شناسهٔ خبر: 31813418 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ویژه‌نامه نهضت ملی نفت

عملکرد نیروهای مذهبی زنجان در نهضت ملی نفت

مردم زنجان در جريان نهضت ملى شدن نفت به صورت يكپارچه از اين حركت عظيم ملى حمايت مى‌كردند. اين حمايت به تبليغات مبلّغان مذهبى اعزامى از طرف آيت‌الله كاشانى و حاميان منطقه‌اى آنان مربوط است،

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ براساس اسناد و مکتوبات تاریخی، مردم زنجان در جریان نهضت ملى شدن نفت به صورت یکپارچه از این حرکت عظیم ملى حمایت مى‌کردند. این حمایت به تبلیغات مبلّغان مذهبى اعزامى از طرف آیت‌الله کاشانى و حامیان منطقه‌اى آنان مربوط است،  این طیف به خاطر آمیختن سیاست به مسائل دینى، در رشد و آگاهى مردم تأثیر فوق‌العاده‌اى داشت، به طورى که تبلیغات آنان موجب بسیج سیاسى در سطح شهر شد.  

چنانکه در کتاب «انقلاب اسلامی در زنجان» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده آمده است: تلاش‌هاى طیف مذهبى در زنجان به زعامت آیت‌الله کاشانى در رشد و آگاهى سیاسى مردم زنجان بسیار موثر بود.

ویژگى تبلیغات این طیف که هواداران صاحب نفوذى در زنجان داشت، ترکیب سیاست و مسائل روز در تبلیغات مذهبى بود. نتیجه‌ چنین تبلیغاتى آمادگى مردم براى  همراهى با حرکت‌هاى بزرگ هم‌چون نهضت نفت بود. 

حمایت‌های مردم زنجان از نهضت ملی نفت بعد از تصویب قانون ملی شدن نفت در اواخر سال 1329 همچنان ادامه داشت؛ بر اساس گزارش شهربانى زنجان به شهربانى کل کشور، جمع کثیرى از مردم زنجان مرکب از کسبه‌ بازار و طبقات مختلف و مأموران دولتى در تاریخ دوم تیر 1330 در حمایت از خلع ید از شرکت سابق نفت انگلیس، در حالى که شعارهاى مخصوص در حمایت از ملى شدن نفت در دست داشته و در چهارراه پهلوى اجتماع کرده بودند، به سخنرانى چند نفر گوش فرا دادند.

سخنرانان که با احساسات شدید حضار استقبال مى‌شدند، در زمینه‌ وحدت ملى و پشتیبانى از نهضت ملى شدن نفت صحبت کردند، جمعیت پس از خاتمه‌ مراسم سخنرانى، دسته‌جمعى به جلوى شعبه‌ نفت زنجان واقع در بیرون دروازه‌ تهران رفته و پرچم ملى ایران را در میان کف‌زدن‌هاى ممتد و احساسات شدید، بالاى سردر شعبه نصب کردند.

انتهای پیام/73004/ق

نظر شما