خودکفایی در تولید سوخت نیازمند فرهنگ سازی در مصرف آن
صاحبخبر - رضا رضائی، عضو هیئت مدیره و قام مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی جایگاههای سوخت کشور در دنیای امروز محصولاتی چون نفت، گاز، گازوئیل و بنزین را میتوان به عنوان کالاهای اساسی حوزه صنعت و ازجمله محصولات استراتژیک نام برد که هر یک به همراه مجموعه مشتقات خود، توان و نیاز انرژی هر کشوری را تأمین میکند؛ البته هر کشوری که از این موهبت الهی برخوردار است. در سال جاری و در روزهای پایانی آن به رغم تحریمها، دشمنیها و کارشکنیهای جامعه جهانی، شاهد پیشرفتهای چشمگیری در حوزه انرژی بودیم که ازجملهی آن میتوان به افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اخیراً افتتاح 4 فاز جدید پارس جنوبی اشاره کرد که این دستاورد در چهل سالگی انقلاب اسلامی و در طلیعه دههی پنجم انقلاب، به دست جوانان انقلابی و متخصصان داخلی باعث مباهات است. اما در سالی که مزین به سال «حمایت از کالای ایرانی» است آنچه اهمیت دارد، خودباوری و باور توان ایرانی است که همواره در شرایط دشوار با رهنمودهای رهبر انقلاب، بارقهی امید را به سطوح مختلف کشور تزریق نموده و روحیه جهادی را در راستای تلاش مضاعف مردم، دوچندان میکند. در این راستا، خودکفایی در تولید بنزین، گاز و گازوئیل آن هم در شرایط اقتصادی فعلی کشور به دست پُرتوان سربازان قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیا (ص) از طرفی جای بسی شکر دارد و از طرف دیگر نحوهی مصرف این محصولات، نیازمند برنامه ریزی و فرهنگ سازی صحیح میباشد تا سرمایهای که متعلق به فرزندان و آیندگان این ملت است بی کم و کاست حفظ و در اختیار نسلهای بعدی قرار گیرد. انشاء الله به عنوان مثال، بنزین به عنوان یک کالای فوق استرتژیک با مصرف روزانه قریب به 85 میلیون لیتر در کشور هشتاد میلیون نفری ایران، گواهی است بر ضعف فرهنگ مصرف آن، که جا دارد به شکل دقیق و کارشناسانه مورد بررسی قرار گیرد؛ فلذا در این زمینه میتوان و میبایست به راهبرد صرفه جویی و پرهیز از مصرف گرایی به عنوان یک فرهنگ و نیز به عنوان یکی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی نگاه ویژه کرد. اما در نمایشگاه اخیر جایگاههای سوخت و صنایع وابسته که به همت مرکز مطالعات و برنامه ریزی جایگاههای سوخت کشور برگزار شد، دغدغه مصرف بیش از حد بنزین در میان تولیدکنندگان و توزیع کنندگان این محصول مهم به وضوح، نمایان بود. در این بین، مرکز مطالعات توانسته بود ضمن نشست و همکاری تخصصی با مجموعههای دانشگاهی کشور و پیوند آنها با صنعت، از متخصصان و نخبگان امر در قالب شرکتهای دانش بنیان و استارت آپ بهره مند شده و با معرفی اختراعات جدید جوانان و اساتید ایرانی در این حوزه و استانداردسازی محصولات در حوزهی برندینگ، قدم قابل توجهی را بردارد؛ این اتفاق با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت شرکتهای دولتی مرتبط با صنایع سوخت و تفاهمات فی ما بین همراه بود که خود، سندی است بر وجود ارادهی قوی در این مسیر. این مهم با توجه به چشم انداز ایران 1404 و با عنایت به رهنمودها و منویات رهبری در زمینهی صنعت، توجه بیش از پیش به توان و تولید داخل، اشتغال، خودباوری، امید به آینده، ترویج الگوی صحیح مصرف و نیز مسائل مبتلابه اجتماعی، موضوع مهمی است که در روزهای پایانی سال 1397 همزمان با خودکفایی در عرصه سوخت کشور رقم خورد.∎
نظر شما