شناسهٔ خبر: 31813483 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

 طراحي واکسن حاوي نانوذرات براي مقابله با عفونت ويروسي

پژوهشگران يک گروه تحقيقات بين‌المللي موفق به طراحي واکسني براي مقابله با نوعي ويروس مولد عفونت دستگاه تنفسي شدند. اين واکسن حاوي نانوذرات چندوجهي بوده که امکان اتصال وجه‌ها به آنتي‌بادي ضدويروس وجود دارد.

به گزارش آفرينش از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، گروه تحقيقات بين‌المللي موفق به طراحي اولين واکسن حاوي نانوذرات براي مقابله با ويروس سونسيتيال تنفسي شد. ويروس سونسيتيال تنفسي (بعد از مالاريا) دومين عامل مرگ‌ومير کودکان در جهان است.نتايج اين پروژه در نشريه Cell به چاپ رسيده است.ويروس سونسيتيال تنفسي مي‌تواند کودکان سه ساله را مبتلا کند که اين کار موجب عفونت مي‌شود. ابتلا به اين بيماري در نوزادان، افراد کهنسال و کساني که سيستم ايمني آنها دچار مشکل شده، عواقب خطرناک‌تري دارد. اين ويروس سالانه 64 ميليون نفر را آلوده کرده که از اين ميان 160 هزار نفر جان خود را از دست مي‌دهند. در حدود 99 درصد از اين بيماران، در کشورهاي در حال توسعه زندگي مي‌کنند.بروک فيالا از محققان دانشگاه واشنگتون مي‌گويد: « ساخت واکسن براي مقابله با ويروس سونسيتيال تنفسي هم از نظر ايمني و هم اثربخشي با چالش‌هايي روبرو است. ما اميدواريم که بتوانيم اين واکسن حاوي نانوذرات را به مرحله آزمون باليني برسانيم و سپس بتوانيم آن را به‌صورت انبوه توليد کنيم.»نيل کينگ از محققان اين پروژه مي‌گويد: « اين اولين باري است که با اين فناوري، واکسن ساخته مي‌شود. ما معتقديم که اين واکسن طراحي شده مي‌تواند ساده‌تر از واکسن‌هاي رايج ساخته شود و اثربخشي بيشتري نيز خواهد داشت. ما خوشحاليم که در اين پروژه از همکاري گروه‌هاي مختلف استفاده کرديم.»

محققان هشدار مي دهند؛

تشديد علائم ام اس با مصرف نوشابه هاي گازدار

محققان هشدار مي دهند افراد مبتلا به بيماري ام اس که روزانه 290 کالري نوشابه گازدار يا ساير نوشيدني هاي حاوي قند را مصرف مي کنند با علائم شديدتر بيماري شان روبرو هستند. بيماري ام اس يک بيماري پيشرونده عصبي است که در آن، سيستم ايمني به اعصاب حمله کرده و موجب بروز انواع علائم نورولوژيکي مي‌شود.مطالعه نشان داد شرکت کنندگاني که بيشترين مصرف نوشابه‌هاي قندي و گازدار را داشتند در مقايسه با کساني که به ندرت از اين نوشابه‌ها مصرف مي‌کردند و ميانگين مصرف نوشابه آنها در روز 7 کالري بود، 5 برابر بيشتر با ناتواني شديدتر مواجه بودند.«اليسا مي ير گردينگ»، از بيمارستان سنت جوزف آلمان، در اين باره مي‌گويد: «بيماران مبتلا به ام اس بايد بدانند که رژيم غذايي و برخي خوراکي‌هاي خاص مي‌تواند بر روند پيشرفت بيماري شان تأثير گذارد.»محققان در اين مطالعه از 135 فرد مبتلا به ام اس خواستند که پرسشنامه‌اي در مورد رژيم غذايي شأن تکميل کنند.محققان تاکيد مي‌کنند بايد مطالعات بيشتري در مورد تأثير نوشابه‌هاي حاوي قند بر طول مدت بيماري انجام شود.

mehrnews.com

نظر شما