شناسهٔ خبر: 31811407 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان:

برخی قوانین و دستورالعمل‌ها زمینه‌ساز افزایش نابرابری است/وجود ۱۲ مدرسه با یک دانش‌آموز در گیلان

مدیرکل آموزش‌وپرورش گیلان با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی با توجه به تأثیر قطعی معدل در کنکور گفت: اگرچه برخی از قوانین و دستورالعمل‌ها زمینه‌ساز افزایش نابرابری بوده اما نظام مقدس جمهوری اسلامی در جهت کاهش نابرابری‌ها آموزشی گام مهمی در کاهش بی‌عدالتی برداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، نادر جهان‌آرای عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در اداره کل آموزش‌وپرورش با اشاره به نقش بی‌بدیل اصحاب رسانه در همه ارکان نظام اظهار کرد: از ابتدای خلقت بشر تا امروز صالحان و پیامبران و اندیشمندان در تلاش هستند تا برای خود و دیگر هم نوعانشان زیست بهتری فراهم کنند.

 لزوم توجه مراکز آموزشی در افزایش مهارت دانش آموزان برای نه گفتن

وی با بیان اینکه انسان در هر سن، زمان و مکانی توفیق خیررسانی به دیگران را دارند افزود: دانش‌آموزان با توجه به روحیه پاک و خوبشان ممکن است در معرض خطرهای نوظهور باشند لذا برای کاهش خطر، آموزش‌وپرورش و دیگر نهادهای تربیتی، ضمن آگاهی‌رسانی به دانش‌آموزان، باید در کنار آموزش‌ها، سبک و مهارت لازم را به آن‌ها بیاموزد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان با تأکید بر اینکه متوسطه اول در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر پایه‌های تحصیلی قرار دارند گفت: شناسایی افرادی که بیشترین کج روی را فراهم می‌کنند و معرفی آن به متولیان امر می‌تواند در کاهش این آسیب مؤثر باشد.

جهان‌آرای با تأکید بر لزوم توجه مراکز آموزشی در افزایش مهارت دانش‌آموزان برای نه گفتن بیان کرد: مراکز مشاوره‌ای فراوانی در مدارس و مجموعه‌های آموزش‌وپرورش وجود دارد که می‌تواند توان مقابله با کج روی را در دانش‌آموزان بالا ببرد.

افتتاح ریل قطار ذائقه گردشگران به گیلان را افزایش داده است

جهان‌آرای  با اشاره به اسکان فرهنگیان  در ایام تعطیلات  نوروز تصریح کرد: طبیعت پاک و زیبای گیلان از سال‌ها پیش توجه بسیاری از گردشگران را متوجه خود کرده و با توجه به افتتاح ریل قطار ذائقه مسافران نیز برای سفر به استان گیلان افزایش پیدا می‌کند ازاین‌رو، پیش‌بینی‌شده با توجه به شرایط اقتصادی  انتخاب مردم  در سال جدید به سفرهای داخلی بیش از سفرهای خارجی باشد.

تأکید بر استفاده از برنج داخلی در رستوران‌های طرف قرارداد با آموزش‌وپرورش 

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان با اشاره به تأکیدات بالادستی آموزش‌وپرورش به لحاظ کیفی و کمی اسکان فرهنگیان در گیلان بیان کرد: پیش‌بینی‌ها از رشد قابل‌توجهی برای میزبانی از فرهنگیان در استان گیلان حکایت می‌کند بنابراین، استان گیلان با ۱۱ مجتمع خانه معلم، ۱۴۸ اتاق و سوئیت و رقم قابل‌توجهی از تخت‌های سوئیت‌ها پذیرای فرهنگیان عزیز خواهد بود.

 وی از تأکید آموزش‌وپرورش گیلان بر استفاده از برنج داخلی در رستوران‌های طرف قرارداد با آموزش‌وپرورش خبر داد و افزود: آموزش‌وپرورش استان گیلان مؤکداً تأکید کرده که در هیچ رستورانی برنج خارجی پخت نشود و قیمت غذا و پذیرایی از مهمانان فرهنگی در این رستوران‌ها نیز پایین باشد.

 جهان‌آرای با بیان اینکه مهمانان فرهنگی در ۳۴۰ مدرسه به‌عنوان مراکز اسکان فرهنگیان پذیرایی می‌شوند گفت: رزرو مراکز اسکان فرهنگیان به‌صورت اینترنتی انجام‌شده و تا امروز بیش از دو هزار و ۵۰۰ خانواده، مراکز اسکان فرهنگیان را رزرو کرده‌اند.

تقویت مدارس روستایی و شبانه‌روزی گام مهم در کاهش نابرابری آموزشی

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی با توجه به تأثیر قطعی معدل در کنکور تصریح کرد: همه دست‌اندرکاران در تلاش هستند تا عدالت آموزشی را افزایش دهند، اگرچه برخی از قوانین و دستورالعمل‌ها زمینه‌ساز افزایش نابرابری بوده اما نظام مقدس جمهوری اسلامی در جهت کاهش نابرابری‌ها آموزشی با تقویت مدارس روستایی و شبانه‌روزی گام مهمی در کاهش بی‌عدالتی برداشته است.

وی از وجود ۱۲ مدرسه با یک دانش‌آموز در استان گیلان خبر داد و افزود: ۲۷ مدرسه با دو دانش‌آموز و ۳۳۲ مدرسه با 10 دانش‌آموز به پایین در حال فعالیت آموزشی هستند و مدارس شبانه‌روزی در استان برای دختران و پسران علاوه بر برنامه‌های آموزشی و تغذیه آنان گامی مهم در جهت کمتر کردن فاصله عدالت آموزشی برداشته است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان روستایی با ۲۶ درصد و ۵۱ درصد تعداد مدارس از خدمات آموزشی نظام آموزشی کشور بهره می‌برند گفت: ۲۶ درصد جمعیت دانش‌آموزی روستایی در مقابل ۷۴ درصد جمعیت دانش‌آموزی شهری، نشان از عدالت آموزشی است که باید به این دستاورد مهم اشاره کرد.

طبق نظارت آموزش‌وپرورش معلمان نیروی آزاد از حقوق قانونی و بیمه برخوردارند

 جهان‌آرای از بیش از ۱۰ هزار نیروی آموزشی در  بخش خصوصی آموزش‌وپرورش خبر داد و بیان کرد: بیش از ۸ هزار و ۶۰۰ نیروی آزاد در مدارس غیردولتی مشغول به فعالیت هستند که با توجه به بازدیدها بر اساس قانون کار حقوق دریافت کرده و از قوانین بیمه‌ای بهره می‌شوند.

 وی با بیان اینکه بیش از هزار و ۵۴۰ بازدید از مدارس غیردولتی صورت گرفته است گفت: در صورت تخلفات این مدارس با آن‌ها برخورد شده و عمدتاً نیز رأی‌ها به نفع معلمان نیروی آزاد صادر شده است.

جذب مربیان پیش‌دبستانی از سال ۹۴

مدیرکل آموزش‌وپرورش با بیان اینکه نیروهای آزاد در صورت گله‌مندی از موقعیت کار خود می‌توانند موارد را اطلاع دهند افزود: معلمان پیش‌دبستانی که بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تا قبل از سال ۹۱ در مدارس دولتی به‌عنوان مربیان پیش‌دبستانی مشغول به فعالیت بودند از سال ۹۴ در صورت نیاز و جنسیت امکان جذب آنان فراهم‌شده است.

جهان‌آرای با بیان اینکه از میان مربیان پیش‌دبستانی تنها یک نفر مرد و مابقی خانم بوده‌اند گفت: نیروهای خرید خدمات در سال ۹۴ به‌عنوان حق‌التدریس جذب‌شده و به‌عنوان معلمان ابتدایی و ثابت در مدارس دوره اول ابتدایی مشغول و امکان تغییر به‌عنوان مربی در دوره متوسطه را ندارند.

سطح علمی دانش‌آموزان گیلانی در رتبه ششم کشور

وی با اشاره به سطح علمی مدارس استان گیلان در مقایسه با کل کشور افزود: رتبه گیلان بیشتر با معیار خروجی کنکور مقایسه شده و چند سال است که رتبه ششم از میانگین با فاصله بهتر از آنِ دانش‌آموزان گیلانی است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان با بیان اینکه سال‌هاست استان یزد رتبه اول را در اختیار خود نگه‌داشته است اظهار کرد: بافت فرهنگی، بالا بودن علاقه‌مندی خانواده‌ها به امر آموزش، توجه مؤسسات مردم‌نهاد و مجمع خیرین مدرسه‌ساز در ثابت نگه‌داشتن این رکورد دخیل است.

سالانه یک و نیم درصد دانش‌آموزان ابتدایی از تحصیل باز می‌مانند

جهان‌آرای با بافت فرهنگی استان گیلان را زمینه‌ساز توجه خانواده‌ها، مؤسسات مردم‌نهاد و مجمع خیرین دانست و افزود: تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در استان گیلان که با معیار دوره ابتدایی مقایسه می‌شود تنها  یک درصد و نیم است که این یک درصد و نیم کسانی هستند که یک سال دیرتر به مدرسه مراجعه یا متولدین گیلانی هستند که در کشورهای دیگر زندگی کرده و تعداد محدودی نیز متولدینی که آمار آن‌ها موجود  اما از دنیا رفته و فوت آن‌ها ثبت نشده است.

جشنواره‌ها امکان مهارت‌آموزی و آمادگی دانش‌آموزان به بازار کار را فراهم می‌کند

جهان‌آرای با تأکید بر لزوم مهارت‌آموزی دانش‌آموزان از ابتدایی تا متوسطه با جشنواره‌های مختلف خوارزمی، جابر بن حیان و المپیادها اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌ها، دروس کار و فناوری و رشته‌های تحصیلی کار و دانش امکان مهارت‌آموزی و آمادگی دانش‌آموزان به بازار کار را فراهم می‌کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان با بیان اینکه همه مسؤولین برای افزایش کیفیت آموزشی در کشور تلاش می‌کنند گفت:  استان گیلان بیش از ۳۹۲ هزار دانش‌آموز دارد که برای ارتقای کیفیت آموزشی نیاز است مجمع خیرین مدرسه‌ساز، مؤسسات مردم‌نهاد و خانواده‌های دغدغه‌مند  در این مسیر مساعدت کنند.

 به گزارش فارس در دومین نشست خبری مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان با اصحاب رسانه، ۳۵ نفر از خبرنگاران خبرگزاری‌ها، هفته‌نامه، روزنامه و سایت خبری در نشست حاضر شدند.

انتهای پیام/3389

نظر شما