شناسهٔ خبر: 31849403 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

افزایش بودجه برنامه‌های جاسوسی دولت ترامپ/ از جزییات «بودجه سیاه» بیشتر بدانید

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: دولت آمریکا برای برنامه جاسوسی خود درخواست بودجه حدود ۸۶ میلیارد دلاری کرده، که نسبت به سال گذشته افزایش ۶ درصدی داشته است.

صاحب‌خبر -

 به نقل از پایگاه خبری هیل، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در طرح بودجه سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۸۶ میلیارد دلار، ۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، را برای برنامه جاسوسی خود درخواست کرده است.

دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز دوشنبه فاش کرد دولت برای نهادهای اطلاعاتی خود ۶۲.۸ میلیارد دلار درخواست کرده در حالی که پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا درخواست ۲۲.۹۵ میلیارد دلاری را برای برنامه‌های اطلاعاتی ارتش آمریکا را درخواست کرده است.

جزئیات اصطلاحا «بودجه سیاه» محرمانه است، اما این بودجه هزینه‌های از جمله هواپیماهای جاسوسی و ماهواره ها، جمع آوری اطلاعاتی از طریق جاسوسی و مخبرها و سلاح‌های سایبری را در برمی‌گیرد. درخواست دولت آمریکا برای بودجه بیشتر برخلاف این واقعیت است که روابط میان رئیس جمهور این کشور و نهادهای اطلاعاتی آن دچار تنش است.

کوتس، جینا هسپل، رئیس سازمان سیا، سازمان اطلاعاتی آمریکا و کریستوفر رای، اداره کننده اف بی آی، پلیس فدرال آمریکا، در ماه ژانویه با حضور در کنگره موضوع تهدیدهای جهانی را مطرح کرده و خبرساز شدند. بویژه اینکه اظهارات آن‌ها به نظر می‌رسید در تعارض با دستورالعمل سیاسی ترامپ است. ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا نشان داد که ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست، داعش در عراق و سوریه همچنان وجود دارد و یک تهدید قابل توجه در سوریه به حساب می‌آید و بعید است کره شمالی اقدام به خلع سلاح هسته‌ای نماید. نتایجی که با اظهارات سیاست خارجی ترامپ هماهنگ نیست. ترامپ بارها مقامات اطلاعاتی آمریکا را برای ارائه گزارش در کنگره مورد انتقاد قرار داده است و در پیام توئیتری اعلام کرده که او حقیقت را ثابت خواهد کرد و آن‌ها بهتر است به مدرسه برگردند.

بنا به گزارش هیل، این پنجمین سال متوالی است که درخواست بودجه مربوط به برنامه اطلاعاتی ارتش آمریکا، ام آی پی، افزایش یافته است. وزارت دفاع آمریکا برای سال مالی ۲۰۱۹ درخواست ۲۱.۲ میلیارد دلار بودجه کرده، در سال ۲۰۱۸، این رقم ۲۰.۷ میلیارد دلار، ۱۸.۵ میلیارد دلار برای سال مالی ۲۰۱۷ و ۱۷.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ بود.

برنامه اطلاعاتی ارتش آمریکا به فعالیت‌های اطلاعات دفاعی و سامانه‌های از جمله عملیات محرمانه نظامی، جمع آوری اطلاعاتی و هواپیماهای و پهپادهای جاسوسی مربوط می‌شود.

2323

نظر شما