شناسهٔ خبر: 31780578 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در چهارمین مجمع محیط زیست ملل متحد عنوان شد

راه حل های نوآورانه برای مقابله با چالش‌های محیط زیستی و تولید و مصرف پایدار

در چهارمین مجمع محیط زیست ملل متحد «راه حل‌های نوآورانه برای مقابله با چالش‌های محیط زیستی و تولید و مصرف پایدار» با هدف درک متقابل از چالش‌های محیط زیستی و حفظ و احیای آن بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، چهارمین اجلاس مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEA)، از روز دوشنبه بیستم اسفند ماه  در مقر برنامه محیط زیست ملل متحد نایروبی، به مدت پنج روز آغاز به کار کرد. 

موضوع اصلی چهارمین مجمع «راه حل‌های نوآورانه برای مقابله با چالش‌های محیط زیستی و تولید و مصرف پایدار» و با هدف درک متقابل از چالش‌های محیط زیستی  و حفظ و احیای آن در قالب الویت‌های ملی و توسعه قوانین محیط زیستی با اعتقاد بر مشارکت برای تصمیم گیری، برگزار شد.

«مقابله با چالش های محیط زیستی مرتبط با فقر و مدیریت منابع طبیعی شامل سیستم پایدار غذا، امنیت غذایی و توفق از دست رفتن تنوع زیستی»، «معرفی رویکردهای چرخه زندگی برای بهره وری منابع، انرژی، مواد شیمایی و مدیریت پسماند» و همچنین «تضمین توسعه پایدار کسب و کار همزمان با تغییرات سریع فناوری» سه موضوع اصلی گفتمان 200 مقام عالیرتبه محیط زیست جهان  شامل وزیر و معاون وزیر طی نشست عالی رتبه مجمع محیط زیست بود که به مدت دو روز 23 و 24 اسفندماه در نایروبی برگزار  شد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل، بعد از ظهر چهارشنبه بیانیه ملی خود را قرائت کرد.

در این بیانیه ، ضمن قدردانی از دولت و مردم کنیا به سبب میزبانی خانواده جهانی محیط زیست و تسلیت به خانواده هایی که عزیزان خود را در سانحه هوایی اتیوپی از دست داده اند، آمده است:

در منطقه‌ ای که ایران قرار دارد، با چندین مسئله نوظهور و مشکل محیط زیستی  مواجه هستیم. کمبود منابع آب، خشکسالی های طولانی، طوفان های گرد و غبار، زباله های الکترونیکی و پلاستیک ها که نیازمند اقدامات جمعی و راه حل های نوآورانه است.

تغییر در سود خالص و سودمندی خودخواهانه در سیاست‌های توسعه‌ای ملی و جهانی برای برنامه‌ها و سیاست‌های صرفا اجتماعی و محیط زیستی یک پیش شرط اساسی برای غلبه بر این چالش هاست. این اقدامات و سیاست ها باید به شکل فنی، بر اساس معیارهای منصفانه و عادلانه و اصول CBDR ( مسئولیت مشترک اما متفاوت) و با توجه به نیازها و قابلیت‌های کشورها و مطابق با تعهدات در چارچوب ابزارهای مختلف بین المللی درنظر گرفته شود.

جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر پیامدهای جدی اقتصادی و اجتماعی کمبود آب ناشی از تغییرات آب و هوایی که منجر به تشدید خشکسالی و طوفان های گرد و غبار گردیده تأکید می‌کند که این معضل بخش بزرگی از جمعیت جهان را در معرض خطر قرار داده است.

در این بیانیه همچنین آمده است، تهدیدهای یکجانبه اعمال شده علیه مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران، منجر به صدمات جدی به برنامه های بهره وری انرژی، مقابله با تغییرات اقلیمی و مدیریت منابع طبیعی خواهد شد اگرچه ایران همواره تلاش می کند این مسائل را مدیریت نماید اما بدون شک بدون داشتن فناوری های مورد نیاز، ظرفیت سازی، بسیج منابع مالی و ارتقای همکاری های منطقه ای وجهانی این چالش ها همواره وجود خواهند داشت.

در این بیانیه یادآوری شد که جمهوری اسلامی ایران ، از ایجاد مرکز منطقه‌ای پایش و هشدار سریع با همکاری مشترک موسسات بین المللی و کشورها برای تقویت سازگاری با تغییرات اقلیمی از جمله طوفان های گرد و غبار پیشنهاد و حمایت کرده و همچنین از فعالیتهای محیط زیست ملل متحد در ایجاد ائتلاف بین المللی به منظور مقابله با طوفان های گرد و غبار با همکاری نهادهای سازمان ملل قدردانی می‌کند.

پیش از آغاز به کار چهارمین مجمع محیط زیست ملل متحد (UNEA)، به مدت 7 روز و طی نشست نمایندگان دائم کشورهای عضو نزد برنامه محیط زیست ملل متحد (OECPR)، از تاریخ 13 لغایت 19 اسفند، قطعنامه‌های پیشنهادی کشورها بر اساس الویت‌ها و چالش‌های ملی و منطقه‌ای ، با تلاش برای جلب حمایت سایر کشورها به دنبال دستیابی به یک اجماع جهانی  برای پیدا کردن راه حل نو آورانه و اقدامات سریع در مقابله با چالش های زیست محیطی بررسی گردید و طی جلسات چالش برانگیز و فشرده در نهایت از  مجموع 35 پیش نویس قطعنامه، 25 قطعنامه پیشنهادی از کشورها مورد تصویب قرار گرفته و به مجمع محیط زیست تسلم شد.

«راه حل های نوآورانه در رسیدن به تولید  ومصرف پایدار»،«اقدامات و راه حل های نوآورانه برای حل معضل پسماند غذایی»، «مواجهه با چالش های محیط زیستی از طریق اقدامات پایدار کسب و کار»، «زیر ساختهای پایدار»، «زباله‌های پلاستیکی دریایی و میکرو پلاستیک ها»، «مدیریت سازگار با محیط زیست»، «مقابله با آلودگی محصولات پلاستیکی یک بار مصرف»، «حفاظت از محیط زیست دریا با منشاء خشکی»،«مدیریت پایدار برای سلامت جهانی مانگرو ها»، «مدیریت جزایر مرجانی»، «حفاظت و مدیریت پایدار پسماندها»، «فقر و محیط زیست»، «مدیریت منابع معدنی» و «تنوع زیستی و فرسایش خاک» اصلی ترین عناوین قطعنامه های مصوب این دور از  نشست نمایندگان دائم است.

در این راستا، هیات اعزامی از کشورمان با حضور فعال در نشست نمایندگان دائم و جلسات بررسی قطعنامه ها، توانست با ارائه یک  قطعنامه پیشنهادی از کشورمان مشترکا با گروه آفریقایی، موضوع«گرد و غبار» را  به عنوان چالش نوظهور در منطقه و ضرورت حمایت محیط زیست ملل متحد از ائتلاف بین المللی شکل گرفته شده، در ادامه قطعنامه های مصوب گذشته در سازمان ملل، در متن قطعنامه پیشنهادی گنجانده و متن نهایی را برای تصویب به چهارمین مجمع محیط زیست ملل متحد تسلیم نماید.

شایان ذکر است مجمع محیط زیست ملل متحد به عنوان عالیترین رکن تصمیم گیری محیط زیست جهانی با حضور نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل تا کنون  به صورت سالانه برگزار گردیده و مقرر شد اجلاس آینده به بعد دوسالانه برگزار گردد.

درحاشیه اجلاس، نمایشگاه فناوری ها و طرح های محیط زیستی و نشست ها و رویدادهای جانبی متعددی با عناوین ذیل برگزار و یا در حال برگزاری است که تمامی به دنبال شناسایی و یا معرفی راه حل نوآورانه برای حل مشکلات محیط زیستی برنامه ریزی شده اند.

•    از مهمترین نشست های جانبی:

1-      جابجایی الکتریکی: استراتژی برای سم زدایی و کربن زدایی

2-    مشارکت جهانی: کلیدی برای بازشدن بهره وری منابع و اقتصاد سبز

3-    مشارکت مالی پایدار برای یک اقتصاد چرخه ای

4-    همایش شهرها

5-    نوآوری و مدیریت بومی پسماند، راه حلی برای کره ای عاری از آلودگی

6-    تقویت حرکت جهانی برای مقابله با آلودگی پلاستیک ها

7-    محیط زیست و معادن: مقابله با اثرات منفی از طریق راه حل های نوآورانه

8-    رویکرد نوآورانه از دولتها، بخش خصوصی و جوامع محلی برای کاهش پسماند غذایی

9-    بررسی نتایج کنفرانس 2018 تنوع زیستی  و توسعه چارچوب جهانی تنوع زیستی برای پس از 2020

10-    ارتباط میان محیط زیست و مهاجرت

11-    مشارکت در اقدام : شبکه زمین

12-    راه حل های نوآورانه برای رفع آلودگی در جنوب شرقی و جنوب اروپا

13-    اجلاس زمین به میزبانی مشترک فرانسه و کنیا

14-    مشارکت جهانی برای مقابله با زباله های دریایی و رسیدن به دریاهای پاک

15-    رونمایی از ششمین چشم انداز جهانی محیط زیست

•    نمایشگاه نوآوری های پایدار

لازم به ذکر است به دلیل کشته شدن  تعدادی از کارکنان آژانس های مختلف سازمان ملل که عازم چهارمین مجمع محیط زیست ملل متحد از آدیس آبابا  به نایروبی بودند طی سانحه هوایی هواپیمایی اتیوپی، مجمع محیط زیست را تحت الشعاع قرار داد.

انتهای پیام/

نظر شما