شناسهٔ خبر: 31850590 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

از کولیبالی و اومتیتی تا راموس و فن دایک؛ با ده مدافع برتر میانی حال حاضر فوتبال جهان، بیشتر آشنا شوید

مهدی تاج الدینی

در این یادداشت، نگاهی به 10 مدافع برتر میانی حال حاضر فوتبال جهان خواهیم داشت که عملکرد درخشانی را در چند سال اخیر، در تیم های باشگاهی و ملی خود داشته اند.

صاحب‌خبر -

طرفداری - مدافعان میانی یکی از مهم ترین پست های کلیدی را در ساختار هر تیمی تشکیل می دهند و معمولا این بازیکنان به ندرت در طول بازی ها تعویض می شوند.

اهمیت این پست به حدی زیاد و تعیین کننده است که نبود هر یک از این مدافعان را نمی توان تصور کرد و در غیاب آن ها، تیم های ملی و باشگاهی شان متحمل مشکلات بزرگی می شوند. برخی از این مدافعان، علاوه بر انجام وظایف تعریف شده خود در ساختار دفاعی، در حملات نیز بسیار مثمرثمر واقع می شوند و در هنگام ضربات ایستگاهی یا شروع مجدد، می توانند گره گشای تاکتیکی تیمشان باشند. ویرجیل فن دایک، نمونه بسیار خوبی از این نوع مدافعان در فوتبال حرفه ای دنیا به شمار می رود. مدافع میانی مستحکم لیورپول، در بازی برگشت مرحله یک هشتم پایانی لیگ قهرمانان اروپا، مقابل بایرن مونیخ، درخشش خاصی داشت و یکی از سه گل این تیم را در آلیانز آرنا به ثمر رساند. به همین بهانه و در این یادداشت که ترجمه ای از سایت FourFourTwo است، قصد داریم نگاهی به 10 مدافع برتر میانی و حال حاضر فوتبال جهان، داشته باشیم.

10. توبی آلدرویرلد (تاتنهام)

مدافع 30 ساله و بلژیکی تاتنهام به تازگی قرارداد خود را تا سال 2020 با این باشگاه انگلیسی تمدید کرده و یکی از بازیکنان تاثیرگذار این فصل تیمِ مائوریسیو پوچتینو در لیگ برتر انگلیس و رقابت های اروپایی شناخته می شود. آلدرویرلد در تمامی رده های سنی بلژیک از زیر 15 سال گرفته تا تیم ملی به بازی پرداخته و با 84 بازی ملی، یکی از بازیکنان باتجربه تیم ملی بلژیک به حساب می آید. مدافع میانی شیاطین سرخ اروپا در جام جهانی 2018 به همراه تیم ملی کشورش، نمایش درخشانی در روسیه داشت و توانست به همراه همبازی های خود در مهم ترین آوردگاه فوتبالی جهان، به مقام سوم دست یابد. توبی آلدرویرلد از سال 2015 در تات مشغول به بازی است و در ابتدای حضورش در این تیم سختی های زیادی را متحمل شد؛ اما رفته رفته بازی های خوب این مدافع سخت کوش و 187 سانتی متری در قلب دفاع میانی تاتنهام شکل گرفت و حال او با بیش از 150 بازی رسمی برای اسپرس، از ستون های این باشگاه قلمداد می گردد. البته زمزمه هایی از حضور آلدرویرلد در تابستان فصل بعد در تیم منچستریونایتد به گوش می رسد. تیمی که هرچند با حضور اوله گونار سولسشر توانسته روند رو به رشدی را پیدا کند ولی همچنان بسیاری یکی از نقطه ضعف های تیم او را خط دفاع می دانند. خط دفاعی که می تواند با حضور مدافعی چون توبی آلدرویرلد، جان تازه ای به خود گیرد.

9. یان فرتونگن (تاتنهام)

یان فرتونگن از اسپرس را می توان یکی از بهترین مدافعان میانی لیگ برتر انگلیس به حساب آورد. بازیکنی که هفتمین فصل حضورش در تاتنهام را سپری می کند و در کنار توبی آلدرویرلد، قلب دفاعِ کاملا بلژیکی این تیم لندنی را شکل می دهند. دو مدافع میانی تاتنهام روی هم رفته بیش از 60 سال عمر دارند و به همین دلیل می توان فاکتور تجربه را کاملا در محور دفاعی این تیم ملاحظه نمود. فرتونگن با 110 بازی ملی و 9 گل زده از بازیکنان تاثیرگذار تیم ملی بلژیک نیز به شمار می رود که در جام جهانی 2018 به مقام سوم این تورنمنت مهم در روسیه دست یافت. دفع توپ، تکل ها و ضربات سر فرتونگن در لیگ برتر زبانزد عام و خاص بوده و در هنگام حملات نیز می تواند بسیار خطرناک ظاهر شود. فرتونگن در برابر دورتموند در مرحله یک هشتم پایانی لیگ قهرمانان اروپا توانست یکی از گل های تاتنهام را برابر این تیم آلمانی به ثمر برساند. او همچنین به عنوان بهترین بازیکن هفته لیگ قهرمانان اروپا نیز انتخاب شده است.

8. جورجو کیه لینی (یوونتوس)

کیه لینی با وجود اینکه سن و سالش از مرز 34 سال هم رد شده است، ولی هنوز هم می توان شادابی و طراوت را در بازی این مدافع بیانکونری مشاهده نمود. مدافع ملی پوش تیم ملی فوتبال ایتالیا، که شمار بازی های ملی او به تازگی سه رقمی و به عدد 100 رسیده است، یکی از مدافعان برجسته حال حاضر فوتبال جهان شناخته می شود. حضور 14 ساله این بازیکن در قلب خط دفاع یوونتوس، آرامش بخش هواداران و سرمربیانی بوده که بر روی نیمکت پرافتخارترین تیم رقابت های سری آ نشسته اند. کیه لینی یک فرمانده تمام عیار در ساختار دفاعی تیم های یوونتوس و ایتالیا بوده و با قد بلندی که از آن بهره مند است، می تواند به خوبی در نبردهای هوایی پیروز باشد. با قدرت رهبری این مدافع بزرگ، بیانکونری و هوادارانش بسیار امیدوار هستند که از سال 1996 برای سومین بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا شوند.

7. ساموئل اومتیتی (بارسلونا)

تا قبل از تابستان 2016 که این مدافع فرانسوی از لیون به بارسلونا بپیوندد، شاید کمتر کسی به آن شکل درمورد این مدافع، اطلاعات دقیقی داشت. قبل از حضور در بارسلونا، او در رقابت های جام ملت های اروپا که در کشورش هم برگزار می شد در ترکیب تیم ملی فرانسه و به خصوص بازی برابر ایسلندِ شگفتی ساز در مرحله یک چهارم پایانی و پس از آن بازی نیمه نهایی برابر آلمان، خوش درخشید. بازی های خوب این مدافع در مراحل حذفی یورو 2016 سبب شد تا از آن پس، ساموئل اومتیتی یکی از بازیکنان ثابت خط دفاعی تیم ملی فرانسه در رقابت های مختلف و به خصوص جام جهانی 2018 به حساب آید. جام جهانی که با درخشش او و دیگر بازیکنان این تیم، فرانسه برای دومین بار به مقام قهرمانی جهان دست پیدا کرد. اومتیتی مدافعی باهوش و فرصت طلب بوده که بازی خوانی به موقع و تشخیص نوع حرکات مهاجمین حریف، از خصوصیات بارز وی به حساب می آید. پا به توپ بودن و اعتماد به نفس بالای اومتیتی در هنگام بازی هایش سبب شده تا او یکی از بهترین انتخاب های دفاعی در تیم های بارسلونا و فرانسه به حساب می آید.

6. دیگو گودین (اتلتیکو مادرید)

اگر به موفقیت های تیم دیگو سیمئونه و ساختار دفاعی اتلتیکومادرید در طول سالیان اخیر توجه بیشتری داشته باشیم، نمی توانیم از مدافع پرتلاش و کاپیتان روخی بلانکو، یعنی دیگو گودین چشم پوشی کنیم. دیگو گودین مناسب ترین فرد برای قرارگیری در قلب دفاع تیم سیمئونه است و این مدافع 33 ساله هم اکنون در اوج پختگی و تجربه ورزشی خود قرار دارد. گودین نهمین فصل حضورش را در اتلتیکومادرید می گذراند و با 125 بازی در تیم ملی اروگوئه، از بازیکنان باتجربه این تیم آمریکای جنوبی قلمداد می شود. تکنیک و پا به توپ بودن در کنار موفقیت در نبردهای هوایی از گودین، مدافعی مطمئن در تیم های باشگاهی و ملی ساخته است. ضربات سر گودین نه تنها در خط دفاع بلکه در فاز هجومی اتلتیکو، ضربات ایستگاهی و شروع مجدد نیز بسیار کارساز بوده است. گودین نزدیک به 380 بار با پیراهن اتلتیکو مادرید به میدان رفته و توانسته 26 گل نیز برای این باشگاه به ثمر برساند که برای یک مدافع میانی، آمار نسبتا خوبی به حساب می آید.

5. آیمریک لاپورته (منچسترسیتی)

تیم تحت هدایت پپ گواردیولا با انجام 30 بازی در رقابت های لیگ برتر انگلیس با 79 گل بهترین خط حمله این رقابت ها را تاکنون ازآن خود ساخته است. آن ها همچنین با 21 گل خورده پس از لیورپولی که 18 گل دریافت کرده است، بهترین خط دفاعی پریمیرلیگ را هم به خود اختصاص داده اند. یکی از علل موفقیت تیم پپ در این فصل از مسابقات مختلف داخلی و اروپایی را علاوه بر توپخانه مجهز و آتشین آن، می توان خط دفاع مستحکم سیتیزن ها دانست. آیمریک لاپورته مدافع فرانسوی و خرید این فصل منچسترسیتی یکی از عوامل مهم موفقیت های دفاعی تیم پپ گواردیولاست. این مدافع 24 ساله تا قبل از حضور در فوتبال انگلستان، شش فصل در اتلتیکوبیلبائو مشغول به بازی بود و در ژانویه 2018 با قراردادی به ارزش 57 میلیون پوند (65 میلیون یورو) به منچسترسیتی پیوست. بازی های خوب لاپورته در ترکیب سیتیزن ها آن قدر خوب و مثمرثمر بوده که در همین اولین فصل حضورش، سران منچسترسیتی قرارداد او را تا سال 2025 تمدید کرده اند تا از وجود چنین مدافع مستحکمی در ساختار دفاعی تیمشان بیشترین بهره را ببرند. منچسترسیتی تیمی کامل در رقابت های لیگ برتر انگلستان و لیگ قهرمانان اروپا قلمداد می شود و هواداران این تیم امیدوارند با درخشش بازیکنان و همچنین سرمربی توانمندی چون پپ گواردیولا به موفقیت های چشمگیری در این فصل دست یابند.

4. سرخیو راموس (رئال مادرید)

کاپیتان لوس بلانکوس در مرزهای فراتر از باشگاهش به آن شکل مدافعِ دوست داشتنی و محبوبی در بین هواداران تیم های دیگر به حساب نمی آید؛ اما نمی توان صرفا به این دلیل از خصوصیات بالا و توان دفاعی این بازیکن غافل ماند. سرخیو راموس چه در زمینه باشگاهی و چه ملی، بازیکنی پرافتخار و مدافعی مستحکم شناخته می شود که به نوعی او قلب تپنده رئال مادرید و لاروخا در ساختار دفاعی این دو تیم به حساب می آید. راموس از آن دست مدافعین گلزنی است که همیشه به داد رئال مادرید در تایم های طلایی مسابقات مختلف این تیم آمده و بی جهت نیست که هواداران مادریدی به گل های او لقب راموس تایم را داده اند. کاپیتان 32 ساله لوس بلانکوس با 84 گل در 604 بازی یکی از گلزن ترین مدافعان حال حاضر فوتبال جهان به حساب می آید. بازی ها و گل های زده ملی راموس در تیم ملی اسپانیا نیز زبانزد عام و خاص بود و او با 161 بازی ملی و 17 گل زده به عنوان مدافعِ وسط آمار فوق العاده ای را به خود اختصاص داده است. مدافع ملی پوش رئال مادرید در کل بازیکنی خشن به حساب آمده و در طول دوران بازیگری اش، تاکنون بیش از 200 کارت زرد و 25 کارت قرمز را دریافت کرده است. جالب اینجاست که وی در تاریخ ال‌کلاسیکوها، باشگاه رئال، لالیگا، لیگ قهرمانان اروپا و تیم ملی اسپانیا رکورددار دریافت بیشترین کارت زرد و قرمز بوده است.

3. کالیدو کولیبالی (ناپولی)

اگرچه ناپولی در تابستان 2018 جورجینیو هافبک ملی پوش خود را به چلسی فروخت؛ ولی هواداران این تیم خوشحالند که مابقی بازیکنان و ستاره های این تیم همچون کالیدو کولیبالی هنوز در این تیم باقی مانده اند. مدافع تنومند و 27 ساله ای که با عملکرد فوق العاده اش در قلب دفاع ناپولی، تمام نگاه ها را معطوف به خود ساخته است. کولیبالی در فوتبال فرانسه و تیمی چون متز پرورش یافته و به همین دلیل نیز در تیم زیر 20 ساله های فرانسه به بازی پرداخته است. اما به دلیل رگ و ریشه سنگالی اش از سال 2015 در تیم ملی سنگال مشغول به بازی است. هرچند سنگال به همراه او در جام جهانی 2018 حذفی بسیار تلخ از این رقابت ها آن هم به دلیل تنها کارت زرد بیشتر نسبت به ژاپن داشت، اما کولیبالی در بزرگترین تورنمنت فوتبالی جهان نیز نشان داد تا چه اندازه مدافعی قابل اطمینان و بزرگ است. شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از باشگاه های سرشناس دنیای فوتبال همچون منچستریونایتد سخت در تکاپو برای به خدمت گرفتن او هستند. عبور از کولیبالی برای هر مهاجمی کاری بسیار سخت است؛ او چه در روی زمین و چه نبردهای هوایی مدافعی بسیار خوب و مطمئن به حساب می آید و یکی از دلایلی که ناپولی با 23 گل خورده (در 28 هفته سپری شده از سری آ) پس از یوونتوس آمار دفاعی مناسبی دارد را مطمئنا باید وجود کولیبالی تنومند در خط دفاعی این تیم دانست.

2. رافائل واران (رئال مادرید)

 رافائل واران را می توان یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان تیم ملی فرانسه در فتح دومین کاپ قهرمانی جهان این تیم دانست. مدافع میانی فرانسوی ها در هر 7 بازی این تیم در جام جهانی 2018 بازی کرد و توانست یک گل هم در این تورنمنت به ثمر برساند. او در بازی برابر اروگوئه در مرحله یک چهارم پایانی جام جهانی روسیه، زننده یکی از دو گل کشورش برابر این تیم آمریکای جنوبی بود. واران همچنین فاتح چهار لیگ قهرمانان اروپا، چهار جام باشگاه های جهان، سه سوپرکاپ اروپا، دو لالیگا، دو سوپرکاپ اسپانیا و یک جام حذفی اسپانیا، به همراه رئال مادرید شده است. این همه افتخار و عناوین در حالی به دست آمده که واران در مرز 25 سالگی خود قرار داشته و به عنوان مدافع می تواند تا یک دهه دیگر در بالاترین سطح فوتبال جهان، به بازی مشغول باشد. واران هشتمین فصل حضورش را در برنابئو می گذراند؛ هرچند در اوایل حضورش در لوس بلانکوس زیاد به او بازی نمی رسید اما رفته رفته با بازی های خوبی که این مدافع در قلب دفاع رئال مادرید از خود نشان داد، اعتماد بسیاری از سرمربی های این تیم از جمله زیدان را به خود جلب نمود. کمتر مدافعی را به مانند واران در فوتبال روز دنیا می توان پیدا کرد که همانند او دارای بیشترین افتخارات ملی و باشگاهی باشد. افتخاراتی که بدون شک یکی از دلایل آن را می توان بازی های خوب و اثر بخش این بازیکن در شکل گیری آن ها دانست.

1. ویرجیل فن دایک (لیورپول)

آیا مدافع هلندی لیورپول ارزش 75 میلیون پوندی که صرف خرید او از ساوتهمپتون شده است را داشته است یا خیر؟ جواب به این پرسش را می توانید با بودن این مدافع در جایگاه شماره اول این لیست بیابید. برخی بازیکنان تاثیر شگرفی ایجاد می‌کنند و می‌توانند قدرت یک تیم را به تنهایی و به میزان قابل توجهی بالا ببرند. ویرجیل فن دایک نمونه‌ای مهمی از چنین بازیکنانی است. بسیاری از کارشناسان مستطیل سبز، مدافع میانی باشگاه لیورپول را بهترین مدافع حال حاضر فوتبال جهان می دانند. اینکه مدافعِ 27 ساله لاله های نارنجی هنوز در تورنمنت مهم ملی حضور نداشته از نظر ما مهم نیست؛ مهم، کیفیت فنی بسیار بالای فن دایک است که به خوبی تاثیر خود را در ساختار دفاعی تیمی همچون لیورپول و اندیشه های تاکتیکی یورگن کلوپ گذاشته است. لیورپول با خط دفاع آهنینش با رهبری ویرجیل فن دایک در پایان هفته سی و یکم لیگ برتر انگلیس، تنها 18 گل دریافت کرده که از این نظر در میان تمامی تیم های حاضر در لیگ جزیره، بهترین آمار ممکن را به خود اختصاص داده است.

فن دایک علاوه بر قدرت تدافعی بالایی که از آن برخوردار است، در هنگام حملات نیز می تواند بسیار زهرآگین ظاهر شود. به مانند گل او در رقابت های لیگ ملت های اروپا برابر آلمان و یا به تازگی در مرحله یک هشتم پایانی لیگ قهرمانان اروپا در برابر بایرن مونیخ که زننده یکی از سه گل لیورپول در آلیانز آرنا بود. مهم ترین خصلتی که می توان به این مدافع مستحکم نسبت داد، قدرت رهبری بالای او در میدان مسابقه است. وی همانند کلوپ که در کنار خط، تیمش را رهبری می کند، در میدان مسابقه با صحبت های خود با مدافعان کنار دستش و سایر بازیکنان به خوبی وظایف یک سرمربی را درون زمین پیاده می کند. او هرچیزی که شما از یک مدافع در ذهنتان متصور هستید را دارا بوده و به همین دلیل هم باید گفت بله؛ ویرجیل فن دایک ارزش پولی که لیورپول برای او خرج کرده را کاملا داشته است.

نظر شما