شناسهٔ خبر: 31836757 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آخرین اخبار از سیلاب در گلستان

بارش ۶۰ سانتی متری برف در ارتفاعات گلستان/توقف قطار گرگان- تهران

گرگان- سامانه بارشی که از یکشنبه وارد گلستان شده سبب خسارت به منازل مسکونی، آبگرفتگی معابر، اختلال در تردد خودروها، لغو پرواز فرودگاه گرگان و تعطیلی مدارس گلستان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سامانه بارشی از بعدازظهر یکشنبه و از سمت غرب وارد گلستان شد.

این سامانه سبب بارش‌های شدید باران و ریزش برف در ارتفاعات گلستان مانند درازنو، خوش ییلاق، توسکستان شد.

سرعت وزش باد در مناطق مختلف به حدی بود که خسارات فراوانی به منازل مسکونی و تأسیسات برق زد، در ایستگاه هاشم آباد سرعت وزش باد ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از بعدازظهر یکشنبه تاکنون بارش‌های متناوبی را در سطح استان شاهد بودیم که در گرگان ۱۳۴، بندرترکمن ۱۴۰، بندرگز ۱۱۲، کردکوی ۱۱۰، مینودشت ۱۶۰، پارک ملی گلستان ۱۲۷، علی آبادکتول ۹۷، کلاله ۱۵۰ و گنبدکاووس ۱۱۴ میلی متر بارندگی اتفاق افتاد.

نوربخش داداشی افزود: بارش برف در ارتفاعات گلستان همچنان ادامه دارد و در خوش ییلاق ۴۵ سانتی متر و در درازنو ۶۰ سانتی متر برف گزارش شده است.

وی گفت: روز سه شنبه از شدت باد و بارش کاسته شده و بارندگی‌ها به صورت پراکنده خواهد بود.

محورهای کوهستانی گلستان مسدود است

رئیس پلیس راه گلستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر از مسدودی محور توسکستان، خوش ییلاق، و محور جنگل گلستان خبر داد.

سرهنگ علی عبدی گفت: بارش باران باعث آبگرفتگی و اختلال در رفت و آمد مسافران شده است.

وی از رانندگان خواست تا از سفرهای غیرضروری بپرهیزند و تجهیزات زمستانه به همراه داشته باشند.

ریزش کوه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم در گفتگو با مهر اظهار کرد: براثر بارش شدید باران شاهد ریزش کوه در محورهای توسکستان، خوش ییلاق و محمدآباد علی آبادکتول هستیم.

مهدی میقانی افزود: ۱۶۰ دستگاه خودروی راهداری مشغول برف روبی، نمک پاشی و آواربرداری هستند و از ظرفیت و تجهیزات پیمانکاران و بیل مکانیکی سپاه گلستان هم استفاده شده است.

امدادرسانی به ۸۸۳ نفر

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گلستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از بعدازظهر یکشنبه تا ساعت ۱۴ دوشنبه حدود ۸۸۳ نفر در برف و کولاک و سیلاب توسط جمعیت هلال احمر گلستان امدادرسانی شدند.

سیدرحیم میرکریمی افزود: ۱۸۶ نجاتگر و کادر عملیاتی در این امدادرسانی شرکت کردند.

وی تصریح کرد: رهاسازی خودروها گرفتار در برف، توزیع اقلام اضطراری جهت در راه ماندگان، تخلیه آب منازل مسکونی، همکاری در مدیریت ترافیک و بازگشایی محورها، امدادرسانی به آسیب دیدگان ناشی از طوفان از جمله این اقدامات بوده است و امدادرسانی همچنان ادامه دارد.

شهردار گرگان هم در خصوص خسارات ناشی از طوفان در گرگان گفت: از شامگاه گذشته تاکنون بر اثر طوفان شدید براساس آمار ۱۱۰ درخت در گرگان سقوط کرده است.

عبدالرضا دادبود افزود: همچنین افتادن ۸۰ شاخه درخت بر روی سیم برق یا بام منازل، ۲۵ مورد تخریب دیوار و سقف منازل، آسیب رسیدن به پنج خودرو و آبگرفتگی پنج ملک را شاهد بودیم که این خسارات برطرف شد.

وی همچنین از تخریب برخی از سازه‌های تبلیغاتی و سه مورد نشست خیابان خبر داد و گفت: در این مدت همچنین ۱۰ مورد پارگی کابل برق فشار قوی و ضعیف را در شهر داشته‌ایم و حدود ۳۳ مورد تابلو و بنر هم دچار آسیب شده است.

توقف قطارهای گرگان - تهران

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ کشور هم گفت: استمرار بارش‌های شدید و رگباری سبب رانش زمین پیرامون این خط ریلی به ویژه در منطقه مازندران و محدوده شهرهای نکا و پل سفید شده است.

محمدرضا قربانی گفت: هم اکنون حرکت همه قطارها در محور گرگان - تهران و برعکس متوقف است.

وی بیان کرد: راه آهن گلستان در محدوده پل قره تپه و پل مزین در حوالی بندرترکمن به زیر آب رفته است و هر چند بیل مکانیکی بازو بلند و عوامل فنی راه آهن به محل اعزام شده‌اند اما خارج شدن ریل از آب دست کم تا فردا به طول می‌انجامد.

قربانی گفت: حرکت قطار امشب از تهران به گرگان و همه قطارهای محلی سه شنبه در استان لغو شده است.

تعطیلی مدارس

احسان گوهری راد، مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم در گفتگو با مهر از تعطیلی همه مدارس در روز سه شنبه خبر داد.

گفتنی است که برق بسیاری از شهرهای گلستان از صبح دوشنبه قطع شده بود و به ۷۰ فیدر برق آسیب رسد اما با تلاش نیروهای توانیر این خاموشی‌های منطقه‌ای برطرف ولی خاموشی‌های موردی وجود دارد.

سقوط دکل‌های مخابراتی، رانش زمین، آبگرفتگی معابر و زمین‌های کشاورزی، کنده شدن بام منازل، افتادن درختان، ریزش دیوار، آسیب رسیدن به خودروها، سیلابی شدن رودخانه‌ها، خسارت به جاده و تأسیسات برق بخش از آسیب‌های طوفان است.

نظر شما