شناسهٔ خبر: 31830702 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در نشست خبری مشترک در بروکسل ؛

گفتگوي موگرینی و وانگ يي درباره مسائل مهم جهاني ازجمله برجام

مسئول سیاست خارجی اتحاديه اروپا و وزیرخارجه چین درخصوص مسائل جهاني ازجمله برجام، تحولات افغانستان، آفریقا، کره شمالی، ونزوئلا، مسائل امنیتی، مقابله با تروریسم مذاکره کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما  به نقل از شبکه تلویزیونی رای نیوز ایتالیا،   ؛  مسئول سیاست خارجی این اتحادیه و وزیر امور خارجه چین در نشست خبری مشترک درخصوص مسائل منطقه ای و سیاسی مورد توجه دو طرف مانند برجام، تحولات افغانستان، آفریقا، کره شمالی، ونزوئلا، مسائل امنیتی، مقابله با تروریسم و سرمایه گذاری مذاکره کردند. گفتگو با چین محور اصلی بحث های نشست امروز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد.
 
گفتگوي موگرینی و وانگ يي درباره مسائل مهم جهاني ازجمله برجام گفتگوي موگرینی و وانگ يي درباره مسائل مهم جهاني ازجمله برجام گفتگوي موگرینی و وانگ يي درباره مسائل مهم جهاني ازجمله برجام گفتگوي موگرینی و وانگ يي درباره مسائل مهم جهاني ازجمله برجام گفتگوي موگرینی و وانگ يي درباره مسائل مهم جهاني ازجمله برجام گفتگوي موگرینی و وانگ يي درباره مسائل مهم جهاني ازجمله برجام

گزارشگر شبکه راي نيوز در همین زمینه در گزارشی از بروکسل گفت: روابط میان چین و اتحادیه اروپا، امروز از جمله موضوعات محوری در بروکسل است. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وانگ یی در بروکسل دیدار و گفتگو کرد. در ادامه، وزیر امور خارجه چین، در ناهار کاری با وزرای بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا که امروز به منظور مشورت در خصوص چگونگی مبادلات خارجی در بروکسل حضور دارند، دیدار خواهد کرد. بنابراین، بروکسل امروز شاهد برگزاری دو نشست جداگانه خواهد بود. نشست هایی که در آن، در هر حال بر این نکته تاکید خواهد شد که چین یک شریک تجاری مهم است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3299678"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2381910/3299678?width=400&height=300"></script></div>
موگرینی و وزیر خارجه چین در نشستی خبری در خصوص دیدار خود و نیز روابط دو جانبه میان اتحادیه اروپا و چین، آماده سازی نشست سران اتحادیه اروپا و چین که در ماه آوریل سال 2019 در بروکسل برگزار خواهد شد، مسائل منطقه ای و سیاسی مورد توجه دو طرف مانند برجام، تحولات افغانستان، آفریقا، کره شمالی، ونزوئلا، مسائل امنیتی، مقابله با تروریسم و سرمایه گذاری، گفتگو کردند. وانگ همچنین از سفر قریب الوفوع شی جی پینگ رئیس جمهور چین به فرانسه، ایتالیا و موناکو در پایان همین هفته خبر داد.
ایتالیا شریکی مهم برای چین است. بر همین اساس، سال آتی جشن پنجاه سالگی روابط دیپلماتیک میان این دو کشور برگزار خواهد شد. اما این موضوع نیز غیرقابل انکار است که در میان اهداف خوب و مثبت، اختلاف (نظرهایی) نیز وجود داشته باشد. هفته پیش، اتحادیه اروپا از چین به عنوان رقیبی بسیار مهم نام برده بود. بنابراین، این موارد را نمی توان با کلمات خوبی که صبح امروز بیان شد، ترکیب کرد. چه موگرینی، چه وانگ يي، اعلام کرده اند، باید به دور از هرگونه دورویی، واقع بین بود. اگر چه ممکن است در خصوص سیستم های اجتماعی و فرهنگی و نیز قوانین و قواعد بازار، تفاوت های فاحشی میان دو بلوک، یعنی اتحادیه اروپا و چین وجود داشته باشد. اما، هر دو مقام بر تلاش در خصوص (از میان برداشته شدن تضادها) به گونه ای که دو طرف به منافع مشترک دست پیدا کنند، تاکید کرده اند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه چین بر تلاش برای از میان برداشتن اختلافات تاکید کردند. وانگ اعلام کرد، چین به قوانین اروپایی احترام می گذارد. اما در این میان، وزیر امور خارجه چین با اشاره به فناوری (ارتباطی) نسل پنجم، ابراز امیدواری کرد، پرداختن به این فناوری بدون پیش داوری باشد. در واقع باید بر اساس قضاوت های مستقلی باشد تا بتوان به منافع مشترک دست یافت.

نظر شما