شناسهٔ خبر: 31841955 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادامه شکاف میان احزاب کرد عراقی؛

شرط های اتحادیه میهنی برای مشارکت در دولت محلی کردستان عراق

اربیل ـ ایرنا ـ یک مقام اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد تازمانی که این حزب در وزارتخانه های کشور, انرژی و منابع طبیعی, شورای امنیت و بافت حکمرانی اقلیم نقش فعالی نداشته باشد اتحادیه میهنی در دولت اقلیم کردستان عراق مشارکت نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا, 'سعدی احمد پیره' عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق با اعلام این مطلب گفت: اگر اتحادیه میهنی کردستان عراق نتایح انتخابات را تایید نمی کرد 45 کرسی که حزب دموکرات کردستان عراق کسب کرد از اعتبار ساقط می شد و از این رو اتحادیه میهنی کردستان عراق خواهان مشارکت واقعی و براساس جایگاه سیاسی و تاریخی خود می باشد.
وی افزود: اتحادیه میهنی کردستان عراق در دولتی که جایگاهش مشخص نبوده و بر روند قدرت تاثیر گذار نباشد مشارکت نخواهد کرد.
سعدی احمد پیره تصریح کرد که حزب متبوعش تاکید دارد که دولت اقلیم به زودی تشکیل شود اما ضروری است وضعیت اتحادیه و درخواستهای آن مد نظر قرار گیرد.
درخصوص نقش 'برهم صالح' رییس جمهوری عراق نیز نامبرده گفت: وی تلاش جدی برای تشکیل دولت اقلیم کردستان عراق انجام می دهد, همزمان وی نیازمند حمایت همه گروههای کرد عراقی است.
این در حالی است که اخیرا دو حزب عمده کرد عراقی توافقنامه ای دو جانبه را برای تشکیل دولت اقلیم, تعیین استاندار کرکوک و اصلاح قانون ریاست اقلیم به امضا رساندند که به نظر کارشناسان سیاسی عدم توافق بر سر تقسیم پست های دولتی در منطقه کردستان عراق روند تشکیل دولت اقلیم را با مشکلات جدی روبرو کرده است.
اتحادیه میهنی کردستان عراق خواهان مشارکت کامل در پروسه تصمیم گیریهای سیاسی در حوزه نفت و گاز, روابط خارجی و امنیتی می باشد.
مقامات این گروه تاکید دارند نباید پست های کلیدی مانند وزارت انرژی و منابع طبیعی, روابط خارجی, کشور و پیشمرگه بطور انحصاری در اختیار حزب دموکرات کردستان عراق باشد.
حزب دموکرات کردستان عراق نیز اعلام کرده است که پست های مذکور را در اختیار هیچ گروهی قرار نخواهد داد.
با عدم توافق در خصوص پست های اتحادیه میهنی کردستان عراق در دولت اقلیم کردستان عراق به نظر می رسد روند تشکیل دولت اقلیم بیشتر از همیشه با تاخیر روبرو شود.
بیش از پنج ماه است که انتخابات پارلمانی در اقلیم کردستان عراق برگزار شده است.
خاورم*4*351**380**

نظر شما