شناسهٔ خبر: 31842260 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با اشاره به نشست سه جانبه ایران‎، عراق و سوریه

وحشت صهیونیست‌ها از پیروزی محور مقاومت

محور راهبردی ایران، عراق و سوریه تصمیم گیرنده اصلی امور منطقه بشمار می‌رود و این مسئله وحشت اسرائیل را دوچندان کرده است

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل   خبرگزاري صداوسيما، روزنامه نگار مشهور عرب با اشاره به نشست سه جانبه نظامی ایران، عراق و سوریه در دمشق و اینکه آمریکا و متحدانش اکنون در منطقه محاصره شده و شکست خورده هستند، تأکید کرد محور راهبردی ایران، عراق و سوریه، تصمیم گیرنده اصلی امور منطقه به شمار می رود و همین مسئله وحشت اسرائیل را دوچندان کرده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، نشست سه جانبه نظامی سوریه، عراق و ایران روز دوشنبه در دمشق برگزار شد. این نشست حامل پیام واحدی بود که بر لزوم ادامه هماهنگی ها، اهداف مشترک سه جانبه و جایز نبودن حضور نیروهای خارجی در سوریه بدون رضایت دولت قانونی این کشور تأکید کرد.
 
تقویت محور مقاومت
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم گفت: به نظرم مهمترین نکته نشست سه جانبه دمشق این است که عراق اکنون به بخش اصلی محور مقاومت تبدیل شده است. عراق با حضور خود در این نشست تأکید کرد همراه محور مقاومت است و به حضور در آن ادامه می دهد و در نبرد پیش رو مشارکت خواهد کرد.
معتقدم زمان دستیابی به توافقات و سازش به پایان رسیده است و رهبری سوریه وقت کافی را در اختیار نیروهای سوریه دموکراتیک قرار داد تا به آغوش دولت سوریه بازگردند، اما این نیروها وقت کشی کردند و دست به فریبکاری زدند و تصمیم گرفتند بار دیگر به آمریکا اعتماد کنند.
نبرد نهایی در راه است و روشن شدن تکلیف شرق فرات بر ادلب ضرورت بیشتری دارد. سؤالی که اکنون مطرح است این است که تکلیف دو هزار نظامی آمریکایی که در شرق سوریه حضور دارند و به کردها مهمات و اسلحه و تجهیزات سنگین نظامی می دادند، چه خواهد شد؟ آیا آمریکا در مقابل هر گونه نبرد علیه متحدان کرد خود در شرق فرات سکوت می کند؟ با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص نشست سه جانبه نظامی در دمشق، من استنباط می کنم سه نیروی منطقه ای بسیار قوی یعنی ایران، سوریه و عراق از مرحله هماهنگی سیاسی به مرحله هماهنگی نظامی در بالاترین سطح راهبردی رسیده اند. من فکر می کنم سفر ناگهانی بشار اسد رئیس جمهور سوریه به تهران و دیدار با آیت الله سید علی خامنه ای رهبر معظم و سپس حسن روحانی رئیس جمهور ایران و اکنون رؤسای ستاد نیروهای مسلح ایران و عراق به دمشق آمده اند تا راهکار نظامی برای آزادسازی شرق فرات را مورد بحث و بررسی قرار دهند. از این رو گمان می کنم ما به لحظه آغاز نبرد نظامی در شرق فرات و بازیابی حاکمیت سیاسی دولت سوریه به این منطقه نزدیک شده ایم.
 
<div id="video-display-embed-code_3301980"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2382385/3301980?width=400&height=300"></script></div>
شکست امریکا در منطقه
عطوان سپس در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما آمریکا اکنون نیروی محاصره شده در منطقه است نه نیروی مهاجم، گفت: بله آمریکا طرف محاصره شده و شکست خورده در منطقه است. متحدان آمریکا در منطقه شکست خوردند، آنها در سوریه و عراق شکست خوردند و در یمن نیز شکست خواهند خورد. از این رو آمریکا عملا با بحران و تنگنای خطرناکی مواجه است. آمریکا به دلیل دخالت در منطقه هفت میلیارد دلار زیان دیده است. ترامپ اخیرا مانند گربه، دزدکی به پایگاه الانبار عراق رفت و برگشت. رهبران عراقی از این سفر اطلاعی نداشتند و پس از اینکه ترامپ از عراق خارج شد، با خبر شدند. من معتقدم مثلث عراق، سوریه و ایران نمود واقعی یک جبهه نظامی و سیاسی بسیار با اهمیت در سطح منطقه است. من در خصوص پیامدهای نشست دمشق دو موضوع را پیش بینی می کنم: نخست اینکه ترامپ هر چه سریعتر نیروهای نظامی آمریکا را از سوریه خارج کند تا از هرگونه تنش و برخورد نظامی با عراق، سوریه و ایران و گرفتار شدن در نبرد پیش رو جلوگیری کند. دوم، رجب طیب اردوغان در سیاست های خود در مورد سوریه تجدید نظر کند و به هماهنگی با رهبری روسیه ادامه دهد و با احیای توافقنامه آدانا به عنوان بهترین راهکار برای حفظ امنیت ترکیه و سوریه و نابودی تروریسم موافقت کند.
 
اسرائیل در تنگنا قرار گرفته است
عبدالباری عطوان در پایان درباره نقش و جایگاه رژیم صهیونیستی در تحولات منطقه و واکنش آن به نشست سه جانبه دمشق گفت: اسرائیل در تنگنا قرار گرفته است. نتانیاهو به مسکو سفر کرد و از پوتین امتیازهایی خواست تا به جنگ خود علیه سوریه و حمله به اهداف ایران در این کشور ادامه دهد، ولی به هیچ تعهدی از جانب پوتین دست نیافت. 
اسرائیل تلاش می کند با ایران و نفوذش در منطقه مبارزه کند، ولی هنگامی که این نشست و هماهنگی سه جانبه نظامی سوریه، ایران و عراق را مشاهده می کند، نگرانی و وحشتش دو چندان خواهد شد.

نظر شما