به گزارش جمهوریت ;
تویوتا، بعد از هیوندای و کیا سومین شرکت خودروهای وارداتی به کشور است. این شرکت ژاپنی با ۱۶ درصد سهام بعد از کره نقش مهمی در بازار خودرو کشور ایفا میکند.
در ۴۹ کشور دنیا خرید تویوتا بیشترین میزان معامله در میان همه خودروهای فروخته شده را داشته است. در بین این کشورها نام استرالیا، سنگاپور، امارات و اندونزی هم دیده میشود. سال ۲۰۱۶ این خودروساز برای سلطنت به عنوان پرفروشترین خودروی جهان با فولکسواگن رقابت میکرد اما در نهایت نتوانست پیروز این مسابقه باشد.
اگر فقط از نظر تنوع این شرکتهای واردکننده را بررسی کنیم تویوتا با ۱۷ مدل خودروی متفاوت، تنوع بیشتری در مقایسه با کیا دارد. همچنین اگر به این آمار ۱۴ خودروی شرکت لکسوس را به عنوان تولیدکننده خودروهای لوکس تویوتا اضافه کنیم شاهد تنوع بالاتر بازار خودروی ژاپنی در مقایسه با بازار کره جنوبی (هیوندای و کیا) خواهیم بود. در گزارش زیر به بررسی محصلات این غول ژاپنی میپردازیم:
لندکروز
فرض کنید به دریای بیانتهایی از پول وصل هستید و میخواهید از بین خودروهای تویوتا یکی را انتخاب کنید. لندکروز احتمالا در این صورت گزینه مطلوبی برای شما خواهد بود. امنیت بالای این خودرو باعث شده که از آن به عنوان خودروی حمل سیاستمداران استفاده کنند. البته محیط جغرافیایی زندگی هم در این انتخاب بیتاثیر نیست. برای مثال احتمالا ویدیوهای زیادی از رانندگی مردهای دشداشه پوش عرب در بین تپههای شن دیدهاید. در محیطهای بیابانی این خودرو کاربری بسیار بالایی دارد و به همین دلیل خرید و فروش تویوتا هم از بازار خوبی برخوردار است. لندکروز در سه تیپ به بازار ایران راه یافت. یکی از قویترین موتورهای آن تا سال ۲۰۱۰ با پیشرانهای ۵٫۷ لیتری وارد ایران میشد. دو نمونه دیگر آن هم موتوری چهار لیتری و ۴٫۷ لیتری داشتند که اکنون در سایت دیوار خرید و فروش میشود.
کمری
کمری هیچگاه قدیمی نمیشود. از پانزده سال گذشته تا امروز کمری در کشور ما خودروی لوکسی بوده که ظاهری متشخص و البته کمی میانسال داشته است. با اینکه تویوتا برای کمری نسخه هیبریدی هم تولید کرده اما به دلیل قوانین واردات کشور، این خودرو وارد مرزهای ایران نمیشود. البته اگر نام آن را در دیوار جستوجو کنیم نمونههای دستدوم تمیزی از آن میتوانیم پیدا کنیم.
پرادو
پرادو در واقع خواهر ناتنی لندکروز است. مسیر لندکروز و پرادو از جیپهای سبزرنگ جنگی ریشه گرفته اما به مرور زمان راهشان از هم جدا شده است. پرادو هم مانند لندکروز در نسخههای متفاوتی وارد بازار کشور شده. در سال ۱۳۹۶ یک پرادو با موتور چهار لیتری را میشد با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان خرید اما امروز قیمت آن حدودا به یک میلیارد تومان رسیده است. تیپ اول پرادو پیشرانه چهار سیلندر و ۲٫۷ لیتری دارد و تیپ دوم آن دارای یک پیشرانه ۶ سیلندر و ۴ لیتری است.
هایلوکس
تا به حال انواع خودروهای شبیه به هایلوکس به بازار آمده. حتی خودروسازان ایرانی هم با پیشرانههای کوچکتر تلاشی برای تقلید از این محصول کاربردی تویوتا داشتهاند. با این حال هیچکدام جای هایلوکس را نمیگیرند. هایلوکس قلبی ۲٫۷ لیتری دارد که ۱۶۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. هایلوکس ۲۰۱۶ اتوماتیک در بازار امروز نزدیک به ۷۵۰ میلیون تومان معامله میشود. البته ساکنان منطقه آزاد هایلوکس دو کابین را به قیمت ۶۷ میلیون تومان میخرند.
علاوه بر لیست بالا بازار خودروی ایران در سالهای گذشته واکنش مثبتی هم به تویوتا chr و پریوس نشان داداند. پریوس از جهت هیبریدی بودن آن به جایگاه بالایی رسیده و chr به خاطر طراحی به روز و پرهیجانش. با این حال امروز به دلیل نوسانات بازار ارز نمایندگیهای این خودروها به ندرت طرحی برای فروش خودروهای جدیدتر اعلام میکنند. بنابراین تنها راه خرید یکی از دردانههای تویوتا خرید از سایت دیوار است. حتی غریبترین و قدیمیترین محصولات این شرکت را با جستوجوی نام آن در سایت دیوار میتوان پیدا کرد.
پایان رپورتاژ آگهی /.
نظر شما