شناسهٔ خبر: 31785623 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در هجدهمین «شنبه سیاه»؛

ناآرامی‌های شدید در پاریس

با تشديد ناآرامی ها در پاریس به دستور رئیس جمهوری فرانسه اتاق بحران به ریاست "کریستف کاستانه" وزیر کشور، فرماندهان پلیس و ژاندارمری و نیروهای امنیتی تشکيل شده است.

صاحب‌خبر -
­به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صداوسیما از پاریس؛ با ادامه ناآرامی ها در پاریس، به دستور رئیس جمهوری فرانسه، اتاق بحران تشکیل شده است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3292895"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2380144/3292895?width=400&height=300"></script></div>
رسانه های فرانسوي اعلام کردند این اتاق بحران به ریاست "کریستف کاستانه" وزیر کشور، فرماندهان پلیس و ژاندارمری و نیروهای امنیتی گشایش یافته است. وزیر کشور فرانسه از ورود گردان ویژه ضد شورش برای سرکوب اعتراضات مردمی خبر داد. تا ظهر امروز بیش از یکصد نفر بازداشت شده اند؛ البته جنبش ضد سرمایه داری آمار بازداشتی ها را فراتر از این می داند؛ ده ها نفر نیز به شدت زخمی شده اند.
 
بازگشت مکرون از پیست اسکی به پاریس
با بالا گرفتن ناآرامی ها در پاریس امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که برای تفریح به پیست اسکی لمون ژی رفته بود اقامتش را نیمه کاره رها کرد و شبانه به پاریس بازگشت. این خبر معترضان و مخالفان دولت را به شدت عصبانی کرده است.
هم اکنون که ساعت به وقت محلی 21 می باشد هم چنان درگیری های پراکنده در خیابانهای پاریس به ویژه شانزه لیزه ادامه دارد. وزیر کشور فرانسه برای سومین بار با حضور در میدان طاق نصرت از نزدیک از عملکرد پلیس ضد شورش فرانسه قدردانی کرد.
کاستانه به رسانه های فرانسوی اعلام کرد: آقای مکرون شبانه به پاریس بازگشته است تا از نزدیک اوضاع را به ایشان گزارش کنیم.
فرمانداری پاریس از بازداشت 237 نفر از معترضان خبر داده است. بیش از یکصد نفر نیز زخمی شده اند. خبر حضور مکرون در پیست اسکی، موجی از ناراحتی، خشم و عصبانیت در میان معترضان به نظام سرمایه داری و احزاب مخالف دولت به وجود آورده است.
معترضان که امروز به شدت تحت خشونت پلیس ضد شورش قرار گرفتند با شنیدن حضور مکرون در پیست اسکی در شبکه های اجتماعی اعلام کردند ما از این رفتار خام و دهن کجی توهین آمیز رئیس جمهور به سادگی نخواهیم گذشت.
 
خرابکاری های بودار در حاشیه اعتراضات امروز پاریس
در جریان اعتراضات امروز پاریس خسارات زیادی به مراکز تجاری، رستورانها و مغازه ها وارد شده که دولت سعی دارد آن را به گردن فعالان جنبش ضدسرمایه داری بیندازد تا بتواند از این طریق صدای این جنبش اعتراضی را خاموش کند.
در حالی که اعتراضات و درگیری ها میان پلیس ضدشورش و معترضان همچنان در پاریس ادامه دارد، ادوار فیلیپ نخست وزیر و کریستف کاستانه وزیر کشور به نمایش قدرت با حضور در یک خیابان خلوت از عملکرد پلیس قدردانی کردند.
نخست وزیر فرانسه اتفاقات و ناآرامی های امروز پاریس را غیرقابل قبول عنوان کرد. کاستانه، وزیر کشور نیز که از او به عنوان جلاد نامبرده می شود امروز اعلام کرد حدود 1500 خرابکار در بین معترضان حضور داشتند که تظاهرات را به شورش و ناآرامی تبدیل کردند.
این در حالی است که فعالان جنبش ضدسرمایه داری درباره این موضع وزیر کشور می گویند اگر دولت از حضور این تعداد خرابکار در بین معترضان خبر داشته و دارد چرا آنها را دستگیر نمی کند بنابراین این سیاست دولت است تا چهره مخالفان خود را توام با خشونت نشان دهد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3292730"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2380144/3292730?width=400&height=300"></script></div>
خیابان های مختلف پاریس به ویژه شانزه لیزه محل درگیری پلیس با معترضان به سیاست های دولت فرانسه بود. معترضان قصد رفتن به سمت الیزه را داشتند که با دیوار آهنی پلیس برخورد کردند. پلیس به طور دائم به سمت معترضان خشمگین گاز اشک آور و گلوله فلش بال پرتاب کرد. همزمان با تظاهرات جنبش ضدسرمایه داری، تظاهرات دانش آموزی حامیان طبیعت نیز در پاریس امروز برگزار شد.
وزیر کشور فرانسه اعلام کرد در هجدهمین تظاهرات طرفداران جنبش مردمی مخالف نظام سرمایه داری در پاریس، 7 تا 8 هزار نفر شرکت کردند.
کریستف کاستانه، وزیر کشور فرانسه امروز در بازدید از اداره پلیس پاریس گفت: « بین 7 تا 8 هزار نفر در تظاهرات پاریس شرکت کرده اند که با این حساب تظاهرات کوچکی محسوب می شود ، بیش از یک هزار و 500 خشونت طلب افراطی هم در بین این تظاهرکنندگان هستند که برای شکستن، مبارزه و حمله آمده اند.»
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3292411"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2380144/3292411?width=400&height=300"></script></div>
ادامه درگیری های پلیس ضد شورش با معترضان به نظام سرمایه داری در شهرهای مختلف فرانسه به ویژه در پاریس ادامه دارد. هزاران نفر از معترضان در خیابان شانزه لیزه قصد رفتن به سمت کاخ ریاست جمهوری فرانسه (الیزه) را دارند که با دیوار پلیس مواجه اند. مخالفان دولت فرانسه در میان شلیک گاز اشک آور پلیس ضد شورش خشمگینانه شعار استعفای مکرون را سر می دهند. پلیس هم با روانه کردن ماشین آب پاش و خودروهای زرهی و شلیک دایم گاز اشک آور درصدد متفرق کردن معترضان است.
"کریستف کاستانه" وزیر کشور فرانسه که معترضان او را جلاد می خوانند به پلیس و ژاندارم دستور برخورد شدیدتر با معترضان را صادر کرد. دهها نفر تاکنون بازداشت شده اند و تعداد زیادی نیز مجروح شده اند.
ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3291794"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2380144/3291794?width=400&height=300"></script></div>
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3291940"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2380144/3291940?width=400&height=300"></script></div>
تصاويري از به آتش کشيده شدن دکه روزنامه فروشي در پاريس
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3291943"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2380144/3291943?width=400&height=300"></script></div>
 
پلیس پاریس از بازداشت 31 نفر در حاشیه تظاهرات طرفداران جنبش مردمی ضد نظام سرمایه داری در این شهر خبر داد.
طرفداران جنبش مردمی مخالف نظام سرمایه داری که در پی حرکتی جدید پس از به نفس افتادن این جنبش در هفته های اخیر هستند، روز شنبه در هجدهمین هفته تظاهرات خود با نیروهای پلیس در غرب پاریس درگیر شدند.
پلیس پاریس اعلام کرد چند تظاهرات اعلام نشده امروز در پاریس و به ویژه اطراف میدان «اتوئال» برگزار شد. بر اساس آماری که اداره پلیس حوالی ظهر امروز ارائه کرد در حاشیه تظاهرات امروز این شهر 31 نفر بازداشت شدند.
نیروهای پلیس برای دور کردن تظاهر کنندگان از طاق پیروزی که پس از خشونت های اول دسامبر به نماد این اعتراضات تبدیل شده است، از گاز اشک آور و ماشین های آبپاش استفاده کردند.
تظاهرکنندگان همان طور که در اوج تظاهرات این جنبش در ماه دسامبر عادت داشتند، اقدام به ایجاد موانع در خیابان ها کردند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3292303"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2380144/3292303?width=400&height=300"></script></div>

کریستف کاستانه، وزیر کشور فرانسه در واکنش به این خشونت ها در پیامی که در توییتر منتشر شد، گفت عده ای که متخصص شکستن و ایجاد بی نظمی هستند و صورت هایشان را پوشانده اند داخل صفوف تظاهر کنندگان نفوذ کرده اند. این پیام همراه عکسی از عده ای تظاهر کننده منتشر شد که لباس سیاه بر تن دارند.
وزیر کشور فرانسه تاکید کرد شکی نیست که این عده خشونت طلب هستند و آمده اند تا در پاریس هرج و مرج ایجاد کنند.
رهبران این اعتراضات در روزهای اخیر خواستار برگزاری تظاهراتی بسیار بزرگ در پاریس شده بودند.
در تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، اریک دروئه از چهره های این جنبش مردمی، از طرفداران آن می خواهد در آینده به اقداماتی جدید دست بزنند، بدون اینکه به طور مشخص به شکل این اقدامات جدید اشاره ای کند. به گفته وی تظاهرات به شکل سنتی شکست خورده است.
هجدهمین هفته تظاهرات طرفداران جنبش مردمی مخالف نظام سرمایه داری با پایان زمان دو ماهه « گفتگوی بزرگ ملی» که دولت فرانسه در واکنش به این بحران آغاز شده بود، مصادف شده است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3292314"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2380144/3292314?width=400&height=300"></script></div>
 
سازمان دهندگان تظاهرات اعتراض آمیز به نظام سرمایه داری در فرانسه پیش بینی می کنند که این هفته و هفته های آینده شمار شرکت کنندگان در این جنبش اعتراضی افزایش یابد. امروز شنبه هجدهمین هفته تظاهرات مخالفان سرمایه داری فرانسه تحت عنوان " ضرب الاجل" برگزار شد. با پایان یافتن بحث بزرگ ملی که به ابتکار امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با هدف آرام کردن اعتراضات در این کشور به اجرا گذاشته شده بود، معترضان به سیاست های اقتصادی دولت فرانسه انتظار دارند که شمار شرکت کنندگان در تظاهرات اعتراض آمیز افزایش یابد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3292310"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2380144/3292310?width=400&height=300"></script></div>
 
نخستین درگیری شدید پلیس و معترضان در پاریس
ساعتی مانده به آغاز رسمی تظاهرات هجدهمین هفته ؛ پلیس ضد شورش فرانسه با پرتاب گاز اشک آور درصدد متفرق کردن معترضان در پاریس است. در هجدهمین شنبه اعتراضات ضد نظام سرمایه داری در فرانسه، شماری از فروشگاههای خیابان شانزه لیزه پاریس غارت شد.
هزاران معترض خشمگین به سیاست های دولت فرانسه از صبح امروز شنبه و در حالیکه دو سه ساعت به آغاز رسمی تظاهرات مانده است ، در خیابان های پاریس شعار "مکرون استعفا" "کاستانه جنایتکار" سر دادند.
در یکی از ورودی های خیابان شانزه لیزه پلیس برای متفرق کردن مردم به سمت آنان نارنجک گاز اشک آور پرتاب کرد.
پلیس ضد شورش با تجهیزات کامل از جمله اسلحه خطرناک فلش بال؛ بی اعتنا به هشدار محافل حقوق بشری و نخبگان جامعه، وارد میدان شده است. نیروهای پلیس ضد شورش بیش از 10 نفر را در پاریس بازداشت کردند.
ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس ناآرامی‌های شدید در پاریس
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3291791"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2380144/3291791?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما