شناسهٔ خبر: 31805194 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دمشق: جنایت آمریکا در سوریه لکه ننگی بر پیشانی دمکراسی است

دمشق - ایرنا - وزارت خارجه سوریه با محکوم کردن بیانیه ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا اعلام کرد که جنایات و کشتار وحشیانه آنها در سوریه 'لکه ننگی بر پیشانی دمکراسی دروغین' آنها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک منبع رسمی در وزارت خارجه این کشور افزود که بیانیه آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس درباره سوریه سندی تاریخی درباره دروغگویی، دورویی، تحریف و گمراه سازی اذهان است، در حالی که این کشورها مسئولیت اصلی ریختن ظالمانه و خصمانه خون مردم سوریه و کشورهای منطقه را برعهده دارند.
دولت های آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه مشترکی که در هشتمین سالگرد جنگ داخلی سوریه منتشر کردند، مدعی شدند، راه حل نظامی که دولت 'بشار اسد' در پی آن است، به صلح منجر نمی شود و دولت دمشق با پشتیبانی روسیه و ایران در پی رسیدن به چنین راه حلی برای پایان دادن به بحران است.
آنها اعلام کردند که از کمک به بازسازی سوریه تا زمانی که یک راه حل سیاسی واقعی برای این مناقشه پیدا نشود، خودداری خواهند کرد.
این منبع سوریه که به نامش اشاره نشده، افزود که تحولات نشان می دهد که آنچه در سوریه و برخی کشورهای منطقه رخ می دهد، نتیجه توطئه های غربی به رهبری آمریکا است که ابزاری برای نو محافظه کاران و صهیونیست ها به منظور بازگشت به دوره استعمارگری با لباس جدید برای تسلط بر سرنوشت کشورهای منطقه و غارت ثروت های آنها و برتری اسرائیل به اعتبار حقوق و منافع کشورهای عربی است.
وی اضافه کرد که کشورهایی که طرح 'نو استعمارگری جدید' را در سر دارند، ابزاری برای تحقق اهداف خود نیافته اند، بنابراین همه سلاح های خود را از جمله فشار سیاسی، محاصره اقتصادی، سیاه نمایی های رسانه ای و تشکیل دادن گروه های تروریستی و افراط گر همانند 'داعش' و 'النصره'، حمایت های مالی و نظامی و لجستیک از آنها برای نابودی کشورهای منطقه و ریختن خون مردم منطقه و تحلیل دادن توان و تضعیف آنها از جعبه خود استفاده کردند.
این منبع دیپلماتیک سوریه ادامه داد که جنایات و کشتار وحشیانه ای که گروه های تروریستی در امتداد خاک سوریه و نیز ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا به طور غیرقانونی بویژه در شهر 'رقه' و 'دیرالزور' انجام دادند، در حد جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت بوده و لکه ننگی برپیشانی دمکراسی های دروغین است که ارزشی به حیات انسانی نمی دهد و تجاوزی آشکار به قوانین بین المللی و حقوق بشر بوده و این از کشورهای آنها با پیشینه طولانی و سیاه استعمارگری و به بندگی کشیدن ملت ها امری غریب نیست.
وی عنوان کرد که ملت سوریه و ارتش قدرتمند آن با پایداری اسطوره ای خود در برابر تجاوزات تروریستی و گرایشات سلطه گرانه و زورگویانه ایستادند و اراده و عزمی بزرگ برای شکست دادن کامل پروژه غربی ها و حفظ وحدت سرزمینی و مردمی و حاکمیت آن بر سرنوشت و آینده سوریه دارند و این پیروزی پایانی بر یکجانبه گرایی، زورگویی ها، سلطه گری ها و بازگشت ارزش و اعتبار به قوانین بین المللی خواهد بود.
کارشناسان با توجه به هزینه 440 میلیارد دلاری حامیان تروریست ها در سوریه و شکست آنان پس از هشت سال جنگ با وجود انواع حمایت های تسلیحاتی و اطلاعاتی ، چنین بیانیه ای را از سوی ائتلاف ناشی از ناکامی آنان در رسیدن به اهداف خود می دانند.
از روز شنبه 25 اسفند ماه بحران سوریه وارد نهمین سال خود شد.
خاورم**9366*1436**1651

نظر شما