شناسهٔ خبر: 31798052 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

با تلاش محققان؛

واکسن حاوی نانوذرات برای مقابله با عفونت ویروسی طراحی شد

پژوهشگران یک گروه تحقیقات بین‌المللی موفق به طراحی واکسنی برای مقابله با نوعی ویروس مولد عفونت دستگاه تنفسی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، یک گروه تحقیقات بین‌المللی موفق به طراحی اولین واکسن حاوی نانوذرات برای مقابله با ویروس سونسیتیال تنفسی شد. ویروس سونسیتیال تنفسی (بعد از مالاریا) دومین عامل مرگ‌ومیر کودکان در جهان است. نتایج این پروژه در نشریه Cell به چاپ رسیده است.

ویروس سونسیتیال تنفسی می‌تواند کودکان سه ساله را مبتلا کند که این کار موجب عفونت می‌شود. ابتلا به این بیماری در نوزادان، افراد کهنسال و کسانی که سیستم ایمنی آن‌ها دچار مشکل شده، عواقب خطرناک‌تری دارد. این ویروس سالانه ۶۴ میلیون نفر را آلوده کرده که از این میان ۱۶۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. در حدود ۹۹ درصد از این بیماران، در کشور‌های در حال توسعه زندگی می‌کنند.

بروک فیالا از محققان دانشگاه واشنگتون می‌گوید: «ساخت واکسن برای مقابله با ویروس سونسیتیال تنفسی هم از نظر ایمنی و هم اثربخشی با چالش‌هایی روبرو است. ما امیدواریم که بتوانیم این واکسن حاوی نانوذرات را به مرحله آزمون بالینی برسانیم و سپس بتوانیم آن را به‌صورت انبوه تولید کنیم.»

این گروه با شبیه‌سازی، نانوذراتی ساختند که دارای چندین وجه است و ساختاری شبیه به توپ فوتبال دارد. هر وجه این نانوذرات می‌تواند به پروتئین خنثی کننده ویروس سونسیتیال تنفسی متصل شود. این پروتئین موسوم به DS-Cav۱ پیش از این ساخته شده و با حمایت بنیاد ملی علم در حال ارزیابی است.

این گروه نشان دادند که اتصال این پروتئین به نانوذرات موجب می‌شود تا اثربخشی آن ده برابر بیشتر از حالتی شود که پروتئین به تنهایی استفاده می‌شود.

نیل کینگ از محققان این پروژه می‌گوید: «این اولین باری است که با این فناوری، واکسن ساخته می‌شود. ما معتقدیم که این واکسن طراحی شده می‌تواند ساده‌تر از واکسن‌های رایج ساخته شود و اثربخشی بیشتری نیز خواهد داشت. ما خوشحالیم که در این پروژه از همکاری گروه‌های مختلف استفاده کردیم.»

نظر شما