل در برنامه‌های نوروزی امسال تمام تلاش بر این است که به دنبال سوژه‌های جدید و نو باشیم.

۲. پخش برنامه‌های نوروزی از کی شروع خواهد شد و تا چه تاریخی ادامه خواهد داشت؟
برنامه‌های نوروزی صدا وسیمای مرکز آذربایجان شرقی از ۲۵ اسفند (با برنامه زنده باهارلیق) شروع شده و تا ۱۶ فروردین یعنی تا مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص.) ادامه خواهد داشت. در طول این مدت برنامه‌های مختلفی اعم از سریال، برنامه‌های تأمینی، فیلم سینمایی، مستند، انیمیشن، مسابقه، برنامه‌های ترکیبی، برنامه‌های گفتگو محور، برنامه معارفی و برنامه‌های مختلف مرتبط با راهیان نور با اعزام چندین اکیپ مختلف به آن مناطق و برقراری ارتباط‌های مستقیم مختلف و متنوع رادیویی و تلویزیونی با مناطق عملیاتی جنوب به روی آنتن خواهند رفت.

۳. عمده تفاوت برنامه‌های نوروزی امسال با برنامه‌های نوروزی سال‌های قبل چیست؟
با توجه به تکثر رقبای رسانه‌ای و ذائقه مختلف مخاطبان رادیو و تلویزیون، جذابیت و تنوع دو ضرورت مهم برای هر رسانه‌ای هستند. ما سعی کرده ایم در کنار پاسخ به نیاز‌های سرگرمی و تفریحی مخاطبان در این ایام، استاندارد‌های کیفی و محتوایی برنامه‌ها را نیز تقویت کنیم. بنده و همکارانم در حوزه‌های مختلف مدتی است که سعی داریم با برخی تغییرات در سیاست‌گذاری‌های برنامه‌ای به سمت ارتقای کیفی برنامه‌ها گام برداریم و امسال نیز برای باکس نوروزی شبکه سهند علاوه بر چندین برنامه مختلف، سریال طنز "تاپیلمیش" را در نوبت پخش قرار داده ایم که از روز سوم فروردین هر شب ساعت ۲۲ به روی آنتن خواهد رفت. شاد بودن برنامه‌ها در نوروز مهمترین شاخصه هر برنامه‌ای است و همه عوامل و برنامه سازان تلاش شان بر این است که رویکرد برنامه ها، شادی آفرین و بارنشاط باشد. این رویکرد هم منجر به جلب نظر بیشتر و رضایت مخاطب خواهد شد و هم می‌تواند سطح و عمق اثربخشی رسانه را افزایش دهد.

۴. آیا بعد از اتمام برنامه‌های مناسبتی از جمله نوروز، نظر سنجی در مورد آن‌ها صورت می‌گیرد؟
واحد پژوهش صدا و سیما در مراکز و مرکز افکار سنجی در سازمان صدا و سیما مسئول انجام چنین نظرسنجی در رسانه ملی است. گاهاً نظرسنجی‌ها به صورت موردی و لحظه‌ای اتفاق می‌افتد و گاهاٌ به صورت کلی. نظر سنجی در مورد برنامه‌های نوروز چند سالی است که انجام و در نشست‌های مختلف رسانه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در این نظر سنجی‌ها میزان رضایت از برنامه‌های پخش شده، افزایش یا کاهش مخاطب نسبت به سال‌های قبل و میزان مخاطبان نوروزی رسانه نسبت به دیگر برنامه‌ها بررسی می‌شود.
۵. عمده‌ترین برنامه‌های شبکه استانی سهند در این ایام شامل چه برنامه‌هایی خواهد بود؟
پخش زنده پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری و رییس جمهور، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز و استاندار اولین آیتم برنامه‌های شبکه سهند در سال جدید خواهد بود. سریال"تاپیلمیش" محصول گروه فیلم و سریال شبکه سهند از سوم فروردین هر شب ساعت ۲۲ به روی آنتن می‌رود. همچنین پخش سریال "روز‌های بی قراری ۲ " تولید مرکز آذربایجان شرقی سریال دیگری است که در نوبت پخش یکی از شبکه‌های سراسری قرار دارد و در روز‌های ابتدایی سال تقدیم بینندگان سیمای جمهوری اسلامی ایران خواهدشد.
پخش ویژه برنامه شبانه" بیر گئجه ـ. بیر گوروش"، ویژه برنامه "باهارلیق" و " سهندآوا " در آغازین روز‌های سال ۹۸ از برنامه‌های جدید سیمای مرکز آذربایجان شرقی است. در کنار این برنامه‌ها، پخش ده‌ها فیلم سینمایی متنوع در ساعات مختلف شبانه روز انتخاب و آماده پخش است. پوشش سفر معنوی " راهیان نور" با اعزام چندین اکیپ به آن مناطق، پخش مستند‌های " آذربایجان سرزمین زیبایی ها"، "نوروز در آذربایجان"، "سفرنامه آذربایجان"، "ارسباران و طبیعت"، برنامه‌های "خاطره لر"، " آئین لار ـ. اویونلار"، " کندیمیز" و " نازبالالار" بخشی از برنامه‌های دیگری است که در کنداکتور عیدانه شبکه سهند در نظر گرفته شده است. همچنین برنامه ریزی‌های لازم برای مناسبت‌های ملی و مذهبی در اولین روز‌های سال جدید از جمله وفات حضرت زینب سلام الله علی‌ها، شهادت امام موسی کاظم علیه السلام، روز جمهوری اسلامی، روز طبیعت و مبعث مبارک ختم رسل حضرت محمد مصطفی صلی الله انجام شده و در این ایام با برنامه‌های مناسب در خدمت بیننده‌های شبکه سهند خواهیم بود.

۶. چه تمهیداتی در رادیو برای نوروز در نظر گرفته شده است؟
شبکه استانی صدای مرکز آذربایجان شرقی با تولید و پخش برنامه‌های خود را از دهه سوم اسفندماه شروع و به استقبال بهار رفته است. ویژه برنامه‌های " تحویل سال "، " باهار هاواسی "، " ائل بایرامی ـ. ایل بایرامی "، " دعوت "، پخش نمایش‌های رادیویی چرچی نوروز ـ. نوروز عمی ـ. شخته ننه ـ. بایرام بالیقلاری و بادبادک مهربان؛ " قند و عسل"؛ " هفت سین "؛ مجموعه داستانی "عشق فسانه سی"؛ "مسابقه ستاره ها"؛ برنامه موسیقیایی" ۳۰۰۰۰۴۱۱"، " نقش خیال "، " راهیان نور "، ویژه برنامه گردشگری " ایران را بگردیم"؛ رله شب‌های ایران؛ " محفل نوروزی"؛ " چرتکه"، "دانیشیق"، " اوز به اوز " و برنامه " ائل سوزی " بخشی از تمهیداتی است که در رادیو برای سال جدید در نظر گرفته شده است. برنامه‌های سحرگوروشی، ائویمیز، رحمت قاپیسی، آخشاملار سسی، سیزلر ـ. مسولار و روزنه نیز برنامه‌هایی هستند که از آنتن رادیو شهری مراغه تقدیم شنوندگان خواهد شد.

۷. با توجه به اهمیت برنامه‌های رادیو برون مرزی مرکز آذربایجان شرقی برای شنوندگان خارج از کشور علی الخصوص جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز، آیا در این رادیو نیز برنامه‌هایی در ارتباط با نوروز پخش خواهد شد؟
رادیو برون مرزی تبریز همچون سال‌های قبل برنامه‌های مفرح و ویژه‌ای برای شنوندگان خود در خارج از کشور آماده پخش دارد. ترجمه و پخش پیام نوروزی مقام معظم رهبری و شعار سال، " ایلن سنه چای دئمیشم "؛ " دونیا اوتن ایلده "؛ " ساغلام حیات "؛ " چهل سالگی انقلاب "؛ " عابیده لر ـ. جاذیبه لر "؛ " سیزه سلام "؛ پخش نمایش‌های رادیویی متنوع؛ " آموزش زبان فارسی " با هدف آموزش اصطلاحات پرکاربرد گردشگری؛ "سلام دینله ییجی"؛ " چراغ "؛ معرفی شهر تبریز در برنامه " تبریز " و " اسلام غنچه لری " از گروه کودک و نوجوان برنامه‌هایی هستند که در کنداکتور رادیو برون مرزی تبریز برای مخاطبان آذری زبان منطقه قفقاز و جمهوری آذربایجان پیش بینی شده است.

۸. از تلویزیون، رادیو و رادیو برون مرزی صحبت به میان آمد. در مورد بخش خبر که جزو نقاط قوت شبکه سهند است صحبت کنید.
پوشش خبر‌های مربوط به ایام نوروز در استان با تهیه و پخش گزارش از آمادگی استان برای پذیرایی از مسافران نوروزی، تهیه و پخش مجموعه گزارش‌هایی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری، فعالیت‌ها و اقدامات سازمان‌ها و نهاد‌های دخیل در ارائه خدمات به مسافران، تهیه گزارش از مسافران نوروزی، پخش توصیه‌های مربوط به ملزومات و اقدامات قبل و حین سفر، معرفی سوغات و هدایا و صنایع دستی ویژه استان، اخبار و اطلاعات و آمار مربوط به میزان حضور مسافران و گردشگران نوروزی و استقبال از آثار و اماکن تاریخی استان، ارسال گزارش‌های خبری و تولیدی به بخش‌های خبری شبکه‌های سراسری، تهیه گزارش از نقاط گردش پذیر و پخش اطلاعات مربوط به وضعیت ترافیک جاده‌ای و توصیه‌های پلیس در ایام نوروز از برنامه‌هایی است که در معاونت خبر به آن‌ها پرداخت خواهد شد.
۹. اگر فکر می‌کنید مطلبی از قلم افتاده است بیان بفرمایید؟
یک نکته مهم را می‌خواهم خدمت مردم متدین و انقلابی استان عرض کنم و آن اینکه امسال در طلیعه دهه پنجم انقلاب اسلامی نگاه ویژه‌ای به بیانیه گام دوم انقلاب خواهیم داشت و قطعاً از نخستین روز‌های سال ۹۸، این بیانیه و همچنین شعار سال آینده که از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام خواهد شد، جزو محور‌های اصلی ما در رادیو، تلویزیون و بخش‌های خبری خواهد بود. اما در کنار همه برنامه‌هایی که ذکر شد، پخش گلچینی از بهترین و جدیدترین مستند‌ها، دعوت از چهره‌های فرهنگی، ورزشی، هنری، چهره‌های مستعد و چهره‌های مردمی، اجرای مسابقات مختلف در رادیو و تلویزیون، ارتباط با ستاد تسهیلات سفر استان، همکاری تنگاتنگ با پلیس راهنمایی و رانندگی، اورژانس، هلال احمر و هواشناسی استان، اطلاع رسانی در حوزه سلامت، پخش تولیدات متنوع انیمیشن، اجرای موسیقی‌های زنده، پخش کلیپ‌های ویژه، وله و آیتم‌های کوتاه از معرفی اماکن دیدنی و تاریخی، مجموعه‌های نمایشی طنز کوتاه، گزارش‌های مختلف از تبریز و شهرستان‌ها، پرداخت به مناظر طبیعی و دیدنی و همچنین معرفی آیین‌ها و آداب و رسوم مردم نقاط مختلف استان در نوروز از دیگر پیش بینی‌هایی است که حوزه‌ها برای این ایام در نظر گرفته اند. ما به عنوان عضوی از رسانه ملی در این برهه حساس تلاش می‌کنیم در کنار هدایت و تنویر افکار عمومی، با تمام توان پیشرفت ها، رویش‌ها و خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی را برای مردم عزیز ایران و سایر مخاطبان معرفی و جریان‌سازی کنیم.

۱۰. و، اما سخن پایانی:
خداوند بزرگ را شاکریم که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با همه فراز و نشیب‌هایی کـه به خود دید، چهار دهه تـلاش، مقـاومت، بیـداری، ایستادگـی، پیشـرفت، آبادانـی، استقـلال و آزادی خود را جشــن گرفت و بـا اقتدار و در اوج نشاط، پختگی و سرزندگی، در گام دوم، وارد دهه پنجم حیات خود شد. ما امیدواریم در سایه رهنمود‌ها و منویات حکیمـانـه رهبر فرزانـه انقلاب اسـلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای در سال جدید با همدلی، همراهی و همکـاری و مدیریت جهـادی در تحقـق بیانیـه "گـام دوم انقلاب"مقتـدرانه گـام‌های جـدی برداریم و بـا افـزایش امید به آینده و رفع نواقص؛ بالندگی، پویایی و عزت ایران اسلامی؛ و بهروزی و آرامش مردم عزیز و همیشه در صحنه را رقم زنیم.

 

انتهای پیام/

 

اعلام برنامه‌های نوروزی صدا و سیمای آذربایجان شرقی

نظر شما